Google Tag Manager – Website statistieken op een geheel nieuw niveau

Google Tag Manager – Website Analytics voor gevorderden

google tag manager | Google Tag Manager - Website statistieken op een geheel nieuw niveauWanneer je serieus met je website aan de slag wilt en meer uit je site wilt halen, dan Google Analytics je standaard aanbiedt, loop je al snel tegen het probleem aan, dat je in allerlei pagina’s op je website allerlei aangepaste codes moet plaatsen.

En WordPress zou WordPress niet zijn als hier niet allerlei handige plugins voor zouden zijn. Er zijn diverse plugins, die het je mogelijk maken om zowel in de header als de footer extra HTML of JavaScript code te plaatsen. Toch is dit niet altijd de juiste oplossing.

Stel je bijvoorbeeld voor, dat je een bepaalde code uitsluitend in product pagina’s zou moeten plaatsen. Dat betekent dus, dat je bij ieder product wat je toevoegt, dit codefragment moet toevoegen. Lastig, maar nog steeds geen ramp. Tot je natuurlijk 300 producten in je database hebt en een nieuwe service wilt gebruiken. Dan mag je 300 producten aanpassen om die code toe te voegen.

En dan behoor je nog tot de ‘gelukkige’ mensen, omdat voor WordPress talloze plugins beschikbaar zijn. Wanneer je een ‘statische’ website hebt, of één van de minder gangbare CMS-en gebruikt, kan je ‘workload’ nog vele malen groter zijn.

Google Tag Manager

Gelukkig begreep Google dat al die kracht die zij aanboden in Google Analytics slecht toegankelijk was, wanneer je iedere keer op een ‘pagina’ basis codes toe moet voegen. En het duurde dan niet lang (nou ja, eigenlijk veel te lang) tot ze in 2012 kwamen met een product ‘Google Tag Manager’. De eerste versies waren een nachtmerrie en na enthousiast ‘versie 1’ te hebben geprobeerd, haakte ik toch af. Was dit echt een Google product?

In 2015/2016 volgde ik een online training van een respectabele marketeer. En hij gebruikte Google Tag manager. En ik merkte ineens dat dit ‘kleine kindje’ groot geworden was. Ik was compleet verbaasd over de mogelijkheden die dit product nu bood. En het mooiste was… het was volledig gratis.

Nu de GDPR onze mogelijkheden als ondernemer op statistisch gebied serieus beperkt, denk ik dat het een goede tijd is om te delen, hoe Google Tag Manager je serieus kan helpen jouw website meer te laten converteren.

Hoe werkt Tag Manager

Als er één woord is, wat slecht vertaald naar het Nederlands is dit wel het woordje ‘tag’. Een aantal mogelijke vertalingen : ‘label’, ‘markering’, ‘etiket’, ‘aanhangsel’, ‘kenteken’, ‘aanhaling’, ‘naam’. En dat alleen nog maar volgens het woordenboek. In WordPress zijn ‘tags’ trefwoorden. In HTML zijn het ‘code eenheden’.

Google Tag Manager is een product wat (te) weinig gebruikt wordt in het Nederlands taalgebied.

Wanneer je niet weet, wat je kan doen met een product, zal je er ook niet snel gebruik van maken. Wanneer je dit wel doet als Nederlandse of Vlaamse ondernemer, plaats je jezelf in een voorrangspositie ten opzichte van je concurrentie!

Google Tag Manager is een online dienst, die het mogelijk maakt om makkelijk code toe te voegen aan je webpagina’s. Het idee is eenvoudig. Door een klein JavaScript fragment toe te voegen aan je pagina, maak je het mogelijk om dit fragment meer code te laten ‘injecteren’. Op afstand kan je dus beheren, welke code je wel en niet in je website wilt hebben.

Concreet voorbeeld.

In een recent artikel heb ik aangegeven, wat de mogelijkheden met Google Analytics zijn, onder meer op het gebied van ‘Gebeurtenissen’. Je moet hier echter bij stilstaan, dat je voor het bijhouden van een gebeurtenis extra code op je webpagina moet plaatsen.

Dit kun je natuurlijk op alle pagina’s doen, maar dan meet je eigenlijk teveel. Dus doe je het op beperkte pagina’s.

Een mooi voorbeeld is in een e-commerce store. De code die je voor Google Analytics toe moet voegen hoeft alleen op de product- en afreken pagina’s.

Een maand later ga je echter de Facebook Pixel gebruiken. Of ‘Campaign Monitor’. Je moet opnieuw verschillende code fragmenten invoegen in product- en afreken pagina’s.

Zie je hem aankomen?

Oplossing met Google Tag Manager

In Google Tag Manager kan je definiëren welke pagina’s behoren bij je ‘webwinkel groep’. Dit kan zowel statisch als dynamisch. Je kan dus bijvoorbeeld aangeven, dat de pagina’s /product/[productnaam] deel uitmaken van deze groep, maar dat ook /check-out/ /cart/  en /thank-you/  tot deze verzameling behoren. Dit benoem je in een zogenaamde ‘trigger’.

Wanneer je nu een nieuwe code -zoals een Facebook pixel- toe wilt voegen, zeg je dat die specifieke code alleen betrekking heeft op een bepaalde trigger.

Vijf minuten werk. Het alternatief van 300 producten zou je enkele dagen kosten.

Bijkomende voordelen

Een bijkomend voordeel van Google Tag Manager is dat je minder plugins nodig kan hebben. Of met gratis plugins kan volstaan waar je normaal betaalde plugins nodig zou hebben. Om eens een paar voorbeelden te geven.

Wanneer ik in Google Analytics alle e-Commerce mogelijkheden zou willen gebruiken, zou de ‘MonsterInsightsplugin mij 199 dollar per jaar kosten. Ik kan ook éénmalig kiezen om dit via Google Tag Manager te realiseren. Dat zou mij ca. een uur werk kosten.

Ik kan voor 89 euro (plus jaarlijkse licentieverlenging voor de halve prijs) de plugin ‘PixelYourSitePro‘ kopen voor mijn e-Commerce mogelijkheden. Of handmatig de ‘pixel’ events in Google Tag Manager (laten) configureren. Het laatste zou mij opnieuw ca. een uur kosten.

Maar het voordeel is niet alleen, dat ik al deze plugins niet hoef te kopen: Elk van deze plugins ‘herhaalt’ hetzelfde trucje om een klein stukje ‘tracker’ code te installeren. Iedere plugin heeft in principe een enorme overhead voor et injecteren van enkele regels code. Ik zou meerdere plugins niet meer nodig hebben en mijn website behoorlijk kunnen stroomlijnen.

Toch nog een plugin.

Wanneer je deze plugin gebruikt, kan je direct de code voor Google Tag Manager in je site opnemen. En vanaf dat moment, hoef je je nooit meer zorgen te maken over het toevoegen van welke tracking code dan ook. Toch is er één plugin die het werken met Tag Manager een stuk makkelijker voor je maakt. En dat heeft vooral met die ‘extra gegevens’ te maken.

Want gebruik je Google Tag Manager zonder deze plugin, dan heeft Google Analytics er geen weet van, of je nu een webwinkel gebruikt of niet. Installeer je echter de Tag Manager plugin van DuracellTomi, dan krijg je nog een hoop extra. Want deze plugin -die ik in de toekomst zeker nog eens uitgebreider zal bespreken- maakt het mogelijk ‘lokale’ gegevens door te geven aan Google Analytics. Zoals bijvoorbeeld de inlogrol van de huidige bezoeker, de mate waarin een video wordt bekeken of andere gegevens, waarvoor je anders een programmeur in zou moeten huren

Het mooie is, dat deze plugin geheel gratis is.

Tenslotte

Op het moment, dat je serieus het gebruik van je website wilt gaan meten, kan je eigenlijk niet om Google Tag Manager heen. Na twee jaar gebruik voor mijn eigen onderneming vond ik het dan ook tijd om een training aan te bieden om met dit product te leren werken. Mocht je meer willen weten over Google Tag Manager en Google Analytics, kan ik je de ‘Google Marketing Suite‘ dan ook van harte aanbevelen.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht