Wat kan je nog met je bezoekers data na de invoering van de GDPR?
Na de invoering van de GDPR moet je de bezoekers aan je website de mogelijkheid geven bepaalde cookies die niet essentieel zijn voor je website te weigeren. En dat is behoorlijk lastig, omdat één van deze ‘weigerbare’ cookies de cookies van Google Analytics zijn. Op het moment dat jouw bezoeker dat wil, mag je geen statistische gegevens over hem bijhouden.
Ik heb zelf over de laatste weken gemeten hoeveel mensen het toestaan statistische gegevens bij de blijven houden. Dat is iets meer dan 10%.
Dat is niet alleen vervelend… dat is rampzalig! Want hoe kom je nu nog aan de voor jou zo noodzakelijke stuurinformatie?
Toch valt het allemaal best mee. In dit blogartikel zal ik je duidelijk maken, hoe je geheel conform de GDPR toch nog steeds kan werken met de stuurinformatie die je zo nodig hebt.
Stuurinformatie en zwarte dozen…
Ik heb in diverse blogartikelen in het verleden al uitgelegd, hoe ik werk met de informatie die ik tot mijn beschikking heb. Het aantal website bezoekers an sich is bijvoorbeeld totaal geen belangrijke informatie voor mij. Wat belangrijk is, is het aantal websitebezoekers wat kennis neemt van mijn producten. En uiteindelijk natuurlijk het aantal bezoekers wat ook daadwerkelijk producten van mij afneemt.
Kijk ik naar mijn webwinkels, dan wordt het allemaal nog iets gedetailleerder.
Enkele maanden geleden heb ik een artikel geschreven over Key Performance Indicators. Voor mij zijn deze getallen onontbeerlijk. Maar nu, na de invoering van de GDPR… valt nu ineens mijn hele ‘meetbolwerk’ in elkaar? Gelukkig niet.
Het Black Box model
Laten we eens naar onze website kijken als een black box. En van de meeste van de lezers van dit artikel durft ik ook te beweren, dat de website voor wat betreft de bezoekersstatistieken een black box is.
Aan de ene kant van die black box gaan er bezoekers in… aan de andere kant komen er verkopen en inschrijvingen op mijn nieuwsbrief uit. Met mijn key performance indicators wil ik inzicht krijgen, wat er in die black box gebeurd. Maar die staan nu door de GDPR hevig onder druk.
Bezoekers in…
Gelukkig kunnen we ook zonder Google Analytics nog steeds het aantal bezoekers aan onze website meten, al is het wat omslachtig en niet zo gedetailleerd als we gewend zijn. Want -geheel in overeenstemming met de GDPR- er wordt door jouw webserver ook bijgehouden welke pagina’s worden opgevraagd. Deze informatie vind je in de zogenaamde ‘logfiles’ van je server. Omdat deze informatie behoorlijk lastig te lezen is, heeft vrijwel iedere webhosting partij een programma geïnstalleerd wat ‘AWStats’ heet. Dat vind je waarschijnlijk in het beheerspanel van je hosting pakket. Dit AWStats laat de bezoeken aan je tijd in mooie tabelletjes en grafieken zien. Je weet dus nog steeds, hoeveel mensen je site bezoeken.
Conversie uit…
Een ander hard te bepalen getal zonder zorgen te maken over de GDPR is het aantal conversies wat je hebt: De aantallen inschrijvingen op je nieuwsbrief of verkopen via je website. Uit je verkoop administratie of je inschrijvingen op je mailing lijst zijn deze getallen makkelijk te bepalen.
De Black Box
En nu zijn we bij de Black Box aangekomen. Tot voor kort had ik volledig inzicht in wat er binnen mijn website gebeurde. Hoeveel mensen doorklikten, hoeveel mensen welke pagina’s bezochten, hoeveel mensen ‘bijna wat kochten’ en hoeveel dit daadwerkelijk deden. Maar wat deed ik met deze informatie?
Ik gebruikte de informatie die ik op deze manier verkreeg om te kijken, hoe ik verder mijn site kan optimaliseren. Ik gebruikte de informatie om inzicht te krijgen inzake het gedrag van mensen.
Maar is het nu daadwerkelijk zo, dat die informatie nu ineens minder waardevol is? Natuurlijk niet! Want ik keek in deze informatie niet naar absolute getallen, maar naar percentages. En zolang de aantallen mensen die wel akkoord gaan met het zetten van een cookie maar een significant en representatief onderdeel van alle bezoekers uitmaken, kan ik nog steeds nuttige dingen doen met die informatie.
Een voorbeeld
Ik heb per maand zo’n 20.000 bezoekers. Hiervan komt zo’n 5% binnen via één van mijn populairste blogartikelen in de zoekmachines. Omdat ik weet dat dit artikel zo populair is, heb ik in de pagina van dit blogartikel een link geplaatst naar enkele gerelateerde trainingen en de pagina’met gratis e-boeken.
10% van die bezoekers klikt door naar de gratis e-boeken en op de pagina met gratis e-boeken zal 0,5% hun email adres achterlaten.
Door recentelijk wat aanpassingen te hebben gemaakt, heb ik onder meer kunnen bereiken dat nu 11% klikt op die gratis e-boeken en van de bezoekers van de pagina met gratis e-boeken laat nu 0,8% hun email adres achter.
En precies zoals verwacht is het aantal inschrijvingen op de nieuwsbrief stijgende.
Zoals je ziet, behalve aan de input- en de output- kant, heb ik nergens in die black box de absolute getallen nodig gehad. Door met de percentages te spelen, heb ik met een gelijk blijvende input een hogere output kunnen bereiken.
En die input en output is betrouwbaar en geheel conform de GDPR geregistreerd.
Wat leren we hieruit?
Eigenlijk is het aantal bezoekers aan je website in eerste instantie helemaal niet zo belangrijk. Toch is dat hetgeen waar we ons het meest op richten. Door middel van SEO, AdWords en Facebook advertenties doen we veel moeite om mensen naar onze website te krijgen, zonder daarna daadwerkelijk te weten wat we met die mensen moeten beginnen. We hopen maar, dat ze ooit iets zullen kopen… en we hebben geen idee of onze site helpt, of juist hindert, om tot een koopbeslissing te komen.
Tijdens trainingen vraag ik regelmatig aan mijn cursisten of en hoe zij gebruik maken van die eerder genoemde ‘Key Performance Indicators’. En slechts weinigen doen dit.
De oplossing
Met een groepje trouwe klanten heb ik gewerkt aan een ‘nieuw pakket trainingen’. De Google Marketing Suite‘. In een viertal trainingsdagen, die ook los gevolgd kunnen worden, leer je hoe je met behulp van de tools van Google (en nog wat andere tools) beter en efficiënter kan meten. Ook leer je, op het moment dat je deze gegevens heb, hoe je deze gegevens daadwerkelijk kan gebruiken om de ervaring van jouw bezoekers met de site te verbeteren en je conversie te verhogen.
Je leert je Key Performance Indicators te benoemen, te implementeren en te gebruiken.
Deze training wordt als ‘blended learning’ aangeboden en in verschillende use cases wordt in detail getoond, hoe je bepaalde situaties implementeert en gebruikt.
Wanneer je werkelijk serieus aan de slag wil met je website, is deze training van harte aanbevolen!