Zeg maar ‘dag’ tegen Facebook en zet je eigen social media netwerk op!
Mocht je uit de titel van dit artikel denken, dat ik je over wil halen om een eigen soial media netwerk op te zetten om concurrentie aan Facebook of een ander populair Social Media netwerk te bieden, moet ik je teleurstellen. Dat is niet mijn bedoeling. Waar ik wel met je naar wil kijken zijn de mogelijkheden om je eigen ‘niche netwerk’ op te zetten en hier nog wat mee te verdienen ook.
In het verleden hebben we al gekeken naar de mogelijkheden om jouw online trainingen te integreren met BuddyPress. In dit artikel stelden we eigenlijk WP Courseware centraal en werd BuddyPress gebruikt als een ‘aanvulling’ op je leersysteem. Dit keer geven we BuddyPress (eindelijk?) de aandacht die het verdient. We behandelen het als de kern van je website.
(Wanneer) heeft een eigen social media netwerk zin?
In mijn eerdere artikel over BuddyPress heb ik hier al het één en ander over gezegd. Het nabouwen van een bestaand social media netwerk heeft weinig zin. Richt je je echter op een bepaalde niche markt, kan een eigen social media netwerk een goede manier zijn om je bereik te vergroten. Om maar eens een eenvoudig voorbeeld te noemen. Stel je verkoopt boogschiet artikelen. Wanneer je een social media netwerk rond boogschieten op zou zetten (ik ben benieuwd wie de eerste is die dit daadwerkelijk op zal pakken!) heb je een platform waar je jouw advertenties kunt plaatsen gericht op een heel duidelijk gerichte doelgroep. Wil je nog meer verdienen? Dan kun je ook nog de mogelijkheid geven om je concullega’s op jouw platform te laten adverteren.
Nog een stap verder?
Zullen we nog een stap verder gaan? Op het moment dat jij je eigen platform -in ons voorbeeld een boogschiet platform- hebt opgezet, zou je bijvoorbeeld verenigingen de mogelijkheid kunnen bieden om hun eigen ‘groep’ op te zetten tegen een betaling. En hier komt een hele leuke plugin om de hoek kijken. BP Premiums for BuddyPress. Deze plugin geeft de mogelijkheid om tegen een betaling -die afgerekend wordt via WooCommerce, dus ook volledige ondersteuning geeft aan vrijwel alle Nederlandse betaalproviders- bepaalde diensten binnen het Social Media netwerk te ‘kopen’.
Je kunt je bijvoorbeeld voorstellen, dat bepaalde ‘groepen’ binnen het netwerk groepen zijn, waar leden uitsluitend tegen betaling toegang krijgen. Of je kunt een bedrag rekenen om leden (zoals bijvoorbeeld verenigingen) hun eigen groep of groepen aan kunnen maken voor een bepaald bedrag.
Op een vergelijkbare manier biedt de plugin ook ondersteuning voor rtMedia, waardoor je bijvoorbeeld de mogelijkheid om afbeeldingen te uploaden kunt koppelen aan bepaalde betalingen. Al met al een leuke plugin om een (niche) social medium ook geld op te laten brengen.
Nadelen
Het liefst zou je natuurlijk zien, dat iemand iets koopt voor een terugkomend bedrag. Dus bijvoorbeeld dat een vereniging ieder jaar zou moeten betalen voor de verlenging van hun groep. Helaas wordt dit niet door deze plugin ondersteund. Je koopt dus éénmalig het recht om toegang te krijgen tot een groep, bepaalde media of voor het recht een aantal groepen aan te maken.
Geen instellingen maar een product!
Waarschijnlijk zal je net als ik eerst op zoek willen gaan naar de instellingen van de plugin. Dan kun je lang blijven zoeken, omdat het uitgangspunt van de plugin is, dat de toegang die iemand wil kopen een product is. Om toegang te kunnen verstrekken, moet je dus ook een product in de WooCommerce winkel aanmaken. In het lijstje met keuzen voor producttypes kun je dan vervolgens kiezen voor ‘BuddyPress’. Het is even zoeken, maar eigenlijk heel logisch.
Algemene waardering
Met de combinatie WordPress – BuddyPress – WooCommerce en BP Premiums heb je een leuke combinatie om een ‘betaald’ Social netwerk op te zetten. Nadeel is, dat dit social netwerk niet voorziet in terugkerende betalingen. Met de plugin WooCommerce Subscriptions is dit natuurlijk deels oplosbaar. In toekomstige artikelen ga ik echter op zoek naar meer geïntegreerde en voordeligere oplossingen. Houd deze blog dus in de gaten, of schrijf je in voor de nieuwsbrief.