Meer verdienen met WooCommerce – Het kan echt!
Wanneer je een WooCommerce of andere WordPress webwinkel hebt, dan wil je natuurlijk graag de omzet van je webwinkel zo hoog mogelijk hebben. In veel gevallen zal dit niet bereikt worden, om de simpele reden dat er een aantal methoden is waarmee je dit kunt doen, die je simpelweg niet implementeert. Maar laten we wat langer stil staan bij enkele methoden waarmee je je webwinkel omzet verhogen mogelijk maakt…
Ik heb enige tijd terug het gratis e-boekje ‘13x Winst met Woo‘ geschreven. Dertien eenvoudige en handige tips om meer omzet vanuit je webwinkel te genereren. Wanneer ik echter kijk naar sommige webwinkels van de mensen die dit gedownload hebben, valt het me op, dat er maar weinig van geïmplementeerd is.
Wat is dat toch, wat ons ervan weerhoudt om daadwerkelijk succes te kunnen hebben? Eerlijk gezegd… ik weet het niet. Maar sinds mijn e-boekje is uitgegeven zijn er talloze nieuwe ontwikkelingen gekomen, die het mogelijk maken meer succes met je webwinkel te hebben. Sommige heb ik in het verleden al genoemd en vandaag ga ik er nog op enkele andere in.
Al genoemde methoden voor meer succes met je webwinkel
- Zorg dat je klant snel terugkomt, bijvoorbeeld door hem een unieke kortingcode te geven.
- Implementeer een ‘wishlist’ op je WooCommerce site.
- Verhoog je omzet per order.
Met behulp van deze drie maatregelen heb je nog meer mogelijkheden de omzet van je webwinkel te verhogen. Mocht dit nog steeds niet genoeg voor je zijn, dan moet je beslist verder lezen. Maar vergeet vooral niet: Ongeacht hoeveel je leest over het verbeteren van je omzet, er zal niets gebeuren voor je ook daadwerkelijk wat doet.
Maar enkele andere dingen die je kunt doen:
Segmenteer je mailinglijst
Naarmate je jouw mailinglijst specifieker op basis van interesses van je klant in kunt delen, zal ook de open-rate en de doorklik-rate van je mail campagnes hoger worden. Bied je meerdere productgroepen aan via je webwinkel, is het verstandig om je bezoeker die zich inschrijft de kans te geven aan te geven in welke productgroepen hij is geïnteresseerd. Wanneer je GravityForms in combinatie met MailChimp gebruikt, is dit vrij eenvoudig te doen. Je maakt in MailChimp in de lijst instellingen een groep met een aantal waarden aan, die overeenstemmen met je productgroepen. Wanneer je bijvoorbeeld DVD’s zou verkopen zou je een groep ‘Categorieën’ aan kunnen maken met de waarden ‘Comedy’, ‘Drama’, ‘Actie’ en nog een paar andere die je kunt bedenken. Een voorbeeld van een dergelijk formulier (dit voorbeeld is echter niet gekoppeld met MailChimp of WooCommerce) vind je hieronder:
Zorg voor een ‘automation’ procedure bij een eerste aankoop
MailChimp en talloze andere autoresponders bieden de mogelijkheid om een geautomatiseerde serie emails naar een klant te sturen na een eerste aankoop. De gemiddelde klant is geneigd na een aankoop te vergeten waar hij een product heeft gekocht: Bij de spreekwoordelijke ‘gemiddelde klant’ blijft de naam van een webwinkel pas hangen na drie aankopen. Voor deze ‘herinneringen’ heb je echter wel een betaald account nodig. Er is gelukkig ook een aantal plugins wat je hierbij helpt.
Meer informatie vind je in de ‘Ultieme WooCommerce Plugin Lijst‘
Je kunt in dit geval aanbiedingen voor kortingen doen om je nieuwe klant te verleiden binnenkort weer eens terug te komen.
Maak je producten ’tastbaar’
Amerikaanse sales-mensen weten het maar al te goed ’to touch it is to own it’. We zijn als consument eerder geneigd iets te kopen wat we in onze handen hebben gehouden, dan iets wat we alleen hebben mogen bekijken. Natuurlijk kun je in een webwinkel niets ‘in handen’ nemen, maar we kunnen hier wel heel dicht bij komen.
Maak foto’s van een product vanuit verschillende hoeken. Eén foto van je product is echt onvoldoende. Maak foto’s van voor, achter, onder en bovenkant. Maar detailfoto’s van mogelijke bedieningspanelen en aansluitingen. Overweeg om je producten op een draaiend plateau te zetten en via een video opname het van alle kanten te laten zien.
Structureer je informatie
WooCommerce heeft bij de producteigenschappen (Attributes) een mogelijkheid om de kenmerken van het product gestructureerd vast te leggen. Doe dit ook. Wanneer iemand op zoek is naar bijvoorbeeld het aantal usb poorten op een laptop, zal hij dit liever iedere keer op een vaste plaats terug zien, dan dat hij keer op keer de teksten moet doornemen, voor hij de producten werkelijk kan vergelijken.
Wanneer de bezoeker snel en makkelijk alle gezochte informatie over het product kan verkrijgen, zal hij eerder geneigd zijn specifiek in jouw winkel het product te willen kopen.
Gebruik je lijst!
Dit lijkt misschien heel overbodig, maar ik heb het in allerlei blogartikelen op deze site gehad over hoe je een goede mailinglijst op kunt bouwen. En tot mijn grote vreugde merk ik dat veel van mijn lezers dit ook inderdaad doen. Wat minder ‘verheugend’ is, is hoe weinig deze lijsten daadwerkelijk gebruikt worden. Men is al gauw bang inschrijvingen te verliezen door te vaak te mailen.
Vergeet niet, dat daar tegenover staat, dat je als je niet mailt je hoogstwaarschijnlijk geen inschrijvingen op je lijst kwijt zult raken… maar je hebt er niet veel aan ook. In het verleden heb ik ooit onderzoek gedaan naar de ‘ideale frequentie’ voor het mailen van je abonnees. In dit artikel ging ik er vanuit, dat het mailen van je abonnees gelijk op gaat met het schrijven van een blog, maar dat hoeft natuurlijk niet. Zoals je uit het artikel mag opmaken, is ‘wekelijks mailen’ absoluut niet te vaak, zolang je maar iets waardevols te melden hebt. Een ‘kwartaalnieuwsbrief’ zal niet echt veel effect scoren… Als je een lijst hebt, wees niet te terughoudend deze te gebruiken!
Zorg dat je site online is!
Een open deur? Helaas niet. Het gebeurt maar al te vaak, dat jij als site eigenaar niet weet wanneer je site down is, en je hierdoor (te) laat maatregelen neemt. Heb je een goedlopende webwinkel dan kan de schade door gemiste omzet al snel in de honderden tot duizenden euro’s lopen wanneer je site niet bereikbaar is. Hoe je dit kunt voorkomen? Wees Mr. Murphy te slim af!
Wees vindbaar!
Er zijn nog steeds teveel eigenaars van kleinere webwinkels die denken dat SEO niet noodzakelijk is. Maar bedenk je één ding. Als je webwinkel converteert, hoe slecht hij ook converteert, hij zal beter converteren als er meer mensen naar toe komen!
Is je conversie 1:1000 en heb je zo 15 klanten per maand (dus 15000 bezoekers), dan mag je redelijkerwijs verwachten dat je bij 30000 bezoekers per maand 30 klanten hebt. Combineer je dit met strategieën om je klanten ook terug te laten komen, dan kan dit in zijn totaliteit een geweldige boost aan je omzet geven.
Neem de SEO van je website serieus. De SEO Checlist voor WordPress is een mooi punt om hier mee te beginnen!
En heb je nog geen specifiek product om te verkopen in gedachten, kijk dan ook eens naar de training ‘Start je eigen T-Shirt Store‘.
Dit blogartikel geeft een antwoord op de volgende vragen
- Hoe maak ik meer omzet met mijn webwinkel
- Hoe krijg ik meer klanten in mijn webwinkel
- Op welke manier zorg ik dat mijn klanten terugkomen
- Kan ik mijn WooCommerce omzet makkelijk verhogen