Drie plugins voor het bijhouden van een blog agenda

Ga planmatig aan het werk met je blog agenda

Grofweg heb je vier categorieën bloggers.

De vuurpijl blogger

Fireworks

De vuurpijl blogger is iemand die vast besloten is om te gaan bloggen en zodra zijn of haar website klaar is direct begint met schrijven. En bovendien, net zoals ik het aanbeveel, vooruit schrijft ook. Maar nadat het eerste vuur gedoofd is, stopt de vuurpijl blogger… Herken jij je in deze omschrijving, dan is dit artikel niets voor jou.

De blogger-perfectionist

Plugins voor het bijhouden van een blog agenda

Perfectionisme is een ongeneeslijke psychische aandoening, dus laten vooral sympathie opbrengen voor de blogger-perfectionist. Deze beschouwt het schrijven van een blogpost als een samenspel van taalkunst en wetenschap en denkt na bij iedere punt en spatie die hij op het scherm zet.

Zijn eerste blogpost heeft hij al klaar. ‘Hier komt binnenkort meer…’

Herken jij jezelf hierin? Lees dan eerst dit artikel eens, voor je verder leest.

De geïnspireerde blogger

Plugins voor het bijhouden van een blog agenda

Het overkomt iedereen. Het ene moment heb je wat meer inspiratie voor het bloggen dan het andere moment. Maar de geïnspireerde blogger gelooft dat iedere lezer op de wereld direct moet weten wat hij of zij te melden heeft. En direct na het schrijven wordt de blog de wereld ingeschoten.

Goed bezig. Maar als je nu af ten toe die ‘publish/publiceer’ knop eens niet in zou drukken, maar even zou wachten, tot het het ‘juiste moment’ is, zou je blog heel wat effectiever zijn.

De planmatige blogger

Plugins voor het bijhouden van een blog agenda

De planmatige blogger plant vooruit. Vandaag heb ik misschien een geweldig idee voor een blog over WooCommerce, maar wanneer ik enkele maanden later pas een training hierover ga geven, is het misschien beter, omdat ik dan direct de link kan leggen, om deze blog later pas te publiceren.

De planmatige blogger is zelden ‘geinspireerd’, wat niet wegneemt, dat hij heel inspirerend kan schrijven. Hij of zij schrijft wat nodig is op het moment.

In diverse posts in het verleden heb ik je uitgelegd, hoe ik zelf te werk ga. Eens in het half jaar bepaal ik de onderwerpen waarover ik wil schrijven. Daarnaast heb ik natuurlijk een agenda, waar ik in bijhoud, wanneer ik welke cursus organiseer.

De ‘onderwerpen waarover ik wil schrijven’ kunnen heel algemeen zijn. Vaak is het niet veel meer dan een concept titel en een ‘categorie’ waar het over moet gaan.

Kijkend naar mijn cursus agenda ‘plan’ ik deze titels in mijn blogagenda. Voor alle duidelijkheid ik heb nog steeds geen blogposts, alleen maar titels.

Wanneer ik zin heb, ga ik schrijven. En af en toe, wanneer ik geen zin heb, ga ik ook schrijven. Dan maak ik gewoon de zin. Ik schrijf dan normaliter 2-3 blogberichten over hetzelfde onderwerp. Over hetzelfde onderwerp, omdat je -wanneer je in de flow zit- na één blogbericht altijd merkt, dat je nog meer had willen vertellen. Dat kan je mooi in een tweede, derde blogbericht kwijt.

Ik zorg zo, dat ik altijd een maand vooruit heb gewerkt. Zo werk ik niet onder druk, en heb ik altijd ‘tijd zat’, iets wat je creativiteit en ‘inspiratie’ (iets waar ik absoluut niet in geloof) ten goede komt.

En nog een andere categorie: De Team Blogger

Business team discussing in a meeting

De eerste vier soorten bloggers zijn eigenlijk bloggers die door hun ‘natuur’ bepaald worden. De ‘Team Blogger’ is dat niet. Het is een blogger die bepaald wordt door het feit, dat hij of zij met anderen moet samenwerken.

Noodgedwongen is hij een ‘Planmatig blogger’, omdat werken in een team betekent, dat niet alleen iedereen zijn steentje bij moet dragen, maar ook, dat één blogger geen lawine mag veroorzaken, waardoor al die andere steentjes bedolven worden.

Team bloggen is een zaak van ‘Eerlijk zullen we alles delen’, eventueel op basis van motivatie en bekwaamheid aangevuld met ‘ik een beetje meer dan jij’. Maar dat beetje meer gaat ook in overleg.

Het knechtje van de planmatige blogger en de teambloggers

Wanneer je planmatig wilt bloggen, dan kom je er al snel achter, dat je een hulpmiddel nodig hebt. Dat kan een gewone (papieren of digitale) agenda zijn, dat kan een lijstje in Excel zijn, of dat kan een speciale plugin hiervoor zijn.

Zelf gebruik ik hiervoor al jaren dezelfde plugin en ben hier best tevreden over, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om eens rond te kijken wat er nog meer is. Vandaar dus deze bespreking van drie-en-een-halve plugin die je kan gebruiken om je blog kalender op te zetten.

Editorial Calendar

Editorial Calendar was -toen ik hem installeerde- de enige plugin van zijn soort die ik in de WordPress repository kon vinden. Het is een heel handige plugin, die onder ‘Berichten’ (of ‘Posts’ in de Engelstalige versie) een extra optie Kalender toevoegt. In deze kalender kan ik zien welke blogposts er op welke data zijn gepost, welke er nog ‘in de planning’ staan en wat de status van deze nog te publiceren posts is. Zijn ze bijvoorbeeld klaar voor publicatie, of staan ze nog in concept modus?

Ik kan blogposts makkelijk door ‘drag and drop’ opnieuw rangschikken.

Ik gebruik deze plugin nu denk ik al zo’n zes jaar en ben er nog steeds heel tevreden over. Wanneer je echter met een team werkt, is er een tweetal andere plugins, wat interessanter kan zijn.

WP Scheduled Posts – Missed Schedule & Best Editorial Calendar

Korte namen zijn voor watjes, dachten ze waarschijnlijk bij WPDeveloper toen ze de plugin WP Scheduled Posts – Missed Schedule & Best Editorial Calendar maakten.

Bij een eerste kennismaking krijg je de indruk dat WP Scheduled Posts… bla bla bla en Editorial Calendar toch wel heel veel op elkaar lijken.

En dat doen ze ook. Het enige wat de gratis versie van deze plugin meer heeft dan WP Scheduled Posts is de mogelijkheid om automatisch berichtjes te versturen naar de auteur van een blog, met de melding dat een blogpost is goedgekeurd, afgekeurd, rescheduled, of uiteindelijk daadwerkelijk gepubliceerd.

Kortom in een team omgeving blijven de teamleden automatisch op de hoogte wat er met hun bijdragen gebeurd.

De ‘pro’ versie biedt nog wat meer, waarvan de meest interessante optie misschien wel is om berichten automatisch te posten. Heb je een heel productief blogteam, maar wil je voorkomen dat jouw lezerspubliek overspoeld wordt met berichten, dan kan je precies instellen, hoeveel berichten er per periode minimaal en maximaal automatisch mogen worden gepubliceerd en op welke dagen.

Een probleem wat voor mij niet bestaat.

PublishPress

Zelf zal ik deze plugin niet zo snel gebruiken, maar PublishPress is toch wel heel mooi, wanneer je met teams aan het bloggen bent.

Want laten we eerlijk zijn WP Scheduled Posts mist eigenlijk een heleboel wanneer je in een team werkt. Want werkend in een team zal waarschijnlijk ook een redacteur naar je blogpost willen kijken. Wanneer je jouw blogpost tien minuten voor de geplande publicatiedatum pas aanlevert, maak je daarmee de redacteur niet echt tot vriend. Er zal dus bij grotere teams een datum voor de ‘eerste draft’, de ‘uiteindelijke versie’ en de beoogde publicatie vastgelegd moeten worden.

Wanneer meer mensen aan één blogpost moeten werken, zal je willen, dat ook dat mogelijk gemaakt wordt door de plugin…

En het leuke is, met PublishPress kan dat allemaal. Je kan je workflow helemaal zelf definieren, omdat je een onbeperkt aantal statussen toe kan voegen aan de ‘concept’ status.

En omdat je zelf ‘meta velden’ kan definiëren, kan je ook alle informatie die je nodig hebt hierin definiëren.

En het aardige is, dat de plugin eigenlijk geen functionaliteit achterhoudt. Je kan alles gebruiken, hoewel er wel een aantal premium add ons is, waarmee je al deze functionaliteiten nog meer in de diepte kan gebruiken.

Editorial comments

Het onderdeel wat het voor mij het echter helemaal ‘doet’ zijn de editorial comments. De redacteur kan bij de blogposts aantekeningen achterlaten gericht aan de auteur, die ook alleen voor redacteur en auteur zichtbaar zijn. Zo kan hij suggesties, op- en aanmerkingen plaatsen om het artikel te verbeteren.

Een eigenlijk onmisbare functie, wanneer je in teams blogt.

Revisions

Eén van de grote bezwaren van WordPress vind ik, dat het ‘draft’ systeem eigenlijk ophoudt met werken zodra een blogpost is gepubliceerd. Daarna wordt iedere gepubliceerde wijziging direct doorgevoerd.

Met PublishPress is het echter mogelijk ook ‘drafts’ te maken op de veranderingen in de content. Kortom, wanneer ik een deel van een reeds gepubliceerde post zou willen aanpassen, kan ik deze aanpassing opslaan zonder hem te publiceren.

Dit onderdeel zal ik in de nabije toekomst meer in detail testen, maar het maakte mij wel heel vrolijk. Als dit goed werkt, dan is dat iets wat ik al meer dan 14 jaar in WordPress mis!

Pro versie: Koppeling met iCal en Google Calendar

Natuurlijk logt niet iedereen iedere dag in in WordPress om te zien wanneer hij of zij een deadline heeft. Gelukkig kan je de data in de kalender exporteren naar je iCal sprekende agenda programma, of Google Calendar.

Ook kan je in de ‘Pro’ versie automatisch herinneringsmail laten versturen. Vergeet dan echter niet een cron-job hiervoor op te zetten!

CoSchedule

De laatste plugin die ik in dit kader heb bekeken was ‘CoSchedule‘. Nu moet ik gelijk toegeven, dat ik al een vermoeden kreeg, dat deze plugin schreeuwend duur zou zijn, toen ik bij het inschrijven voor de ’14 days trial’ met geen mogelijkheid een ‘Pricing’ pagina kon vinden. De prijzen worden namelijk angstvallig verborgen gehouden, tot je de plugin tenminste twee dagen hebt geprobeerd. Dan krijg je een ‘nu of nooit’ offer om voor ‘slechts’ 50 dollar per maand gebruik te mogen maken van hun product.

Aangezien ik vermoed, dat niet veel van mijn lezers 50 dollar per maand voor een content agenda willen betalen, heb ik dit product niet meegenomen in de review.

Mooi product, maar het is mij -en velen met mij denk ik- dat geld niet waard.

Conclusie

De conclusie is mijns inziens vrij makkelijk. Mijn oude vertrouwde Editorial Calendar volstaat nog steeds prima voor mijn doelen.

Werk je met een team, dan is deze plugin wel wat beperkt en beperkend. In mijn ogen biedt WP Scheduled Posts een aantal leuke en nuttige uitbreidingen, wanneer je met een team werkt, en als ik PublishPress niet zou kennen, zou ik er waarschijnlijk enkele lovende woorden over hebben geschreven, maar de mogelijkheden vallen helemaal in het niet bij wat er met PublishPress mogelijk is.

Hoewel ik zelf niet in een team werk -alle blogs hier zijn van mijn hand, of van een incidentele gastblogger- kijk ik -met name vanwege de uitgebreide ‘revision’ opties- met een scheef oog naar PublishPress en overweeg hier naar over te stappen.

Bloggen voor teams

Speciaal voor blog-teams organiseert WordXPression de training ‘Bloggen voor Teams‘. Deze training wordt uitsluitend als een in-company training gegeven. Neem contact op voor meer informatie.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Wellicht heb je interesse in één van deze trainingen van WordXPression?

Google Analytics met GA4 – Introductie

14 september 2022

Google Analytics met GA4 – Basiscursus

21 september 2022

Bouw je Eigen Webshop met Elementor Pro

Nu aanmelden