Meer exposure voor je webshop – Prijsvergelijkers – Product Feeds – Google Merchant Center

Laat je producten ook ergens anders zien!

Aangezien je dit artikel leest, vermoed ik, dat je een webshop hebt of anders van plan bent om er binnenkort één te beginnen. Maar in welke fase je ook staat, iedereen heeft in ieder geval één ding nodig om te kunnen verkopen.

Verkeer naar je website.

En nu zijn er diverse manieren om aan dat verkeer te komen. Je kan advertenties via Facebook, via Google of via nog andere platforms plaatsen. En vroeg of laat loop je er tegen aan, dat er ergens om je ‘Product Feed’ wordt gevraagd. En om te voorkomen, dat jij dan met een mond vol tanden staat, ga in deze blogpost nader op dit onderwerp in.

Wat is een feed?

Eigenlijk kan het begrip ‘feed’ niet helemaal vreemd voor je zijn. Want we komen het vandaag de dag regelmatig tegen. We hebben het over de ‘video feed’, een ‘RSS Feed’ en nog veel meer.

Wanneer we het op het internet over een ‘Feed’ hebben, hebben we het eigenlijk over een ‘stroom’ van gestructureerde informatie.

Een ‘RSS-Feed’ is bijvoorbeeld zo’n ‘stroom’ van informatie, waar blogposts of andere informatie zo wordt aangeboden, dat andere programma’s makkelijk kunnen lezen, wat de titel is, wat de tekst is, welke afbeeldingen erbij horen en wat de categorieën en tags zijn. En die stroom kan weer gebruikt worden om in andere programma’s verwerkt te worden.

Wanneer we het over een product feed hebben, dan hebben we het over informatie die aangeboden wordt, of aangeboden kan worden, in een bepaald formaat en die ons iets over onze producten vertelt.

Prijsvergelijkingssites

Female Customer Shopping In Independent Cosmetics Store Comparing Prices Using Mobile Phone

Eén van de oudste toepassingen waar ik zelf mee bekend ben is de ‘product feed’ van de prijs vergelijkingssites. Je kent er vast wel een paar van, Kieskeurig, Beslist, Tweakers, Vergelijk…

Als jij dacht dat al die diensten het internet afzoeken naar producten, dan heb je het mis. Het zijn namelijk de webwinkeliers die -tegen betaling- hun productaanbod aanleveren aan deze prijsvergelijkers.

Deze gegevens doorgeven doe je via zo’n zogenaamde ‘product feed’.

Google Merchant Center

Business woman, Entrepreneur

Google Merchant Center is een dienst van Google waar je de producten voor jouw webshop in kan registreren. Vervolgens kunnen deze producten door Google op twee manieren worden aangeboden, als zoekresultaten of -meer gericht- via Google advertenties. Hoe dit in detail gaat wordt onder meer behandeld tijdens de cursus ‘WooCommerce – In Detail‘.

Maar hoe je je producten ook aan wilt bieden via Google, je zal ze eerst in moeten voeren. En dat kan je op twee manieren doen. Je producten stuk voor stuk handmatig invoeren, of deze uploaden via een ‘Product Feed’.

Wanneer je drie verschillende producten in je aanbod hebt, dan kies je natuurlijk voor de handmatige optie. Maar als je er driehonderd, of drieduizend hebt, dan bedenk je je wel enkele malen voor je dat doet.

Affiliate feeds

Iets heel anders is een affiliate feed. Wanneer je een trouw lezer van deze blog bent, en je niet weet wat een affiliate is, dan moet je je in een hoekje van deze website gaan zitten schamen. Maar voor het geval je helemaal nieuw bent, leg ik het je graag nog een keertje uit.

Wanneer jij producten via je website wilt verkopen dan kan je een aantal dingen doen. Eén is geduldig wachten tot er bezoekers komen, die iets van je willen kopen. De praktijk leert, dat dit niet erg effectief is.

Een andere mogelijkheid is, dat je adverteert op Google Ads of Facebook. Dat kan als je het goed doet behoorlijk effectief zijn. Het grote probleem is echter dat de meeste mensen geen clou hebben wat ze doen en grote bedragen uitgeven voor weinig resultaat. Want hier gaat de kost voor de baat.

Een andere manier is te betalen voor succes. Je betaalt een derde partij voor iedere verkoop die ze naar jou weten te verwijzen. Hierbij zijn er diverse mogelijkheden dit allemaal te registreren en zoals eerder gezegd, ik heb hier meer dan uitgebreid over geschreven in het verleden.

Maar wat, wanneer jouw affiliate nu eens meer zou hebben, dan alleen een link naar je producten, maar een compleet geautomatiseerd overzicht van al jouw producten in een categorie.

Als je je afvraagt wat hiervan het nut zou kunnen zijn, bedenk dan, dat Amazon hierdoor groot geworden is!

In een ver verleden heb ik een blogartikel over dit onderwerp geschreven en aangezien het best verouderd is, staat het op mijn lijst om eens bij te werken naar de actualiteit. Maar niets wat in dat artikel staat is ‘fout’, er is zoveel meer mogelijk. Lees het artikel in ieder geval eens...

Een ‘automatische webshop’

Entering number of credit card on website

Wereldwijd verdienen tienduizenden mensen een leuk neveninkomen met een ‘Amazon Affiliate Shop’. Sommigen van hen kunnen er zelfs van leven. Het nadeel van het ‘zijn’ van een Amazon Affiliate is dat Amazon hoge eisen stelt. Wanneer je niet minimaal voor een bepaald bedrag aan verkopen realiseert binnen een maand, dan ben je niet langer meer een Amazon Affiliate.

Het model van een Amazon affiliate shop kan echter op vele manieren worden toegepast.

Het idee is heel simpel. Je zet een shop op met een een populair eCommerce pakket. WooCommerce is een goed voorbeeld. Vervolgens importeer je gegevens via een product feed. Wil je dit effectief doen, doe je dit binnen een bepaalde niche en wil je dit slim doen, dan zorg je dat je binnen die niche meerdere producten aanbiedt.

Om eens een aardig voorbeeld te noemen. Ik ben amateur brouwer. Een aardig idee zou bijvoorbeeld zijn, wanneer ik een site op zou zetten met een drietal feeds, één met boeken over zelf brouwen, één met brouwbenodigdheden en een laatste met allerlei merchandise rond het zelf brouwen.

Ik zou zo dus een site op kunnen zetten, die helemaal gevoed wordt uit drie ‘feeds’. Maar in plaats van ‘In Winkelwagen’ knop, is er een ‘Koop Nu’ knop. Omdat het product niet gedefinieerd is als een gewoon product, maar als een ‘Extern product‘, wordt de persoon met jouw affiliate ID naar de shop gestuurd.

Het aardige van deze formule is, dat je je nergens anders dan om het sturen verkeer naar je shop hoeft te bekommeren.

Van de andere kant bezien

Dat is natuurlijk allemaal leuk en aardig. Maar jij bent webwinkelier. Het laatste wat je wilt, is nog een webwinkel, waar je verkeer heen moet sturen.

Fijn dat je zo gefocust blijft. Maar bovenstaande was vooral een voorbeeld hoe het voor anderen werkt, mensen die hun geld als affiliate verdienen, of willen verdienen.

Maar jij kan natuurlijk ook aan de andere kant van de ‘feed’ gaan zitten. Jouw producten aanbieden aan geïnteresseerde affiliates.

Maar dan moet je dus in staat zijn jouw producten in de vorm van een feed aan te bieden. Hoe doe je dit?

Gelukkig voor jou, vertel ik je dit verderop in dit artikel.

Iets over het import en export proces

CSV

Wanneer je regelmatig met Excel werkt, dan ben je vroeg of laat waarschijnlijk wel eens tegen de term CSV aangelopen, ofwel ‘Comma Separated Values’.

Hoewel de term niet helemaal de lading dekt (het scheidingsteken kan ook een tab of een punt-komma zijn) is het formaat eigenlijk heel eenvoudig. De informatie wordt op regels geplaatst, waarbij de onderlinge velden door een scheidingsteken (een komma bijvoorbeeld) gescheiden zijn.

voornaam,achternaam,lievelingskleur
Wilko,van der Ploeg,WordXPression blauw
Hans,de Wit,zwart
Peter,Swart,wit
Kees,Groen,rood

In bovenstaand voorbeeld vertellen we dat op de regels een voornaam, achternaam en een lievelingskleur staan. En dat mijn lievelingskleur ‘WordXPression blauw’ is.

Het nadeel van bovenstaande manier van het presenteren van gegeven is, dat het een nogal ‘plat’ model is. Wanneer ik in een lijst als deze ook bijvoorbeeld kleur en maat combinaties op zou willen nemen, dan zou ik al een probleem krijgen. Want niet ieder artikel zal dezelfde kleuren en maten hebben. Kleding hebben we in maten als 164,168, 172 voor jongeren, S, M, L voor volwassenen en 39,40,41 voor schoenen. Voegen we hier ook nog een hoedmaat aan toe, begrijp je al, dat een CSV bestand voor een modezaak een rampzalig groot bestand zou moeten worden. Voor iedere denkbare kleur/maat combinatie moet je een aparte kolom toevoegen.

XML

Ik heb jaren lang gewerkt als gedetacheerd projectleider voor diverse projecten voor bedrijven in de top 500. In veel van die projecten was er spraken op de één of andere manier van het integreren van verschillende systemen.

Eén van de gegevensformaten waarin systemen onderling gegevens uitwisselen is XML. En dit is eigenlijk een heel populair formaat, omdat het eigenlijk vrijwel geen beperkingen kent en op ieder platform te implementeren is.

Het aardige van XML is, dat informatie ‘genest’ kan worden. Wil ik eigenlijk niet al te diep op ingaan, maar wanneer we naar de kleur/maat combinaties kijken die ik bij CSV als ‘problematisch’ opgaf, hebben we in XML de mogelijkheid om dit soort dingen veel meer flexibel op te slaan.

Het was dan ook niet echt verbazingwekkend, dat XML heel lang als ‘standaardformaat’ voor gegevensuitwisseling op het Internet heeft gegolden en dit eigenlijk nog steeds is. Hoewel JSON in veel gevallen het van populariteit heeft gewonnen.

JSON

JSON, uitgesproken als Jason (van het Gulden Vlies en Friday the 13th) staat voor Javascript Object Notation.

JSON heeft alle voordelen die ik hierboven ook bij XML heb genoemd. Bovendien is er nog een extra voordeel : JSON is een stuk compacter, en daardoor ook sneller over en weer te ‘transporteren’.

Er is echter ook een nadeel: Een goed geformatteerd XML bestand is nog makkelijk ‘als mens’ te lezen, met JSON wordt het al een stuk moeilijker. Maar het is nog steeds mogelijk en -belangrijker nog- beide formaten zijn niet bedoeld om als mens maar als machine te lezen.

En hoe spreekt ons computertje dan?

Alle drie de bovenstaande formaten worden gebruikt om gegevens in ‘feeds’ uit te wisselen. En ondanks de groeiende populariteit van JSON is XML nog steeds de meest populaire. En zelfs de ‘API’s’ (Application Programs Interface, de manier waarop je met een programma kan ‘praten’ als machine) van de meeste applicaties die JSON spreken bieden ook een mogelijkheid XML te spreken.

Maar wanneer jij jouw producten wilt doorgeven aan een ander systeem, dan zal je het toch in één van deze formaten moeten doen.

Maar ongeacht welke in welke ‘taal’ jouw feed moet zijn gemaakt, het betekent dat iemand het zal moeten programmeren. En met name XML is nogal ‘foutgevoelig’.

WP All Import / Export

Natuurlijk ben jij niet de enige die gegevens uit WordPress of WooCommerce moet importeren / exporteren. En toen WordPress langzaam maar zeker aan populariteit begon te winnen hebben de mensen van PlugCorp en SoFlyy een heel mooie plugin gemaakt -of eigenlijk een set van vier plugins- die ze ‘WP All Import’, ‘WP All Export’, ‘WooCommerce All Import’ en ‘WooCommerce All Export’ gedoopt hebben. Ik moet toegeven, ze hebben niet lang en origineel over de namen gedacht. Maar gelukkig hebben ze wel meer tijd aan functionaliteit en presentatie besteed.

Wanneer je de site bezoekt zal je als leek je wellicht afvragen ‘wat doet die plugin in vredesnaam’. Want echt goed in het uitleggen waarom hun plugin zo goed is, zijn ze niet. Gelukkig zijn er duizenden WordPress professionals wereldwijd, die wel begrijpen hoeveel tijd (dus geld) je kan besparen door deze plugin te gebruiken.

Maar eigenlijk is het maar goed ook, dat de site wat onduidelijk is voor de leek. Het is een ongelofelijk krachtig instrument voor de WordPress PowerUser. En in de handen van een bekwaam programmeur kan deze plugin wonderen verrichten.

Maar, Wilko… ik ben geen PowerUser en geen programmeur, wat moet ik er dan mee?

Het aardige van de plugin is dat je bepaalde ‘import’ en ‘export’ profielen kan benoemen. Dus ook wanneer je geen ‘PowerUser’ bent, kan deze plugin je van nut zijn, wanneer er een profiel voor je is ingesteld.

Stel je bijvoorbeeld voor, dat jij een feed naar Beslist.nl zou willen sturen. Wanneer ik een XML feed voor jou zou willen programmeren, zou ik daar ongeveer een dag mee bezig zijn. Wanneer ik een dergelijke feed via deze plugin aan zou willen maken, zou het slechts een fractie van de tijd en het geld kosten. En het aardige is, dat de programmeur of PowerUser deze plugin voor zijn klanten mag installeren, dus je hoeft de plugin niet eens zelf te kopen.

Na de installatie, zou je alleen maar aan hoeven te geven, dat het bestand in het ‘Beslist.nl’ formaat moet worden geexporteerd.

En eventueel kan dat exporteren zelfs met een paar drukken op de knop helemaal automatisch gebeuren.

Terug naar Googles Merchant Center

Vanaf 1 maart 2020 is in iedere webshop die door WordXPression wordt gebouwd de WP All Export en de WooCommerce All Export plugin geïnstalleerd. Inclusief een profiel voor Googles Merchant Center.

Dat wil dus zeggen, dat indien je nu een webshop door WordXPression laat bouwen, je een ‘ingebouwde export’ richting Google Merchant Center hebt. Plus een krachtige tool om in de toekomst ook andere systemen te voeden. Hierdoor kan het verkeer naar je website exponentieel toenemen.

Gun jezelf de omzet die je verdient!

N.B. Het is ook mogelijk om middels de WordXPression Support Strippenkaart een import- of export feed op je site te laten implementeren. Je hoeft hiervoor zelf de plugin niet aangeschaft te hebben.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht