Pagina’s en Posts… wat gebruik je wanneer en waarom?
(of: Zullen we het met Page op een akkoordje gooien ?)
Onlangs kreeg ik van één van de trouwe lezers van mijn blog de vraag wat nu eigenlijk het verschil is tussen pagina’s en posts. Aangezien ik al weer heel wat jaartjes in WordPress meega heb ik nooit zo stil gestaan, dat voor mensen die op dit moment instappen het verschil tussen pagina’s en posts wel eens onduidelijk kan zijn. Mede omdat de Nederlandse vertalers van WordPress wel voor een heel kromme vertaling van het woord ‘Post’ hebben gezorgd. Want hoe je het keert of wendt. Als Berichten voor Posts al een intuïtieve vertaling is, is het beslist niet mijn intuïtie. En om het allemaal nog eens leuker te maken, wordt in de documentatie van WordPress ook nog eens een onderscheidt gemaakt tussen een pagina (page) en een Pagina (Page). Terwijl ik altijd dacht, dat Jimmy Page de enige Page is, die je met een hoofdletter schrijft.
Pages – Pagina’s
Om met het laatste te beginnen. In WordPress is een page een HTML pagina. Dus alles wat je te zien krijgt, wanneer je een URL ingeeft (zelfs de 404 foutmelding) is een pagina/page. Een Pagina daarentegen is een hoeveelheid content (vaak tekst, maar het kan ook alleen video, geluid of foto’s zijn) die op een pagina wordt aangeboden. De voorgaande zin moet je lezen, niet voorlezen. Anders snapt niemand er meer wat van.
Maar een Post (of blogpost, artikel of bericht, kies zelf maar uit) is dat toch ook? Inderdaad. Er is echter een groot verschil in organisatie en presentatie.
Laten we met de Pagina (met hoofdletter) beginnen. Een Pagina is vooral statische, semi-tijdloze informatie. Aan een Pagina hangt in principe geen datum (hoewel sommige thema’s die wel laten zien). Een Pagina geeft je informatie die in principe tijdloos is. Of, om het een analogie met de drukkunst te gebruiken. Een Pagina is een deel van een boek.
Posts – Berichten
Een Bericht (om dat akelige woord uit de Nederlandse WordPress vertaling toch maar een keer te gebruiken) is informatie met vooral een tijdsgebonden karakter. Het is je vast opgevallen, dat bij het schrijven van een Bericht, dit automatisch op je blogpagina wordt geplaatst. Daar hoef je niets voor te doen. Wanneer je echter geen widgets die automatisch pagina’s toont actief hebt, blijft een pagina in het verborgene, tot je moeite doet hem zichtbaar te maken. Bijvoorbeeld door te linken. Of de pagina in het menu op te nemen.
Berichten vallen onder Categorieën. Pagina’s niet! Berichten hebben ’tags’. Pagina’s niet! Je kunt daarom ook berichten het best vergelijken met artikelen in een tijdschrift, waarbij een handig opbergsysteem in mappen (Categorieën) en een handig verwijssysteem (tags) je helpen het juiste artikel terug te kunnen vinden.
Hiërarchie
Pagina’s kun je ook categoriseren overigens. Wanneer je bijvoorbeeld een pagina hebt gemaakt met een lijst van je producten, kun je niet alleen vanuit die Pagina naar andere Pagina’s met producten verwijzen. Je kunt ze ook nog eens hiërarchisch organiseren door voor de pagina onder ‘Pagina Attributen’ bij het kopje ‘Hoofd’ een pagina te selecteren.
Een ander belangrijk onderscheid is dat -behalve wanneer je de ‘zoek’ functie gebruikt- Pagina’s nooit in lijstvorm getoond zullen worden. Blogposts (Berichten) wel. Pagina’s komen niet tevoorschijn in je RSS Feed. Blogposts wel.
Pagina’s vormen de content van een traditionele website. Je homepage, je productpagina’s, je contactformulier. Wanneer je een nieuw product hebt, voeg je een productpagina toe. Maar je schrijft ook een blogpost die de klanten in het kort vertelt, waarom ze toch vooral dat product willen hebben. Je Blogposts zijn de communicatie met de klant, je pagina’s vormen de achtergrondinformatie.
[text-blocks id=”algemeen”]