De perfecte gereedschapset om je mailinglijst te laten groeien kost… de Sumome toolkit
Wanneer je mijn e-boek ‘Verleid je Klant’ hebt gelezen, weet je inmiddels, dat je mailinglijst één van de belangrijkste hulpbronnen van je onderneming is. Afgelopen jaar heb ik een aantal keren de training ‘Covert Listbuilding Secrets’ gegeven en volgend jaar zal ik in de één of andere vorm ook nieuwe listbuilding trainingen aanbieden.
Nog niet zo gek lang geleden heb ik echter een ‘nieuw product’ ontdekt, wat jou een aantal hulpmiddelen biedt, om je mailinglijst snel uit te bouwen. En het mooiste is: Het product is helemaal gratis.
Sumome.com is een ‘gereedschapskist’ met een aantal nuttige gereedschappen om een aantal zaken te doen :
- Verleid meer mensen naar jouw site te komen
- Analyseer de manier waarop jouw content gebruikt wordt en
- Vraag je bezoeker vriendelijk doch dringens om zijn email adres.
Voor we Sumome en de belangrijkste apps hier de revue laten passeren, ga ik eerst in op de manier waarop je deze plugin in jouw WordPress site kunt installeren. De plugin die je nodig hebt, kun je gewoon downloaden uit de WordPress repository. Na het activeren van de plugin, ga je naar het ‘Sumome’ scherm en klik je daar op de link om je bij Sumome te registreren. Heb je dat gedaan, dan hoef je voor Sumome nooit meer in je Dashboard te zijn. Ook op de site van Sumome heb je weinig meer te zoeken!
Op jouw site staat als het goed is nu een blauwe ‘batch’ met een klein kroontje, rechts boven op de pagina. Waarschijnlijk slechts zichtbaar als een smal blauw streepje. Ga je hier met je cursor overheen, ‘schuift’ de batch uit en als je op de kroon klinkt kun je inloggen en vervolgens in de ‘Store’ je Apps selecteren. Alle apps die we hier bespreken zijn overigen gratis.
Share
Share is niet echt een spannende app. Het is een social-media ‘deelbalk’ die op een stabiele positie van je beeldscherm blijft staan. Het verschil met veel andere ‘share’ knoppen is echter, dat er op de achtergrond heel wat informatie over de aard van de clicks op de buttons wordt gegeven. Op dit moment zie je deze knoppenbalk links op de WordXPression site staan. Leuk, maar weinig spectaculair.
Image sharer
Image sharer is al wat interessanter. Het biedt de mogelijkheid om automatisch alle afbeeldingen op jouw site via social media te kunnen delen. In mijn geval niet echt boeiend, omdat mijn primaire content tekst is en geen afbeeldingen, maar als jij een kunstenaar, fotograaf, architect, tuinder of wat dan ook bent, en het tonen van jouw werk als afbeeldingen is belangrijk voor je klantengroep, is dit een potentiële bron voor veel extra verkeer.
Highlighter
Heb ik je al eens verteld, dat ik een hekel heb aan Twitter? Door Highlighter is deze hekel iets minder geworden. Want deze app biedt wel een hele leuke mogelijkheid aan: Wanneer je een willekeurige tekst markeert wordt er automatisch een ‘Tweet’ of een Facebook ‘Share’ voor jou aangemaakt, waarmee je die tekst kunt tweeten. Iedere bezoeker aan jouw site kan jouw teksten dus citeren en tweeten met een link naar jouw site! Bovendien blijft de getweete tekst als ’text marked ready to tweet’ staan, waardoor het voor anderen eenvoudig is deze tekst nogmaals te tweeten. Dit simpele speeltje heeft mij in de afgelopen dagen tientallen bezoeken vanuit Twitter opgeleverd… En geen ‘bots’ die automatisch tweetlinks volden, maar mensen die daadwerkelijk de pagina’s lazen! Wil je ervaren hoe dit werkt, markeer dan gewoon eens een tekst die jij leuk, interessant of leerzaam vindt en tweet hem of deel het via facebook. Of klik eens op een gemarkeerde tekst met een sterretje er achter. Kun jij je voorstellen, dat mensen die op jouw site gebruiken? Cool he!
Content Analysis
Hoe wist ik dat die mensen ook mijn pagina lazen? Heel eenvoudig, omdat ik Content Analysis van Sumome gebruikte. Content Analysis houdt per pagina waarvoor je dit in hebt gesteld bij tot hoever mensen jouw pagina lezen. En dat is verrekte interessant! Zo ontdekte ik, dat mijn homepage gemiddeld voor 73% wordt gelezen. Zegt mij dit iets? Jazeker!
Wanner ik Content Analysis gebruik, dan komt er in mijn ’toolbar’ rechts op de site een icoontie bij met een oogje. Als ik hier op klik, kan ik de content analyse opstarten, maar als deze al gestart is, en ik klik, dan krijg ik in een ‘overlay’ in mijn pagina te zien, hoeveel mensen 10% van de pagina hebben gelezen.. hoeveel 20% etc… en ook bij het gemiddelde leespercentage van 73% voor mijn homepage stond een lijn op de pagina getekend. En het interessante was, dat die lijn precies boven het opt-in formulier op hield. Wat ik dus weet is dat de ‘gemiddelde’ lezer die de homepage bezoekt, deze dus ook daadwerkelijk leest!
Heatmaps
Heatmaps zijn cool! In een overlay vergelijkbaar met die van de Content Analysis wordt een ‘heatmap’ getekend, waarop ik door de intensiteit van de kleurverschillen de zogenaamde ‘hotspots’ kan zien waar mensen het meest klikken. Dit is een tool van onschatbare waarde om te kijken, op welke plaatsen bijvoorbeeld jouw Call To Action buttons het meeste effect hebben, welke rangschikking van widgets het best voor je werkt en hoe je het best je menu in kan delen!
De combinatie van Content Analysis en Heatmap geeft je waardevolle inzichten over de waarde van jouw content en het navigeergedrag van jouw bezoeker!
Listbuilder
We hebben nu gezien hoe we meer bezoekers kunnen krijgen, hoe we het bezoekgedrag van die bezoekers kunnen analyseren en het laatste is natuurlijk, dat we willen weten, wie die bezoekers zijn. In ‘Verleid je Klant’ staat natuurlijk een prima strategie beschreven om dit voor elkaar te krijgen, maar ‘Listbuilder’ is ook een waardevolle ondersteuning. Listbuilder is een Opt-in popup. He Bah hoor ik je al denken, weer zo’n vervelende pop-up! Maar deze pop-up is anders. Je kunt het zelf instellen, maar als je hem in de ‘intelligent mode’ gebruikt, zal de pop-up getoond worden, op het moment dat je bezoeker van de ‘leesmodus’ over gaat in de ‘wat rond bladeren’ modus, of met andere woorden, wanneer hij zijn aandacht begint te verliezen. Geen pop-up bij het binnenkomen dus, maar een vriendelijk verzoek je gegevens achter te laten bij het vertrek. Wordt dit weggeklikt, dan zal de dialoog een hele tijd -door jou instelbaar- niet meer getoond worden… tot maximaal een maand!
Er is nog meer…
Dit is een kleine greep uit een grote hoeveelheid apps die op Sumome gratis aangeboden wordt. De hierboven besproken apps ondersteunen je bij een strategie om meer bezoekers naar je site te krijgen en je mailinglijst te laten groeien. En het zou best kunnen werken, want in de korte tijd dat ik deze plugin gebruik, heb ik dagelijks 4-5 extra inschrijvingen via deze extra opt-in popup!
Meer bezoek aan je website is alleen zinvol als je regelmatig nieuwe content hebt. In de Blogging WP PowerClass leer jij hoe je blogposts schrijft die tot het einde gelezen worden! Er zijn nog een paar plaatsen vrij, dus wees er snel bij!
Ik hoop dat je ook de WooCommerce deal van vorige week niet hebt gemist!