Dit blogartikel is uit 2013. Destijds was het inmiddels niet meer bestaande MarketPress een serieus concurrent voor WooCommerce. Hoewel op veel punten dit blogartikel nog steeds juist is, adviseer ik je vooral de meer recente blogartikelen over WooCommerce in deze blog te lezen.
Webwinkels voor WordPress – Wat werkt en wat niet?
Steeds vaker krijg ik vragen over webwinkels voor WordPress. Er is namelijk een groot aantal plugins beschikbaar om WordPress om te toveren tot een webwinkel, maar welke plugins zijn er nu goed? Wat werkt en wat werkt niet?
E-commerce is een vak apart en helaas heeft een groot aantal van de bouwers van webwinkel plugins voor WordPress weinig kaas gegeten van e-commerce. Wat heeft geleidt tot een groot aantal plugins die eigenlijk maar met een enkel woord gewaardeerd kunnen worden. Bagger! Dus eerst is het zaak om te kijken, aan welke eisen een goede webwinkel plugin zou moeten voldoen. Maar laat ik je, voordat ik verwacht, dat je zonder meer aan zult nemen wat ik zeg, eerst eens vertellen, waarom ik denk dat ik recht van spreken heb jou te vertellen welke plugins wel of niet geschikt zouden zijn. Ik beweerde zojuist toch immers, dat e-commerce een vak apart is?
Een terugblik
In 2002 bouwde ik -in opdracht van mijn toenmalige werkgever- mijn eerste webwinkel. Het was een compleet zelfgemaakte applicatie en voor 2002 een zeer acceptabel product. Dit jaar was echter ook het jaar, dat het eerste Open Source webwinkel platform wat echt serieus kon worden genomen van start ging, osCommerce. Een product wat tot op vandaag een grote invloed heeft gehad op hoe webwinkels opgebouwd zouden kunnen zijn. Soms door een nieuw platform hierop verder te bouwen (zoals bijvoorbeeld Zen Cart). Vaker door te leren van alle fouten in osCommerce en deze in een nieuw ontwerp op te lossen (zoals Magento en Prestashop).
In de periode 2008-2010 heb ik zeer veel over webwinkels mogen leren, toen ik werkte voor een werkgever die met name webwinkels ontwierp voor de fashion. Ik heb de grootste ontwerpfouten in producten als Zen Cart en osCommerce leren kennen. En hoe deze werkgever dit in Zen Cart had opgelost! Koppelingen met talloze betalings- en andere externe systemen leren leggen. Al met al een heel nuttige tijd. Tot de tijd was gekomen om iets anders te gaan doen, en WordXPression onstond.
Het eerste wat ik ontdekte was dat e-Commerce plugins in WordPress op dat moment -2010- nog ver onder het niveau van de webwinkel stonden die ik zelf in 2002 had gebouwd. Het leek alsof voor WordPress ontwikkelaars de tijd stil had gestaan. In 2010 was mijn advies aan mensen die een webwinkel in WordPress wilden beginnen dan ook ‘DOE HET NIET’. Wilde je via je website 3-4 producten verkopen, geen enkel probleem. Maar een serieuze webwinkel in WordPress was toen nog geen optie.
Maar nu…
De tijden veranderen en er zijn een groot aantal e-Commerce modulen beschikbaar voor WordPress. En zoals al aangegeven: Er is veel kaf onder het koren. Of meer specifiek: Er is meer kaf, dan koren! Want voor een serieuze webwinkel zijn er drie functionaliteiten die je gewoon moet willen hebben. En die ontbreken in de meeste webwinkel plugins.
- Productvariaties: In de Fashion industrie loop je er het eerst tegen aan: Sommige producten komen in variaties. Een bepaald model jeans komt namelijk altijd in verschillende maten. En mogelijk in verschillende kleuren. Iedere maat/kleur combinatie is een apart product, met apart voorraadbeheer. Maar je wilt het product aan de buitenkant als een enkel product presenteren! Niemand zit immers te wachten op een lange lijst met dezelfde broek in diverse verschillende maten.
- Productbundels: Een productbundel is eigenlijk het omgekeerde van een productvariatie. Je kunt je vast wel voorstellen, dat je een bepaald ‘combipakket’ samenstelt, waarbij je diverse van jouw producten in combinatie tegen korting aanbiedt. Het is goed mogelijk om dit als een apart product aan te maken in je webwinkel, maar dan loop je tegen het probleem aan van je voorraadbeheer: Als de individuele producten voor je bundel zijn uitverkocht, is ook je bundel niet meer op voorraad.
- Backorders: De meeste webwinkels -inclusief enkele grote namen onder de gespecialiseerde Open Source webwinkels- gaan niet goed om met ‘Backorders’. Bestellingen die in meer dan één levering worden uitgeleverd. De meeste pakketten doen net alsof het ‘backordered’ product gewoon met de rest is uitgeleverd en laten de administratie van de naleveringen over aan een geavanceerd systeem van post-it notities op de monitor van de magazijnbeheerder.
De titanenstrijd is gestreden
Op basis van de eisen met betrekking tot een goede architectuur van webwinkel software, kwamen er eigenlijk maar twee WordPress plugins serieus in beeld. MarketPress en wooCommerce. Maar hoe goed een plugin ook is, het werkelijke succes is afhankelijk van de vraag hoe de leveranciers van extra diensten op het product reageren. En in deze competitie is MarketPress de grote verliezer. Voor WooCommerce is er -tegen betaling welliswaar- een groot assortiment aan ‘extensions’ beschikbaar. Plugins, die de functies van WooCommerce uitbreiden. Hierbij moet je denken aan koppelingen met betaalproviders, bezorgdiensten etc. Voor MarketPress zul je zelf de uitbreidingsmodulen moeten laten ontwikkelen, een kostbare grap.
In de komende maanden gaan we -ongeveer een artikel per maand- verder in op WooCommerce. Deze artikelen zullen zich richten op de strategische aspecten van het werken met een webwinkel.