Wat is het doel van je website? Of rijd je liever met je ogen dicht?

Heb jij een doel voor ogen met je website?

doel van je website | Wat is het doel van je website? Of rijd je liever met je ogen dicht?

Heb je het wel eens geprobeerd: Auto te rijden met je ogen dicht? Waarschijnlijk ben je dan niet ver gekomen. Wat is het doel van je website? Ik merk dat veel ondernemers  in de virtuele wereld toch proberen te rijden met gesloten ogen: Ze ‘gooien’ hun website op het Internet en zien dan wel, wat er zal gebeuren. Hoogst waarschijnlijk niets. Om dat te voorkomen, bied ik je een methode in vijf eenvoudige stappen aan om meer omzet uit je website te halen.

Stel jezelf een doel!

Wilko van der Ploeg - Stel je doelen eens op een andere manier
Wilko van der Ploeg – Stel je doelen eens op een andere manier

Hoeveel bezoekers wil jij volgende maand op je website hebben… en die maand daarna? En hoeveel van deze bezoekers moeten uiteindelijk op je mailinglijst geplaatst worden? Heb jij dit voor jezelf inzichtelijk? Niet? Dan mag het je niet verbazen, dat je nauwelijks inkomen uit je website weet te halen. Je bent als iemand die vlinders probeert te vangen met een netje… en verwacht door het netje omhoog te houden duizenden vlinders weet te vangen. Een betere manier om vlinders te vangen is je net doelgericht in de richting van de vlinder te bewegen. (Disclaimer: Ik probeer niemand aan te zetten tot het vangen van vlinders in een netje. Dat is NOT DONE!).

Meet je doelstellingen!

De meeste ondernemers gebruiken Google Analytics of andere meetinstrumenten als een soort curiositeit: Het is leuk te weten hoeveel mensen je website bezoeken. Goh… wat een pech… deze week deed ik het slechter dan de vorige week. Nou ja, misschien wordt het morgen beter…
Google Analytics is een krachtig instrument, wanneer je het gebruikt voor het meten van concrete doelen. Enkele voorbeelden van doelen die je wilt meten:

  • Hoeveel mensen bezoeken mijn site naar aanleiding van een bepaalde Social Media campagne
  • Welk aantal bezoekt mijn site naar aanleiding van bepaalde zoekwoorden, waarop ik mijn site geoptimaliseerd heb.
  • Wie bezoekt mijn site naar aanleiding van een AdWords campagne.
  • Welk deel van alle bovenstaande aantallen komt uiteindelijk op mijn mailinglijst terecht.

Wanneer je dit allemaal niet weet, steek je mogelijk tijd in campagnes die je uiteindelijk niets opleveren. Houd het doel van je website altijd voor ogen!

1. Bepaal hoe ver je van je doelstelling verwijderd ben.

Wanneer je je doelstelling niet gehaald hebt, wil dat niet zeggen, dat je doelstelling fout is. Je gebruikt alleen mogelijk de verkeerde methoden om je doel te bereiken. Als ik naar Amsterdam wil gaan, is er maar één manier om te ontdekken of ik op de goede weg ben: controleren via kaart, richtingwijzers of de afstandsaanduiding op de TomTom of de afstand tussen mij en Amsterdam minder wordt. Is dat niet het geval, moet ik toch serieus overwegen, of ik geen andere richting moet kiezen. Het doel van je website helpt je, focus op deze richting de houden!

2. Corrigeer je methoden om je doel te bereiken.

Wanneer ik van Apeldoorn naar Amsterdam wil reizen en ik kom het bord tegen, dat ik de bebouwde kom van Appelscha inrijdt, kan ik mij serieus afvragen of ik nog wel op de goede weg ben. Wanneer ik tot de conclusie kom, dat ik dat niet ben, kan ik in principe drie dingen doen:

  • Gewoon doorgaan op dezelfde weg, misschien leidt deze weg ook wel naar Amsterdam
  • Besluiten, dat ik eigenlijk helemaal niet naar Amsterdam wilde, maar juist naar Appelscha
  • Besluiten mij nog eens goed over de route te bezinnen en een nieuwe route te plannen.

Helaas besluiten veel ondernemers, dat de tweede optie toch wel de meest aantrekkelijke is. Is je doel niet bereikbaar, dan stel je je doel toch gewoon bij? Voor mijn gevoel lijkt dit erg op een voetbalwedstrijd, waarbij de Nederlandse spelers besluiten, dat het Duitse doel toch wel heel ver weg staat en die Duitse verdedigers toch wel heel goed hun best doen… en dus besluiten het doel bij te stellen en niet het doel van de tegenstander, maar in eigen doel te gaan schieten. Ongetwijfeld zal hierdoor het aantal doelpunten sterk stijgen, maar ik betwijfel, of het de spelers iets dichter bij de overwinning zal brengen. Het doel van je website maakt het je makkelijker de juiste methoden te kiezen.

3. Ga terug naar 2.

Je leest het goed: Terug naar 2, niet naar 1. Het aanpassen van je doelstelling is uit den boze! Dat is immers waar je voor gaat, dat is waar je in gelooft. Heb jij toch de neiging je doelstelling aan te passen, wil dat zeggen, dat je jezelf in eerste instantie bij het benoemen van de doelstelling niet serieus hebt genomen. Het halen van een doel is vaak een kwestie van lange adem en ’trial and error’. De fout die we vaak maken, is een deadline aan het ‘grote doel’ te geven. Omdat we het binnen de deadline niet halen, beschouwen we het doel als zodanig ‘onhaalbaar’.

Meten is weten

Om goed te kunnen bepalen hoe ver je van je doelstelling bent verwijderd, welke methoden resultaat opleveren en welke juist niet, is het van het allergrootst belang, dat je in ieder geval begint met het meten van het bezoek aan je website. Doe je dat nog niet? Dan is het toch hoog tijd om hier nu mee te gaan beginnen!

Ook is het goed de doelen die jij met je website hebt als meetbare getallen duidelijk met een aantal mensen te communiceren. Dat behoed je voor de verleiding je doelen bij te stellen. Doe dat vandaag nog en vertel in het commentaar hieronder wat jij met jouw website wilt bereiken: Hoeveel bezoekers verwacht je? Hoeveel daarvan komen er op jouw lijst? Hoeveel worden jouw klant?

Klikt al dat ‘meten’ en ‘doelstellen’ je wat eng in de oren? Ben jij niet een mens van de cijfertjes? Of ben je dit juist wel, maar heb je geen idee hoe je die cijfers om kunt zetten en betere methoden voor het bereiken van jouw doel?

Tijdens de training ‘Online Marketing – Een Stap Verder’ leer jij hoe je meer uit je website kunt halen, door precies te weten, wat mensen op jouw site doen en hoe jij ze van dienst kunt zijn. Klinkt dat niet geweldig?

Wil je heel specifiek meer halen uit je WooCommerce webwinkel, neem dan eens contact op over de MailChimp – WooCommerce integratie.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.