Hoe we GravityForms krachtiger maken!

Enkele plugins die extra pit aan GravityForms geven

Nog niet zo gek lang geleden heb ik een plugin besproken die wat extra functionaliteit geeft aan Elementor formulieren, waardoor je meer populaire functies in GravityForms ook in Elementor formulieren kan gebruiken.

Toch blijft GravityForms de onverslagen held met betrekking tot de online webformulieren. Er is zoveel wat je met GravityForms kan, wat met andere webformulieren gewoonweg onmogelijk is.

Maar eerlijk toegegeven, op het gebied van vormgeving laat GravityForms heel wat te wensen over.

Problemen met GravityForms en Elementor (Pro)

Wanneer je GravityForms binnen Elementor (Pro) gebruikt, dan krijg je eigenlijk een heel vreemde situatie. Tot nu toe heb ik nog niet kunnen ontdekken wanneer het wel en niet gebeurd, maar indien je door middel van een shortcode of een widget een GravityForms formulier toevoegt aan een Elementor pagina, dan gaat het vaak goed… maar soms ook helemaal verkeerd en is het formulier totaal niet opgemaakt.

Dit is vrij simpel te herstellen, door de benodigde CSS code toe te voegen aan de ‘CSS’ optie onder de ‘Advanced’ opties in Elementor, maar het is toch behoorlijk omslachtig.

Gelukkig hebben diverse Elementor ‘Add Ons’ een ‘Gravity Forms’ widget. Echter met wisselend succes en nogal uiteenlopende mogelijkheden. In de nabije toekomst zal je op deze blog een test vinden van specifiek de ‘Gravity Forms’ widget van een vijftal populaire uitbreidingen op Elementor.

Gravity Forms Styles Pro

Gravity Forms Styles Pro is een plugin waarmee je jouw Gravity Forms formulier een heel eigen stijl kan geven. Er is een groot aantal standaard stijlen gedefinieerd, maar je kan hier ook je eigen stijlen aan toevoegen.

Eigenlijk biedt deze plugin -die éénmalig slechts enkele tientjes kost- een functie die al jaren lang in GravityForms zelf had moeten zitten.

Het mooie is ook, dat hiermee gelijk je ‘styling’ plugin in Elementor is opgelost. Want de formulieren die in Elementor niet ‘mooi’ geladen worden, worden wel keurig geladen, indien de stijl via deze plugin wordt toegevoegd.

Gravity Perks

GravityPerks is geen plugin, maar een complete set van plugins.

‘Perk’ is engels voor ‘voordeel’ of ‘positieve eigenschap’. En iedere ‘Perk’ voegt inderdaad iets toe aan GravityForms wat ik eigenlijk altijd al miste.

De site werkt volgens een soort ‘Pick your poison’ idee.

Voor een bepaald bedrag per jaar, kan je één perk op één site gebruiken, kies je voor een wat duurder pakket, kan je drie perks op drie sites gebruiken, en uiteindelijk voor het allerduurste pakket mag je een onbeperkt aantal perks op een onbeperkt aantal sites gebruiken.

Op dit moment heeft de site volgens eigen zeggen -ik heb ze niet geteld- 36+ ‘Perks’. Een aantal laat ik hier graag de revue passeren. Waarschijnlijk zal ik in de nabije toekomst nog wat andere ‘Perks’ bespreken.

GP Nested Forms

GP Nested Forms biedt je de mogelijkheid om een ‘genest’ formulier te gebruiken. Stel je een volgende situatie voor. Je hebt een sollicitatieformulier op je website staan, waarin iemand zijn arbeidsverleden in kan geven.

De ‘gangbare’ manier om iets dergelijks met GravityForms te doen is door je formulier vol te stouwen met velden. Zoiets als.

  • Werkgever 1
  • Datum van werkgever 1
  • Datum tot werkgever 1
  • Functie werkgever 1
  • Reden beëindiging
  • Werkgever 2… etc.

Je begrijpt, het is geen lolletje om een dergelijk formulier te maken, en het is nog veel minder prettig om dit in te moeten vullen.

Met ‘Nested Forms’ kan ik een ‘genest formulier’ maken. Binnen een bestaand formulier kan ik een knop ‘Werkgever toevoegen’ opnemen, en als de bezoeker er op klikt, wordt er een dialoog zichtbaar gemaakt, waarmee een werkgever wordt toegevoegd. De lijst met de resultaten komt in het formulier te staan.

Op deze manier kan een vrijwel oneindig aantal werkgevers worden toegevoegd aan het formulier.

GP Conditional Pricing

Wanneer je bestelformulieren op je website plaatst, dan heb je te maken met een aantal uitdagingen. Nog niet zo gek lang geleden had ik zo’n situatie bij de hand. Een klant van mij brengt binnenkort haar boek uit en dit boek is te bestellen via haar website.

Omdat haar potentiële kopers zowel in Nederland als in België zijn, en voor beide landen verschillende posttarieven gelden, moesten afhankelijk van het land waarheen het verzonden moet worden, verschillende tarieven worden berekend.

Dit is overigens in GravityForms prima op te lossen. Maar het vereist wel, dat er een groot aantal ‘hulpvelden’ op het formulier moeten worden geplaatst.

Maken we de regels nog iets ingewikkelder, dan staat op een gegeven moment je formulier vol met ‘hulpvelden’, die verder absoluut nergens toe dienen. Het probleem van GravityForms is namelijk, dat bij een ‘Product Prijs’ je de prijs zelf niet kan manipuleren. Het enige wat je kan doen is de zichtbaarheid van een ‘hulpveld’ manipuleren. Dus voor iedere prijsoptie moet er een apart productveld worden toegevoegd.

Om nog eens een ander voorbeeld van een aantal jaar geleden te geven, toen had ik te maken met een klant die een boek bedoeld voor het onderwijs aanbood, dus een boek, wat mogelijk ook in grotere partijen ingekocht zou worden, en bij bepaalde hoeveelheden werden de verzendkosten lager, of vielen ze helemaal weg.

Dit oplossen in GravityForms is een crime. De beste oplossing is hier een volwaardige webwinkel neer te zetten, maar wie wil een webwinkel installeren om slechts één product te verkopen?

Als toen GP Conditional Pricing al had bestaan, had ik het allemaal veel beter en sneller kunnen doen!

Deze plugin biedt regels, die je makkelijk kan gebruiken om je prijzen te manipuleren.

GP Populate Anything

De add on GP Populate Anything is opnieuw één van die plugins, waarvan ik denk ‘oh, was die er maar eerder geweest’. Het idee van de plugin is kinderlijk eenvoudig: Je kan de velden ‘voor vullen’ met informatie die in de database aanwezig is. Of dit nu gaat om Custom Post Types, Taxonomieën of ‘gewone’ WordPress tabellen, het maakt niet uit.

Vervolgens kan ik velden in het formulier dynamisch laten vullen.

Stel je eens voor, je hebt een ‘Custom Post Type’ met allerlei leuke vakantie locaties. En je wilt de mogelijkheid geven om bezoekers via de website te laten boeken, zonder -om wat voor reden dan ook- hier een compleet boekingssysteem achter te hebben. Je hebt een taxonomie met een hiërarchie gebaseerd op ‘Werelddelen – Landen – Regio’s – Plaatsen’ en uiteindelijk een post type voor die specifieke locatie.

Als ik hier allemaal drop downs op het formulier zou plaatsen, zou ik het volgende kunnen doen.

De bezoeker kiest eerst het werelddeel. Op basis van dit werelddeel wordt het land gekozen. Op basis van het land de regio en , je raad het al, op basis van de regio de plaats. En uiteindelijk, op basis van de plaats wordt de laatste lijst gevuld met alle posts van leuke locaties in die plaats.

In de praktijk zal je minder complexe formulieren willen gebruiken, maar het geeft in ieder geval de gebruiksmogelijkheden weer.

GP Preview Submission

Zelf vind ik het altijd wel prettig wanneer ik na het invullen van een formulier nog even een samenvatting krijg, wat ik allemaal heb ingevuld.

Zo kan ik het formulier nog even nakijken en eventueel corrigeren.

Standaard heeft GravityForms niet die mogelijkheid. Het is eventueel wel ‘in te bouwen’, maar dat is maatwerk per formulier en daar ben je ook wel even mee bezig.

GP Preview Submission doet precies wat de naam doet vermoeden. Het geeft je de mogelijkheid om na het invullen van het formulier de gegevens nog een keer nauwkeurig te bekijken, voor je dit formulier verzend.

En nog veel meer

Zoals gezegd, volgens de makers van deze ‘Perks’ zijn er op dit moment 32+ ‘Perk add ons’. Iedere add on is een uitbreiding op de standaard functionaliteit van GravityForms en een groot aantal hiervan implementeren functies waar ik echt op zat te wachten.

Persoonlijk vind ik het licentiemodel met name voor de ‘kleingebruiker’ wat minder vriendelijk. De meeste functies zijn relatief eenvoudige uitbreidingen en daardoor is zo’n ‘perk’ vaak voor mijn gevoel aardig aan de prijs (vergeet niet, het is een tarief per jaar!).

Voor de grootgebruiker is het ‘unlimited sites / unlimited perks’ echter een financieel heel aantrekkelijke optie om je GravityForms uit te breiden met een groot aantal nuttige functies.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.