Zeven tips die jouw webwinkel psychologisch aantrekkelijker maken…

Een Mindf**k die het makkelijker maakt om bij jou te kopen!

Het wezenlijke verschil zit hem in de details. Soms kunnen kleine onzichtbare dingen het mensen makkelijker -of juist moeilijker- maken om een aankoopbeslissing te nemen. En daarom heb ik speciaal voor jou een zevental tips op een rijtje gezet voor aanpassingen, die je bezoeker waarschijnlijk niet op zullen vallen, maar toch kunnen zorgen, dat hij zijn aankoopbeslissing sneller neemt.

Tip 1 : Sta het sorteren op prijs niet toe!

Doe jij het ook wanneer je een product wilt kopen? Sorteren op prijs om te zien welk product het voordeligst is? Dit is eigenlijk een enorm ongewenste optie. Je mag het de makers van WooCommerce of enig ander eCommerce pakket vergeven, omdat het techneuten zijn, geen psychologen, maar de mogelijkheid om ‘het goedkoopste artikel te kiezen’, zorgt ervoor, dat je klanten vaker ontevreden zijn over hun aankoop.

Hoe werkt dat dan?

Op het moment dat iemand het goedkoopste product in zijn selectie heeft gevonden, zal hij al snel alle alternatieven vergelijken met die goedkoopste prijs. De kenmerken van het goedkoopste product worden vergeleken met de duurdere producten en met het product wat hij eigenlijk had willen hebben. De uiteindelijke keuze zal vallen op een product wat ergens tussen het ‘ideaal’ en het goedkoopste product in zit.

En dat is het ‘net niet’ product. Op alle niveaus schiet het product net te kort voor wat de klant eigenlijk wilde.

In de VS is hier onderzoek naar gedaan en het bleek dat bij het verbergen van de prijs sortering de consument gemiddeld 15% meer uitgaf aan de aankopen in een bepaalde categorie en het aantal ‘returns’ met 5% daalde. De gemiddelde consument betaalde dus meer en bleek meer tevreden met het door hem gekozen product.

Maar hoe doe je dat dan?

Om dit mogelijk te maken, moet je een aantal regeltjes aan de CSS van je website toevoegen. Dit doe je in de functions.php van je Child theme, de ‘Custom CSS’ settings van je premium theme of in de CSS die je via een aparte plugin aan je site hebt toegevoegd. Weet je niet waar ik het over heb, je webbouwer begrijpt dit hopelijk wel. Begrijpt deze het ook niet, is het hoog tijd dat je de WordXPression Support Strippenkaart overweegt.

Lees ook  Wat je met een cadeaukaart in je WooCommerce webwinkel doen kan

Aan je CSS voeg je deze code toe :

Dit zal voor de meeste thema’s goed werken. Uitgangspunt is dat deze thema’s de algemene richtlijnen van WordPress en WooCommerce hebben aangehouden. Werkt het niet, dan is nader onderzoek nodig.

Tip 2. Toon de prijs voor B2B exclusief en inclusief BTW

Oeps. Toen ik deze tip las (een tip die ik bovendien zelf in tientallen cursussen al heb gegeven!) bedacht ik mij, dat ik dit ook mag beginnen te doen. Wanneer je als bedrijf namelijk een product koopt in je eigen land, dan moet je gewoon BTW betalen. Gelukkig kan je dit ook weer terugvorderen.

Uit Nederlands onderzoek is gebleken, dat B2B webwinkels die ook direct tonen wat de prijs inclusief BTW is, gemiddeld 10% meer conversie draaien! En hier zit ook enige logica in. Natuurlijk ‘in the long run’ betaal ik de prijs exclusief BTW, maar ik moet toch even die BTW ‘voorschieten’ voor de belasting. Wanneer ik dus krap in mijn cashflow zit, kan -ondanks dat het op lange termijn niets uitmaakt- die extra BTW die ik moet betalen toch bezwaarlijk zijn voor mijn aankoopbeslissing.

Wat ik dus eigenlijk wil is iets tonen als 100 euro ex BTW (121 euro inclusief).

Maar hoe doe ik dat?

Hiervoor hoef je niet in de code te gaan wroeten. Dit kan je direct vanuit de WooCommerce instellingen regelen. Kies je namelijk voor WooCommerce->Instellingen->Belasting, vind je op die pagina het veld Prijsweergave achtervoegsel. Vul je daar ({price_including_tax} incl.) in, dan zal voortaan de prijs inclusief BTW ook direct bij het product worden getoond.

3. Verkoop je gemiddeld 1 product per transactie, stuur iemand direct naar de winkelwagen!

In zijn algemeenheid is het goed, en verhoogt het je omzet, wanneer je niet iemand direct na het plaatsen van een product in de winkelwagen stuurt naar de check out. Wanneer je echter meestal slechts één product per transactie verkoopt, is het juist beter dit wel te doen.

Een voorbeeld

Stel, ik verkoop T-Shirts. De meeste mensen willen meer dan één shirt kopen en het is dus goed om de mensen nog even ‘rond te laten dwalen’ in mijn winkel. Stel ik verkoop trainingen. De meeste mensen doen slechts één training tegelijk. Wanneer je na het toevoegen in de winkelwagen de klant direct doorstuurt naar de afrekenprocedure zullen er minder ‘abandoned carts’ voorkomen en zal je meer omzet maken.

Lees ook  2017 in Blogberichten

Hoe doe ik dat?

Deze functie is in de loop der jaren al naar heel wat plaatsen verhuisd in de WooCommerce interface. De instructies hier hebben dus betrekking op de huidige versie van WooCommerce. Het zou met niet verbazen als het in de toekomst weer ergens anders te vinden is.

Op dit moment staat het echter onder ‘Instellingen->Producten->Algemeen’: Na succesvolle toevoeging gelijk doorsturen naar de winkelmandpagina. Standaard staat dit uit. Vink je dit vakje aan, zal zodra dit wordt aangeklikt een klant direct worden duurgestuurd naar de winkelwagen, als hij een product heeft geselecteerd.

4. Zet de ‘Coupons’ uit als je geen coupons gebruikt!

Kortingsbonnen zijn cool, en je kan er je omzet mee verhogen. Als je mij niet gelooft, moet je ‘Cool met Coupons‘ maar eens downloaden. Maar als je geen coupons hebt en toch het coupons veld toont, heeft dit een averechts effect. Een deel van je bezoekers zal verwachten, dat er een coupon code is en via Google gaan zoeken naar geldige codes. Door deze ‘afleiding’ is er een redelijke kans, dat er uiteindelijk toch niets besteld zal worden.

Je zet de coupons uit (of aan) onder ‘Instellingen -> Algemeen. ‘Schakel het gebruik van kortingsbonnen in

5. Wees een slak. Plaats ‘home’ daar waar jij het wilt!

We zijn er aan gewend dat ‘home’ verwijst naar… de homepage, ofwel de pagina die de URL van jouw domeinnaam zonder enige verdere toevoeging toont. https://mijnsitenaam.nl dus, bijvoorbeeld.

Maar wanneer jij liever hebt, dat iemand wanneer hij klikt op ‘home’ op de homepage van de shop komt, is er niemand die het jou verbied. Sterker nog, omdat het je extra inkomsten op kan leven zullen velen het je zelfs aanbevelen.

6. Beperk de mogelijke resultaten van een zoek functie.

Weet je nog dat ik een tijd terug je heb verteld, hoe je jouw eigen ‘WooCommerce plugin‘ kan maken? Aan die plugin zou je de volgende code kunnen toevoegen.

Wat doe ik hier?

Ik heb WordPress hier verteld, dat de ‘zoek’ functie alleen resultaten van blogposts en producten mag laten zien. Dus geen pagina’s . Mocht je uitsluitend producten willen laten zien, zou de regel er bijvoorbeeld zo hebben uitgezien:

Lees ook  WordPress en Video voor je Promotie

Waarom willen we dat

Op het moment, dat iemand zoekt op de website, is hij in een bepaalde ‘mindset’. Hij wil informatie vinden, of een product kopen. Alle andere informatie die hij vindt, leidt hem af van zijn doel. En daarom is het verstandig die ‘vindbare’ informatie te beperken.

7. Verwijder het euroteken voor de prijs!

 

Ok, dat is even een vreemde, nietwaar? En ik moet eerlijk zeggen, dat ik geen idee heb, waarom je dit zou moeten doen. Maar als er één bron is, waarvan je zou kunnen leren wat goed is op het gebied van eCommerce, dan is dit CoolBlue wel. CoolBlue test en hertest wat goed werkt voor hun klanten en hun omzet. En op een gegeven moment zag ik ineens, dat het zo bekende euroteken voor de prijs was verdwenen.

Waarom? Geen idee. Maar ik ben er zeker van, dat dit een goede reden heeft. En die reden is ongetwijfeld aan de omzet van dit bedrijf gekoppeld.

En hoe zorgen we daar voor

Dit kunnen we realiseren door de volgende code in onze eerder besproken plugin toe te voegen :

Tenslotte

Zeven tips voor kleine aanpassingen met grote gevolgen voor je omzet. Het hebben van een webwinkel is meer dan het online verkopen van producten. Het is het leren begrijpen wat je kopers doen en willen. Het is als het ware kruipen in de huid van je toekomstige klant.

En dat is precies het uitgangspunt van de trainingen ‘eCommerce- Seriously‘ en ‘WooCommerce in Detail‘. Wanneer je werkelijk bereidt bent je webwinkel serieus te gaan nemen, zijn deze trainingen ook van harte aanbevolen.

 

 

 

 

 

Over 3D en Splittesting

Een diepteonderzoek naar een succesvolle e-boekhandel Heb je er wel eens bij stil gestaan, dat je hersenen je regelmatig voor de gek proberen te houden?

Lees meer »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *