Backlinks: De beste manier om snel te stijgen/dalen
Naar aanleiding van mijn artikelen over SEO krijg ik regelmatig de vraag, waarom ik mij zo concentreer op de SEO optimalisatie op de website zelf, en zo weinig aandacht besteed aan backlinks. Mocht je overigens niet weten, wat backlinks zijn, het zijn links van een andere website die naar jouw website gaan.
En natuurlijk moet er iets gezegd worden over de waarde van backlinks. Om de kracht hiervan aan te duiden, moet je binnen Google maar eens zoeken op de term ‘Click here’. De pagina die bij de drie topresultaten zal verschijnen zal de downloadpagina van Adobe Acrobat Reader zijn. Waarom? Als je goed kijkt op deze pagina, zie je dat het woord ‘Click here’ helemaal niet voorkomt! De reden, dat Google toch denkt, dat dit zoekwoord van groot belang is voor deze pagina is het feit, dat miljoenen pagina’s PDF documenten bevatten met daarbij een tekst als ‘This document can be opened with Adobe Acrobat Reader. Click here to download’.
Dit simpele voorbeeld maakt ons direct twee dingen duidelijk. Allereerst: Backlinks tellen dus wel degelijk mee en vervolgens: De link op zich zegt niets! Het is vooral de tekst binnen de link, die bepalend is. Zelfs zo sterk dat miljoenen malen ‘Click here’ er voor zorgt, dat de site bij de topresultaten komt wanneer op deze term wordt gezocht, zelfs als het woord helemaal niet op de pagina’s voorkomt!’
Een aantal jaren geleden was het nog goed voor je SEO positionering om zoveel mogelijk links naar jouw website te hebben. Niet alleen voor de kans, dat anderen hierop zouden klikken, maar vooral omdat je hierdoor hoger in de zoekmachines eindigde. Het resultaat was, dat er talloze sites waren die in principe geen enkele content leverden, het waren slechts sites met links naar andere websites. Het verkopen van backlinks was big business geworden.
Het kon natuurlijk niet anders, of Google zou hier tegen in het geweer moeten komen. En dat is ook gebeurd. De eerste maatregel die Google nam was het detecteren van zogenaamde ‘link spikes’: Indien Google merkte dat het aantal links naar jouw website plotseling sterk groeide kon (en kun overigens!) je er zeker van zijn, dat dit werd afgestraft. De tweede maatregel was dat Google ook de sites die naar jouw site linkten ging beoordelen: Was die site een site met hoofdzakelijk links en geen waardevolle content, kreeg de site -en de link naar jouw site toe- een lage waardering.
De volgende stap -die pas in 2011 werd gerealiseerd, omdat er toen pas een goed algoritme voor was- was dat de link werd beoordeeld op zijn relevantie. Gaat een hele pagina bijvoorbeeld over fietsbellen en je linkt naar een recept voor Eend in Whiskeysaus, is de link niet relevant voor de content van de site en wordt de waarde van de link laag beoordeeld. Link je echter van een receptensite naar diezelfde eend, dan wordt de link hoog beoordeeld.
Hierbij is -zoals we in het voorbeeld van de ‘Click Here’ hebben gezien- het woord in de link wel heel belangrijk: Dus niet Voor een heerlijk recept voor eend in whiskeysaus klik hier, maar Hier vind je een heerlijk recept voor eend in whiskeysaus.
Regelmatig zie ik in mijn spam folder berichten langs van ‘bedrijven’ die je linkbuilding aanbieden. Een veelgebruikte zinsnede om jou de waarde van de kwaliteit van de links aan te tonen vertelt je, dat er gebruik gemaakt wordt van hoogwaardige EDU en GOV domeinen. Wat wil dit eigenlijk zeggen?
EDU en GOV domeinen zijn niet makkelijk te verkrijgen. Ze geven aan, dat het een (Amerikaanse) Educatieve- of regeringsinstelling betreft. Omdat dit serieuze instellingen zijn, worden links vanaf dit soort sites vaak hoger gewaardeerd dan ‘gewone’ .com, .org .net of .nl domeinen. Tot zover klopt de claim nog steeds. Het probleem is echter, dat je op dit soort site niet op een goed gewaardeerde pagina met relevante content komt te staan, maar dat jouw links worden gespamd in gastenboeken, forumtopics of commentaren. En zelfs voor EDU en GOV domeinen geldt, dat indien de content van de verwezen pagina niet relevant is voor de content van de verwijzende pagina, deze link weinig waarde heeft.
Het opbouwen van backlinks is goed, maar wel op een georganiseerde en zinvolle manier. Bijvoorbeeld door relevante fora te bezoeken, deel te nemen aan de discussie en daar waar relevant te antwoorden, soms met een link naar een artikel van jou, waar je ingaat op die specifieke problematiek. Of door als gastblogger te opereren en vanuit je ‘gast-artikel’ te linken naar een ander artikel van jezelf. En hoe je dat het best kunt doen, kun je natuurlijk lezen in mijn artikel over Cornerstone Content