Eén van de belangrijke succesfactoren met een webshop is te weten wat de klant in de winkel doet. Want als je daar geen inzicht in hebt, dan weet je ook niet wat je aan je webshop kan of moet verbeteren.
Wat ik bij mijn eigen webshops nogal eens zie, is dat mensen tweemaal een product in de winkelwagen doen, zonder dat dit echt de bedoeling was. Zoiets wil je natuurlijk voorkomen. Want als dit bij een grote bestelling niet opvalt, heb je de kans dat na ontvangst de klant het toch alsnog wilt retourneren.
Om het voor je klant allemaal wat prettiger en makkelijker te maken, zou het dus goed zijn, wanneer een product wat al in de winkelwagen voorkomt ‘gekenmerkt’ wordt door een andere tekst op de ‘add to cart’ knop. En dan kunnen we doen met onderstaande code :
<?php
/*
Aanpassen op de single product page
*/
add_filter( 'woocommerce_product_single_add_to_cart_text', 'wxp_single already_in_cart_button_text' );
function wxp_single_already_in_cart_button_text($text) {
global $woocommerce;
foreach($woocommerce->cart->get_cart() as $cart_item_key => $values ) {
$_product = $values['data'];
if( get_the_ID() == $_product->id ) {
$text = 'In Winkelwagen - nogmaals toevoegen?';
}
}
return $text;
}
/*
Aanpassen in het 'shop archief'
*/
add_filter( 'woo_commerce_product_add_to_cart_text', 'wxp_product_archive already_in_cart_button_text' );
function wxp_product_archive already_in_cart_button_text($text) {
global $woocommerce;
foreach($woocommerce->cart->get_cart() as $cart_item_key => $values ) {
$_product = $values['data'];
if( get_the_ID() == $_product->id ) {
$text = 'Al in winkelwagen';
}
}
return $text
}
Let op, dat we in twee gevallen de tekst willen aanpassen : In het matrixoverzicht en in het product zelf. In het matrixoverzicht kiezen we voor een kortere tekst, omdat we hier minder ruimte tot onze beschikking hebben, in de product pagina zelf, sporen we de klant aan om het product nogmaals in de winkelmand te plaatsen.