Bloggen als acquisitie in de luie stoel!
Toen ik acht jaar oud was, vertelde ik mijn vader dat ik met schrijven mijn brood wilde gaan verdienen. Hij vertelde me dat er met schrijven -op een enkele uitzondering na- geen droog brood te verdienen was. En toen had hij helemaal gelijk. Vandaag de dag niet meer. Maar dat is niet zijn schuld. Zo’n 42 jaar geleden was ‘bloggen’ nog onbekend!
Twee weken geleden kreeg ik weer een vraag te horen, die ik heel regelmatig van klanten te horen krijg. Wanneer ik een klant tijdens een WordPress XPress sessie uitleg, hoe belangrijk bloggen is, worden er graag uitvluchten bedacht, waarom juist die ene klant niet zou hoeven te bloggen. Een populair excuus is: ‘Maar als ik iedere week een blog schrijf, zullen mensen denken, dat ik het niet druk heb… dat ik niets beters te doen heb… dat het slecht met mijn business gaat’.
Om gelijk maar even met het ‘druk hebben’ te beginnen: Druk hebben is meestal -en nu praat ik uit eigen ervaring- het gevolg van slecht time-management. Maar zelfs als we daar aan voorbij gaan, wil ik toch even stil staan bij een aantal vreemde zaken in een dergelijke opmerking.
Men kan mij nog meer vertellen…
Allereerst de zorg om wat met zegt. In veel gevallen is de men die de tijd heeft om zich druk te maken over dit soort zaken een persoon die geen eigen leven of eigen business heeft. Het is de buurvrouw die de hele dag uit het raam kijkt om te zien wat er mis is in ‘de buurt’, de zeurpiet in het cafe die je haarfijn vertelt wat er mis is met ‘de economie’ of ‘het weer’. Het zijn de mensen die bij gebrek aan een eigen leven een deel van jouw leven willen lenen. En dat moet je ze niet toestaan! Trek je dus niets aan wat ‘men’ zegt, wat ‘men’ is de groep van mensen, die niet weet wat nodig is om succes te hebben.
De grootste misvatting is echter, te geloven dat bloggen tijd kost. INTEGENDEEL! Mijn ervaring is juist, dat bloggen mij tijd bespaart! En dan ook werkelijk zeeën van tijd! En dat om een aantal eenvoudige redenen.
Bloggen houdt mij bij de tijd
In mijn vakgebied, maar ook in het vakgebied van veel anderen, is het van het grootste belang dat je op de hoogte blijft van wat er speelt. En op het gebied van ICT, Webdesign en Marketing (de drie gebieden waarop ik mij begeef) is dit van levensbelang. Op het moment dat je doorkrijgt wat Web 2.0 wil zeggen, is Web 3.0 al geïmplementeerd en ligt Web 4.0 in concept al klaar.
Een concullega van mij zei ooit eens ‘WordPress verandert haar versies vaker dan ik mijn ondergoed’. En hoewel ik toe moest geven, dat hij vreemd rook, kon ik ook heel goed begrijpen, wat hij bedoelde. Bij de introductie van WordPress 3.7 lag 3.8 al klaar om te testen! Omdat ik echter iedere week een blogpost moet schrijven, moet ik iedere week weer onderzoek plegen naar mijn vakgebieden. Iets wat ik sowieso zou moeten doen, maar nu gaat het gestructureerd en levert mij een product op: Een blog-artikel !
Bloggen bespaart mij tijd
Bloggen bespaart mij tijd. Vroeger heb ik een bedrijf gehad, ATDT Consultancy. Later ‘hernoemd’ naar ‘Pamulak Software Design’. Met dit bedrijf maakte ik iedere fout, die je als ondernemer kon maken. Geen duidelijke doelgroep, geen duidelijk product en geen duidelijke positionering. Hierdoor besteedde ik meer dan 50% van mijn tijd aan acquisitie. Iets waar ik als redelijk introvert persoon sowieso een grote hekel aan heb.
Toen ik in 2010 met WordXPression begon, begon ik direct te bloggen. Voor mijn eerste klant -die ik overigens na 6 maanden pas kreeg- ben ik de deur niet uit geweest. Ook niet voor de 2e, de 3e. Ik reis zelden meer naar klanten toe, ik schrijf zelden een offerte. De meeste mensen kennen mij van de blog en wanneer zij naar mij komen, weten ze al precies wat ze willen. De tijd die ik nu aan acquisitie besteed is minder dan drie uur per week!
Heb ik niets beters te doen dan bloggen?
Dus op mijn vraag of ik niets beters te doen heb dan te bloggen, kan ik antwoorden: Nee… eigenlijk niet. Want het alternatief voor bloggen is de helft van mijn tijd naar klanten te reizen, die uiteindelijk toch niet van mij zullen kopen. Door te bloggen reis ik minder, is mijn conversiepercentage hoger. Voor ATDT leverde 1 op de 5 bezoeken een opdracht op. Voor WordXPression leveren 8 op de 9 contacten een opdracht op! En doe ik datgene wat ik eigenlijk nog het leukst vind. Schrijven.
Want laten we wel zijn. Wat ik ook doe, waarmee ik mijn geld ook verdien… het vloeit voort uit mijn grootste passie, mijn droom als kind. Je geld te mogen verdienen door hetgeen je schrijft! En dat ik jou daar en passant nog even mee kan helpen is mooi meegenomen!