Zo schrijf je een blogpost die ook zal worden gelezen!
Vorige week heb ik het gehad over het schrijven van koppen voor blogposts. Nu is zo’n kop heel belangrijk, maar wanneer je bezoeker hierop klikt en vervolgens content te zien krijgt die totaal onaantrekkelijk is, dan heb je er niet zoveel aan. Want uiteindelijk, ‘Content is king’, het gaat om de boodschap die je daadwerkelijk weet te vertellen. En in dit artikel zal ik je duidelijk uitleggen, wat de vijf regels voor succesvol bloggen zijn.
Voor het schrijven van een blogpost gelden totaal andere regels dan voor het schrijven voor een opstel of een essay vroeger op school. Sterker nog, het is maar beter dat je al die regels vergeet! Want voor het schrijven van een tekst voor het Internet gelden totaal andere regels.
Wanneer we moeten lezen van een scherm, dan kijken we anders naar tekst. We hebben over het algemeen een kortere aandachtsspanne en worden makkelijker afgeleid.
Andere regels dus. Maar wat zijn die dan?
1. Krachtige kopregels.
Dat is een makkelijke dus, daar heb ik vorige week uitgebreid aandacht aan besteed.
2. Trek direct de aandacht!
Vanaf de eerste paragraaf moet je direct de aandacht trekken. En de beste manier om de aandacht te trekken is een belofte te doen, wat de bezoeker krijgt op het moment, dat deze de blogpost helemaal zal lezen.
In dit artikel beloof ik je vijf regels voor succesvol bloggen. Je hebt dus een goede reden om verder te lezen, indien je inderdaad wilt leren, hoe je bloggen succesvol wordt.
Niet ieder blogartikel leent zich ervoor, maar je blogartikel wordt nog beter indien je het zogenaamde ‘harmonicamodel’ gebruikt, wat bijvoorbeeld ook wordt gebruikt voor professionele persberichten.
Denk bij het harmonicamodel aan een opgevouwen blad papier. Het idee is dat hoe verder je het blad uitvouwt, hoe meer informatie je krijgt, maar ook dat de informatie die je tot nu toe hebt ook volledig is.
Voorbeeld van het harmonicamodel
Vaak wordt bij het harmonicamodel een driedeling gemaakt. Stel je voor, er is een bekendheid overleden. Het eerste deel van het persbericht zal alleen de feiten weergeven. De acteur Jan Speelman is gisteren op 78 jarige leeftijd overleden na een kort ziekbed. Jan was vooral bekend van zijn rol als Piet Prietender in de serie ‘De komedianten’.
Het tweede deel is iets uitgebreider en voegt informatie toe aan het eerste deel. Het zal bijvoorbeeld vertellen, dat Jan Speelman sinds hij stopte met acteren zich inzette voor een zeehondencrèche in Zuid Limburg, het zal iets vertellen over zijn ziekbed en mogelijk vermelden, dat Jan inmiddels in huiselijke kring zal worden begraven.
Deel drie zal een complete biografie van de acteur geven.
Op deze manier kan de lezer zelf bepalen hoeveel en hoever hij wil lezen en toch alle informatie krijgen die hij wil hebben.
3. De tekst moet scanbaar zijn
Omdat je lezer minder geconcentreerd is, is het belangrijk dat de tekst makkelijk weg leest. En één manier om daar voor te zorgen is de tekst scanbaar te maken. In één oogopslag moet de bezoeker kunnen zien, waar in de tekst de voor hem belangrijkste informatie staat.
Hoe maak je een tekst scanbaar?
De eerste stap om een tekst scanbaar te maken is te zorgen voor koppen en tussenkoppen. Je hoeft niet de hele blogtekst te lezen om te weten, wat er in deze blogpost staat. Sterker nog, wanneer jij bij iedere ‘genummerde kop’ weet wat ik bedoel, dan hoef je de tekst onder deze koppen niet eens te lezen!
Zorgen voor goede tussenkoppen zorgt ervoor, dat de bezoeker snel een afweging kan maken of deze tekst werkelijk zijn tijd waard is.
Een twee stap is te zorgen voor veel witruimte. Maak korte paragrafen. Vergeet de regels die je op school hebt geleerd hierover en zorg ervoor dat in jouw blogs iedere paragraaf als het ware een statement is. Je volgende statement komt in een nieuwe paragraaf.
Een paragraaf kan zelfs slechts één zin zijn, of een woord.
Waarom?
Omdat we de aandacht van de lezer vast willen houden en hem eigenlijk gestructureerd van idee naar idee willen leiden. We willen voorkomen, dat hij vastloopt in een zee van tekst die op het scherm lastig te lezen is.
Zie je wat ik hierboven gedaan heb?
En de derde stap om je tekst scanbaar te maken is het gebruik van bulletpoints. Heb je iets wat eigenlijk een opsomming is? Zorg dat het er ook als een opsomming uitziet!
4. Zorg voor afbeeldingen in het artikel
Gebruik afbeeldingen! Een afbeelding onderbreekt het wat monotone patroon van de tekst. Ook al wordt er niets ‘uitgelegd’ op de afbeelding, is het nog steeds een goede manier om de aandacht van de lezer bij de tekst te houden.
De plaatsing en dynamiek van de afbeelding
Ik krijg wel eens de vraag, waar je nu het best een afbeelding kan plaatsen. Links, rechts, of juist midden in de tekst. Hier is geen juist antwoord op te geven, als je niet eerst naar de afbeelding zelf kijkt. De meeste afbeeldingen hebben een bepaalde dynamiek.
Zo zal een gezicht bijvoorbeeld enigszins -of totaal- naar links of rechts kijken. Een vliegtuig vliegt, of een dier loopt een bepaalde kant op. Het weggetje op de heide verdwijnt links of rechts op de afbeelding achter de horizon. Iedere afbeelding heeft zijn dynamiek.
Zorg ervoor, dat die dynamiek van de afbeelding altijd naar de tekst zelf verwijst. Want de ogen van je lezer zullen deze dynamiek in de afbeelding volgen. En jij wilt, dat deze de kant van de tekst opgaan.
5. Eindig altijd met een call to action
Het grootste verschil tussen een opstel voor school en een blogpost is misschien wel, dat je in een blogpost altijd wilt eindigen met een call to action. Je hebt deze blogpost immers geschreven om iets van je lezers gedaan te krijgen. Deze call kan heel eenvoudig zijn :
- Geef je reactie in het commentaar
- Deel deze blog op Facebook
- Download dit boek
- Lees deze aanbieding
- Koop dit product
Wees duidelijk en éénduidig in je call to action.
Verdere tips
Natuurlijk zijn deze vijf regels niet ‘alles wat je moet weten’ om te bloggen. Er is nog veel meer waar je rekening mee moet houden. In dit blogartikel zal ik daar verder niet op ingaan, maar ik wil ze wel even noemen.
- Gebruik interne doorverwijzingen naar andere artikelen in je blog
- Link indien mogelijk naar externe bronnen, open deze externe verwijzingen altijd in een nieuw venster.
- Gebruik cursieve tekst en vette tekst om delen uit te lichten. Dit draagt ook bij aan de mate waarin je tekst scanbaar is.
- Weest consistent in het gebruik van tussenkoppen. Kleinere koppen geven aan, dat dit een onderverdeling is van hetgeen onder een grotere kop staat.
- Gebruik Yoast om de leesbaarheid van je tekst te testen.
Misschien heb jij ook tips aan de lezers van dit artikel met betrekking tot bloggen. Deze kan je dan in de commentaren hieronder kwijt. Of wellicht heb je vragen. Ook deze kan je hieronder in de tekst stellen.
De vijf regels die ieder blogger moet kennen
Zo schrijf je een blogpost die ook zal worden gelezen!
Vorige week heb ik het gehad over het schrijven van koppen voor blogposts. Nu is zo’n kop heel belangrijk, maar wanneer je bezoeker hierop klikt en vervolgens content te zien krijgt die totaal onaantrekkelijk is, dan heb je er niet zoveel aan. Want uiteindelijk, ‘Content is king’, het gaat om de boodschap die je daadwerkelijk weet te vertellen. En in dit artikel zal ik je duidelijk uitleggen, wat de vijf regels voor succesvol bloggen zijn.
Voor het schrijven van een blogpost gelden totaal andere regels dan voor het schrijven voor een opstel of een essay vroeger op school. Sterker nog, het is maar beter dat je al die regels vergeet! Want voor het schrijven van een tekst voor het Internet gelden totaal andere regels.
Wanneer we moeten lezen van een scherm, dan kijken we anders naar tekst. We hebben over het algemeen een kortere aandachtsspanne en worden makkelijker afgeleid.
Andere regels dus. Maar wat zijn die dan?
1. Krachtige kopregels.
Dat is een makkelijke dus, daar heb ik vorige week uitgebreid aandacht aan besteed.
2. Trek direct de aandacht!
Vanaf de eerste paragraaf moet je direct de aandacht trekken. En de beste manier om de aandacht te trekken is een belofte te doen, wat de bezoeker krijgt op het moment, dat deze de blogpost helemaal zal lezen.
In dit artikel beloof ik je vijf regels voor succesvol bloggen. Je hebt dus een goede reden om verder te lezen, indien je inderdaad wilt leren, hoe je bloggen succesvol wordt.
Niet ieder blogartikel leent zich ervoor, maar je blogartikel wordt nog beter indien je het zogenaamde ‘harmonicamodel’ gebruikt, wat bijvoorbeeld ook wordt gebruikt voor professionele persberichten.
Denk bij het harmonicamodel aan een opgevouwen blad papier. Het idee is dat hoe verder je het blad uitvouwt, hoe meer informatie je krijgt, maar ook dat de informatie die je tot nu toe hebt ook volledig is.
Voorbeeld van het harmonicamodel
Vaak wordt bij het harmonicamodel een driedeling gemaakt. Stel je voor, er is een bekendheid overleden. Het eerste deel van het persbericht zal alleen de feiten weergeven. De acteur Jan Speelman is gisteren op 78 jarige leeftijd overleden na een kort ziekbed. Jan was vooral bekend van zijn rol als Piet Prietender in de serie ‘De komedianten’.
Het tweede deel is iets uitgebreider en voegt informatie toe aan het eerste deel. Het zal bijvoorbeeld vertellen, dat Jan Speelman sinds hij stopte met acteren zich inzette voor een zeehondencrèche in Zuid Limburg, het zal iets vertellen over zijn ziekbed en mogelijk vermelden, dat Jan inmiddels in huiselijke kring zal worden begraven.
Deel drie zal een complete biografie van de acteur geven.
Op deze manier kan de lezer zelf bepalen hoeveel en hoever hij wil lezen en toch alle informatie krijgen die hij wil hebben.
3. De tekst moet scanbaar zijn
Omdat je lezer minder geconcentreerd is, is het belangrijk dat de tekst makkelijk weg leest. En één manier om daar voor te zorgen is de tekst scanbaar te maken. In één oogopslag moet de bezoeker kunnen zien, waar in de tekst de voor hem belangrijkste informatie staat.
Hoe maak je een tekst scanbaar?
De eerste stap om een tekst scanbaar te maken is te zorgen voor koppen en tussenkoppen. Je hoeft niet de hele blogtekst te lezen om te weten, wat er in deze blogpost staat. Sterker nog, wanneer jij bij iedere ‘genummerde kop’ weet wat ik bedoel, dan hoef je de tekst onder deze koppen niet eens te lezen!
Zorgen voor goede tussenkoppen zorgt ervoor, dat de bezoeker snel een afweging kan maken of deze tekst werkelijk zijn tijd waard is.
Een twee stap is te zorgen voor veel witruimte. Maak korte paragrafen. Vergeet de regels die je op school hebt geleerd hierover en zorg ervoor dat in jouw blogs iedere paragraaf als het ware een statement is. Je volgende statement komt in een nieuwe paragraaf.
Een paragraaf kan zelfs slechts één zin zijn, of een woord.
Waarom?
Omdat we de aandacht van de lezer vast willen houden en hem eigenlijk gestructureerd van idee naar idee willen leiden. We willen voorkomen, dat hij vastloopt in een zee van tekst die op het scherm lastig te lezen is.
Zie je wat ik hierboven gedaan heb?
En de derde stap om je tekst scanbaar te maken is het gebruik van bulletpoints. Heb je iets wat eigenlijk een opsomming is? Zorg dat het er ook als een opsomming uitziet!
4. Zorg voor afbeeldingen in het artikel
Gebruik afbeeldingen! Een afbeelding onderbreekt het wat monotone patroon van de tekst. Ook al wordt er niets ‘uitgelegd’ op de afbeelding, is het nog steeds een goede manier om de aandacht van de lezer bij de tekst te houden.
De plaatsing en dynamiek van de afbeelding
Ik krijg wel eens de vraag, waar je nu het best een afbeelding kan plaatsen. Links, rechts, of juist midden in de tekst. Hier is geen juist antwoord op te geven, als je niet eerst naar de afbeelding zelf kijkt. De meeste afbeeldingen hebben een bepaalde dynamiek.
Zo zal een gezicht bijvoorbeeld enigszins -of totaal- naar links of rechts kijken. Een vliegtuig vliegt, of een dier loopt een bepaalde kant op. Het weggetje op de heide verdwijnt links of rechts op de afbeelding achter de horizon. Iedere afbeelding heeft zijn dynamiek.
Zorg ervoor, dat die dynamiek van de afbeelding altijd naar de tekst zelf verwijst. Want de ogen van je lezer zullen deze dynamiek in de afbeelding volgen. En jij wilt, dat deze de kant van de tekst opgaan.
5. Eindig altijd met een call to action
Het grootste verschil tussen een opstel voor school en een blogpost is misschien wel, dat je in een blogpost altijd wilt eindigen met een call to action. Je hebt deze blogpost immers geschreven om iets van je lezers gedaan te krijgen. Deze call kan heel eenvoudig zijn :
Wees duidelijk en éénduidig in je call to action.
Verdere tips
Natuurlijk zijn deze vijf regels niet ‘alles wat je moet weten’ om te bloggen. Er is nog veel meer waar je rekening mee moet houden. In dit blogartikel zal ik daar verder niet op ingaan, maar ik wil ze wel even noemen.
Misschien heb jij ook tips aan de lezers van dit artikel met betrekking tot bloggen. Deze kan je dan in de commentaren hieronder kwijt. Of wellicht heb je vragen. Ook deze kan je hieronder in de tekst stellen.
Nog niet uitgelezen?
Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.
Trefwoorden
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Voeg je koptekst hier toe