Kopregels die als ‘click bait’ werken
Een goed begin is het halve werk. En de beste manier om een bezoeker te verleiden je blogpost ook daadwerkelijk te lezen, is te zorgen voor een interessante titel.
Om een aantal goede redenen. Maar als belangrijkst, wanneer je blogpost naar voren komt in een lijst met zoekresultaten in Google, is het goed dat jouw titel in het oog springt.
Een tweede belangrijke functie van de titel is de ‘vindbaarheid’ van je artikel in Google. Zorg ervoor, dat het belangrijkste keyword voor jouw artikel voorkomt in de titel hiervan.
In dit artikel kijken we samen naar vijf succesformules voor blogtitels die bewezen hebben resultaat op te leveren.
Formule 1 : [n][keywords][eyecatcher]
Laat ik je alvast gerust stellen. Alleen de eerste formule ziet er zo ingewikkeld uit, de andere formules zijn een stuk eenvoudiger. Dit is waarschijnlijk één van de meest gebruikte formules voor blogtitels op het Internet en je ziet ze ook vaak op deze blog terugkomen.
De titel is opgebouwd uit 3 elementen. Het eerste element is een getal. Om de één of andere mij onbekende reden, werken de volgende getallen het best: 3,5,7,9,10,12,15,20,25.
Het tweede element is het zoekwoord waarop je wilt dat het artikel vindbaar wordt in Google. In het geval van dit artikel is het duidelijk. Ik hoop dat dit artikel straks gevonden gaat worden voor mensen op zoek zijn naar ‘headlines voor blog’.
Het derde element is datgene wat ervoor moet zorgen, dat de bezoeker ook daadwerkelijk wil klikken. We willen dus niet alleen ‘headlines voor je blog’ aanbieden, maar headlines die ‘de bezoekers naar je site trekken’. Trek de aandacht door een (realiseerbare) belofte, een komische uitlating (‘die je broek af doen zakken’ misschien) of iets wat uitdaagt.
Formule 2 : Ramptoerisme – Het ‘Rubber neck effect’.
Titels die onder deze formule vallen spelen in op de natuurlijke nieuwsgierigheid van mensen. Want hoe graag we het ook ontkennen, we houden allemaal wel van wat sensatie en deze titels suggereren, dat er iets ergs aan de hand is.
Daarnaast is de titel ook heel concreet, een specifiek probleem of een specifieke angst van de lezer wordt hier naar voren gebracht.
Enkele voorbeelden:
- Het Grote SEO Bedrog
- Pas Op! Binnenkort vindt Google jouw website onveilig!
- De zeven kenmerken van een valse SEO expert.
En zie je het? De laatste titel combineert elementen van formule 1 en formule 2. Want er is niets op tegen, indien je creatief omgaat met de verschillende formules.
Formule 3 : Het geheime genootschap
De derde formule suggereert, dat er dingen zijn die je zou moeten weten, maar eigenlijk nog niet weet. Door het blogartikel te lezen, ontdek je iets wat anderen niet weten. Bovendien speelt ook hier de titel in op de nieuwsgierigheid die mensen eigen is.
Enkele voorbeelden :
- De SEO trucs die experts niet met je willen delen
- Het geheim van de juiste kopregel
- Zeven nog onbekende methoden die jouw lezer tot koper maken.
Formule 4 : Namesdropping
Wanneer je langer mijn blog leest, zal het je opvallen, dat ik deze methode niet gebruik. Toch is dit in zijn algemeenheid een heel succesvolle methode. In je titel leg je een verband tussen een doel wat de lezer wil bereiken en een hiermee gerelateerde beroemdheid.
Enkele voorbeelden :
- Hoe Steve Jobs jouw producten zou verkopen.
- Hoe je leert [vaardigheid] als [beroemdheid].
- [Beroemdheids] beste tips om [doel] te bereiken.
Hier moet je overigens uitkijken, dat je geen verkeerde combinaties maakt. Zo kwam ik bijvoorbeeld al weer heel wat jaartjes geleden een website tegen van een bedrijf wat bedrijfsuitjes organiseerde. Eén van de mogelijkheden was een handboog clinic te gaan volgen met je collega’s. De pagina waarop dit werd aangeboden had als ondertitel ‘leer boogschieten als Willem Tell’.
Een enorme uitglijder in deze context. Want we hebben geen idee hoe goed Willem Tell overweg kon met de handboog. Hij schoot met een kruisboog en dat is toch echt een heel ander wapen. Ongeveer even toepasselijk als ‘Leer motorrijden als Joop Zoetemelk’.
Formule 5 : Deze fouten moet je voorkomen!
We kunnen veel leren van onze fouten, maar het is nog waardevoller om te leren van andermans fouten. En daarom zien mensen graag, wat anderen fout gedaan hebben. Hier kan je natuurlijk met je blogtitel ook goed op inspelen.
Deze formule is nauw gerelateerd aan de ‘geheim genootschap’ formule, maar met één groot verschil. Je wilt niet iets bereiken, maar juist iets voorkomen.
Enkele goede voorbeelden zijn :
- Drie marketing fouten die je gisteren nog maakte
- Ken jij de gevaren als je WordPress gebruikt?
- Vijf goede manieren om je lezers af te schrikken.
Tenslotte
Een goede kopregel verhoogt de kans dat je blogpost gelezen wordt. Maar uiteindelijk gaat het niet alleen om de titel, maar ook om de inhoudt. Binnenkort vertel ik je, hoe je een blogpost schrijft, die de aandacht van je lezer vast houdt.
In deze blog vind je regelmatig waardevolle informatie, waarmee jij als online ondernemer goed uit de voeten kan. Mis daarom niets en schrijf je in op de nieuwsbrief van WordXPression. Als extra aardigheidje krijg je één of meerdere gratis e-boeken over belangrijke onderwerpen rond bijvoorbeeld marketing, ecommerce en elearning kado wanneer jij je inschrijft.