Je kunt geen bits en bytes recyclen… maar we kunnen doen alsof!
Een paar jaar geleden had een grote Amerikaanse e-boeken site een kostelijke grap voor 1 april. In de mailing naar hun klanten schreven zij, dat ze besloten hadden meer om het mileu te denken en daarom de bits en bytes van de e-boeken te gaan recyclen. Aanstaande … (ik weet niet mee welke dag het was, maar het zal je niet verbazen, dat het 1 april was op die dag) konden de klanten hun gelezen e-boeken terug uploaden naar de webwinkel, deze boeken zouden ‘digitaal enhanced’ worden zodat ze er weer als nieuw uit zouden zien en opnieuw te koop worden aangeboden. Als dank hiervoor zou iedere klant die één of meerdere boeken op deze wijze zou uploaden een kortingsvoucher voor 10% op zijn volgende aankoop krijgen. Bovendien werd de klanten gevraagd om in hun vrienden- en kennissen kring uitgebreid aandacht te willen besteden aan dit milieuvriendelijke initiatief.
Ik kon mijn ogen niet geloven, toen ik dit email bericht las. Wat een klinkklare onzin. Tot ik op de kalender keek en begreep, dat het die dag 1 april was. Nieuwsgierig als ik was, ben ik die dag naar de site gegaan en gekeken op deze ‘ecologische’ pagina (van houtvrije kringloop bytes) op de website. Natuurlijk kon je hier geen boeken uploaden maar iedere bezoeker kreeg wel de 10% korting en er stond een prachtig verhaal hoe de e-boeken verkoper in de laatste maanden gewerkt had om zijn handel CO2 neutraal te laten zijn.
Groene e-boeken
Wat laten we eerlijk zijn: e-boeken kun je niet recyclen. Geloof je dat e-boeken vriendelijker zijn voor het mileu dan papieren boeken? Dan wil ik je er graag op wijzen, dat de productie van jouw tablet of e-reader ongeveer evenveel energie kost als de productie van een 1000 boeken. Een consument doet gemiddeld 2 jaar met een tablet en een e-boek heeft altijd electriciteit nodig om gelezen te worden. Voor een papieren boek geldt dat alleen, als je hem na zonsondergang wilt lezen.
Maar dat terzijde als een iets te lange introductie op het onderwerp, waar het werkelijk over gaat. Jouw -en mijn- oude blogposts. Toen ik bezig ging met mijn artikel serie over ‘Redesign of realign‘ heb ik natuurlijk ook kritisch naar mijn eigen site gekeken. En je kent het spreekwoord: De kinderen van de bakker eten oud brood. Want laten we eerlijk zijn, ook mijn site is hard aan een stuk realignment toe. Het grootste deel van mijn blogposts uit 2011 is achterhaald of ‘onvolledig’. Ik ben inmiddels in inzichten en ervaring ook gegroeid . Het zijn niet alleen mijn klanten, die groeien door te bloggen. Inzichten kloppen niet meer of zijn technisch achterhaald.
Een bekentenis
Eigenlijk zou ik denk ik 70% van mijn blogposts uit 2011 kunnen wissen, zonder dat mijn blog aan waarde zou verliezen. Als je dit op je eigen blog zou betrekken, een akelig idee, nietwaar ?
Waarom doe ik dat niet? Omdat veel van die artikelen toch waardevolle informatie bevat. Omdat sommige artikelen het heel goed doen in Google. Er zijn tientallen redenen te bedenken.
Wanneer je al een paar jaartjes blogt en naar je eigen blog kijkt, zal je waarschijnlijk tot eenzelfde ontdekking komen. Als je van ieder afzonderlijk blogartikel van 3 jaar of ouder zou moeten zeggen, of je hier nog 100% achter staat, durf je dan volmondig ‘Ja’ te zeggen? Ik hoop het niet. Dit zou betekenen, dat je in al die jaren niet bent gegroeid!
Opschoning
Zelf ben ik onlangs alle artikelen van 2010 en 2011 eens nagelopen en heb mijzelf heel eerlijk gevraagd, tot welke categorie een blogpost behoorde:
- Van geen enkele waarde: Noch voor Google, noch voor de lezer.
Van fouten moet je leren en ik heb heel wat ‘foute’ blogartikelen geschreven. Gelukkig heb ik hier ook heel veel van geleerd.
Gebruik makend van de Redirect plugin om ‘Page not Found’ fouten te voorkomen, heb ik deze artikelen ‘doorgeleid’ naar een artikel over een gerelateerd onderwerp. - Was ooit een waardevol artikel, Google is het met mij eens, maar de informatie is gedateerd.
Bijvoorbeeld mijn artikel over de problemen die je wel of niet kunt verwachten bij het upgraden naar WordPress 3.2. Hallo Wilko, over een paar weken valt WordPress 4.0 de brievenbus binnen! Waar heb jij al die jaren liggen slapen? Omdat een deel van het artikel ging over WordPress security, heb ik het doorgelinkt, opnieuw via de eerder genoemde plugin, naar een artikel over ‘security’. - Het is een waardevol artikel, Google is het met mij eens, de lezers vinden hetzelfde, maar ik ben zelf niet tevreden. Het artikel is niet ‘fout’, maar het is onvolledig.
De eerste verdieping
En op deze laatste categorie wil ik iets dieper ingaan. Als jij tot de generatie behoort die nog geschiedenis kreeg op de basisschool (die toen waarschijnlijk lagere school heette), ken je het wel. Op de middelbare school kreeg je opnieuw geschiedenis en dezelfde zaken werden besproken, maar je ging er dieper op in. Dat heb ik -en jij waarschijnlijk ook- vaak met blogposts die ik een paar jaar geleden geschreven hebt. Je wilt je lezer het toeschreeuwen. ‘Het is waar, je hebt er wat aan, maar er is zoveel meer wat je ook moet weten! Namelijk de ervaring, die ik in die laatste drie jaar met betrekking tot dat onderwerp heb opgedaan.
En wat je met deze blogposts doet is hetzelfde wat ik ga doen. Je schrijft ze opnieuw! Niet ‘herschrijven’, want dan volg je de lijnen van de gedachten, die je achter je wilt laten. Je leest je blogpost. Je leest hem nogmaals. En dan ga je wandelen, koffie drinken, met je kinderen spelen of je geeft je partner de aandacht waar hij of zij nu al wekenlang om zeurt. En als je DAT gedaan hebt, schrijf je je blogpost opnieuw. Je ‘oude’ blogpost? Ook deze laat je, nadat de nieuwe gepubliceerd is, doorverwijzen.
Niet altijd de prullenbak (of het bitarchief)
Wil dit nu zeggen, dat je al je blogposts uit 2011 langzaam maar zeker naar het bittenarchief moet verwijzen? Natuurlijk niet! Soms heb je dingen -expres of per ongeluk- geschreven met eeuwigheidswaarde. Zoals ik mijn inmiddels legendarische blogpost ‘De Zeven Kenmerken van de Valse SEO expert‘.
Heb jij zo’n blogpost, waarvan jij zegt, dat eigenlijk iedereen hem zou moeten lezen, omdat hij ‘eeuwigheidswaarde’ heeft? Heb jij zo’n artikel uit 2011 of eerder, waarvan jij tot op vandaag nog steeds zegt, dat iedereen het zou moeten lezen? Deel hem in het commentaar hieronder met die 6000 ondernemers die op maandbasis dit artikel zullen lezen! Want kwaliteit mag niet verloren gaan.
Natuurlijk ben je gewend, dat ik inmiddels met een ‘apart blokje’ na de blogpost nog een nawoord geef en in dit nawoord je vertel, wat ik allemaal voor diensten aan te bieden heb. In plaats hiervan wil ik in deze blogposts al die lezers en commentatoren van ‘het eerste uur’ bedanken voor hun aandacht, hun commentaren, hun vertrouwen. Want bloggen is leuk als je weet dat het gelezen en gewaardeerd wordt. Lieve mensen, die mij al sinds 2011 volgen: BEDANKT!