De juiste homepage

Je homepage is vaak 75% van je website!

8-19Twee weken geleden begon ik met een artikel over het ‘redesign of realign‘  van je website. Vrijwel bij iedere website die ik tot op heden ben tegengekomen, kan één kleine verandering aan de site leiden tot een enorme verbetering aan de manier waarop deze site door je bezoekers wordt ervaren.

Bij de meeste sites is de homepage de drukst bezochte pagina. Dit is natuurlijk niet verwonderlijk: Het is de URL die je op visitekaartjes en andere ‘contactmogelijkheden’ plaatst en in de verschillende profielen in social media neer zult zetten. Voor veel mensen dus de eerste kennismaking met jouw bedrijf.

En veel mensen vatten deze kennismaking iets te letterlijk op en denken, dat je op deze homepage alles moet staan wat er over jou en je onderneming te weten valt. Wanneer je bedrijf is opgericht, wat je missie en doel is, wie jij bent en welke diploma’s jij allemaal wel of niet hebt gehaald. Het is eigenlijk de ondernemersvariant van een sollicitatiebrief.

Het zal je misschien verbazen, maar dit is niet, wat de bezoeker in eerste instantie wil weten. In tegendeel: Het stoot af!

De meeste websites kunnen al een enorme verhoging in de conversie verwachten, wanneer de pagina die nu de ‘homepage’ heet, ‘over mij/over ons/over het bedrijf’ wordt genoemd en ergens naar achter wordt verplaats. Maar dan heb je natuurlijk wel een goede vervanger voor deze homepage nodig. Wat komt daar dan wel op te staan?

Hey, man… wat is je probleem?

De zoektocht op het internet van de meeste mensen, begint omdat zij een probleem hebben. Dit kan een groot probleem zijn (ik wil 30 kilo overgewicht kwijt raken) of iets heel kleins (ik heb een nieuw visitekaartje nodig), maar vrijwel iedere potentiële klant zit met een probleem! En jij hebt die oplossing. De beste manier om een mogelijke klant geïnteresseerd te krijgen, is duidelijk te maken, dat jij de oplossing voor zijn probleem hebt! En de beste manier om de oplossing duidelijk te maken voor hem, is te tonen dat jij zijn probleem begrijpt!

De eerste stap die je dus neemt is het in detail benoemen van zijn probleem. En bij het benoemen van het probleem benoem je vooral de pijnpunten: Wat zijn de nadelen van overgewicht? Welke problemen ervaar je, wanneer je niet kunt stoppen met roken? Maak hier een lijstje van en gebruik de 3 tot 7 belangrijkste punten in de opsomming.

Living in paradise

Na de problemen duidelijk te hebben benoemd, schilder je de ideaalsituatie. En dit doe je aan de hand van de voordelen van het niet meer hebben van het probleem. Je kunt weer alle kleren aan, je durft weer in bikini het strand op (als je een vrouw bent, als man is er misschien wat meer nodig dan alleen een goed figuur om een bikini aan te trekken), je voelt je fitter, je bent zelfverzekerder! Beschrijf het duidelijk!

Stairway to heaven

En tenslotte(!) beschrijf jij, hoe jij jouw bezoeker kan helpen om van die ‘pijn’  situatie in de ideale situatie te kunnen komen. Benadruk hier de voordelen, niet de kenmerken. Dus vertel niet, dat je door NLP iemand helpt af te vallen (dat kan in een andere pagina met meer details), maar vertel bijvoorbeeld, dat iemand af kan vallen, zonder minder te hoeven eten, zonder jojo effect of -als hij wel minder moet gaan eten- zonder dat het dieet als een last of belemmering zal worden ervaren.

Call to action

En tenslotte maak je iemand duidelijk op je homepage dat hij iets moet gaan doen! Dat kan het oppakken van de telefoon en jou bellen zijn, maar je moet wel een heel overtuigende homepage hebben, als dit ook daadwerkelijk zal gebeuren. Een call to action die meer op zal leveren op je homepage is bijvoorbeeld ‘Lees meer over mijn methode’ (iemand klikt door naar een vervolgpagina) of ‘Download nu het gratis e-boek met meer informatie’. En zorg ervoor, dat die call to action duidelijk zichtbaar is!

Kleine aanpassing, grote verbetering!

Met deze kleine aanpassing kan je al een grote verbetering in de conversie van je website verwachten. Je maakt de bezoeker namelijk direct duidelijk wat je voor hem kan betekenen. En hiervoor is geen kennis van webdesign nodig, geen grote investeringen in een nieuwe website, maar heel eenvoudig de kennis van jou met betrekking tot je eigen klant en je eigen product! Kijk eens kritisch naar je homepage en bedenk eens, of bovenstaande ook op jouw site van toepassing is!

Voorwaarde voor dergelijke aanpassingen is natuurlijk, dat je beschikt over een goed Content Management Systeem. Welk systeem maakt in dit stadium nog niet zoveel uit, hoewel ik persoonlijk natuurlijk WordPress aanbeveel. Heb je nog geen Content Management Systeem, dan kun je met behulp van het WordPress XPress programma in een dag tijd een eigen WordPress website krijgen. Bovendien wordt er gedurende die dag eens kritisch gekeken naar jouw doelgroep en de manier waarop jij deze benaderd.

Heb je al een WordPress website, maar heb je toch wat ondersteuning nodig met het op een juiste manier ‘realignen’ van je website, is de Support Strippenkaart wellicht de oplossing die het best bij jou past.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.