Het geheim van een succesvolle blog… is geen geheim!
In oktober 2010 ben ik begonnen met bloggen voor WordXPression. En nu, tien jaar later, oktober 2020 blog ik nog steeds. En met gemiddeld 35.000 bezoekers per maand kan je best zeggen, dat de WordXPression blog een behoorlijk succesvolle blog is. Er is ondertussen wel heel wat veranderd.
Van die originele blogposts van WordXPression zijn er inmiddels niet veel meer over. Dat is het nadeel, wanneer je blogt over iets wat met ’techniek’ te maken heeft. Niets is eeuwig. En eigenlijk ben ik er best blij om, dat er maar weinig van die blogposts over is, want die posts waren niet iets om trots op te zijn.
Slecht geschreven?
Beslist niet. Maar wel geschreven vanuit een compleet niet relevante schrijfervaring.
Want bloggen en ‘schrijven voor druk’ zijn toch echt twee totaal verschillende zaken.
Schrijfervaring is geen blogervaring
Ik schrijf ongeveer net zolang als ik fotografeer. Ik fotografeer sinds mijn achtste en ik zal ook ongeveer rond die leeftijd zijn geweest toen ik begon te schrijven. Mijn eerste ‘boek’ was een schrift met spiraalrug wat ik van Sinterklaas -waar ik niet meer in geloofde, maar toch graag kado’s van aannam- in een winkelcentrum had gekregen.
Daar schreef ik mijn eerste verhalen in. De avonturen van Tippy, mijn hond.
In de loop der jaren die volgden heb ik behoorlijk wat geschreven. Artikelen voor computer vakbladen, verhalen voor SciFi en Fantasy tijdschriften en verhalen voor de jeugd.
En in de minder creatieve sfeer heb ik ook behoorlijk wat onderzoeksrapporten geschreven. Kortom, ik vrees het geschreven woord niet. Maar ‘bloggen’ is toch iets heel anders.
Fastfood voor de gastronoom!
De mooiste omschrijving voor een blogger die ik tot nu toe gehoord heb was van Frans. Helaas ben ik zijn achternaam vergeten. Mocht je dit lezen… sorry Frans!
Frans nam deel aan één van mijn blogging cursussen. Ik denk dat het rond 2014/2015 was. Toen ik probeerde uit te leggen, dat de werkelijke kunst van bloggen is, inhoud aan te bieden in zo min mogelijk woorden, riep Frans uit ‘Dat is onmogelijk. Dat is fastfood voor een gastronoom!’.
En dat is inderdaad precies wat bloggen is. Een succesvolle blog is een blog, waarin je op een eenvoudige manier kan vertellen, wat veel mensen toch best lastig vinden te begrijpen.
Voor mij persoonlijk was dit toch een groot gevecht. Want in het begin wilde vooral laten zien, hoe veel ik wist… en hoe mooi ik het kon zeggen.
Maar een goede blog is geen paté de foie grass. Het is een Dobben kroket. (of een Kwekkeboom).
Toen ik begon met bloggen, moest ik veel leren. Gelukkig ben ik een snelle student.
De drie pijlers voor een succesvolle blog
Wat ik in die jaren heb geleerd, is dat een succesvolle blog is gebouwd op drie pijlers. Ok, vier pijlers had misschien iets meer stabiliteit gesuggereerd, maar is het je wel eens opgevallen, dat een tafel met drie poten nooit wiebelt?
Drie pijlers dus.
Het gaat niet over mij
Ok. Dit klinkt maf. Ik loop deze hele blogpost over mijzelf te praten, en nu beweer ik ineens, dat het niet over mij gaat? Inderdaad. Het gaat niet over mij. Natuurlijk. Soms breng ik een persoonlijk aspect naar voren. Omdat ik wil, dat jij weet, dat ik dezelfde uitdagingen ken(de?) waar jij mee te kampen heb, maar uiteindelijk gaat het niet om de schrijver, maar de lezer van de blog. Ik weet niet of je mij via Google hebt gevonden, of in een linkje in mijn mailing hebt geklikt, maar jij bent hier omdat jij nuttige informatie verwacht. En als ik je dit niet kan geven, heb ik gefaald.
Bloggen doe je niet voor jezelf. Tenminste, niet in de eerste plaats. Je doet het, omdat je gelooft, dat je anderen iets te bieden hebt.
Een succesvolle blog is een blog, waar de lezer zich in herkent. Het is een blog, waar de lezer de antwoorden vindt die hij zoekt en het is een blog, waar de lezer het gevoel krijgt, dat hij ‘rijker’ is, nadat hij de blogpost heeft gelezen.
Tell them what, not how!
Ik heb in het verleden een aantal blog cursussen gedaan. En in een aantal van deze cursussen kreeg ik het advies ’tell them what, not how’. Potverdorie! Als je mij echt kwaad wilt krijgen, moet je me vooral vertellen, wat er mis is, maar niet hoe ik het op moet lossen.
En toch zie je het maar al te vaak. Van die ‘what, not how’ types, die je in hun blog precies vertellen, wat er mis is, maar bij ‘de oplossing’ uitsluitend een ‘contact us’ of een ‘buy now’ knop hebben.
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar persoonlijk ben ik niet erg geneigd naar blogs terug te keren, wanneer deze alleen willen bevestigen, dat ik een probleem heb. Ik zoek een oplossing. Geen erkenning!
En aangezien ik zelf niet echt tegen dit soort ‘oplossingen’ kan, en ik niet geloof, dat ik hierin de enige ben, heb ik deze filosofie nooit onderschreven.
Mijn kennis is hier in deze blog vrijelijk beschikbaar. Natuurlijk, wanneer je het zelf niet wilt of kunt doen, dan wijs ik je er graag op, dat tegen betaling ik je er graag mee help. Maar je hebt alles wat je nodig hebt om zelf aan de slag te gaan.
Bloggen is een lange termijn strategie
Ik begon in oktober 2010 met WordXPression te bloggen en in mei 2011 kreeg ik mijn eerste betalende klant. Ik had inmiddels zo’n 30 blogposts geschreven, waar ik zo’n 30-40 minuten per blogpost mee bezig was. Dat is dus zo’n 15 uur. Het was een opdracht van 5 uur, waar ik 300 euro mee verdiende. Met mijn ‘bloguren’ erbij, dus 20 uur voor 300 euro gewerkt. Niet echt een vorstelijk inkomen.
Gelukkig deed ik dit naast een baan.
Ik kom heel wat mensen tegen, die denken, dat bloggen een magische formule is om in korte tijd onmetelijk rijk te worden. En als ze merken, dat dit niet zo werkt, dan geven ze na zo’n tien blogposts op.
Ik noem nu het getal ’tien’, maar dit komt niet uit de lucht vallen. Ik heb -helaas- heel wat klanten, die na tien keer bloggen het idee hadden dat ‘bloggen niet werkt’.
Als ik datzelfde idee zou hebben gehad, had je vandaag deze blog niet gelezen.
Hoewel ‘beginnen’ de belangrijkste stap in het bloggen is, is er geen succesvolle blog mogelijk, als je na dit beginnen ook niet vol weet te houden.
Je hebt een methodiek nodig, Wilko…
Nu moet ik eerlijk toegeven, dat ik na vier maanden bloggen het ook even niet meer zag zitten. Iedere week, dag in dag uit, opnieuw een verhaal schrijven? En dat naast het opvoeden van een zoon? Dat houd je niet lang vol. (Het opvoeden gelukkig wel, mijn zoon is altijd een heel makkelijk kind geweest).
Ik moest dus een methodiek ontwikkelen om dit vol te kunnen houden. En dat is mij gelukt. En omdat de klanten die later volgden met dezelfde problemen te kampen hadden, besloot ik in 2012 mijn methodiek in een gratis training aan mijn klanten uit te leggen.
Die gratis training werd later een betaalde training, maar van 2012 tot 2016 heb ondernemers verteld wat mijn methode was om een succesvolle blog te krijgen en te houden.
Hierover later meer. Maar laten we eens verder gaan naar de derde pijler van ons niet-wiebelende tafeltje.
Bloggen maakt je beter!
Naast mijn methodiek was het vooral dit inzicht wat mij hielp door te gaan. Waarom heb ik een succesvolle blog? Omdat ikzelf ook veel waarde haal uit het bloggen.
Ben je bekend met ’the learning pyramid?’ Het is een voorbeeld wat in zeven stappen aangeeft, hoe je het best leert. En de beste manier van leren is onderwijzen.
Door mensen te vertellen over WordPress, over Marketing, over eLearning en over eCommerce, werd ik zelf beter! Want om te bloggen moest ik in discussie gaan (dank u alle commentatoren op de blog!), moest ik dingen onderzoeken en bleef ik leren.
Gestopt met blog cursussen
Pre corona kreeg ik nog steeds vragen ‘wanneer ik weer een blogcursus zou organiseren’. Maar er zijn zoveel onderwerpen, waarover ik cursussen wil geven, en er is zo weinig tijd!
Dus ik besloot al mijn kennis over bloggen in een online cursus te gieten. En die gaat vandaag – exact tien jaar na mijn eerste blogpost voor WordXPression- live.
Wil jij meer uit je blog halen, en je bent bereid hier in te investeren (en dan hebben we het niet over geld), dan wil ik je hem van harte aanbevelen, want uit ervaring weet ik dat mijn methodiek werkt.
Verwacht jij snel rijk te worden na tien blogposts te hebben geplaatst… dan moet ik je teleurstellen. Dat kan ik je niet bieden.