En hoe groot is die invloed dan werkelijk?
Ik hoor nogal eens de vraag van mensen of hun website ‘wel snel genoeg is’. Want je leest en hoort natuurlijk overal, dat een trage website een nadelige invloed op je positionering in Google heeft, maar hoe groot is die nadelige invloed? En wanneer denkt Google, dat je website traag is?
Omdat geen twee websites aan elkaar gelijk zijn, is deze vraag natuurlijk heel moeilijk te beantwoorden. Sowieso zal iedereen een ’trage website’ anders interpreteren. Sommige mensen zijn heel geduldig en hebben er geen probleem mee vier seconden op een nieuwe pagina te wachten, terwijl anderen dan al acht keer opnieuw op een knop of link geklikt hebben, omdat ze denken, dat de browser ze niet heeft begrepen.
Googles definitie van ’trage Website’.
Wat Googles definitie van een trage website is, is eigenlijk heel makkelijk te ontdekken. Wanneer je je tenminste hebt aangemeld voor de Google Search console. Want wanneer Google denkt, dat je website structureel traag is, krijg je op een gegeven moment een mailtje met een link naar de pagina’s die er structureel langer dan 4 seconden over doen om te laden.
Hiermee is echter nog niets gezegd over de invloed van traagheid. Want Google waarschuwt klaarblijkelijk bij vier seconden, maar wanneer heeft de snelheid van je website ook daadwerkelijk invloed op de positionering? Is dat bij al bij 4 seconden? 5 seconden? 6?
En van ‘razendsnel’ tot traag is een glijdende schaal. Bij vier seconden lijkt Google te vinden, dat ze je moeten waarschuwen, dat er binnenkort mogelijk maatregelen worden getroffen, omdat je site aan de langzame kant is, maar krijg je bij een responsetijd van 1 seconde ‘bonuspunten’? En bij een halve seconde?
Mijn eigen ervaring
Wanneer je website eenmaal door grote aantallen bezoekers per maand wordt bezocht, dan zal het je een aantal keren overkomen, dat je werkelijk de kampen krijgt met een trage website.
En in de loop der jaren heeft de WordXPression site, door een steeds groeiend publiek en af en toe pech met een plugin die het af laat weten, een aantal keren last van behoorlijke traagheid gehad. Het is interessant om het verkeer in deze ’trage perioden’ eens te vergelijken met het verkeer wat ik gebruikelijk kreeg.
Hoe keek ik naar de cijfers?
Nu heeft het kijken naar de standaard Google Analytics grafieken weinig zin. Dat ziet eruit als een patient met een wel heel onregelmatige hartslag. Om echt te kunnen vergelijken nam ik de cijfers die ik had vastgelegd in PiWik/Matomo en vergeleek het aantal bezoeken via Google met de gemiddelde responssnelheid van de pagina’s. En dat in grafieken een maand voor de bezoeken, per week voor wat betreft de responssnelheid.
Wat interessant is om te zien, is of er een correlatie is tussen veranderingen in de responssnelheid en het vindbaar zijn door Google.
En wat zag ik?
Tot ruim een jaar geleden, toen ik met Cache Enabler ging werken, was in de ‘goede tijden’ mijn responssnelheid gemiddeld rond de 2 seconden. In de slechte tijden over de slechtste perioden 8 seconden, met incidentele uitschieters naar 12.
Nadat Cache Enabler geïnstalleerd was schoot de gemiddelde snelheid onder de seconde.
Tot er problemen met Cache Enabler kwamen, en de snelheid weer rond de 8 seconden kwam te liggen.
En uiteindelijk weer daalde naar gemiddeld 1,2 seconden toen ik Breeze als cache plugin nam.
Kortom genoeg gegevens om naar te kijken. Mijn site is door de jaren heen poeptraag en retesnel geweest. Maar heeft Google daar iets van gemerkt?
Vergelijken met de vindbaarheid
Het is natuurlijk onzin om een periode in 2016 te vergelijken met een periode in 2017. Zelfs niet wanneer de website in beide perioden traag was. Omdat Google de algoritmen regelmatig aanpast, websites met concurrerende zoektermen verschijnen en verdwijnen kan je niet stellen, dat een trage website in 2016 dezelfde ‘nadelen’ mag verwachten als een trage website in 2017.
Wat wel interessant is om te onderzoeken, is of -en in welke mate- er ineens een ‘dip’ komt in de vindbaarheid van je website, op het moment dat je website traag wordt.
En laat het nu zo zijn, dat ik in 2016, 2017, 2019 en 2020 iedere keer een aantal weken ’trage website’ problemen op heb moeten lossen. De oplossing was steeds anders (veranderen van host, snelheidsoptimalisatie van de site en twee maal het veranderen van caching plugin), maar iedere keer was beeld ongeveer hetzelfde.
Traagheid heeft invloed!
Op het moment dat mijn site trager werd, zag ik enkele dagen daarna al direct de invloed. Het verkeer via Google daalde. De week na de eerste traagheid symptomen nam het verkeer af, om zich daarna rond een punt zo’n 20-30% minder dan ik gewend was te stabiliseren.
Ging de snelheid weer omhoog, dan steeg ook mijn Google positionering weer. Dat duurde wel wat langer, zo’n 3-4 weken. Waarschijnlijk kijkt Google met een trage website die ineens weer snel is, toch liever eerst de kat uit de boom.
Nu zegt het dalen van het Google verkeer op zich natuurlijk niets, om redenen die ik hierboven al heb uitgelegd, maar er bleek dus een duidelijke correlatie in alle perioden van een trage website te zijn met de vindbaarheid in Google?
Krijgt een snellere website ook ‘bonuspunten?’
Het lijkt mij dus duidelijk, dat Google je ‘bestraft’ voor een echt trage website (gemiddelde response van 7 seconden of meer). Maar krijg je ook ‘bonuspunten’ voor een snellere website?
Tot juli 2019 had ik al een aantal jaren een gemiddelde van zo’n 20.000 bezoekers per maand. Toen kreeg ik aardige performance problemen en ging ik op zoek naar een oplossing. Uiteindelijk vond ik Cache Enabler, een plugin die de performance gemiddeld tot onder de seconde bracht. Dat was begin september 2019. Iedere maand steeg het zoekverkeer vanaf dat moment tot het verkeer zich in maart 2020 rond 35.000 bezoekers per maand stabiliseerde.
Zorgde Cache Enabler voor deze toename?
Dat is een te simpele conclusie. Want wat er in die tijd ook gebeurde: De corona crisis. Mensen waren ineens veel meer geïnteresseerd in online leeromgevingen en gingen op zoek. En vonden de vele artikelen hierover die in de loop der jaren al voor de WordXPression blog waren geschreven. Vandaag de dag is 20% van mijn zoekverkeer in de richting van alles wat met ‘online trainingen’ te maken heeft, terwijl slechts 7% van de blogartikelen hier daadwerkelijk over gaan. Mijn ‘elearning blogartikelen‘ genieten duidelijk op dit moment meer aandacht dan de rest.
Kortom, hoewel er wel aanwijzingen zijn dat ‘retesnelle pagina’s’ je vindbaarheid verhogen, is er op basis van mijn ervaringen geen duidelijke conclusie te trekken.
Maar bij [noem een website] is de performance laag, en die staat altijd bovenaan!
Ik heb verschillende malen het verhaal gehoord, dat snelheid als SEO factor helemaal zo’n grote rol niet speelt. Het voorbeeld wat dan genoemd wordt is meestal van een grote site. ‘Wanneer ik x doe bij website y dan is die ook traag, en hij staat toch bovenin Google’.
En dat is helemaal waar. Maar laten we eens kijken, wat hier nog meer aan de hand is.
Autoriteit
Zonder uitzondering zijn de websites die dan genoemd worden autoriteit websites. Zoals CoolBlue, WikiPedia, Amazon, Bol.com, MailChimp, Albert Heijn.
Google laat mensen zien wat mensen willen. En als Google merkt, dat -ondanks traagheid- mensen toch heel graag naar die website gaan, zal de site ook weer ondanks dat het een trage website is, toch getoond worden.
Snelheid is een rankingsfactor, niet de enige. Maar zolang jouw site zich nog niet kan meten met de eerder genoemde sites en zolang er voldoende competitie is op de zoektermen waarop jij graag wordt gevonden, is voor jou snelheid wel een bepalende factor.
Selectieve caching
Een ander belangrijk punt om bij stil te staan is dat caching meestal niet werkt wanneer iemand is ingelogd. En veel van de bovengenoemde sites zijn sites waarbij je -als je iets wilt- eerst in moet loggen.
Jij kijkt dus normaliter naar de ‘niet gecachte versie’ van de site, terwijl Google, die niet inlogt, de gecachte versie zal zien. Google zal de site dus sneller ervaren dan jij.
Maar hoe maak ik mijn site nu sneller?
Over het sneller maken van je website heb ik in het verleden meer dan eens geschreven. In het kort nog even de belangrijkste punten:
- Kies voor een goede hoster
- Gebruik alleen noodzakelijke plugins. Gebruik van een themebuilder als Elementor Pro kan je heel wat plugins besparen.
- Gebruik een goede caching plugin. Soms kan ‘eenvoudig’ het best zijn. Ik bereik op dit moment zeer goede resultaten met Breeze.
- Zorg dat je afbeeldingen het juiste formaat hebben
Blijf op de hoogte!
De beste manier om op de hoogte te blijven over WordPress is regelmatig de artikelen op de blog van WordXPression te lezen. En om er zeker van te zijn, dat je er geen zal missen, kan je je inschrijven op de nieuwsbrief, of je abonneren op de browser push berichten. Dat laatste kan je eenvoudig doen door op de rode bel linksonder de pagina te klikken en de instructies te volgen.