Weet wat je winkel doet! Google Tag Manager integreren met WooCommerce!
In het recente verleden heb ik het één en ander geschreven over Google Tag Manager, Google Analytics en Key Performance Indicators. Natuurlijk allemaal heel interessant, maar hoe breng je al deze elementen nu samen? In deze blogpost laat ik zien hoe makkelijk Google Tag Manager integreren met WooCommerce eigenlijk is.
Voor de deelnemers aan de ‘pilot training’ voor de Google Marketing Suite heb ik een korte video gemaakt. Die laat dit in een kwartiertje zien. En omdat ik het belangrijk vind, dat ook jij succes met jouw webwinkel kan hebben, heb ik besloten deze video niet in een besloten omgeving te zetten, maar deze ook voor jou toegankelijk te maken.
Deze video is echter geen cursus over Google Tag Manager. Ik ga er eigenlijk vanuit, dat je in ieder geval hier al iets over weet. In ieder geval dat je ‘standaard GA’ al goed geconfigureerd hebt. Het enige wat je wilt is hier je eCommerce data aan toevoegen.
Google Tag Manager for WordPress
Om dit succesvol te doen, heb je de ‘Google Tag Manager for WordPress‘ plugin van DuracellTomi nodig. Ik ga ervan uit, dat je weet hoe je een plugin moet installeren. De volgende stap is natuurlijk het configureren. Ook dat is vrij makkelijk. Je gaat via ‘Instellingen->Google Tag Manager’ naar het instellingen scherm toe. Daar kopieer je de code rechts boven, die met ‘GTM-‘ begint naar het veld in de WordPress plugin. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is de gegevens op te slaan.
De video is verder redelijk vanzelfsprekend. Toch is er één ding waar je rekening mee moet houden. In de huidige versie van de plugin zit een bug. Per ongeluk eindigt één van de events niet op ‘EEC’, maar is hier een tikfout gemaakt en eindigt dit op ‘ECC’. Lastig en onlogisch. In de nieuwere versie die op het moment van schrijven van deze blogpost nog in bèta is, is dit opgelost. Om allerlei ongemakken te voorkomen bij het updaten van de plugin, is het verstandig om beide namen voor het event toe te voegen.
De ‘event string’ waar we het hier over hebben (en die jij straks op de juiste plaats moet kopiëren zoals in de video wordt uitgelegd) :
gtm4wp.addProductToCartEEC|gtm4wp.productClickEEC|gtm4wp.removeFromCartEEC|gtm4wp.checkoutOptionECC|gtm4wp.changeDetailViewEEC|gtm4wp.checkoutOptionEEC
Bovenstaande moet je dus kopiëren en als één tekenreeks inplakken in het betreffende veld.
Mocht je meer willen weten over hoe je Google Analytics optimaal gebruikt voor je webwinkel, kan ik je beslist de cursus ‘Meer Weten door te Meten‘ aanbevelen.
Tijdens deze cursus leer je niet alleen werken met Google Tag Manager, maar ook hoe je de meetgegevens kan gebruiken om de omzet met je website te verhogen.
Interessante artikelen om verder te lezen
Wil je meer uit je WordPress website of WooCommerce winkel halen? Dan zijn onderstaande artikelen ook beslist interessant om eens te lezen :
- Google Tag Manager – Website Statistieken op een geheel nieuw niveau
- Microsoft Clarity voor WordPress – Da’s Duidelijk!
- Google Site Kit – Een Zwiters Zakmes voor Google Integratie
- Vijf fouten die je met onderzoek via Google Analytics had kunnen voorkomen
- Hoe Google Search Console jouw business kan helpen
Heb je liever persoonlijke ondersteuning bij het implementeren of interpreteren van jouw bezoeksstatistieken voor je website? Neem dan eens geheel vrijblijvend contact op via het contactformulier, dan maken we een belafspraak om jouw behoeften eens door te nemen.