Google Site Kit – Een Zwitsers Zakmes voor Google Integratie

De Google Site Kit plugin voor WordPress… lekker makkelijk!

Google Site Kit

Wanneer je gebruik maakt van verschillende diensten van Google, dan heb je een aantal manieren om jouw WordPress website te integreren met die verschillende diensten.

Op het diepste level is eigenlijk het enige wat nodig is om een koppeling te leggen tussen jouw website en een dienst van Google een stukje JavaScript toe te voegen aan de code van de pagina’s waarop je die dienst wilt gebruiken.

En dat is in de meeste gevallen waarschijnlijk op vrijwel alle pagina’s.

Deze codes toevoegen kan op allerlei manieren. Je kan in de thema bestanden zelf de codes toevoegen (hierbij gebruik je natuurlijk wel een child theme), maar het nadeel is dat je bij het wisselen van thema al die codes opnieuw toe zal moeten voegen.

Er is ook een groot aantal plugins, waarmee je aan de pagina headers en footers extra code toe kan voegen.

Maar tegenwoordig heb je in de meeste gevallen geen van bovenstaande opties meer nodig, wanneer je gebruik maakt van de ‘Customizer’. De meeste thema’s hebben namelijk een onderdeel ‘Custom code’ (omschrijving kan per thema iets afwijken), waarmee je eenvoudig code toe kan voegen aan de headers en footers.

Dat is leuk wanneer je de code begrijpt. Maar wat indien je feitelijk niets snapt van de code die je toe moet voegen? Want als je allerlei stukjes complexe code toe moet voegen, die je eigenlijk niet begrijpt en er gaat iets fout, wie lost dat op?

Gelukkig is er ook een groot aantal plugins die voor jou die programmacode toevoegt. Het enige wat jij hoeft te doen is een uniek nummer of een andere identifier in te vullen in een veld… of nog makkelijker, alleen in te loggen op de dienst, en onder water wordt alles wat je nodig hebt voor jou ingevuld.

De Plugin puinhoop

Het nadeel van zoveel verschillende plugins voor verschillende diensten is echter, dat er een behoorlijke ‘bult’ op je website komt… iedere plugin kost immers een beetje laadtijd en iedere plugin is een extra kans op conflicten. Je wilt het aantal plugins dan ook eigenlijk het liefst beperken.

Tag managers

Eén manier om dat te doen is voorgaan geen gebruik meer te maken van plugins, maar van een tag manager. Een ’tag manager’ is een webservice, waarin je jouw codefragmenten (de ’tags’) eenvoudig op kan nemen en deze conditioneel kan laden. Dus dat betekent ook, dat je die codes ook kan laden op uitsluitend die pagina’s waar je ze hebben wilt.

De bekendste tag manager is denk ik wel Google Tag Manager. Die heb ik in het verleden ook een aantal keren besproken. Een ander alternatief is de Matomo tag manager. Hoewel ik Matomo wel gebruik voor mijn statistieken, maak ik geen gebruik van hun tag manager. Voornamelijk omdat Google Tag Manager veel meer alvast ‘voorgeconfigureerde diensten’ heeft.

Ik kan dus alle codefragmenten die ik wil gebruiken beheren en configureren in de tag manager en heb slechts één stukje code, of een plugin, nodig voor het integreren met de website.

Google Site Kit voor WordPress

De Google Site Kit plugin voor WordPress is een product van Google zelf. Het is een plugin waarmee een aantal populaire diensten van Google in je website kunnen worden geïntegreerd. En het aardige is, je hoeft er bijna niets voor te doen!

Nu bestaat deze plugin al een tijdje en je zal je misschien afvragen waarom het zo lang heeft geduurd, voor ik aandacht aan deze plugin wilde besteden. De belangrijkste reden is denk ik wel, dat deze plugin in het begin eigenlijk helemaal niet zo’n prettige plugin was. Er waren veel conflicten met andere plugins en een website werd merkbaar vertraagd.

Het is overigens nog steeds zo dat deze plugin de website zal vertragen, wanneer je bent ingelogd als gebruiker met beheerdersrechten. Op dat moment zal Google Site Kit het één en andere aan scripts en informatie laden, wat een duidelijke invloed heeft op de performance van de website.

Maar alleen jij als beheerder zal daar last van hebben. Het is irritant, maar je gebruikers merken er weinig van.

Maar welke diensten worden er zoal door ‘Google Site Kit’ ondersteund?

Google Search Console

De eerste dienst die door Google Site Kit wordt ondersteund is de ‘Google Search Console‘, iets wat vroeger ook de ‘Webmaster Tools’ genoemd werd.

Wat doet deze Search Console integratie? Allereerst helpt hij je bij registreren van je website bij Google. Op het moment dat dat is gedaan, dan zal Google wanneer jouw site bezocht wordt ook analytische gegevens bewaren, waarmee jij de status van je website kan controleren.

Bovendien krijg je allerlei waardevolle tips hoe je de vindbaarheid van je website kan verbeteren.

Deze informatie krijg je normaal binnen je Google account, maar met de Google Site Kit actief krijg je deze informatie ook binnen je WordPress site. Nou ja, niet alles, maar toch in ieder geval de ‘managements samenvatting’, die het duidelijk zal maken of je wel of niet beter iets kan ondernemen.

Google Analytics

Google Site Kit

Een tweede belangrijke integratie is met Google Analytics. Niet alleen installeert Google Site Kit je analytics code, maar Google zal ook in overzichten duidelijk maken hoeveel bezoek je site krijgt.

Opnieuw, het is slechts een samenvatting van een totaal, je zal terug naar de Google website moeten om de gegevens ook in detail te kunnen bestuderen.

Nog geen GA4 ondersteuning

Op het moment dat ik dit schrijf, is er nog geen Google Analytics 4 (GA4) ondersteuning. GA4 is de nieuwe ‘standaard’ van Google die op dit moment nog in beta is. Wanneer je een nieuwe website wilt toevoegen aan je Google Analytics account dan zal Google je een Analyticscode geven die er tegenwoordig zo uitziet: G-1234567890. Vroeger zag zo’n code er uit als UA-12345678-0. Op dit moment werkt de plugin nog niet met GA4 ondersteuning.

Gelukkig is dat een te verhelpen probleem. Want ook met een GA4 account kan je nog steeds UA properties maken… alleen heeft Google dit goed verstopt!

Een UA property maken in GA4

Eerst moeten we in de beheerinstellingen een property maken.

Google Site Kit

Klikken we op de blauwe knop, dan krijgen we de dialoog voor een nieuwe property te zien.

google site kit | Google Site Kit - Een Zwitsers Zakmes voor Google Integratie

Hier vul je de naam voor de property in en kies je de regio, tijdzone en de valuta die je wilt gebruiken. Daarna klik je op ‘Geavanceerde opties weergeven’

Doe je dat, dan krijg je nog wat extra informatie te zien.

google site kit | Google Site Kit - Een Zwitsers Zakmes voor Google Integratie

In eerste instantie krijg je alleen ‘Een Universal Analytics Property Maken’ te zien. Klik je de schuif schakelaar ‘aan’ dan klapt dit uit en krijg je de rest van het scherm te zien.

Nu lijkt de eerste keuze het meest voor de hand liggend. Maar helaas, dat is niet het geval. Want in de eerste keuze wordt uitgegaan van een stukje JavaScript wat nog niet door de plugin wordt ondersteund.

De tweede keuze ‘Alleen een Universal Analytics Property maken’, dat is de ‘juiste’ keuze in dit geval. Een alternatief is gebruik te maken van Google Tag Manager. Dus die gaan we als volgende in dit artikel over de Google Site Kit bespreken.

Tag Manager

Google Tag Manager is een prima manier om allerlei -niet alleen Google- code fragmenten centraal te beheren. Het gaat te ver om heel Google Tag Manager te bespreken, dus ik verwijs je liever naar een eerdere blogpost hierover.

Mocht je Google Tag Manager meer geavanceerd willen gebruiken, neem dan eens contact op om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

De Google Site Kit biedt ook mogelijkheden om Google Tag Manager makkelijk te koppelen aan je website.

Dit gaat heel makkelijk. Na het activeren van de Google Tag Manager koppeling, haalt de Google Site Kit plugin jouw accounts op uit Google Tag Manager. Je kiest je account en je Container (wat dat is, lees je in het eerder genoemde blogartikel) en je bent klaar met het configureren van Tag Manager.

Let op! Eén van de problemen die mensen vaak hebben wanneer ze Google Tag Manager gebruiken is dat ze vergeten de Google Analytics code die met een andere plugin werd ingevoegd te verwijderen.

Logischewijs zou je wellicht denken, dat -wanneer je de Google Site Kit plugin gebruikt, je een keuze moet maken: Google Analytics via de Tag Mananger of via de Analytics integratie.

Dit hoeft gelukkig niet! De plugin checkt zelf of binnen Google Tag Manager de analytics code is geïnstalleerd. Is dat zo, zal de plugin deze niet voor een tweede keer invoegen.

Zo kan je dus toch ook gebruik blijven maken van de fraaie Analytics overzichten binnen jouw website.

Tag Manager biedt overigens prima ondersteuning voor GA4, en zoals al eerder is vermeld, je kan nog steeds UA properties maken met wat kunst en vliegwerk, maar waarom zou je het niet gelijk in Tag Manager doen?

AdSense

AdSense is de tegenhanger van GoogleAds (voorheen vooral bekend als AdWords). AdSense is het programma van Google waarmee je advertenties van andere partijen op jouw website kan plaatsen.

Een leuke manier om extra geld te verdienen met je website.

Met enkele muisklikken heb je -nadat je een Google AdSense account hebt aangevraagd en geaccordeerd gekregen- advertenties van anderen op je website.

Dit doe je natuurlijk op websites die geconcentreerd zijn op het verdienen van affiliate inkomen en niet op je business websites. De kans is in dat laatste geval namelijk vrij groot, dat je dan advertenties begint te plaatsen voor je concurrenten.

PageSpeed Insights

Normaliter valt er heel wat aan je website te verbeteren op het gebied van performance. En daarom is het best prettig, wanneer je weet waar en wat je zaken kan verbeteren.

Nu kan je online via Google PageSpeed Insights vrij eenvoudig je pagina’s controleren, maar dat moet je dan één voor één doen. Wanneer je een site met tientallen of honderden pagina’s hebt, niet iets waar je op zit te wachten.

Gelukkig heeft Google ook een API waar je je website mee kan koppelen. Op de achtergrond zal de Google Site Kit plugin bijhouden hoe iedere pagina door Google PageSpeed Insights wordt gewaardeerd en wat de mogelijke verbeteringen zijn.

Optimize

Google Site Kit

Ik heb in de WordXPression blog door de jaren heen aangegeven hoe belangrijk A/B testen of splittesten is voor het optimaliseren van… ja eigenlijk van alles aan je website.

Google Optimize is een dienst van Google die dit splittesten mogelijk maakt. En het zal je dan ook niet verbazen dat de Google Site Kit plugin ook koppelt met deze dienst.

Met Google Optimize kan je ‘alternatieve versies’ van je website maken. Het werkt volgens een relatief eenvoudig, maar geniaal principe, waardoor het eigenlijk met ieder type website goed samen zal werken, wanneer je tenminste een fragment JavaScript aan die site toe kan voegen.

Je kan kenmerken van elementen op je website aanpassen in de editor op het Optimize platform. Op jouw website zelf, zullen deze veranderingen worden aangebracht door een JavaScript wat de inhoud van je pagina zal veranderen. De mogelijkheden om Optimize te gebruiken zijn dus onafhankelijk van het gebruikte CMS of zelfs van het feit of er wel een CMS achter je website zit!

Maar de Google Site Kit doet meer dan ervoor zorgen, dat je een koppeling met Google Optimize hebt. Door een integratie tussen Optimize en Analytics krijg je -zonder ingewikkelde zaken in te hoeven stellen- ook gelijk te zien welke paginaversies het bijvoorbeeld beter doen.

Zelf aan de slag met A/B testen?

Splittesten is een goede manier om te ontdekken welke elementen in een webpagina tot een betere conversie leiden, welke teksten het beter doen of welke prijs tot meer omzet zal leiden. Maar hoe zet je zo’n splittest op? Wat wil je testen en hoe test je het?

Wil je hierover eens van gedachten wisselen? Maak dan eens een belafspraak via het contactformulier.

Een algemene conclusie?

Google Site Kit biedt een geweldige integratie aan met zes diensten, waarvan er eigenlijk vijf niet in je pakket mogen ontbreken. Google Analytics, Google Webmaster Console, Google Tag Manager, Google PageSpeed Insights en Google Optimize. Wanneer je bovendien een affiliate inkomen met je website wilt verdienen, kan Google AdSense ook een mooie aanwinst zijn.

Het installeren en configureren van de plugin is eigenlijk een fluitje van een cent, het is zo gedaan. Maar of de plugin werkelijk enig nut voor je heeft is mede afhankelijk van wat je met die informatie gaat doen!

Blijf bij!

Blijf op de hoogte van alles wat er speelt rond WordPress. Bijvoorbeeld door je de abonneren op de browserberichten. Dat kan je doen door op de rode bel links onder op de pagina te klikken en daarna de instructies op te volgen.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.