Vijf fouten die je met onderzoek via Google Analytics had kunnen voorkomen

Ik leer graag van mijn fouten. Ik leer nog liever van fouten die anderen maken!

onderzoek via google analytics

Natuurlijk is het niet erg om fouten te maken, want van fouten kan je leren. Maar het maken van een fout kost altijd wel iets : Tijd, omzet of ergernis. Ik leer dus eigenlijk veel liever van de fouten van anderen. En wat dat betreft heb ik geluk. Want ik krijg toch regelmatig in de praktijk te maken met klanten die eigenlijk Google Analytics heel verkeerd gebruiken.

Kijk eens mee of jij je ook in dit gebruik herkent!

Wat is eigenlijk het probleem?

Het grootste probleem is eigenlijk, dat de gemiddelde gebruiker van Google Analytics geen idee heeft, hoe krachtig dit instrument eigenlijk is. En daarom Google Analytics uitsluitend gebruikt om te zien hoeveel bezoekers er binnen een bepaalde periode op de site zijn geweest.

En dat is eigenlijk meer dan jammer, omdat Google Analytics er helemaal voor is gemaakt jou bewuster met je website om te leren gaan! En een blogartikel mag dan onvoldoende zijn om jouw het onderzoek via Google Analytics eigen te maken, maar hopelijk geeft dit je wel voldoende inspiratie om hier serieuzer naar te gaan kijken.

Het hoeft geen Google te zijn

In dit blogartikel zal ik het hoofdzakelijk over Google Analytics hebben. Natuurlijk is Google Analytics een optie, maar beslist niet de enige. Zelf gebruik ik naast Google Analytics ook Matomo Analytics. Simpelweg omdat beide instrumenten mij een deel van de gegevens bieden die ik nodig heb.

De ‘fouten’ die hier besproken worden met het onderzoek via Google Analytics kan je eventueel dus vervangen voor de fouten die je kan maken met jouw favoriete statistische tool.

1. Niets meten!

De grootste fout die je met Google Analytics kan maken is niets te meten. Dat klinkt misschien een beetje flauw, maar ik heb het meer dan eens meegemaakt, dat een klant dacht dat Google Analytics gegevens bijhield, maar wat toch niet bleek te gebeuren.

De grootste boosdoener was in veel gevallen het thema. Veel thema’s hebben de mogelijkheid om in de header een stukje extra code in te vullen. Bijvoorbeeld de code die je nodig hebt om onderzoek via Google Analytics mogelijk te maken. Verander je van thema, dan wordt die informatie niet meegenomen.

Wanneer je -zoals ik- Google Analytics toch wel op zijn minst 2-3 maal per week bekijkt, kan de schade nog beperkt blijven, maar veel website eigenaren kijken soms in geen maanden naar hun resultaten. En merken pas, dat er geen gegevens zijn, op het moment dat ze die gegevens juist nodig hebben.

Beperk ook de code voor allerlei analyse tools die je op wilt nemen in een header. Gebruik liever Google Tag Manager, wanneer je meerdere analytische codes gebruikt (zoals Google Analytics, Facebook Pixel en eventueel nog Matomo of andere codes). De Google Site Kit Plugin kan je ook behulpzaam zijn bij het implementeren van je codes.

Ben je niet iemand die snel een ‘uitje’ zal maken naar een externe site, weet dat plugins als Rank Math Pro, MonsterInsights, en Google Site Kit de belangrijkste informatie over jouw site bezoeken binnen je WordPress site tonen.

De fout ‘Wel meten en nooit naar kijken’ is zo voor de hand liggend, dat ik deze niet apart zal noemen.

2. Doelloos meten!

Jouw website heeft een doel. Je wilt dat mensen iets op je website komen doen. Tenminste, dat mag ik aannemen. Datgene wat ze geacht worden te doen kan heel simpel zijn als het invullen van een opt-in formulier of een contactformulier, tot het online kopen van één of meerdere producten.

Al die handelingen zijn doelen. En je wilt graag weten welke doelen er worden bereikt. En eigenlijk wil je nog een stapje verder gaan, want wat je het liefst wilt weten is natuurlijk waar die mensen die deze doelen hebben bereikt uiteindelijk vandaan kwamen.

Google Analytics biedt jouw de mogelijkheid om ‘doelen’ te benoemen en zo’n doel is normaliter een serie pagina’s die iemand doorloopt om ‘ergens’ te komen.

Voorbeeld doel: De Opt-In

Een voorbeeld van zo’n doel is bijvoorbeeld een opt-in pagina. Stel, jij hebt een gratis e-boek. Jouw conversiepad begint, wanneer iemand op de pagina komt, waar het gratis e-boek wordt beschreven. Een aantal mensen zal een email adres invullen en doorklikken, een ander aantal mensen zal dit niet doen.

Een interessante vraag zou hier zijn, wat nu het percentage van mensen is, wat besluit door te klikken. Onderzoek via Google Analytics kan dit eigenlijk heel eenvoudig inzichtelijk maken wanneer je de doelen hebt benoemd.

Zie dit percentage niet als een willekeurig getalletje! Want jij wilt iets met dit percentage. Je wilt het omhoog krijgen! Wat kan je aan deze pagina veranderen, zodat dit percentage omhoog gaat? Met A/B testen kan je dit onderzoeken… en de efficiency van je pagina verbeteren. Als je deze gegevens niet bij de hand had gehad, zou je er geen idee van hebben, hoe je jouw conversie kan verhogen!

Nadat iemand het formulier heeft ingevuld, komt deze op een pagina waarop verteld wordt ,dat hij een email heeft gekregen met een link om het boek te downloaden, of hij kan dit e-boek direct downloaden. Afhankelijk van hoe jij het hebt besloten.

Maar het uiteindelijke doel is natuurlijk, dat hij het e-boek ook download. Ongeveer 20% van de mensen die zich bij mij op de site aanmelden besluit om wat voor reden dan ook het e-boek niet te downloaden.

Ook hier kan je natuurlijk verder optimaliseren wat je kan veranderen om dit percentage omhoog te krijgen.

WooCommerce en conversie

Nu is het leuk om te weten hoeveel e-boeken we downloaden, maar wat nog veel belangrijker is, is natuurlijk welke maatregelen die we nemen echt tot verkoopresultaten leiden.

Wanneer je slechts één of enkele producten hebt, dan is dit relatief eenvoudig te doen met het opzetten van een conversiepad per product, maar Google Analytics heeft slechts een beperkt aantal definieerbare conversiepaden. En bovendien, in een webshop heb je natuurlijk het liefst, dat mensen meerdere producten tegelijk kopen.

Hoe je het onderzoek via Google Analytics naar de verkopen in je webshop kan doen heb ik in een ander blogartikel uitgebreid beschreven.

3. Je doelgroep negeren

Onderzoek via Google Analytics
Business Competition, Leadership Concept

En nee, ik bedoel hiermee niet je klant negeren, maar geen acht slaan op de doelgroep die daadwerkelijk je site bezoekt. Ik heb enkele jaren meegemaakt met een klant. Hij dacht dat zijn doelgroep hoofdzakelijk uit mannen zou bestaan. En zijn site was voor wat afbeeldingen en tekst betreft ook zeer man-gericht.

De verkopen bevestigden dit ook: Ongeveer 70% van alle klanten waren mannen.

Hij volgde een cursus Google Analytics bij me en was nogal gecharmeerd van een mogelijkheid die hij zelf nog niet hand ontdekt. Namelijk het meten van doelgroepen.

Mocht jij deze optie ook niet kennen, dan is dat niet zo vreemd, omdat deze standaard niet in Google Analytics geactiveerd is. Ga je echter naar ‘Doelgroep’ en daaronder de keuze ‘Demografie’, dan kan je -als hij nog niet geactiveerd is- deze optie aan zetten. De gegevens worden echter pas gemeten, wanneer deze optie actief is.

Maar als je deze optie eenmaal actief is kan je onderzoek via Google Analytics enkele verbluffende inzichten opleveren.

Zoals bijvoorbeeld voor mijn klant. Na de optie te hebben geactiveerd, merkte hij, dat ruim 65% van de bezoekers aan zijn site vrouwen waren.

Dan wordt het natuurlijk ineens heel interessant om te kijken, wat je aan je site aan kan passen, om ook beter bij deze doelgroep aan te sluiten.

Natuurlijk doe je dat niet zomaar, dus hebben we dit door middel van A/B testen opgezet. En wat bleek uit het onderzoek via Google Analytics? Door bepaalde reclameteksten wat ‘minder man-gericht’ te maken, nam de conversie met betrekking tot mannen niet af, maar nam de conversie met betrekking tot vrouwen aanzienlijk toe. Door simpelweg inzicht te krijgen in zijn doelgroep en hiernaar te handelen, werd zijn omzet uiteindelijk met meer dan 10% verhoogd.

Diepgaande inzichten

Nu is een inzicht in de leeftijdscategorie en geslacht natuurlijk heel interessant, maar je kan nog veel meer informatie uit de ‘demografie’ gegevens van je doelgroep, wanneer je kijkt wat je onder ‘interesses’ kan vinden.

Google houdt gegevens van jou bij. En dat doet Google op basis van je browse- en zoekgedrag. Nu zullen deze gegeven individueel nooit inzichtelijk gemaakt worden aan derden, maar als geaggregeerde gegevens wel.

Of om het eens wat minder abstract te zetten. Wanneer jij bijvoorbeeld een muziekliefhebber blijkt te zijn, zal Google nooit doorgeven dat ‘de huidige bezoeker een muziekliefhebber is’. Vraag ik echter een overzicht op, hoeveel muziekliefhebbers die dag mijn site hebben bezocht, dan krijg ik dat wel te zien.

onderzoek via google analytics

Hierboven zie je een afbeelding van de eerste 10 affiniteitscategorieën van de bezoekers aan WordXPression. Ik heb de percentages opzettelijk weggelaten, maar die vind je normaal in de tweede kolom.

Maar wat kan je met deze gegevens, behalve dan er geïnteresseerd naar te lopen staren?

Wil je meer met deze gegevens, dan is het ook belangrijk, dat je ook jouw conversie meet. Mocht namelijk blijken, dat voor bepaalde interessegroepen de conversie hoger is dan bij andere interessegroepen, dan kan je overwegen om een marketing campagne via Google Ads op te zetten, speciaal gericht op deze groep. Want exact deze zelfde groepen worden ook gebruikt bij Google Ads.

Je kan op deze manier dus heel gericht adverteren richting doelgroep die het meest geneigd is bij je te kopen! En dat bespaart je heel wat advertentiekosten.

4. Denken dat het gaat om verkeer!

onderzoek via Google Analytics

Een andere grote fout die je kan maken is ‘veel verkeer’ als iets goeds te zien. Natuurlijk, ‘veel verkeer’ is beter dan ‘weinig of geen verkeer’, maar waar het uiteindelijk om gaat is natuurlijk je conversie.

Ik heb zo bijvoorbeeld een klant die heel actief is op YouTube. Hij steekt daar enorm veel tijd in en krijgt ook veel verkeer wat van YouTube afkomstig is. Tot een tijdje terug zou hij iedereen aan willen bevelen toch maar heel actief op YouTube te zijn.

Deze klant heeft enkele jaren terug ook mijn Google Analytics cursus gevolgd. En daar ontdekte hij, dat hij dan wel heel veel verkeer van YouTube kreeg, maar dit verkeer nauwelijks tot conversie leidde. Hij stak dus veel tijd in het maken van filmpjes die hem uiteindelijk weinig tot niets opleverde.

Waar hij wel veel conversie uit kreeg was Facebook advertising. En door diezelfde (alleen in kleinere aantallen) video’s te gebruiken voor videoadvertenties in Facebook wist hij zijn omzet aanzienlijk te verhogen.

UTM Parameters

Wanneer je meerdere advertenties en andere campagnes hebt lopen, dan wil je natuurlijk graag weten, welke campagnes wel, en welke geen resultaat hebben. Dit is vrij eenvoudig te meten. Dat doe je door middel van zogenaamde UTM parameters, speciale ‘extra informatie’ die je aan een URL mee kan geven om op deze manier meer informatie te krijgen met betrekking tot de bron van het verkeer. Meer hierover vind je in dit artikel.

Wanneer je een campagne opzet, zorg ervoor, dat het complete pad wat de bezoeker geacht wordt te doorlopen van binnenkomst tot conversie wordt gemeten.

5. Niet weten wat je beste pagina’s zijn!

Weet jij welke pagina’s op jouw site het meeste verkeer krijgen? En dat is wel zo makkelijk uit Google Analytics te zien! Natuurlijk kan in de loop der tijd dat verkeer verschuiven en daarom is dat ook iets wat je regelmatig zou moeten controleren.

Want wat kan je doen met pagina’s die het meeste verkeer krijgen? Op zo’n pagina kan je bijvoorbeeld een extra call to action plaatsen of handmatig doorlinken naar een aantal andere relevante artikelen. Een ‘call to action’ om je conversie te verhogen, of extra links om de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen.

Leer werken met Google Analytics

Voor Corona begon gaf ik regelmatig trainingen in het werken met Google Analytics. En waarschijnlijk komen deze trainingen straks na corona ook wel terug. Maar een goede andere manier om onderzoek via Google Analytics naar je website te leren is er gewoon in de praktijk mee aan de slag te gaan.

Want ook de support strippenkaart is een goede manier om zelf met jouw site goed aan het werk te leren gaan. Ik help je graag -zoals ik al vele ondernemers heb geholpen- jou je website statistieken beter te leren begrijpen en te laten zien hoe je deze cijfers kan gebruiken om je conversie te verhogen.

Interesse? Stuur me dan een berichtje en we maken een afspraak via Zoom waarin we eens gaan kijken wat ik voor jouw website kan betekenen.

Wat je natuurlijk ook kan doen, is je aanmelden voor de cursus ‘Meer weten door te meten‘.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht