Microsoft Clarity voor WordPress – Da’s duidelijk!

Het wordt steeds eenvoudiger inzicht te krijgen…

microsoft clarity

In het begin van het Internet was het lastig om inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoekers. Vaak had je geen idee hoeveel mensen je site bezochten en al helemaal niet waar die mensen vandaan kwamen.

Weet je het nog, dat we ‘page counters’ op pagina’s plaatsten om in ieder geval een indruk te krijgen van het totaal aantal bezoekers.

Met de komst van Google Analytics hadden we ineens veel meer inzicht. Niet alleen per dag (er waren op dat moment al diverse scripts die dat deden), maar ook opgesplitst naar regio, doelgroep en we hadden ineens ook inzicht in onze terugkerende bezoekers.

Maar we wilden meer weten. Veel meer.

Het is nog maar enkele weken geleden dat ik ‘Plerdy‘ heb besproken. En bij de bespreking van Plerdy heb ik uitgebreid laten zien, wat voor mooie dingen je hiermee kan doen.

Microsoft Clarity

Enkele dagen later kreeg ik een mailtje van een klant, die zich afvroeg of met ‘Microsoft Clarity‘ hetzelfde mogelijk is als met Plerdy. En ik moest het antwoord op de vraag op dat moment schuldig blijven, omdat ik nog nooit van Microsoft Clarity had gehoord. Ik kan ook niet alles weten.

Op dit moment is Microsoft Clarity nog een beta product. Dat wil zeggen, dat het door Microsoft in een testfase is en hoewel het voor ‘grote lijnen’ duidelijk is wat men wil, kan het nog kinderziekten bevatten. Een tweede ding wat je je moet realiseren, is dat Microsoft en Google in het verleden meer dan eens ‘beta’ producten zomaar ineens van de markt lieten verdwijnen. Het kan dus zomaar dat het ophoudt te bestaan.

Een derde ding wat je je moet realiseren, is dat het op dit moment wel gratis is, maar het meer dan eens is gebeurd, dat Microsoft ‘gratis diensten’ ineens goed betaald maakte.

Maar wanneer je deze drie zaken in overweging neemt, dan is het toch zeker de moeite waard eens goed te kijken naar dit product.

Heat map / Scroll map

microsoft clarity

Eén van de functies die Microsoft Clarity je biedt is een heatmap en een scrollmap. Wat dat is en hoe je dit kan gebruiken heb ik in mijn eerdere artikel over Plerdy al verteld. Wanneer ik beide diensten met elkaar vergelijk, dan zie ik een aantal heel grote verschillen. Sommige in het voordeel van Plerdy, andere in het voordeel van Microsoft Clarity.

Laten we eens naar een aantal belangrijke verschillen kijken.

Microsoft Clarity biedt geen overzichten voor heat- en scroll map

Het eerste grote nadeel in mijn ogen is dat Microsoft Clarity geen overzichten biedt met betrekking tot welke pagina’s het ‘meest gescrold’ of het ‘meest geklikt’ worden.

Ga ik naar de scroll- of heat map dan krijg ik een drop down met alle urls en uit die lijst moet ik de URL kiezen. Gelukkig kan ik ook een bestaande URL copy/pasten, want met meer dan 600 blogartikelen wil je echt niet door een dropdown heen wandelen.

Plerdy laat een lijst met URLS en pagina’s zien, waarbinnen ik op allerlei manieren kan zoeken en sorteren. Eén van mijn favoriete activiteiten met Plerdy is te kijken op welke pagina’s en in welke blogartikelen bezoekers hoever doorscrollen. Of… wat is het verschil tussen een blogpost waarbij 50% van de bezoekers helemaal tot het einde doorleest in vergelijking met één waar na 70% niemand meer verder leest?

Is dat een nadeel? Dat ligt eraan hoe jij je het gereedschap gebruikt. Microsoft Clarity is er overduidelijk op gebouwd om de pagina zelf in detail te onderzoeken, minder om pagina’s onderling met elkaar te kunnen vergelijken. Plerdy biedt minder informatie op een specifieke pagina, maar alle mogelijkheden om pagina’s op ‘succeskenmerken’ te selecteren.

Microsoft Clarity geeft meer informatie met betrekking tot de heat map.

Microsoft Clarity

Wanneer je de afzonderlijke heat map informatie van Microsoft Clarity vergelijkt met die van Plerdy, dan biedt Clarity duidelijk veel meer informatie. Eén van de mooie dingen vind ik zelf, dat Clarity verschillende ‘soorten’ kliks onderkent en door aan te geven wel type ik wil zien, krijg ik eigenlijk heel wat nuttige informatie.

Rage clicks

Allereerst heb je de ‘Rage Clicks’. Rage Clicks zijn kliks waarbij de bezoeker in een korte tijd meerdere malen op dezelfde plaats klikt. Dit zal men voornamelijk doen, als men al een keer geklikt heeft, maar er trager wordt gereageerd dan de bezoeker verwacht.

Heb je veel ‘rage clicks’ op bepaalde elementen, dan zal je toch met je site aan het werk moeten gaan.

Dead clicks

Dead clicks zijn kliks waarbij er niets hoort te gebeuren. Wanneer je willekeurig ergens op een pagina klikt, is dat een ‘dead click’.

Heb je veel ‘dead clicks’ op bepaalde posities op de pagina, dan geeft dat aan, dat de bezoeker verwachtte dat er iets zou gebeuren. Frustrerend. En het zou een goed idee kunnen zijn, om ervoor te zorgen, dat dit in de toekomst wel zal gebeuren.

Een voorbeeld? Stel je hebt een ‘Call to Action’ op je pagina staan, met een knop ‘Koop nu’ en een afbeelding. De knop ‘koop nu’ gaat naar een specifieke pagina toe, de afbeelding niet.

Blijkt dat er veel kliks op de afbeelding komen, dan is het een goed idee om ook die afbeelding te ‘linken’ naar dezelfde pagina als de knop.

Excessive scrolling

‘Excessive scrolling’ heeft aan op welke plaatsen in de pagina er ‘onnodig veel’ heen en weer gescrold wordt. Blijkt dit veel te gebeuren, dan kan het een goed idee zijn om binnen de pagina ‘ankers’ aan te brengen. Een ‘anker’ is een link binnen eenzelfde pagina. Klik je op de link, dan wordt je ‘doorgestuurd’ naar een specifieke sectie binnen die pagina.

Quick backs

De ‘Quick backs’ filteren de pagina’s waar bezoekers vrijwel gelijk terug gaan naar de voorgaande pagina’s.

Microsoft Clarity geeft aan op welke elementen op een pagina het meest wordt geklikt

microsoft clarity

Zowel Plerdy als Microsoft Clarity geven duidelijk aan waar op de pagina’s op de website wordt geklikt. Wat Microsoft Clarity extra doet is de elementen op de pagina waarop vaak geklikt wordt eruit lichten, zodat je kan zien op welke elementen het meest geklikt wordt.

Wanneer je geen ervaring met CSS hebt, dan lijkt het in eerste instantie wat lastig om te bepalen welk element dat is, maar gelukkig laat Clarity dat duidelijk zien, wanneer je in de lijst klikt.

Kijk je naar een heat- of scroll map dan zie je naast de pagina iets staan, wat lijkt op onderstaande afbeelding.

microsoft clarity

Hierboven zie je dus op welke HTML elementen het meest geklikt is. Van ‘veel kliks’ naar ‘minder kliks’. Klik je op één van deze blokken, dan zie je waar dat element in de pagina voorkomt.

Op deze manier krijg je een duidelijk inzicht welke elementen en welke typen elementen het meest geklikt worden door jouw bezoekers.

Screen recording

microsoft clarity

Een tweede functie van Microsoft Clarity is het opnemen wat er op het beeldscherm gebeurd. Wat screen recording je voor meerwaarde geeft heb ik ook uitgebreid besproken in hetzelfde artikel over Plerdy.

Ook hier zijn er aardig wat verschillen tussen Microsoft Clarity en Plerdy

Microsoft Clarity neemt in principe alles op

Bij Plerdy moet je expliciet aangeven van welke pagina’s je eventueel video’s op wilt nemen. Microsoft Clarity doet dit anders. In principe wordt alles opgenomen, behalve de pagina’s die je expliciet benoemt (of die je niet voorziet van een ‘Clarity’ code, waarover later meer).

In de gebruikersvoorwaarden geeft Microsoft ook direct aan, dat het niet is toegestaan om Clarity te gebruiken op sites van financiële instanties, instanties in de zorg of bij overheidsinstanties. De redenen waarom lijken duidelijk.

Waar Plerdy het aantal video’s wat je op kan slaan numeriek beperkt (afhankelijk van je account type), stelt Microsoft een beperking in de tijd in: Gegevens worden maximaal één jaar bewaard.

Met Clarity krijg je meer informatie per video

Met Perdy is de video eigenlijk vrij recht-toe-recht-aan. Je ziet -met invoervelden blanco gemaakt- wat iemand op je site doet. Met Microsoft Clarity krijg je toch opnieuw heel wat extra informatie.

Ten eerste zie ik wanneer iemand de muisknop houdt ingedrukt. Dit wordt zichtbaar gemaakt door een oranje lijntje op het scherm zolang de knop is ingedrukt en de muis beweegt.

Maar wat veel belangrijker is, is dat ik links zie, welke acties er allemaal op de pagina worden genomen.

Microsoft Clarity

Ik zie dus precies wanneer iemand een bepaalde actie de pagina heeft uitgevoerd en opnieuw, door hierop te klikken ga ik naar dat moment toe. Ik hoef dus niet alle video’s af te kijken om een indruk te krijgen hoe mensen de pagina gebruiken.

Video over meerdere pagina’s werkt niet goed bij Microsoft Clarity

Volgens de documentatie zou het anders moeten werken, maar in de praktijk blijkt de video niet helemaal te werken zoals bedoeld. Wanneer ik in één sessie drie pagina’s bezoek, dan wordt iedere pagina op een aparte video opgenomen. Dat werkt zo bij Plerdy en dat werkt zo bij Clarity. In Plerdy worden deze video’s ook gegroepeerd weergegeven. Dus ik zie dat die drie video’s bij elkaar horen.

Bij Microsoft Clarity zou het ook zo moeten werken, maar dat doet het niet. Er worden wel drie video’s opgenomen, maar in het overzicht wordt niet duidelijk gemaakt dat die drie video’s ook bij elkaar horen.

Laten we ervan uitgaan dat dit nog een foutje in de beta versie is.

En dan… welk product heeft mijn voorkeur?

Welk van de twee producten de voorkeur heeft is sterk afhankelijk waarvoor je het gebruikt. Daarnaast is het natuurlijk zo dat Microsoft Clarity in een beta fase is en het moeilijk te voorspellen is ‘wat blijft’ en wat er eventueel nog op korte termijn bijkomt.

Plerdy geeft mij informatie die ik niet graag zo willen missen, zoals bijvoorbeeld een lijst met alle pagina’s met daarin precies aangegeven tot waar er door die pagina’s is gescrold. Makkelijk voor onderling vergelijk.

Daarnaast biedt Plerdy nog een aantal extra functies aan, zoals het benoemen van sales funnels en het vastleggen van acties op specifieke formulieren.

Microsoft Clarity geeft de meeste informatie met betrekking tot specifieke pagina’s… en eigenlijk wil ik het allebei graag hebben.

Wanneer we gaan kijken naar de prijs van de diensten, dan is Plerdy mij eigenlijk de kosten van een regulier abonnement niet waard. Gelukkig heb ik Plerdy bij AppSumo gekocht voor een eenmalig veel lager bedrag en dat is het mij nu net weer wel waard.

Dus ik gebruik de heat map / scroll map en sales funnel/conversie tools van Plerdy en de heat map / scroll map en video tools van Clarity. Het is een beetje overkill, maar het geeft je wel… clarity

Aan de slag met Microsoft Clarity

Wanneer je aan de slag wilt gaan met Microsoft Clarity dan zal je een aantal stappen moeten zetten. In deze korte instructies leg ik je dat graag uit.

Bing Webmaster Tools account aanmaken

Om Clarity te kunnen gebruiken moet je eerst je site bij Microsoft verifiëren en dat doe je via Bing. Je kan dit doen door een Google account, een Facebook account of een Microsoft account te gebruiken. Wanneer je meer dan één website hebt en je die websites al eens via Google Analytics hebt geverifieerd, is het gebruik van een Google account zeker aan te bevelen.

Je hoeft dan namelijk niet opnieuw alle sites stuk voor stuk bij Microsoft te verifiëren, maar je kan in één keer al je sites binnen je Google Analytics account importeren in Bing.

Klik op de ‘Clarity’ knop in je Bing account

Helemaal onder aan de pagina vind je een link naar Microsoft Clarity, hier klik je op.

Ga naar de settings pagina

Bing Webmaster Tools en Clarity zijn twee verschillende sites. Klik je op de Microsoft Clarity knop, dan moet je opnieuw vertellen met welk account je in wilt loggen en opnieuw zal de login service -in mijn geval Google- je vragen of de dienst -ditmaal Clarity- toegang mag krijgen tot je Google account.

Ben je eenmaal ingelogd wordt je direct naar de Settings pagina gestuurd. Op die ‘Settings’ pagina kan je kiezen of je de Microsoft Clarity code handmatig aan de site toe wilt voegen of via een integratie. Natuurlijk kiezen we hier ‘install tracking code on third party platforms’.

Hier wordt een lijst zichtbaar. Wanneer je Google Tag Manager gebruikt, klik dan op ‘Google Tag Manager’ en je krijgt de instructies voor Google Tag Manager. Gebruik je Tag Manager niet, klik dan op ‘WordPress’ en volg de instructies die daar worden gegeven. Die instructies komen neer op het installeren en configureren van de Microsoft Clarity Plugin for WordPress van Microsoft.

Aanvullend kan je Microsoft Clarity toestemming geven om bezoekersgegevens uit Google Analytics op te halen. Dit is zeker aan te bevelen, omdat de gecombineerde informatie heel wat interessante inzichten kan geven.

Vertraagde informatie

Wanneer je Microsoft Clarity hebt geconfigureerd, wil je natuurlijk gelijk zien of het werkt. Daar moet ik je teleurstellen. Want hoewel de informatie wel direct vast zal worden gelegd, duurt het letterlijk enkele uren (ik kreeg mijn eerste informatie na vier uur binnen) voor de informatie ook is verwerkt en beschikbaar is gekomen. Ook wanneer je account al actief is, zal er enkele uren vertraging op het beschikbaar komen van de informatie zijn.

Hetzelfde geldt trouwens voor Plerdy en alle andere vergelijkbare tools waarmee ik ooit gewerkt heb.

Ten slotte

Google Analytics, Microsoft Clarity en allerlei andere tools die je websitestatistieken aanleveren zorgen er soms voor, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Toch zijn dit soort tools, in combinatie met A/B testen eigenlijk essentieel bij de verbetering van de conversie van je website.

Tijdens ‘WooCommerce in Detail’ laat ik je onder meer zien hoe je bezoekersgegevens kan gebruiken om meer uit je webshop te halen. Wil je wat meer gerichte ondersteuning bij de conversieoptimalisatie van je website, kan je ook een online consult met mij inboeken, zodat we kunnen kijken, hoe jouw website tot meer conversie kan leiden.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.