Enkele alternatieven voor een standaard webwinkel
Wanneer we praten over eCommerce dan zullen af en toe een aantal termen de revue passeren, vooral wanneer we niet meer denken in beelden als ‘één shop met één eigenaar’.
En het is mij ook meer dan duidelijk geworden, dat dikwijls mijn gesprekspartner termen als ‘MultiSite’, ‘MultiStore’ en ‘MultiVendor’ helemaal door elkaar gebruikt.
Het is dus tijd om eens stil te staan bij wat die woorden nu precies betekenen. En nog veel belangrijker, wanneer deze term voor jou eventueel relevant zou worden.
WooCommerce MultiSite
Laten we met de eenvoudigste beginnen. WooCommerce MultiSite. Het is al weer een paar jaar geleden, dat ik WordPress MultiSite besproken heb, dus laat ik het één en ander nog maar eens herhalen.
WordPress MultiSite is een standaard ‘eigenschap’ van WordPress. Je hebt geen plugins nodig om in WordPress MultiSite te activeren. Het enige wat je hoeft te doen is (liefst direct na installatie) in het bestand wp-config.php van jouw WordPress installatie één regeltje tekst toe te voegen.
define('WP_ALLOW_MULTISITE', true);
Dat doe je net voor de regel met het commentaar
/* That's all, stop editing! Happy blogging. */
Daarmee ben je er echter nog niet. Het enige wat je nu gedaan hebt, is ervoor zorgen, dat er in het menu ‘Gereedschappen’ (of ‘Extra’s’ als je een versie voor WordPress 5.0 zou gebruiken. Beslist niet aan te raden!) een extra optie is gekomen. ‘Netwerk installatie’ of ‘Netwerk Setup’.
Vervolgens maak je die keuze en dan krijg je een scherm met diverse zaken om in te vullen.
Op het moment, dat je dit hebt ingevuld, klik je op ‘Installeren’ en krijg je instructies welke code je in moet voegen -en op wat voor manier- in de bestanden wp-config.php en .htaccess.
En wanneer je dat gedaan hebt, is je site multisite. Relatief eenvoudig toch?
Wat is het voordeel van MultiSite
Wanneer je kiest voor WordPress MultiSite dan heb je de mogelijkheid om verschillende websites vanuit één dashboard te beheren. Dat betekent niet alleen, dat je slechts éénmaal hoeft in te loggen, maar bijvoorbeeld ook, dat je plugins maar éénmaal hoeft te installeren of te updaten.
Het is dus een stuk makkelijker in het beheer.
Houd er bijvoorbeeld wel rekening mee, dat het beheer van de content van de site strikt gescheiden is. Een blogpost die ik op één site toevoeg, is uitsluitend zichtbaar in die site. Tenminste, in de standaard functionaliteit. Er zijn namelijk verschillende plugins, die je het werken in een dergelijke omgeving vergemakkelijken, door het bijvoorbeeld mogelijk te maken post types tussen sites te kopiëren.
Wanneer je een organisatie hebt, waar meerdere medewerkers toegang hebben tot de websites, is het ook eenvoudig in het userbeheer. Je kan namelijk per site aangeven, wie op welke site welke rol heeft. En als iemand zijn wachtwoord aanpast, is het direct voor alle sites aangepast.
Handig dus.
WooCommerce op een MultiSite site
Wanneer je WooCommerce installeert op een MultiSite netwerk, zal op iedere afzonderlijke site een WooCommerce shop komen te staan, die geen weet heeft van andere WooCommerce winkels.
Dat kan handig zijn, wanneer de winkels daadwerkelijk strikt gescheiden zijn. Om het met een ‘brick and mortar’ store te vergelijken, wanneer ik de eigenaar ben van een winkel die gereedschap verkoopt en een tweede winkel die kleding verkoopt, hebben de winkels niets met elkaar gemeenschappelijk. De enige reden, waarom ik het in een MultiSite installatie zou willen, is omdat ik het makkelijk wil kunnen beheren.
T-Shirt Stores
Zelf heb ik een aantal van mijn T-Shirt stores in een multisite installatie. Simpel, omdat ik de site centraal kan beheren.
Ik heb geen enkele behoefte om dingen te centraliseren. De producten in de winkels zijn specifiek voor die winkel, en omdat er geen gecentraliseerde orderafhandeling binnen WooCommerce zelf is -de orders worden afgehandeld door een derde partij die integreert met WooCommerce- heb ik geen enkele behoefte aan een ‘MultiStore’ webwinkel.
De MultiStore webwinkel
Het idee bij MultiStore is dat je een aanbod van producten hebt, wat je via verschillende websites wilt verkopen.
Wanneer je al wat langer deze blog volgt, dan weet je inmiddels, dat het niet je product is, maar de manier waarop je jouw product presenteert aan je doelgroep, wat je succes bepaald.
Soms heb je één product wat je op verschillende manieren aan verschillende doelgroepen wilt presenteren.
In zo’n geval wil je eigenlijk meerdere websites voor verschillende doelgroepen, die allemaal kopen vanuit één magazijn. Je hebt tenslotte maar één voorraad.
In zo’n geval is een MultiStore webwinkel een uitkomst.
Concrete voorbeelden van MultiStore implementaties
Ok, het voorbeeld hierboven is misschien wat vaag. Laten we eens komen met een aantal concrete voorbeelden.
Hoewel we graag geloven, dat we één Europa zijn hebben we totaal verschillende culturen in de verschillende landen. De ‘koop triggers’ voor een Italiaanse klant zijn totaal anders dan de ‘koop triggers’ voor laten we zeggen een Zweedse klant.
Wanneer jij je producten in beide landen wilt verkopen, is het vaak niet voldoende om gewoon je site te vertalen, de inrichting van je site kan compleet verschillend moeten zijn.
Een vertaal plugin als WPML is onvoldoende. Je hebt ook specifieke pagina’s nodig voor specifieke landen en mogelijk wil je ook specifieke campagnes voor specifieke landen opzetten.
Toch wil je alles vanuit één interface kunnen bedienen.
In zo’n geval biedt MultiStore een uitkomst.
Ik bied altijd graag meerdere alternatieve plugins voor een bepaalde taak aan, maar op het gebied van WooCommerce MultiStore heb ik tot nu toe slechts één plugin kunnen vinden. WooMultiStore. De plugin is goed, maar de licentiepolicy is op zijn vriendelijkst gezegd enigszins misleidend. Op de site staan bedragen genoemd voor een licentie voor één en voor maximaal vijf netwerken. Nergens voordat je de plugin koopt staat vermeld, dat deze licentie voor slechts één jaar geldt, en deze dan verlengd moet worden.
Natuurlijk, dit is vrij gebruikelijk bij premium plugins en ik begrijp het ook volledig, maar het zou toch wel netjes zijn, wanneer dit wordt vermeld voordat je de plugin hebt gekocht en op het punt staat hem te installeren.
Wat biedt de plugin meer dan ‘multisite’.
Met een MultiSite WooCommerce installatie heb je een groot aantal geïsoleerde winkels. WooMultiStore verbindt deze winkels.
Allereerst kan je een centraal magazijn definiëren. Alle winkels kunnen uit dat centraal magazijn putten. Of niet, want het staat je volkomen vrij om in specifieke shop implementaties bepaalde producten niet op te nemen.
Daarnaast kan je per winkel een specifiek product aanbod toevoegen. In een fashion shop kan je zo bijvoorbeeld een productrange aanbieden die in alle winkels verkrijgbaar is, plus een winkelspecifiek aanbod.
Het belangrijkst onderdeel is echter, dat alle bestellingen samen komen in één punt. Dus voor de afhandeling van bestellingen, hoef je niet -zoals je in een multisite site zou moeten- alle winkels individueel te controleren, maar vanaf een centraal punt kan je zien welke producten uit welke winkels zijn besteld.
Wat ook heel aardig is, is dat de keuze die ik voor een multi-site site moet maken (subdomain of subfolder) hier minder belangrijk wordt. Ik moet nog steeds bij installatie opgeven, dat ik subdomains wil gebruiken, maar ik kan de winkels ook koppelen aan subdirectories.
Als ik dus een winkel ‘mysweetshop’ zou hebben, met vestigingen in Frankrijk, Nederland en Duitsland, (mysweetshop.fr, mysweetshop.nl en mysweetshop.de) Zou het geen enkel probleem zijn om ’teens.mysweetshop.fr’ een aparte winkel te laten zijn. En wil ik nog specifieker worden, kan ’teens.mysweetshop.fr/urban-ware’ weer een compleet aparte winkel worden.
Kortom, genoeg mogelijkheden om zowel jezelf als je klanten compleet te verwarren.
Belangrijkst om te realiseren is echter, dan je met een ‘MultiStore’ shop vanuit één ‘kantoor met magazijn’ een oneindig aantal winkels kan bedienen.
Een ‘headless’ MultiStore oplossing
De WooMultiStore plugin is bij mijn weten de enige plugin die een dergelijke MultiStore oplossing mogelijk maakt. En deze plugin kan op twee manieren werken, afhankelijk of je een combinatie van ‘Multi Site’ en ‘MultiStore’ gebruikt, of dat je de geisoleerde sites hebt, die je onderling met MultiStore verbindt (een wat complexere toepassing, waarbij de winkels via api’s met elkaar praten).
Als derde oplossing kan je kiezen om WooCommerce MultiStore zonder plugin te gebruiken. In dit geval ‘praten’ al jouw WooCommerce sites met een centraal voorraadbeheer- en orderverwerking programma. Ik heb dit in een voorbeeld uitgewerkt voor Zoho Inventory, maar er zijn meer voorraadbeheer programma’s waarmee dit mogelijk is.
Een laatste mogelijkheid is een compleet andere. Hierbij gebruik je namelijk alleen WooCommerce aan ‘de achterkant’ en laat je de webshop(s) bouwen als semi-statische websites. Hoe dit concept verder in detail werkt, kan je lezen in mijn blogartikel over ‘Headless WooCommerce‘. In dit blogartikel wordt doorverwezen naar een tweetal andere artikelen om te lezen en indien je serieus interesse hebt in een ‘andersoortige’ MultiStore oplossingen, dan is dit een serieuze mogelijkheid om te overwegen.
Multi Vendor, een compleet andere tak van sport.
Om de één of andere reden schijnt het verschil tussen een MultiStore en een MultiVendor shop niet helemaal duidelijk te zijn. Of eigenlijk, helemaal niet. Ik krijg namelijk regelmatig aanvragen van mensen die om een ‘MultiVendor’ shop vragen, als ze MultiStore bedoelen.
Wat is dan een ‘MultiVendor’ shop
Een MultiVendor shop, is een webwinkel, waar jij als eigenaar toestaat aan andere partijen om ook hun producten te verkopen. Meestal doe je dit tegen een commissie, of voor een vast bedrag per periode.
Aardige voorbeelden hiervan zijn Bol.com en Amazon.
Van Amazon kan je zeggen, dat ze zowel ‘MultiStore’ als ‘MultiVendor’ aanbieden. Bol.com biedt alleen ‘MultiVendor’ aan.
Omdat Amazon in Duitsland en de VS een totaal ander aanbod hebben, is er een redelijke kans (ik heb hun backend nog nooit gezien, dus ik kan niets met zekerheid zeggen) dat ze ‘MultiStore’ werken. Er is één magazijn, maar verschillende outlets voor verschillende landen.
Het is zeker dat beide bedrijven MultiVendor werken. Als ik zou willen, zou ik bijvoorbeeld mijn t-shirts bij zowel Bol.com als Amazon aan kunnen bieden. Ik krijg dan mijn eigen kraampje op de grote Bol.com of Amazon marktplaats.
De makkelijkste plugin om MultiVendor op jouw site aan te bieden (dus anderen toe te staan, om in jouw winkel hun producten te verkopen) is zonder enige twijfel de Multi Vendor plugin van YITH Themes.
Deze plugin gaat echter uit van een verkoop van fysieke producten.
Een andere serie plugins die geweldig is, wanneer je bijvoorbeeld memberships wilt verkopen via een Multivendor shop, zijn de ‘MultiVendor’ plugins van WebKul. Zij bieden een grote hoeveelheid goede bouwstenen aan om zeer specifieke ‘MultiVendor’ implementaties te kunnen bouwen. De plugins zijn een beetje aan de prijzige kant, maar de betalingen zijn éénmalig.
Zij bieden een zeer breed aanbod van WooCommerce plugins aan die zeer de moeite waard zijn. Hetzelfde kan gezegd worden van YITH Themes overigens.
Wat heb jij nodig?
Ik hoop dat na het lezen van deze blogpost het een beetje duidelijker is geworden, wat nu een MultiSite, MultiStore en een MultiVendor oplossing zijn.
Heb jij plannen om jouw eigen ‘Online Winkelcentrum’ te beginnen, kijk dan ook eens naar de aanbiedingen van WordXPression op dit gebied.