Variabele producten in WooCommerce makkelijk(er) gemaakt
Ik heb het in het verleden al vaak genoeg over variabele producten in WooCommerce gehad. Ik heb in ieder geval de mogelijkheden uit den treure besproken in een artikel specifiek over variabele producten, en over ‘product typen‘ in WooCommerce. Maar ondanks de enorme kracht van variabele producten, was het gebruik daarvan een spreekwoordelijke pijn in een lichaamsdeel, zoals de Amerikanen graag zeggen.
Gelukkig is in de meest recente versie van WooCommerce het gebruik hiervan een stuk eenvoudiger geworden. Laten we hier eens naar kijken.
Het probleem
Maar voor we er naar kijken, laten we eerst eens stil staan bij wat het probleem nu eigenlijk was. Een variabel product is een product waarbij ‘variabele’ kenmerken bepalen, hoeveel eigenlijk ’te bestellen versies’ van het product bestaan.
Laten we beginnen met een voorbeeld uit mijn eigen praktijk. Zoals je wellicht weet is mijn primaire bron van inkomen niet meer WordXPression, maar mijn T-Shirt Shops. En T-Shirts zijn nu eenmaal geen in Mordor gesmede ringen die om iedere vinger passen. We hebben variaties in kleur en maat.
Wanneer ik één T-Shirt aanbied, dan bied ik het meestal in verschillende kleuren aan. Laten we ten behoeve van deze blogpost eens stellen, dat ik een shirt in vijf kleuren in de maten XS, S, M, L, XL, en XXL aanbied. Niet spectaculair. Slechts 6 maten in 5 kleuren. Maar dat is wel 30 verschillende variaties van één shirt!
Als ik in een winkel 100 shirts heb, wil dat dus zeggen, dat ik er eigenlijk 3000 heb, als ik alle variaties hierbij betrek.
En stel nu dat ik de prijzen met 3% wil verhogen. Je snapt het al. Het aanpassen van 3000 prijzen maakt niemand blij!
Nu heb ik nog het zeldzame geluk, dat ik van huis uit programmeur ben. Het kost me 15 minuten om een script de schrijven wat dit allemaal aanpast. Maar als ik dat niet zou kunnen?
Dan zou ik de komende weken heel eentonig werk doen.
WooCommerce variations old style
En dat is precies wat WooCommerce van je verwachte tot voor kort. Maar gelukkig zag iemand in, dat dit onwerkbaar was. En tegenwoordig heb je in WooCommerce heel eenvoudige mogelijkheden om productvariaties te behandelen. Laten we eens in meer detail hier naar kijken.
In een nog niet zo heel grijs verleden had je bij het toevoegen van variaties maar twee opties.
Je kon er voor kiezen om één variatie toe te voegen, of in één klap op basis van alle eigenschappen een groot aantal variaties toe te voegen. Hierbij gold echter één belangrijke beperking. Je kon niet meer dan 50 variaties in één stap toevoegen. Dit om te voorkomen, dat je onbedoeld ineens duizenden variaties toe zou voegen.
Hoe werkte dit?
Als je voor deze optie koos, dan werken alle mogelijke varianten aangemaakt. Voor degenen die de wiskunde van de middelbare school nog in het geheugen hebben: Het Carhesiaans product dus.
Had ik bijvoorbeeld 10 kleuren, 8 maten en nog 4 andere eigenschappen, dan zouden er in één keer 10 x 8 x 4 = 320 varianten in de database worden geplaatst. Een beetje veel dus, als je dit per ongeluk zou doen. Vandaar de begrenzing op 50.
Wilde je echter daarna de prijs verhogen, dan moest je al die instanties langs. En dat hoeft nu dus niet meer.
Hoe werkt het nu
Maak je geen zorgen. Je kan nog steeds hetzelfde doen. En de begrenzing van 50 er ook nog steeds op om je tegen je eigen fouten te beschermen.
Maar wanneer we nu het geheel open klappen, zien we het volgende.
Het lijstje is dus danig gegroeid. In dit voorbeeld laat ik de Engelstalige versie zien uit mijn eigen ‘Wear2Care’ shop. De eerste extra die we zien is ‘delete al variations’. Dat is sowieso al een handige optie. Het is meer dan eens gebeurd, dat ik per ongeluk één kenmerk teveel had aangemerkt als ‘geldend voor de variaties’. Met als gevolg, dat ik daarna handmatig 50 variaties één voor één mocht verwijderen. Dat hoeft nu dus niet meer.
Wat echter nog veel belangrijker is, is dat ik nu in één actie alle prijzen kan verhogen of verlagen. Met een absoluut bedrag of een percentage.
Voorraadbeheer
Wat ook handig is, dat ik nu de voorraad ook veel makkelijker kan beheren. Maar hier mis ik toch nog een paar dingen. Want als ik een voorraad heb, dan is hetgeen ik bijvoorbeeld graag zou willen de voorraad met een X aantal verhogen. Ik heb bijvoorbeeld nieuwe voorraad van een product binnen gekregen. Op dit moment is het echter alleen nog maar mogelijk een absolute voorraad in te geven.
Extra velden
Maar wat nu bijvoorbeeld wel weer heel aardig is, is dat eventuele extra velden die door plugins zijn toegevoegd ook worden meegenomen in de ‘masssa mutatie’. Ik heb zo bijvoorbeeld op Wear2Care de plugin ‘WooCommerce Price Based on Country‘ actief. Die zorgt ervoor, dat je in de Euro zone de prijzen in Euro te zien krijgt. In het verleden gaf dit soms een behoorlijke partij extra werk als ik ‘nice prices’ wilde gebruiken, maar tegenwoordig kan ik dus in een paar muiskliks die prijs aanpassen. Omdat ook het door de plugin toegevoegde veld ‘Prijs in Euro’ wordt meegenomen door WooCommerce.
Tot slot
Een aantal aardige nieuwe opties die er in WooCommerce zijn bijgekomen. Waar je zomaar overheen zou kunnen kijken, omdat het veld in basis er nog steeds hetzelfde uitziet. En dat is het altijd fijn, wanneer iemand je er op opmerkzaam maakt.
Wil je wat vaker opmerkzaam worden gemaakt op een aantal handige dingen die mogelijk zijn met WordPress en WooCommerce? Of met betrekking tot een heleboel andere zaken rond jouw favoriete CMS? Dan is het de moeite waard je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Het is niet alleen helemaal gratis, maar je kan er bovendien enkele gratis e-boeken bij uitkiezen.