Drie populaire marketing mail programma’s met elkaar vergeleken
Belangrijk: Dingen veranderen snel op het Internet. In April 2019 heb ik dit artikel geschreven en in Juni 2019 paste MailChimp de prijzen en de inhoud van de pakketten aan. Door de bank genomen zijn ActiveCampaign en MailChimp nu in dezelfde prijscategorie en is het prijsvoordeel wat MailChimp over ActiveCampaign had teniet gedaan. Blijft overigens wel, dat Autorespond nog steeds de grote verliezer in dit vergelijk is.
Als moderne ondernemer kan je niet echt zonder een goed email marketing programma. In een nog niet zo ver verleden werden dit soort programma’s ‘autoresponders’ genoemd, maar aangezien de meeste van deze programma’s zoveel meer doet tegenwoordig dan het ‘automatisch beantwoorden’ van een email actie, noemen de programma’s zichzelf graag ‘marketing mail’, ‘email marketing’ of wat ook voor programma.
De precieze naam waarmee het programma zich graag aanduid is echter minder van belang. Wat natuurlijk van belang is zijn de functionaliteiten. En de prijs natuurlijk. Want wat betaal je per persoon op je mailinglijst?
Omdat het aantal programma’s op dit gebied extreem groot is, kijken we in dit artikel naar een drietal programma’s die populair zijn bij Nederlandse ondernemers. Te weten MailChimp, ActiveCampaign en Autorespond. Maar voor we dat doen, laten we eerst eens kijken, wat we tegenwoordig van zo’n ‘Marketing Mail’ programma mogen verwachten.
Aanbod van diensten
Oorspronkelijk was de functie van dit soort programma’s heel eenvoudig. Iemand moest zich in kunnen schrijven voor een mailing lijst, dit moest bevestigd worden en iemand moest zich ook uit kunnen schrijven. Dat inschrijven deed je heel eenvoudig door een email te sturen aan een specifiek email adres met als onderwerp ‘subscribe’, en door je weer uit te schrijven met eenzelfde email met als onderwerp ‘unsubscribe’. Had je dat gedaan, dan moest je de actie bevestigen door op een link te klikken.
Dit soort programma’s werken ‘list servers’ genoemd. En eigenlijk, zo worden ze nog steeds genoemd, want voor specifieke toepassingen zijn ze nog steeds in gebruik.
List servers waren -en zijn- meestal gratis diensten.
Op een gegeven moment besloot iemand echter, dat dat inschrijven wel heel gebruikersonvriendelijk was. Je zou toch gewoon een formuliertje moeten kunnen invullen? En die email die verstuurd werd, die zou toch mooi opgemaakt moeten kunnen worden? En zo -toen email marketing steeds meer ‘een ding’ werd, werden de eerste ‘autoresponders’ geboren. Voor een lange tijd is AWeber de grootste op dit gebied geweest.
De kop boven het maaiveld
Maar op een gegeven moment beginnen al deze programma’s op elkaar te lijken en moet je als aanbieder van dit soort diensten toch met kop en schouder boven andere diensten uit kunnen steken. De eerste slag op dit gebied was door het vereenvoudigen van de userinterface. Want al deze programma’s waren duidelijk ontwikkeld voor mensen met een technische- en/of marketing achtergrond. De ‘gewone ondernemer’ raakte als snel de weg kwijt.
Eén van de redenen dat MailChimp bijvoorbeeld zo populair is geworden, is omdat dit de eerste van de grote aanbieders was, die de gebruikersinterface eenvoudiger ging maken. En dat is ze goed gelukt.
Een ander belangrijk punt was de zogenaamde ‘automation’. Op het moment dat iemand zich inschrijft voor jouw lijst, dan wil je die persoon een aantal berichten sturen, die specifiek zijn voor die inschrijving. Daarnaast wil je zo iemand ook gewoon de periodieke nieuwsbrief sturen.
Extra mogelijkheden
Maar al snel kwamen er steeds meer extra mogelijkheden. En groeiden de ‘autoresponders’ qua mogelijkheden uit elkaar. Sommige boden je een gedetailleerde analyse van wat iemand nu eigenlijk ‘uitspookte’ nadat hij op je site was gekomen. Dat was makkelijk, want dan wist je ook wat je opbrengsten per email campagne waren. Andere gaven je de mogelijkheid om niet alleen email maar ook SMS te verzenden.
Vrijwel iedere dienst bouwde een rudimentair CRM (Custom Relation Management) in en ook stelde iedere dienst zijn API beschikbaar, zodat een programmeur zijn eigen integraties met de dienst kan programmeren.
Ook op het gebied van social media gingen de diverse diensten allerlei integraties ontwikkelen.
Meer dan alleen email
Met een modern ‘marketing mail programma’ kan je dus heel wat meer dan alleen email verzenden. In de bespreking van deze diensten beperk ik mij echter tot alle email gerelateerde diensten, in het bijzonder hoe deze geïntegreerd zijn met andere belangrijke diensten als je ecommerce platform bijvoorbeeld.
Waar ik niet naar kijk is of ze ook een ‘online chat functie’ voor bezoekers aan je site, een ‘SMS mogelijkheid’ of de mogelijkheid tot het bouwen van landingspagina’s aanbieden. Dit zijn allemaal leuke extra’s die echter niet tot de kern van het systeem behoren: Het goed en efficient kunnen verzenden van marketing mail.
Geschikt voor de moderne ondernemer
Eén van de zaken die ik niet doe is bijvoorbeeld het vergelijken van de CRM functies die alle drie te programma’s pretenderen te hebben. Pretenderen. Want wanneer je een CRM serieus neemt, dan zijn de CRM systemen van alle drie de email marketing providers ver onder de maat. Indien je een CRM systeem nodig hebt, is het veel slimmer om een volwaardig CRM te nemen, wat koppelingen heeft naar jouw email marketing programma, dan te proberen je email marketing programma als CRM te gebruiken. Je kan met een hamer schroeven de muur in krijgen, maar een schroevendraaier is hier veel beter voor geschikt.
Ik kijk of en in hoeverre deze programma’s geschikt zijn voor de moderne ondernemer. Of om het even super simpel te zeggen, of de wijze van marketing die ik mijn klanten leer ondersteund wordt door deze programma’s.
Een goede vraag is dan natuurlijk wat die ‘wijze van marketing’ is. In andere blogartikelen ga ik daar dieper op in, maar laat ik in ieder geval nog eens stap voor stap aangeven, hoe je het meest succesvol je email marketing programma in kan zetten voor je marketing.
e-Mail marketing efficiënt en eenvoudig.
Klant koopt een product via je site
Hierbij is het niet van belang of je klant nu direct op de site is gekomen, of dat hij zich al in een eerder stadium heeft ingeschreven via je nieuwsbrief. Het belangrijke punt is hier, dat hij een product koopt.
Klant geeft bij afrekenen toestemming email te ontvangen
Dat moet van de wetgever (GDPR) en het is ook wel zo vriendelijk tegenover de klant, wanneer hij zelf mag kiezen of hij in de toekomst nog meer mail wil ontvangen. Mijn persoonlijke ervaring is dat 80% van de kopers ervoor kiest om email te ontvangen, op het moment, dat je duidelijk maakt wat men mag verwachten.
Klant krijgt voortaan de nieuwsbrief
De klant krijgt dus voortaan de nieuwsbrief met een periodieke vermelding van nieuwe producten. Leuk, maar nog veel belangrijker is het volgende punt.
Klant krijgt een serie vooropgestelde informatieve emails over ‘vervolg producten’.
Na het kopen van product X is het kopen van product Y een logische stap. Door het kopen van een specifiek product ontvangt de klant een serie berichten die bij hem de interesse moeten wekken om ook dit vervolgproduct te kopen. Dit kan een belangrijke omzetbooster zijn!Zelf verkoop ik in mijn T-Shirt shops bijvoorbeeld 60% via dit soort ‘opvolg mail’. Of met andere woorden, door het verzenden van product gerichte marketing mail heb ik de omzet hier meer dan verdubbeld!
Van een goed email marketing programma verwacht ik dat dit allemaal ondersteund kan worden. Alles wat er extra wordt geboden is ‘mooi meegenomen’ maar maakt geen onderdeel van deze test uit.
Laten we nu eens naar de programma’s afzonderlijk kijken.
MailChimp
MailChimp is denk ik wel het meest bekende marketing mail programma in Nederland. Een belangrijke reden is dat wij Nederlanders van voordelig houden en MailChimp voor de eerste tweeduizend mensen op je lijst gratis is. Het tweede sterke punt van MailChimp is, dat het één van de eenvoudigst te gebruiken email marketing programma’s op de markt is.
MailChimp heeft recent een gigantische ‘overhaul’ gehad, waarbij de traditionele ‘lijsten’ werden vervangen door een ‘audience’. Een verandering die meer is dan alleen het veranderen van een paar naampjes, en waar ik binnenkort in een blogartikel ook dieper in zal gaan.
Marktleider
Ik heb geen flauw idee of MailChimp het grootst aantal gebruikers heeft, maar op een ander front is MailChimp zeker de marktleider: Er is geen ander email marketing programma waarvoor zoveel integraties beschikbaar zijn. Dat heeft twee oorzaken. De eerste oorzaak is dat MailChimp veel gebruikers heeft en je dus een groot publiek bereikt als eeb product of dienst een integratie voor MailChimp biedt. De tweede reden is, dat MailChimp een geweldige documentatie heeft hoe die integraties tot stand gebracht moeten worden.
Dus ‘maak het de moeite waard’ en ‘maak het makkelijk’, allebei in praktijk gebracht.
ActiveCampaign
ActiveCampaign was eigenlijk een verrassing op het gebied van de email marketing programma’s. Het programma heeft zijn populariteit vooral te danken aan het lage tarief en de goede analyse- en automation mogelijkheden die er voor die prijs werden geboden.
Voor alle duidelijkheid: ActiveCampaign kent geen ‘gratis niveau’. Wel een gratis trial periode. Maar die is eindig. Maar wanneer je kijkt naar de mogelijkheden, had bij introductie ActiveCampaign voor die prijs zaken die je elders alleen bij hele dure diensten aantrof.
Integraties
Een jaar of 2-3 terug kon he met ActiveCampaign nog een serieuze uitdaging hebben, omdat dit door veel plugins en diensten niet werd ondersteund, maar op dit moment wordt ActiveCampaign breed in de markt ondersteund, echter niet zo breed als MailChimp.
Autorespond
Autorespond is een product uit het land van de stroopwafels en de houten klompen. Ofwel een (typisch?) Nederlands product. Ook hier geldt, dat er geen ‘gratis niveau’ is, maar ook hier kan je een proefmaand krijgen.
Autorespond presenteert zich graag als een ‘alles in één’ programma. Je hebt slechts één programma nodig om ‘alles’ te kunnen, wat je als ondernemer nodig hebt. Of ze deze claim waar kunnen maken, zien we later in deze bespreking.
Integraties
Het aantal integraties is beperkt. Op zich natuurlijk niet zo vreemd, omdat buiten het Nederlands taalgebied Autorespond vrijwel onbekend is, en het toch vaak de makers van plugins en de aanbieders van diensten zijn, die deze integraties aan moeten bieden.
Het vergelijk
De basis. Het opzetten van je lijst
Ik werk al jaren met MailChimp. Het inrichten van nieuwe accounts doe ik regelmatig voor klanten en kost mij dan ook geen enkele moeite. Het leuke was dat na het aanvragen van mijn proefaccounts bij Autorespond en ActiveCampaign ik ook hier in no time mijn lijst had ingericht.
Ook het opzetten van een standaard opt-in procedure kostte mij vrijwel geen tijd. Een wat grotere uitdaging was om een opt-in formulier te krijgen wat ook geschikt was voor het segmenteren van een lijst, zoals ik het nu al ruim een jaar succesvol gebruik voor WordXPression. Zodat ik dus een onderscheid kan maken of iemand nu via het downloaden van gratis e-boek ‘A’ of gratis e-boek ‘B’ op te lijst is gekomen.
Waar ik helemaal niet uit wist te komen -en wat ik ook op geen mogelijkheid duidelijk kon maken aan de helpdesk- is hoe ik een formulier als op deze pagina kon implementeren in Autorespond. Op het moment, dat je op dit formulier diverse keuzevakjes aanvinkt, krijg je per ‘keuzevakje’ een apart mailtje.
De -overigens zeer vriendelijke- helpdesk van Autorespond bleef mij maar uitleggen, dat ik dit niet op één formulier moet willen, maar voor ieder gratis e-boek een eigen formulier moet maken. Ook werd mij duidelijk gemaakt dat ‘geen enkel ander programma’ deze werkwijze zal ondersteunen.
Het kostte mij weinig moeite dit in ActiveCampaign en MailChimp te realiseren.
Opstellen van een eerste mail
De procedures met betrekking tot het verzenden van een campagne email verschilde onderling enigszins, maar ook dit kostte mij weinig moeite. Alle drie te programma’s leiden je er als het ware vanzelf doorheen.
Automations
Allereerst, wat is een automation? Een automation is een serie berichten die worden verzonden nadat iemand een bepaalde handeling heeft verricht. Die handeling kan dus zijn het kopen van een product, het downloaden van iets of gewoon het inschrijven op een lijst.
Wat ik vooral interessant vindt is of -en hoe- automation met betrekking tot e-commerce mogelijk is. Dus iemand koopt een product in mijn winkel en krijgt vervolgens een bepaalde berichten sequentie.
Autorespond en e-commerce automation
Wanneer je Autorespond op een dergelijke wijze wilt gebruiken heb je maar één optie. Namelijk ook een abonnement te nemen op ‘Autorespond Shopping Cart’. Er is geen integratie met andere ecommerce opties beschikbaar, die dit voor jou zouden implementeren. Wel kreeg ik van een heel vriendelijke helpdesk medewerker te horen, dat de programmeurs van Autorespond maar al te graag maatwerk voor mij maken, om dit toch mogelijk te maken.
De mogelijkheid om WooCommerce en Autorespond op dit niveau te integreren bestaat op dit moment dus niet. Volgens dezelfde vriendelijke helpdesk medewerker kan de ‘Autorespond Shopping Cart’ bijna alles wat WooCommerce ook kan. Een drietal vragen maakte mij duidelijk dat hij bedoelde dat ik er ook mee kan betalen. Een webshop is echter meer dan een Internet kassa.
ActiveCampain en e-commerce automation
Het koppelen van mijn WooCommerce webwinkel en ActiveCampaign is een fluitje van een cent. En vanaf dat moment geeft WooCommerce door wat mijn klanten hebben gekocht aan ActiveCampaign, zodat ik hierop mijn automations voor vervolgaankopen kan bouwen.
De klanten die ik eventueel al in mijn webwinkel heb blijven echter ‘ongemerkt’. Ik kan dus alleen klanten die vanaf dat moment iets kopen automatiseren.
MailChimp en e-commerce automation
Koppelen van MailChimp en WooCommerce is tegenwoordig ook zo gedaan. Eén irritant punt is dat bij het opgeven van de winkel gegevens in de MailChimp/WooCommerce plugin alle velden verplicht zijn, en dit niet duidelijk staat aangegeven. Mis je een veld en wil je het opslaan, dan krijg je een leeg formulier en mag je van voor af aan beginnen.
MailChimp werkt op een andere manier dan ActiveCampaign. MailChimp importeert namelijk al je producten, klanten en orders naar een eigen database. Hierdoor is het ook mogelijk om op basis van aankopen uit het verleden bepaalde automation triggers te definieren. Ik kan dus bijvoorbeeld zeggen, dat ik iedere klant die voor meer dan een X bedrag heeft gekocht en een half jaar lang geen nieuwe bestellingen heeft geplaatst een mailtje moet krijgen, met een bijzondere aanbieding.
Wanneer je een uitgebreid product- en orderbestand hebt, kan de initiële import van je winkelgegevens in WooCommerce enkele uren duren. Daarna wordt het live bijgehouden.
De prijs
En wat kosten deze diensten dan? Ik heb het even voor je op een rijtje gezet. Om het vergelijk eerlijk te houden kijken we naar de kosten van een jaarabonnement bij 500, 2500 en 5000 mensen op je lijst.
500 abonnees
De prijs is naar euro’s omgerekend op basis van een dollarkoers van 0,896.
Provider | Prijs in euro per jaar |
MailChimp | gratis |
Active Campaign | 96,77 |
Autorespond | 324,00 |
2500 abonnees
Provider | Prijs in euro per jaar |
MailChimp | 322,56 |
Active Campaign | 419,33 |
Autorespond | 624,00 |
5000 abonnees
Provider | Prijs in euro per jaar |
MailChimp | 537,60 |
Active Campaign | 741,89 |
Autorespond | 624,00 |
Zoals je in bovenstaand overzicht ziet, is MailChimp de goedkoopste aanbieder. Ook wanneer we naar grotere aantallen toegaan, blijft MailChimp de voordeligste.
Autorespond lijkt in eerste instantie bij 5000 abonnees goedkoper te worden dan ActiveCampaign. Dit is echter absoluut niet het geval, wanneer je jouw marketing mail wilt gebruiken voor e-commerce. Want wat wordt het plaatje bij 5000 mensen op je lijst, wanneer je ook nog eens een e-commerce koppeling wilt?
Voor MailChimp en Active Campaign maakt dat niet uit in de prijs. Voor Autorespond moet je er echter nog de ‘Shopping cart’ bijnemen, en hoeveel kost die voor 5000 abonnees?
Dan heb je het zogenaamde ‘combi’ abonnement, en daarvoor betaal je 828 euro per jaar (ex BTW). Hier bovenop komt 24 cent per betaaltransactie, exclusief de kosten van je betalingsprovider. Dus om het even eenvoudig te houden. Stel, je betalingsprovider rekent 30 cent per transactie. Je rekent 10 euro af, dan krijg je uiteindelijk slechts 9,46. Er wordt 30 cent ingehouden door je betalingsprovider en 24 cent door Autorespond.
Of, als we nu eens uitgaan van een gemiddelde conversie op je lijst van 3%, met 5000 mensen op je lijst, zou je ongeveer 150 sales per maand kunnen hebben. Dat is dus 1800 sales per jaar. Dus de extra transactiekosten komen dan neer op 432 euro per jaar!
Je totale kosten zijn dus 828 (abonnementskosten) plus 432 (transactiekosten) is in totaal 1260 euro per jaar.
Conclusie
Heel eerlijk gezegd, als ik kijk wat alle drie de providers te bieden hebben, dan heeft Active Campaign mijn sterke voorkeur. Niet alleen de enorm gebruikersvriendelijke en duidelijke interface, maar vooral ook de rapportage mogelijkheden. Klein nadeel is dat je met een bestaande winkel je ‘historie’ niet kan importeren. Pas vanaf het moment dat je aan de slag gaat, wordt het verkoopgedrag van de klant vastgelegd.
Betrek ik de prijs in dat vergelijk, dan vraag ik mij af, is mij -bij 5000 mensen op mijn lijst- dit extra comfort mij 200 euro per jaar waard?
Een vraag die nooit beantwoord zal worden, omdat het verlies van mijn bestaande verkoop gegevens voor mij zwaarder weegt.
Maar heb je een grote voorkeur voor een gemakkelijke, toegankelijke interface, dan is ActiveCampaign wat mij betreft echt de grote winnaar.
Met MailChimp kan ik alles -en meer- wat ik ook met ActiveCampaign kan, maar alleen door jarenlang gebruik, weet ik alles makkelijk te vinden. Voor een nieuweling is het beslist veel ‘wennen en zoeken’.
Kijken we naar Autorespond. Tja. Wat zal ik zeggen? Een geweldig mooie gebruikersinterface. Beter dan dat ik verwachtte want de Autorespond website zelf ziet er alles behalve uitnodigend uit. Maar voor wat de mogelijkheden betreft, een veel te beperkt en daarnaast ook een veel te duur systeem.
Beperkt, omdat er te weinig plugins en diensten zijn die integreren met Autorespond. De koppelingen die er zijn zijn veelal beperkt in de functionaliteiten.
Een grote misser hier is mijns inziens vooral om de zogenaamde ‘shopping cart’ als een alternatief aan te bieden voor een fatsoenlijke e-commerce koppeling. Als webwinkelier wil je niet iedere keer een ‘uitje’ maken naar Autorespond, wanneer je klant af wil rekenen. Bovendien wil je waarschijnlijk ook niet 24 cent per transactie betalen voor een proces wat je veel liever op je eigen website had willen houden.
Veel geld, voor weinig functionaliteit dus.
Aanbeveling
Wanneer je als startende ondernemer begint, dan heb je meestal nog geen idee hoe groot je lijst zal worden. We weet wel, dat je ‘iets’ zal moeten gaan doen met email marketing. En dat doe je dan het liefst zo overzichtelijk en aangenaam mogelijk. Wat ik je zou aanbevelen is om zowel ActiveCampaign als MailChimp eens goed te bekijken. Neem een (proef)abonnement op beide. Denk je dat je goed uit de voeten kan met MailChimp, dan is dit de goedkoopste optie, met ook nog eens de meeste mogelijkheden.
Ben je niet zo gecharmeerd van die MailChimp gebruikersinterface -iets wat ik mij beslist goed kan voorstellen- en zijn de extra kosten (zie hierboven) geen struikelblok voor je, dan is ActiveCampaign een heel mooi alternatief met bijna evenveel koppelingsmogelijkheden.
Toevoeging op het blogartikel – 26 april 2019
De keuze van een mailing marketing programma lijkt even emotioneel te zijn als de keuze van een partner of de keuze voor een president in de VS. Ik heb nog nooit eerder meegemaakt, dat ik op een blogartikel meer dan 30 reacties per mail, commentaar en zelfs per telefoon heb gekregen om te vertellen ‘hoe fout ik zit’ met mijn opmerking dat Autorespond ’te duur’ is.
Al deze trouwe adepten van Autorespond vertelden mij, dat bij de grotere aantallen Autorespond veel goedkoper uitvalt en het een bewuste keuze van de makers van Autorespond is geweest om de ‘instapprijs’ zo hoog te stellen. Op deze manier zullen alleen serieuze ondernemers gebruik maken van het product.
Op zich natuurlijk een heel terechte wijze van redeneren. Laten we dan eens controleren bij wat voor aantallen Autorespond daadwerkelijk goedkoper wordt.
Ik heb mijn onderzoek uitgebreid met een aantal andere aantallen. Hierbij moet ik direct een voorbehoud maken. Op de website van Autorespond is niet terug te vinden hoeveel je extra moet betalen voor de ‘shopping cart’ wanneer je boven de 8000 leden komt. Zoals ik het teruglees op de site, zou je boven de 8000 leden niet extra betalen voor je shopping cart, alleen voor je email marketing.
Het is dus mogelijk dat in de praktijk bedragen hoger uitvallen dan genoemd voor Autorespond. Voor een exacte prijs bepaling bij een bepaald aantal leden kan je beter contact opnemen met de helpdesk van dit product.
8001 leden
Bij het bepalen van de ‘breekpunten’ voor de prijzen ben ik uitgegaan van een aantal punten waaromheen het aantal leden van de lijsten van klanten van mij zich vooral centeren. 500, wanneer je pas begint, 2500 wanneer je al wat langer bezig bent en 5000 wanneer je al wat langer bezig bent en succes hebt.
Terecht hebben een aantal Autorespond fans mij er op gewezen, dat Autorespond een prijsstaffel heeft van 2000-8000 relaties. Dit is een breder bereik dan enig andere email provider heeft en in het 2000 relaties bereik is de prijs vrij hoog, in het 8000 bereik is de prijs relatief lager.
Een ander voorbehoud hier: De website van Autorespond is tamelijk onduidelijk hoeveel je betaalt wanneer je exact het aantal leden hebt, zoals het voorkomt op het breekpunt. Op dit moment heb je namelijk een bedrag tot 8000 leden, en een bedrag voor ‘meer dan 8000 leden’. Taaltechnisch is hier dus niets verteld wanneer je exact 8000 leden hebt, aan welke kant van de prijsgrens bevind je je dan? Om geharrewar hier te voorkomen, ben ik uitgegaan van 8001 leden op je lijst.
Hoeveel betaal je bij de verschillende aanbieders voor 8001 leden?
Provider | Prijs in euro per jaar |
MailChimp | 806,40 |
Active Campaign | 1193,47 |
Autorespond | 828,00 |
Hierbij ben ik direct uitgegaan van Autorespond plus shoppingcart. We willen immers de situaties vergelijken waarin je je sales automation kan automatiseren. Iets wat je bij een dergelijke lijstgrootte makkelijk je sales kan verdubbelen. Bij Autorespond moeten we, indien je succesvol verkoopt, dit bedrag verhogen met je transactietarief per sale. Uitgaande van een conversie van 3%, wat een aardig gemiddelde is, zou je met 8000 mensen dus 240 sales per maand mogen verwachten. Dat is dus 57,60 per maand, ofwel 691,20 per jaar. Totaal zou je dus voor een jaar 1519,20 kwijt zijn.
Dat is nog steeds meer dan 1193,47. Natuurlijk kunnen deze bedragen bij Autorespond lager uitvallen, indien je minder verkoopt. Maar ik geloof niet dat het doel is om zo min mogelijk te verkopen om zo kosten te besparen.
En hoe zit het bij 10.001?
Maar hoe zit het als je 10001 mensen op je lijst hebt staan? Vanaf dit punt moet ik een heel groot voorbehoud maken. De site van Autorespond vermeld namelijk wel dat vanaf 8000 mensen op de lijst je 5 euro per 1000 mensen extra betaalt, maar niet of je ook meer gaat betalen voor je shopping cart. Laten we Autorespond het voordeel van de twijfel gunnen en uitgaan van een situatie waarbij je niet extra voor de shopping kart hoeft te betalen vanaf 8000 mensen.
Nogmaals de vergelijking Nu bij 10001 mensen op je lijst
Provider | Prijs in euro per jaar |
MailChimp | 860,16 |
Active Campaign | 1924,61 |
Autorespond | 1008,00 |
Hier ook weer corrigeren we voor de e-commerce, dus bij Autorespond tellen we voor de 3% conversie 72 euro per maand, totaal dus 864 euro op. En we zien dat hier Autorespond iets onder Active Campaign terecht komt met 1872 euro per jaar.
Eerlijkheidshalve moet ik hierbij aangeven, dat we hier precies een ‘prijsgrens’ bij ActiveCampain zijn overschreden. Maar laten we eens naar de volgende stap kijken.
25001 inschrijvingen op je lijst.
Nu begint het echt spannend te worden. Wat doe je wanneer je 25001 mensen op gelijst hebt staan? Volgens de Autorespond fans die mij hebben gemaild en gebeld gaat het hier om de aantallen waar Autorespons voor is gemaakt. Zo als Queen al zei ‘No time for losers, we are the champions‘.
Provider | Prijs in euro per jaar |
MailChimp | 1774,08 |
Active Campaign | 2569,73 |
Autorespond | 1908,00 |
En nogmaals, die 1908,00 voor Autorespond is alleen geldig, wanneer je helemaal niets verkoopt. Wat natuurlijk wel sneu is, wanneer je bijna 2000 euro per jaar uitgeeft voor een systeem wat je verkoop moet verhogen.
Dus we gunnen je een gemiddelde conversie van 3%, dat is op 25000 mensen op je lijst dus maar liefst 750 verkopen per maand. Ofwel, 180 euro transactiekosten per maand, ofwel 2160 euro in totaal per jaar aan transactiekosten. Ofwel 4068 euro per jaar voor het geheel.
Eh… wordt 50.001 het break even point?
Natuurlijk hebben al die mensen die mij schreven dat bij ’tienduizenden’ relaties op je lijst Autorespond de goedkoopste is dingen zelf eerst goed doorgerekend voor ze mij schreven. Dus laten we dan eens controleren hoe het er mee staat, als je 50.001 mensen op je lijst hebt staan. Blijkt Autorespond dan veel goedkoper te zijn dan de rest?
Provider | Prijs in euro per jaar |
MailChimp | 2688,00 |
Active Campaign | 3214,85 |
Autorespond | 2676,00 |
En ook hier voegen we de correctie toe voor de transactiekosten voor e-commerce. Voor 1500 sales per maand betalen we 360 euro per maand, ofwel 4320 euro per jaar. Dat is dus totaal 6996 euro per jaar.
Samenvattend
Het is een fabeltje, dat je bij ‘meer succes’ minder gaat betalen voor Autorespond. Een fabeltje wat Autorespond gebruikers naar elkaar toe lijken te herhalen, zonder het ooit zelf doorgerekend te hebben.
Het tegendeel is zelfs waar. Door de transactiekosten van 24 cent per verkoop wordt het prijsverschil met andere aanbieders steeds groter.
Autorespond is een product met beperkingen. En zoals het product op het moment wordt aangeboden is het veel duurder dan andere producten op de markt. Ik wilde eerst het woord ‘vergelijkbaar’ tussen voegen, maar de producten zijn niet eens vergelijkbaar. Wat ik kan met MailChimp en ook zou kunnen met ActiveCampaign, kan ik niet met Autorespond. Omdat er maar een beperkt aantal producten geïntegreerd kan worden, ben ik niet alleen beperkt in de mogelijkheden die Autorespond mij biedt, maar ook in de mogelijkheden die de te koppelen producten mij bieden.
Moet ik echt met een halfbakken product als ‘Wishlist’ aan de slag, omdat mijn email programma niet wil koppelen met meer volwassen membership systemen? Moet ik echt, helemaal in stijl van het begin van deze eeuw, aan de slag met een extern ‘winkelwagentje’ in plaats van mijn producten gewoon in mijn winkel af te rekenen, omdat het product geen volwaardige ecommerce integratie aanbiedt?
Ik heb alle mensen die zich in de afgelopen twee dagen gemeld hebben met kritiek op mijn blogartikel serieus genomen en ben verder gegaan met het ‘doorrekenen’ op zoek naar een punt waarop Autorespond goedkoper wordt dan de rest.
Dat punt is er niet. Mocht je het niet met mij eens zijn, nodig ik je van harte uit om in de commentaren voor te rekenen, waar ik dan de fout in ga.
I rest my case.