WooCommerce Product Reviews Pro – Een stapje verder dan ‘normaal’.
WooCommerce heeft een behoorlijk goede ‘review’ functie, waarbij je een bespreking achter kan laten van de producten die je in een webshop hebt gekocht. Toch heeft deze review functie de nodige beperkingen.
Een klant van mij, die inmiddels al een groot aantal reviews in zijn shop had was echter op zoek naar een extra functionaliteit. Hij had op de site van Coolblue gezien, dat mensen daar aan konden geven, hoe nuttig een review werd gevonden. En dat was eigenlijk precies iets ,waar hij naar zocht. Want hoewel hij wel veel -en meestal ook goede- reviews kreeg, vond hij een groot aantal eigenlijk totaal niet nuttig.
Want zeg zelf. Wanneer je een vijfsterren review ziet staan met als ‘review’ een tekst als ‘Precies wat ik zocht’, of ‘goed’… weet je dan veel meer over een product?
Hij wilde dus, dat de lezers van de reviews een product review omhoog, of juist omlaag zouden moeten kunnen stemmen. En dat hebben we gevonden in ‘WooCommerce Product Reviews Pro‘.
Vanaf het begin had ik een goed gevoel bij deze plugin. Ik heb in het verleden vaker te maken gehad met plugins van de maker ‘SkyVerge’ en mijn ervaring is, dat ze goede plugins maken en goede support bieden.
Ze stelden me ook dit keer niet teleur.
Maar er is meer
Nu is een plugin waarmee je reviews omhoog en omlaag kan stemmen natuurlijk best waard te noemen, maar niet iets waar je een compleet blogartikel aan gaat besteden. Maar deze plugin biedt veel meer, zaken die het meer dan de moeite waard maken om eens wat dieper bij stil te staan.
Review Qualifiers
Wanneer je de plugin hebt geïnstalleerd, dan is in het Products dashbord een menuoptie toegevoegd. “Review Qualifiers”. Een ‘Review Qualifier’ is een vraag over het product, met een aantal mogelijke antwoorden. Je zou zo bijvoorbeeld kunnen vragen bij een product : ‘Hoe is het geluidsniveau?’ met als mogelijke antwoorden ‘Te luid, hoorbaar maar niet hinderlijk, nauwelijks hoorbaar, welk geluid?’ kunnen zijn.
Omdat een stofzuiger en koelkast allebei wel geluid maken maar een t-shirt -gewoonlijk- niet, kan je deze vraag als ‘Review Qualifier’ toevoegen aan alleen die producten, waar de vraag belangrijk voor is.
Op deze manieren krijgen jouw bezoekers aan je website meer gerichte informatie over het product. Je kan ook de reviews per product filteren op deze qualifiers. Ik kan dus precies zien hoeveel mensen vinden, dat een bepaalde stofzuiger ’te luid’ of ‘nauwelijks hoorbaar’ is.
Geen dubbele reviews
Eén serieus probleem met WooCommerce is dat WooCommerce niet bijhoudt, of je al eens een review voor een product hebt geplaatst. Op die manier is het dus mogelijk dat klanten meerdere malen eenzelfde review plaatsen, al dan niet met opzet.
Bij WooCommerce Product Reviews Pro is dat makkelijk te voorkomen. Je kan er voor kiezen het wel mogelijk te houden (niet aan te raden), een eenmaal gegeven review ‘editbaar’ maken, zodat de reviewer deze kan aanpassen, of gewoon -eens gegeven blijft gegeven- de eenmaal gegeven review onveranderd te laten staan.
Flaggen van ‘foute’ reviews
/
Ik adviseer mijn klanten altijd om reviews altijd handmatig goed te keuren. Maar soms is dat niet echt te doen. Zoals in het voorbeeld van deze klant. Omdat hij een korting geeft bij een volgende aankoop, wanneer je een review achter laat, krijgt hij behoorlijk wat reviews. Volgens hem krijgt hij rond Kerst en Sinterklaas tussen de 200 en 500 reviews per dag.
Die wil je niet met de hand nakijken.
Gelukkig biedt WooCommerce Product Reviews Pro ook de mogelijkheid aan bezoekers om een review te ‘vlaggen’ als een ‘foute’ review. Op het moment dat zo’n review wordt gevlagd, krijgt de beheerder een bericht en kan eventueel actie ondernemen.
Meerdere vormen van content
Tot nu toe heb ik het steeds over ‘reviews’ gehad. Onder andere omdat de plugin het daar ook regelmatig zelf over heeft, maar je kan meer met deze plugin dan alleen reviews plaatsen. De plugin spreekt in plaats van over ‘review’ regelmatig ook over ‘contribution types’. En daar zijn er verschillende van.
Reviews
Een review van het product. Precies zoals hierboven besproken.
Question
Behalve een mening over een product achterlaten, kan je ook een vraag over het product stellen. Heel handig natuurlijk, vooral omdat je deze ook apart kunt weergeven. Zo help je niet alleen je klant een vraag te stellen, maar kunnen ook vragen van toekomstige klanten makkelijk worden beantwoord.
Video / Foto
Video en foto zijn twee aparte opties die je onafhankelijk van elkaar aan of uit kan zetten, maar omdat het over ongeveer hetzelfde gaat, heb ik het hier onder één noemer besproken. Een klant kan dus een foto of een filmpje van het product uploaden.
Dat is om twee redenen heel gunstig. Ten eerste natuurlijk omdat de andere bezoekers meer over het product kunnen zien, maar ook omdat Google dol is op ‘user contributed content’.
Eén opmerking moet hierbij gemaakt worden: De geüploade video zal vanaf je eigen server getoond worden. Er is een aantal redenen, waarom dat meestal geen goed idee is.
Admin Badges
Wat ook heel makkelijk is, is dat de ‘admin’ en de ‘shopkeeper’ gebruikers een aparte ‘badge’ voor de naam krijgen als ze antwoord geven op een review of een vraag. Zo ziet iedereen in één keer, dat dit een ‘officieel’ antwoord is.
Publicatiedrempel (threshold for publication)
Eén één of vijfsterren review zegt natuurlijk helemaal niets over het product. En daarom is het mogelijk om in te stellen na hoeveel reviews deze reviews ook pas zichtbaar moeten worden. Op deze manier zorg je er in ieder geval voor dat verschillende mensen al zinnige dingen over het product hebben gezegd.
Admin overzicht van producten op review rating
Een ander nuttig onderdeel is een overzicht van de review score per product. Dit overzicht in het dashboard kan een goed hulpmiddel zijn om eens goede te kijken welke producten matig presteren.
Rich snippets en Structured Data
Ik heb het in het verleden al vaker gehad over zogenaamde ‘schema’s’. Een speciale manier van ‘code in de pagina’, waardoor Google weet wat voor informatie te verwachten is.
Deze plugin zorgt ook dat de producten worden ‘aangevuld’ met een review, waardoor deze reviews makkelijker gevonden zullen worden. Tijdens de cursus WooCommerce in Detail gaan we in op verschillende manieren, waarop jij jouw winkelproducten ‘makkelijker’ in de Google zoekresultaten kan krijgen, en dit is er één van.
Conclusie
Een prachtige plugin wanneer je het gevoel hebt, dat je onvoldoende kan met de standaard ‘review’ functie van WooCommerce. Het is wel een plugin met jaarlijkse licentiekosten. Kan je nog prima uit de voeten met de standaard reviews functie, blijf deze dan gewoon gebruiken.
Wanneer je in de toekomst over zou stappen naar WooCommerce Product Reviews Pro, dan worden alle al bestaande reviews gewoon overgenomen.