Een mobiele app voor je Shopify store
Steeds meer mensen gebruiken de mobiele telefoon om te winkelen. En wanneer je een goede responsive website hebt, dan hoeft dat natuurlijk helemaal geen probleem te zijn. Want je producten worden dan gewoon goed gepresenteerd. Tenminste, dat hoop je!
Maar zelfs wanneer alles keurig wordt getoond, heeft het gebruik van een mobiele telefoon om te winkelen ook een aantal nadelen. Het grootste nadeel is meestal de performance. Natuurlijk. Wanneer je een Shopify store hebt, dan mag je verwachten, dat je een behoorlijke performance hebt. Maar in de praktijk kan die performance op je mobiel best tegenvallen.
Hoe komt dat?
Daar is een tweetal belangrijke oorzaken voor te onderkennen. Even los natuurlijk van het feit, dat je mobiele verbinding vaak wat trager is.
Browser caching
Eén reden waarom een website op de mobiel trager zal zijn dan eenzelfde website op een desktop computer heeft te maken met de browser caching. Omdat een mobiele telefoon nu eenmaal minder geheugen heeft, dan de desktop tegenhanger, kan er minder in de cache worden opgeslagen. En omdat je in een webshop vaak wat meer ‘rondwandelt’ dan op andere sites, zal het regelmatig gebeuren, dat de cache wordt opgeschoond, en de pagina opnieuw moet worden geladen.
Er moet heel wat worden geladen
Een tweede reden dat een website op een mobiel heel wat trager is, is omdat bij veel sites er eigenlijk veel te veel wordt geladen. Wanneer je dezelfde website op een desktop bekijkt, dan zie je waarschijnlijk, dat die behoorlijk wat meer zaken ‘in beeld’ heeft. Omdat een mobiele site natuurlijk veel kleiner is, wordt er bewust het één en ander weggelaten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het menu.
En hoewel het niet per se hoeft wordt in de praktijk heel wat te veel aan bestanden op die mobiele telefoon geladen. Houdt er daarbij ook nog eens rekening mee, dat je mobiele telefoon een minder krachtige processor en minder geheugen heeft dan een desktop, en je begrijpt, dat een ‘webshop’ op je telefoon doorgaans trager is dan dezelfde webshop op de desktop.
Gelukkig doet Shopify dit goed
Eén van de fraaie dingen van Shopify is dat Shopify automatisch om zal schakelen naar een ‘mobiel thema’, wanneer Shopify detecteert dat je op een mobiele telefoon de winkel bezoekt. Shopify zal dus nimmer ‘overbodige zaken’ laden.
Een mobiele app… hoeveel sneller is dat?
Een mobiele app is doorgaans sneller omdat er eigenlijk veel minder ‘opgebouwd’ hoeft te worden. Zelfs wanneer -zoals bij een webwinkel- de gegevens van het Internet gelezen moeten worden, zal de basisopmaak van de app al aanwezig zijn. Dat heeft niet alleen als gevolg, dat er minder gegevens ‘over het net’ gaat, maar ook dat er minder gerekend hoeft te worden.
Hierover later meer.
Andere voordelen van een eigen app voor je webshop
Behalve de snelheid, heeft het hebben van een app voor je webshop een aantal andere belangrijke voordelen.
Allereerst heb je er een marketing kanaal bij gekregen: Mensen kunnen voortaan jouw shop ook vinden door deze in de App Store of op Google play te ontdekken. Maar nog veel belangrijker dan dit ‘nieuwe kanaal’ is het feit, dat mensen die een app voor een webshop installeren er meestal ook vaker naar terugkeren.
Een derde niet te onderschatten belangrijk voordeel is dat je in staat bent om ‘push berichten’ te versturen via je app. Je kan dus vrij eenvoudig je publiek op de hoogte stellen van de laatste aanbiedingen.
Zelf een app (laten) ontwikkelen.
En dan komt natuurlijk de grote stap. Zelf een app laten ontwikkelen. Nu ziet je daarvoor eigenlijk bij Shopify gelijk al goed, want jouw Shopify shop is -wanneer je de opties aanzet- eigenlijk al helemaal voorbereid. Een mobiele app voor je Shopify store heeft in ieder geval aan de kant van de ‘back end’ niet veel extra’s nodig.
GraphQL
Shopify maakt namelijk gebruik van de zogenaamde ‘GraphQL’ API. Dat is een bepaalde manier om gegevens tussen de shop en de app uit te kunnen wisselen op een zo efficient mogelijke manier. Aan de kant van Shopify zelf is dus alles al helemaal in orde. Maar wat heb je nodig voor de app?
Native apps
De beste manier om een app te laten ontwikkelen is om een zogenaamde ‘Native app’ te laten maken. Maar dan loop je wel tegen twee ‘problemen’ op. Die problemen heten ‘Android’ en ‘iOS’. Het zal je beslist niet ontgaan zijn, dat er twee belangrijke besturingssystemen voor telefoons zijn, die onderling absoluut weigeren met elkaar te praten. Een Android app doet het niet op iOS en een iOS app doet het niet op Android.
Dat betekent dus, dat je twee aparte apps moet (laten) ontwikkelen, in twee verschillende programmeertalen. En natuurlijk ook twee apps moet blijven onderhouden. Dat is een kostbare grap.
Gelukkig hebben we daar enkele oplossingen voor gevonden.
Hybrid apps
Een ‘Hybrid app’ is een app die als het ware als een soort ‘vertaler’ tussen de app zelf en het besturingssysteem zit. Binnen de app wordt meestal gebruik gemaakt van de ‘grote drie van het WWW’, JavaScript, CSS en HTML. Gegevens die lokaal zijn opgeslagen en gegevens die worden ingelezen van het Internet worden samengevoegd en vormen de pagina’s . Dat is een stuk sneller dan zo’n ‘responsive website’. Bovendien kan de layout helemaal worden aangepast voor mobiel gebruik.
Dit was hoe zo’n tien jaar geleden de meeste apps die voor beide (of zelfs meer, herinner je je Blackberry nog? En Windows heeft ook een tijdje op telefoons gestaan) platforms geschikt waren de meest gangbare oplossing. Maar tegenwoordig hebben we meer en betere mogelijkheden.
Near-Native apps
Zo’n 80% van de rekentijd van een smartphone is deze bezig met beheren van de grafische elementen van je app. Alles wat je te zien krijgt.
Zo’n 20% van de tijd is de telefoon bezig met ‘bedrijfslogica’ te bepalen, wat er moet worden gedaan.
Nu is er een aantal moderne programmeertalen die van dat principe gebruik maken om apps te kunnen maken die hier optimaal gebruik van maken.
Want voor wat de grafische user interface -de manier waarop de app zich laat zien- betreft, laten deze talen al het werk over aan het besturingssysteem van de telefoon zelf. En dat scheelt dus behoorlijk wat tijd.
Waarom is dat voor jou relevant?
Je zal je misschien afvragen, waarom het bovenstaande
Een Mobiele app voor je Shopify Store
Wanneer je door WordXPression een mobiele app voor je Shopify store laat bouwen, dan zal dit in React Native worden gedaan. React Native is een programmeertaal die het mogelijk maakt om apps voor beide platforms, iOS en Android, te ontwikkelen. Deze programmeertaal wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door Facebook (die de taal heeft ontwikkeld), Netflix, AirBnb, Salesforce en een aantal Nederlandse banken. En wellicht staat de naam van jouw webshop binnenkort ook in deze rij.
Waarom React Native?
Waarom heb ik met WordXPression gekozen voor het ontwikkelen van mobiele apps door middel van React Native? Daar heb ik een aantal goede redenen voor. Allereerst natuurlijk, omdat het in principe zorgt voor een snelle app.
Maar een reden die minstens even belangrijk is, is dat React Native component based is. Waar het eigenlijk op neerkomt, is dat React Native zich er heel goed voor leent om losse componenten te ontwikkelen die je samenvoegt in een complete app. Vergelijk het met ‘legoblokjes’.
Zo’n ‘component based’ aanpak is uitermate geschikt wanneer je veel apps maakt, die allemaal toch een groot deel van dezelfde functionaliteit delen. Zoals bijvoorbeeld een webshop. De kleurtjes van jouw webshop, je producten en mogelijk een aantal andere zaken zullen zeker verschillen van andere webshops, maar in zijn algemeenheid doet toch iedere webshop wel zo’n beetje hetzelfde.
Dus ik heb een set componenten ontwikkeld, waarmee ik net zo makkelijk een WooCommerce als een Shopify mobiele app kan maken. Afhankelijk van jouw wensen en behoeften worden deze ‘legoblokjes’ samengevoegd en in een relatief korte tijd staat er een app voor je klaar.
Dit komt natuurlijk de robuustheid van je app ten goede, maar waarschijnlijk net zo belangrijk is, dat het voor jou toch een stuk voordeliger wordt een mobiele app voor je Shopify store te laten ontwikkelen.
Om je een indruk te geven, Zou ik van de grond af aan een app voor je maken, dan mag je toch al snel op zo’n duizend euro voor de app rekenen. Omdat ik echter herbruikbare componenten heb ontwikkeld, kan je vanaf zo’n 250 euro ex BTW toch al een leuke Shopify mobiele app hebben.
Enkele zaken om goed rekening mee te houden
Kies je ervoor om een Shopify mobiele app te laten bouwen, is het goed om met een aantal zaken rekening te houden.
Het is niet mogelijk om binnen een Shopify app af te rekenen
Dit heeft niets te maken met regels van appstores of beperkingen van React Native, maar simpel met de manier waarop Shopify werkt.
Zoals je wellicht weet is Shopify oorspronkelijk een Canadees bedrijf. En aan de andere kant van het grote water betalen mensen graag met credit cards. Omdat dit eigenlijk best een onveilige betaalmethode is, word je wanneer je betaalt naar een extra beveiligde pagina gestuurd.
Dit niveau van beveiliging kan niet zomaar in een mobiele telefoon worden ingebouwd. Dus wordt je -ongeacht welke betaalmethode je gebruikt, naar een Shopify webpagina gestuurd om te betalen.
Je ontwikkelkosten voor de app zijn niet de enige kosten
Een app laten ontwikkelen is natuurlijk leuk, maar wees je jezelf ervan bewust, dat er nog meer kosten om de hoek komen kijken.
De kosten van de app shop
Jouw app zal namelijk ook in één of twee ‘appshops’ opgenomen moeten worden. De Apple App Store en Google Play. En daarvoor moet je bij beide partijen een account aanmaken.
Voor de app store kost je dit op dit moment 99 dollar per jaar. En dat kan je alleen betalen via een credit card. Zorg er vooral ook voor, dat bij de verlenging voldoende geld op je credit card staat en dat je bij een eventueel verstrijken van de vervaldatum, je direct je nieuwe gegevens doorgeeft. Ik heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt, maar naar verluid is Apple nogal abrupt in het beëindigen van je account. Binnen enkele uren worden er twee of drie pogingen gedaan, mislukken deze, dat is je app uit de appstore verdwenen.
Nogal drastisch, nietwaar?
Google Play is allemaal wat makkelijker. Je betaalt éénmalig 25 euro voor je account.
De verschillende graphics
Voor beide appshops heb je natuurlijk screenshots en andere afbeeldingen nodig om je pagina aantrekkelijk in te richten. Dat kan je zelf doen, uitbesteden aan je favoriete grafisch ontwerper, je app bouwer vragen om te doen, of gebruik maken van één van de vele sites op het Internet om online banners te genereren.
Goed laten keuren en ‘signen’ van de app
Ook niet onbelangrijk is, dat je app veilig is. Je klant zou het niet op prijs stellen, wanneer je app bijvoorbeeld de email adressen in je contacten uit zou lezen, en je klant’s vrienden gaat spammen met reclame. Daarom worden zowel bij Apple als bij Google apps ook gekeurd, en is het nodig een app te ‘signen’, te voorzien van een digitale ‘handtekening’ waardoor jouw klant zijn telefoon ‘weet’ dat het wel snor zit met die app.
Ook dit kun je zelf doen (er zijn diverse stapsgewijze handleidingen die je precies uitleggen wat je moet doen. Let echter wel op de datum van het artikel. Er is in de loop der jaren heel wat veranderd, zorg dat je een recente handleiding raadpleegt).
Ook dit kan je natuurlijk laten doen. Meestal zit dit niet in de prijs inbegrepen.
Shopify beheren via de mobiele telefoon
De Shopify apps die WordXPression maakt zijn uitsluitend bedoeld om online te kopen. Je kan er niet je webshop mee beheren. Nu heeft Shopify een goede mobiele app voor het beheren van je shop, maar helaas alleen voor de iPhone. Heb je een Android telefoon dan zal je helaas gewoon met de webinterface van Shopify moeten werken.
Maak altijd gebruik van een eigen appshop account!
Al dat gedoe met zo’n AppStore of Google Play is allemaal best omslachtig en bewerkelijk. Daarom zijn er heel wat appbouwers die je aan zullen bieden om jouw app in hun store te zetten.
Dat klinkt natuurlijk heel interessant, maar dit is ook levensgevaarlijk voor de continuïteit van jouw app.
De Appstores hebben immers regels. Breekt iemand de regels, dan is het mogelijk dat de app uit de AppStore wordt verwijderd, maar het is ook mogelijk dat het hele account wordt verwijderd. Vooral Apple schijnt hier een handje van te hebben.
Wanneer jouw app, samen met een tiental andere apps via het account van je appbouwer worden aangeboden, dan zou het zomaar kunnen, dat jouw app verdwijnt, omdat andere apps binnen dat account zich niet aan de regels houden.
Interesse?
Heb je interesse in een mobiele app voor je Shopify store? Neem dan contact op via het contact formulier en maak een belafspraak. Heb je nog geen Shopify store en je wilt met Shopify beginnen? Ook een goede reden om eens een afspraak te maken en je mogelijkheden door te praten.