Een betere bestelbevestiging kan je omzet aanzienlijk verhogen
Ik ben zelf sinds 2002 werkzaam in de eCommerce sector. Eerst als werknemer, later met mijn eigen bedrijf WordXPression. In April 2002 heb ik mijn eerste eCommerce website opgeleverd. Destijds voor een computerwinkel in Hengelo. Het bedrijf maakte computers op maat. Je kon online de configuratie samenstellen. Maar online afrekenen was er op dat moment nog niet bij, omdat de enige twee methoden in die tijd creditcard en het nog totale onbekende ‘PayPal’ waren. Waarbij overigens het grootste probleem voor PayPal was, dat je het alleen kon opladen met creditcard. En dat gekke Nederlandse volk vertrouwde in die tijd (terecht) het gebruik van creditcard online niet.
Waarom ik dit vertel? Ik heb in achttien jaar heel wat eCommerce applicaties de revue zien passeren. Maar geen van die toepassingen was zo eenvoudig in het gebruik en flexibel als WooCommerce.
Maar ondanks dat alles heeft WooCommerce nog een enorme achilleshiel. En dat is de mail die vanuit WooCommerce verzonden wordt om de bestellingen en andere transacties te bevestigen. Wanneer je zomaar van WooCommerce uit zou moeten gaan, dan valt er weinig aan te passen in die mail, zonder dat je hiervoor een aparte plugin moet installeren.
Deliverability van de email
Een tweede serieus probleem met WooCommerce, of eigenlijk met WordPress, is dat de aflevering (deliverability) van je email niet zo betrouwbaar hoeft te zijn.
Dat komt omdat WordPress standaard gebruik maakt van de ‘sendmail’ functie van het operating system waarop het geïnstalleerd is. En wanneer hier gebruik van wordt gemaakt, ontbreken vaak de ‘anti spam’ identificaties van de email in de headers, waardoor veel email in de spamfilters wordt tegengehouden.
Bovendien kent de ‘sendmail’ optie geen terugkoppeling. De email wordt verzonden, zonder te controleren, of hij ooit wel ergens aan kan komen.
Een manier om dat risico tegen te gaan is gebruik te maken van een SMTP plugin. Die plugin maakt gebruik van een SMTP server. Een meer betrouwbare manier. Door in je DNS bepaalde instellingen te doen, kan je er bovendien voor zorgen, dat de SMTP server de juiste ‘handtekening’ meegeeft aan je email, om het vertrouwen van SPAM filters te winnen.
Maar dat zijn nu al twee plugins die we nodig hebben. Kunnen we dit niet combineren? Gelukkig kunnen we dat!
MailPoet WooCommerce Transactional mail
Nog niet zo lang geleden heb ik MailPoet besproken in deze blog.
Even los van alle zaken die ik toen heb aangegeven wil ik vandaag vooral je aandacht vestigen op de WooCommerce transactionele mail die je moet verzenden. Om te beginnen met het laatste probleem, de deliverability. Jouw delivery via MailPoet zal vele malen hoger zijn, dan via welke SMTP server van een doorsnee webhoster dan ook.
Dan kunnen we ons concenteren op het eerste genoemde probleem. De (on) mogelijkheid je emails vanuit WooCommerce eenvoudig aan te passen.
Ook hier is MailPoet je behulpzaam bij. Maar de functie om dit te doen zit wel een beetje verborgen in de plugin.
De meest logische plaats om te kijken is natuurlijk op dezelfde plaats waar je al je andere emailberichten in MailPoet aanmaakt. Maar daar kan je lang zoeken.
Kies je echter voor MailPoet -> Instellingen dan krijg je een scherm te zien met een aantal tabbladen. Eén van die tabbladen heeft de titel ‘WooCommerce’. En deze moet je ook hebben.
Hier heb je de mogelijkheid om een aankruisvakje ‘Gebruik MailPoet om je WooCommerce mail aan te passen’. Dit kruis je aan. Vervolgens sla je de instellingen op en daarna kan je op de grote knop achter deze optie drukken om de template editor te openen.
Je email berichten voor transactionele mail instellen
Hierboven zie je het scherm zoals je het te zien krijgt. Ik wil hierbij opmerken, dat de mogelijkheden om de email aan te passen beperkt zijn, omdat de belangrijkste content door WooCommerce zelf gegenereerd wordt. Maar boven en onder deze content kan je nog een aantal eigen dingen kwijt. Ook kan je ervoor kiezen om je bericht in kolommen in te delen en bijvoorbeeld enkele producten met de links daarheen in de kolommen links of rechts van de bestelinformatie te plaatsen.
Wat jammer is, is dat deze editor niet dezelfde email widgets aanbiedt, die MailPoet voor de ‘gewone’ mail aanbiedt. Ik zou bijvoorbeeld producten gerelateerd aan de producten in de huidige bestelling in de order op willen nemen. Dat is helaas niet mogelijk.
Wat wel mogelijk is, en wat ik je zeker wil adviseren te gebruiken, is het onder de aandacht brengen van speciale acties en promoties.
Een eindresultaat
En bovenstaande zou een mogelijk eindresultaat kunnen zijn. Boven aan het bericht kom je direct met een aanbieding direct gerelateerd aan een op handen zijnde gebeurtenis (vaderdag, vakantie, kerst) en onder aan het bericht geef je opnieuw een reden om direct naar de site terug te keren.
Over transactie- en promotionele mail
Het aardige is, je mag je klanten zonder toestemming geen reclame mail versturen. En aangezien een aantal van je klanten waarschijnlijk het ‘nieuwsbrief vinkje’ niet aan zullen klikken, een deel omdat ze het inderdaad niet willen, een ander deel omdat ze het over het hoofd zien, kan je deze klanten niet met je aanbiedingen bereiken.
Tenzij je natuurlijk een aanbieding zet in de mail die je wel mag sturen. Want transactionele email, berichten over het ontvangen en verzenden bestellingen, mogen wel worden gestuurd.
Bovendien zijn dit ook de berichten die vrijwel altijd gelezen zullen worden.
Kortom een aardige manier om je klanten op de hoogte te houden van je aanbiedingen.
Blijf op de hoogte
Regelmatig vind je op de blog van WordXPression nuttige informatie, waarmee je de conversie van jouw webshop daadwerkelijk kan verhogen. Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de nieuwsbrief of de browser push berichten. Dat laatste kan je doen door op de rode bel linksonder te klikken en de instructies te volgen.