Laat je bezoeker de meest relevante informatie zien
Wanneer denk je, dat jij het meest geneigd bent door te klikken op een site? Wanneer je content ziet, die je weinig interesseert, of content die je juist enorm interesseert?
Ik denk dat deze vraag makkelijk te beantwoorden is. Het probleem is alleen, dat er zoveel mensen met zoveel verschillende interesses zijn, dat het lastig is om het op een pagina iedereen naar de zin te maken.
De plugin die ik in dit artikel bespreek helpt je echter dit enigszins te realiseren. Wat deze plugin zal -op basis van voorgedefinieerde regels- jouw bezoeker de content laten zien, die voor hem of haar op dat moment het meest interessant is.
Nou ja, de content waarvan jij denkt dat je bezoeker het het meest interessant zal vinden.
Laten we eerst eens met een paar voorbeelden beginnen.
Follow up op een advertentie
Stel je voor. Ik adverteer op Facebook of Google Ads. In het profiel van de advertentie heb ik aangegeven dat deze advertentie getoond moet worden aan vrouwen tussen de 18 en 35 jaar.
Om duidelijk te kunnen meten wat de conversie van de advertentie is, heb ik een UTM parameter in de URL meegegeven.
Ik kan dus gevoeglijk aannemen dat iedereen die klikt op de advertentie en via die link op mijn site komt behoort tot de doelgroep ‘vrouwen’ en tot de doelgroep ‘mensen tussen de 18 en 35 jaar’.
Stel nu, dat mijn webshop zou ‘onthouden’, dat deze persoon behoort tot deze twee doelgroepen. En stel nu, dat ik bij een volgend bezoek van deze persoon, de content zo zou kunnen presenteren (bijvoorbeeld door op de homepage alleen producten te laten zien voor deze doelgroep) aan deze persoon, dat het waarschijnlijker is, dat deze persoon zal kopen.
Dat zou toch prachtig zijn nietwaar? Omdat de bezoeker direct de producten ziet die haar het meest interesseren, is de kans op conversie gelijk een stuk groter geworden.
Een tweede voorbeeld
Follow up voor de gratis freebie.
Stel je voor. Ik bied een online training aan. En om de bezoeker alvast een voorproefje te geven van deze online training, heb ik een aantal gratis lessen.
Dus heel prominent op de homepage heb “Probeer geheel gratis” staan, met een invulformulier om de gratis lessen aan te vragen.
Heeft een bezoeker deze gratis lessen al een keer aangevraagd, dan is het natuurlijk zonde van de ruimte geworden. Die bezoeker heeft inmiddels de gratis lessen immers al een keer aangevraagd.
Maar wat nu, als op deze zelfde positie voor specifiek deze bezoeker er nu niet meer staat ‘Probeer geheel gratis’, maar ‘Tijdelijk 20% korting’.
En wat -nog veel mooier- bij een volgend bezoek staat ‘Laatste dag 20% korting’.
En een daarop volgend bezoek daadwerkelijk de kortingsactie is afgelopen. Alleen en specifiek voor deze ene bezoeker!
Dat klinkt natuurlijk allemaal heel leuk en interessant, maar hoe kan je zoiets realiseren.
Daar is een plugin voor. En een mooie ook.
De if-so plugin
De If-So plugin maakt het mogelijk om content zichtbaar te maken onder bepaalde condities. Nu heb ik eerder wel eens plugins besproken die content onder bepaalde condities zichtbaar konden maken, maar die condities waren altijd behoorlijk beperkt. Alleen tussen twee bepaalde data, of alleen wanneer iemand niet -of juist wel- is ingelogd.
Maar de If-So plugin gaat verder. En veel verder. Want de plugin is helemaal vanuit een marketing oogpunt ontwikkeld.
De kern van de plugin is de zogenaamde ’trigger’. Een situatie die ervoor moet zorgen, dat bepaalde content getoond kan worden.
Het principe is eigenlijk heel eenvoudig. Zoals je op onderstaande afbeelding kan zien.
Je kan hier dus verschillende content-vormen tonen. De eerste ‘passende’ regel zal worden toegepast.
Links in het scherm kan ik kiezen wat de voorwaarde is waaraan voldaan moet worden. Nu is ‘page url’ -wat er nu staat- niet zo’n interessante voorwaarde, maar een ‘referrer url’, de URL waar vanuit verwezen wordt, is al een stuk interessanter.
Stel, ik wil een speciale korting aanbieden aan iedereen die vanuit een andere site wordt verwezen. Wat ik dan typisch zal doen is als regel in te geven, dat indien de ‘referer url’ een bepaalde domeinnaam bevat, er een kortingscode zichtbaar gemaakt moet worden.
In alle andere gevallen doe ik niets.
Veel nuttige mogelijkheden
De plugin biedt een groot aantal triggers wat je kan gebruiken. En het aardige is, omdat het als een standaard ‘shortcode’ in je pagina kan worden opgenomen, kan je if-so eigenlijk in combinatie met ieder thema gebruiken.
Maar laten we eerst eens stil staan bij de diverse triggers en wat je hier mee kan.
Device
Met ‘Device’ maak je content wel of niet zichtbaar, indien deze content op een specifiek apparaat -telefoon, computer, tablet- wordt geladen.
Persoonlijk -als Elementor gebruiker- zat ik niet op deze mogelijkheid te wachten, omdat Elementor deze optie ook al biedt, maar wanneer je geen Elementor gebruikt, kan dit handig zijn.
User Behavior
Ok, ‘behavior’ is een groot woord wanneer je kijkt naar de functie van deze trigger. Maar je kan je content activeren op basis van het feit of een gebruiker wel of niet is ingelogd, een nieuwe of terugkerende bezoeker is of de taal waarop de browser is ingesteld.
Ik zou die laatste mogelijkheid niet gebruiken om een site compleet te vertalen –daar zijn betere plugins voor– maar het kan bijvoorbeeld wel handig zijn om bij een eerste contact de bezoeker direct een taal te laten kiezen.
Referrer Source
De Referrer Source hebben we hierboven al een beetje besproken. Hier kan je op basis van de url waar iemand vandaan komt bepalen welke content je wilt tonen. Je kan als tweede keuze kiezen uit de volgende mogelijkheden : URL (hier moet je een URL of een deel ervan intikken), Page on your website, hier kun je een pagina op jouw site kiezen of Common referrer, dit is een lijstje met op dit moment alleen Facebook en Google. Als iemand via één van deze bronnen komt, krijgt hij de bijbehorende content te zien.
Page URL
Nu moet ik eerlijk zeggen, dat ik geen flauw idee heb, waarom ik een specifieke pagina ‘speciale content’ zou moeten geven. Maar je kan nog wat anders met If-So.
Wanneer je nogmaals kijkt naar de afbeelding hierboven, kom je aan de linkerkant ook de term ‘groups’ tegen. En wanneer je hier iets invult, dan wordt iemand toegevoegd aan of verwijderd van één of meerdere ‘groepen’. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn om verdere content te tonen op basis van content waar iemand al gebleken interesse voor heeft.
Stel je voor. Ik bezoek een pagina ‘alles over waterfietsen’. Wanneer ik op basis van dit bezoek ingedeeld zou worden in de groep ‘interesse voor waterfietsen’, dan zou in de toekomst meer ‘waterfiets’ content aan mij getoond kunnen worden.
Advertising Platforms
Op dit moment geeft dit alleen Google Ads of Facebook Ads aan, maar wanneer iemand via één van deze platforms komt, dan kan je -zoals bij de introductie al is aangegeven- bijvoorbeeld de bezoeker toevoegen aan de ‘groepen’ die overeenstemmen met de doelgroep van de advertenties.
Op deze manier kan je veel gerichter content aanbieden aan je bezoeker.
Dynamic Link
De ‘Dynamic link’ is iets wat je goed kan gebruiken, indien je een pagina er anders uit wilt laten zien, wanneer deze uit bepaalde pagina’s wordt benaderd.
Door aan de URL ?ifso=<term> toe te voegen, kan je een bepaalde dynamische inhoud activeren.
Zelf ben ik bijvoorbeeld van plan om al de verschillende downloadpagina’s die ik voor gratis producten heb te vervangen door slechts één pagina. De ‘ifso’ parameter gaat bepalen welke content je te zien krijgt.
A/B Testing
Verderop in dit artikel bespreek ik dit in meer detail.
Time and date
Achter deze trigger gaan twee heel krachtige functies schuil. De eerste is relatief eenvoudig. Je kan een begin en eindtijd ingeven, waarop bepaalde content getoond moet worden.
De tweede optie ‘schedule’ is echter veel krachtiger. Je kan binnen een week bepaalde content ‘verbinden’ met bepaalde weekdagen en tijden.
Zo kan je bijvoorbeeld op het moment dat iemand je site via de mobiel bezoekt, op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 boven in je site een knop ‘Bel nu’ tonen, terwijl je buiten die tijden om een knop ‘Stuur een bericht’ laat zien.
Geolocation
Zelf kan ik niet direct een toepassing voor één van mijn eigen sites bedenken, maar in zijn algemeenheid is dit wel een heel krachtige functie. Je kan namelijk bepaalde content tonen afhankelijk van de locatie, benoemd als stad, land, werelddeel of tijdzone.
De ‘Geolocation’ trigger heeft echter wel beperkingen. Omdat je hier gebruik maakt van een online dienst via de If-so site om de locatie te bepalen, kost dit iets. De makers van If-so hebben bepaald dat je 1000 ‘GeoIP sessions’ per maand mag gebruiken, wanneer je een rechtmatig gebruiker van de plugin bent, heb je meer sessies nodig, dan moet je hiervoor betalen.
Een sessie begint wanneer een gebruiker een pagina met een GeoIP trigger opvraagt en eindigt 20 minuten nadat diezelfde gebruiker een pagina heeft geladen. Indien die gebruiker dus gedurende vier maanden iedere tien minuten een pagina opvraagt, is dat één sessie. Vraagt de gebruiker één pagina op, en één-en-twintig minuten later de volgende, dan zijn dat twee sessies. Wanneer je intensief gebruik wilt maken van GeoIP mogelijkheden is het goed om dit dieper te onderzoeken.
Pages visited
De ‘Pages visited’ trigger is een heel krachtige trigger om content doelgericht aan je bezoekers te laten zien. Je kan op deze manier heel eenvoudig gerelateerde content aan je bezoekers presenteren.
Een heel eenvoudig voorbeeld is bijvoorbeeld al het gebruik in een sidebar. Stel je je bijvoorbeeld voor, dat jouw bezoeker een salespagina van een product van je heeft bezocht. Wanneer je vanaf dat moment in de sidebar niet langer de default content laat zien, maar content direct gerelateerd tot dat specifieke product (bijvoorbeeld blogposts hierover), houd je de aandacht van je bezoeker voor dat product langer vast, met een grotere kans op conversie.
Cookie
De ‘Cookie’ trigger wordt geactiveerd wanneer een cookie een bepaalde waarde heeft. Dit kan ook heel goed gebruikt worden om binnen een sessie de interesse voor een bepaald product te bepalen.
Stel je bijvoorbeeld voor, dat er bij het bezoeken van een bepaalde pagina met een regel JavaScript een bepaalde cookie wordt gezet in je browser. Vervolg pagina’s kunnen worden aangepast aan de hand van het door jou gezette cookie.
User IP
Ik kan me zelf geen nuttig gebruik van deze trigger voorstellen. Als jij dat wel kan, dan lees ik het graag terug in de commentaren bij dit artikel.
UTM
Deze trigger wordt uitgevoerd indien bepaalde UTM variabelen een bepaalde waarde hebben. Meer informatie over UTM variabelen en het gebruik hiervan lees je hier.
Groups
Groups is eigenlijk een tweetrapsraket. Allereerst zal je een trigger moeten gebruiken om iemand aan een groep toe te voegen. Nu is dit vrij eenvoudig, want bij alle besproken parameters is het mogelijk om behalve bepaalde content te tonen, de bezoeker toe te voegen aan een groep.
Komt die gebruiker later ooit terug, dan zal IfSo ‘herinneren’ wie het is en op basis van de groepen specifieke voor die groep relevante content kunnen tonen.
Eigenlijk is dit één van de belangrijkste toepassingen. Want hoe beter je in staat bent je publiek te differentiëren, hoe makkelijker het wordt om ook conversie te creeeren.
User Role
Triggers behorend bij een user role zorgen ervoor, dat de gebruiker content te zien krijgt die direct gekoppeld is aan zijn gebruikersrol in WordPress.
Split testing
Ik heb in het verleden meer dan eens over split testing geschreven. De fout die de meeste mensen maken, is dat ze een website (laten) bouwen waarvan ze denken, dat deze hun publiek interesseert.
Dat is natuurlijk op zich heel logisch, want je weet van te voren nooit 100% zeker wie je bezoekerspubliek is.
De noodzakelijke stap die de meesten overslaan -geef maar toe, jij maakt die fout ook, is dat ze nooit testen welke delen van hun website wel of niet werken.
Zelf test ik de WordXPression site regelmatig. En je zal ook regelmatig grote en kleinere veranderingen zien. Veel van deze veranderingen zie je misschien later ook ineens weer ’teruggedraaid’.
Dat komt, omdat ik regelmatig varianten van pagina’s uittest. Werkt een ‘blog’ menu beter als eerste optie in het menu, of als laatste?
Wanneer ik zoiets verander, en 50% van de bezoekers de ene versie laat zien, 50% van de bezoekers de andere versie, dan heb ik een betrouwbaar publiek om te bepalen, of iets goed werkt.
Soms kan het complexer zijn. Stel je bijvoorbeeld voor, dat ik wil weten of ‘Jurken’ in een webwinkel op de eerste, of de laatste positie moet komen te staan.
Om nu zomaar uit te gaan van de 50/50 regel, is vrij naief, omdat slechts een deel van mijn doelgroep -de vrouwen- werkelijk geïnteresseerd zal zijn in jurken. De mannen zullen waarschijnlijk wat minder interesse hebben.
Ik wil dus de varianten voor de test uitsluitend aan vrouwen aanbieden.
Het aardige van deze plugin is dat je -in de loop der tijd- je bezoekerspubliek kan segmenteren, zonder daadwerkelijk te weten wie je bezoekers zijn.
Ik kan bijvoorbeeld mensen op geslacht profileren naar aanleiding van Facebook of Google Ads waar ze op geklikt hebben. Of op basis van pagina’s die ze bezoeken. En op basis van deze segmentering en profilering kan ik eigenlijk heel nauwkeurige A/B tests uitvoeren.
Een meer uitgebreid artikel over A/B testen inclusief een ‘stap voor stap’ video vind je hier.
De schaduwzijde van deze plugin
Het hieronder genoemde ‘probleem’ met deze plugin heb ik ook aan de makers van de plugin doorgegeven. Binnen enkele uren kreeg ik antwoord, nog deze maand (Juni 2020) komt de 1.5 versie van de plugin uit, die gebruikt maakt van AJAX om dynamische content te laden. Praktisch wil dit zeggen, dat caching geen probleem meer zal zijn. Ik heb inmiddels de beta versie van de 1.5 plugin mogen testen en inderdaad werkt dit prima in een gecachte omgeving.
In het kort, If-So is een geweldige plugin. Deze plugin heeft maar één groot nadeel. En dat is, dat dynamsiche content niet goed wil samenwerken met caching plugins. Want de truc van een caching plugin is juist, dat er een kopie van de pagina wordt gemaakt zonder al die logica, die je webpage juist dynamisch maken.
Ook hier is omheen te werken, maar het behoeft wel de nodige aandacht. En in toekomstige artikelen ga ik hier zeker op in. Houdt voorlopig even de volgende regels aan :
- Pagina’s worden nooit gecached voor een ingelogde gebruiker. Heb je een webshop en is je gebruiker ingelogd, dan kan je zonder enig probleem alle functionaliteiten die deze plugin je biedt gebruiken.
- De meeste caching plugins negeren utm parameters om een nieuwe ‘cache versie’ aan te maken. Het kan nodig zijn om dit te deactiveren in je caching plugin
- Om te voorkomen, dat een pagina gecached wordt, kan je vaak of in de pagina zelf of in de instellingen van de caching plugin opgeven, dat die specifieke pagina niet gecached moet worden.
Prijs enzo
Deze plugin is niet goedkoop. Voor één site betaal je op het moment dat ik dit schrijf 139 dollar per jaar. Wanneer je dit echter vergelijkt met diensten die vergelijkbare functionaliteit aanbieden, dan merk je al snel, dat deze plugin eigenlijk helemaal zo duur niet is.
Of de plugin dit bedrag ook waard is, is in grote mate afhankelijk van jouzelf.
Laten we over één ding duidelijk zijn. De plugin voert geen magische handelingen uit, waardoor je conversie plotseling verdubbeld wordt. Als je wilt, dat deze plugin zijn geld terugverdient, dan begin je eigenlijk met een stap eerder. Met het opstellen van een goed marketing- en contentplan.
If So is zoiets als een prachtige gereedschapskist met alles erop en erin. Je kan er veel mee… maar als je niet van plan bent het te gebruiken, gebeurt er niets.
Mocht je begeleiding willen hebben met het opzetten van een content- en marketingplan en het gebruik van If So, dan kan dit eenvoudig binnen de context van de support strippenkaart.