WooCommerce vs Shopify – Is Shopify echt zo duur?
Eén veelgehoord argument tegen Shopify is, dat Shopify zo duur is. Het is interessant om daar eens wat dieper op in te gaan. Veel mensen denken namelijk geheel ten onrechte, dat andere pakketten als Magento, PrestaShop of WooCommerce ‘gratis’ zijn. Toegegeven, het basispakket zal je geen cent kosten, maar ook in deze software zit een groot aantal kosten verborgen. Voor meer informatie moet je mijn blogartikel over de werkelijke kosten van een webwinkel maar eens lezen.
Door de jaren heen is de prijsstructuur van Shopify nogal eens gewijzigd. Het is dus zeker verstandig om niet zomaar alles aan te nemen wat ik hier schrijf, maar eerst eens de site van Shopify zelf te bezoeken om te kijken, wat op dit moment de tarieven zijn.
Op het moment dat ik dit schrijf, betaal je voor een Shopify site 29 dollar per maand. Dat is een aardig bedrag, maar nog goed te overzien. Daarnaast betaal ik echter bijna 3% commissie over de verkoop van mijn producten. Verkoop ik bijvoorbeeld voor 1000 euro per maand (wat een heel bescheiden omzet is voor een webwinkel) betaal ik nog eens 30 euro extra.
Om te berekenen van een Shopify winkel werkelijk kost moeten we dus vooral kijken naar de omzet die we hiermee verdienen.
We gaan uit van een simpele rekensom. Ik wil 60.000 euro per jaar omzet hebben uit mijn webwinkel. Als ik deze doelstelling haal, dan kost Shopify mij 1800 euro op jaarbasis aan commissie. Ofwel 150 euro per maand, plus nog eens de 29 dollar. Als we voor het gemak euro en dollar even gelijk stellen, kost het mij minimaal 179 dollar per maand. Hiervoor heb ik natuurlijk wel een leuk inkomen, maar het houdt niet op bij deze kosten.
De verdere kosten
Om deze omzet te behalen heb ik een aantal apps nodig. Wanneer ik door de Shopify apps loop, dan merk ik al snel, dat ik toch op zo’n 50 – 75 dollar per maand extra uit mag geven aan apps. Mijn kosten lopen nu al op tot zo’n 250 dollar per maand. (Uitgaande van een omzet van 5000 euro per maand overigens, dus het geld om uit te geven is er wel. Zouden we het niet verdienen zouden de kosten lager zijn).
Maar in de huidige opzet gaan we ervan uit, dat iedereen met creditcard of PayPal gaat betalen. Wat natuurlijk niet waar is. In plaats van Shopify willen we een externe Payment Processor activeren.
Je keuze hierin is beperkter dan wanneer je voor WooCommerce zou kiezen. Maar gelukkig is Mollie één van de mogelijke keuzes. Wanneer we voor deze kiezen, krijgen we te maken met twee extra onkostenposten:
- Het Mollie tarief per transactie (raadpleeg hiervoor de site van Mollie). Wat we eigenlijk buiten beschouwing moeten laten, omdat we ook in WooCommerce datzelfde tarief kwijt zouden zijn.
- Het Shopify percentage van 2% over de omzet. Dus willen we in Nederland kunnen verkopen, moeten we over onze omzet (60.000 euro) nogmaals 2%, is 1200 euro ofwel 100 euro per maand betalen.
Die onkosten kan ik overigens al snel omlaag brengen. Besluit ik over te stappen op het account voor 79 dollar per maand, dan halveert het bedrag voor de transacties en daalt de provisie ook met 0,5%.
Vergelijk met WooCommerce
Wanneer ik nu weer eens kijk naar het artikel over de werkelijke kosten van WooCommerce kan ik eigenlijk twee zaken concluderen:
- Wanneer ik op het kostentechnische aspect WooCommerce en Shopify vergelijk, dan zal een webshop die ‘je er bij doet’ in WooCommerce altijd voordeliger zijn. Tenzij ik natuurlijk helemaal niets verkoop: In dat geval gooi ik met Shopify minder geld weg.
- Welk van de twee die je als ‘main source of income’ gebruikt het voordeligst is, is sterk afhankelijk van de conversie. In mijn volgende blogartikel over Shopify, waar we gaan kijken naar het technische aspect, zullen we zien dat in sommige gevallen Shopify wel heel interessant kan zijn.
Laten we nu ook eens kijken naar een aantal éénmalige uitgaven:
Premium en Maatwerk thema’
Wanneer ik blader door een site als ThemeForrest, dan zie ik dat een ‘gangbare’ prijs voor een WordPress/WooCommerce thema daar rond de 50 dollar ligt. Kijk ik op dezelfde site voor Shopify thema’s, dan zie ik dat die iets, maar niet schrikbarend duurder zijn. Kijk ik bij Shopify zelf, dan liggen de meeste thema’s tussen de 120 en 180 dollar. Het is dus even goed weten, waar je moet shoppen voor Shopify thema’s.
Praat je over maatwerk thema’s, dan kan een Shopify thema verrassend voordeliger zijn, dan een WordPress thema, uitgaande van een situatie waar beide ‘from scratch’ worden opgebouwd. De door Shopify gebruikte template taal is namelijk heel wat eenvoudiger in het gebruik dan de manier waarop WordPress met thema’s werkt. Gebruikt jouw WordPress ontwikkelaar een ‘Theme Framework’, dan zal WordPress al snel goedkoper zijn dan Shopify voor een maatwerk thema.
In mijn artikel over de techniek achter de thema’s kan je straks meer lezen.
Maatwerk plugins/apps
Wanneer je echt een stuk maatwerk nodig hebt, wat via geen enkele bestaande plugin of app te realiseren is, dan krijg je met twee totaal onvergelijkbare factoren te maken.
Een WordPress plugin is in principe een stukje programmatuur wat ‘ingrijpt’ in de normale gegevensverwerking van WordPress en hier iets aan toevoegt. Het maakt dus gebruik van alle functionaliteit die WordPress tot zijn beschikking heeft. Omdat meer dan 80% van alle functionaliteit al voorgeprogrammeerd is, is een plugin vaak relatief voordelig te maken: Je hergebruikt de code die WordPress toch al heeft.
Een Shopify app is een black box. De interne werking van die black box kan in iedere gewenste programmeertaal plaatsvinden. Er is een aantal manieren (de ‘API’) gedefinieerd waarop die black box met Shopify mag praten. Wat binnen die black box gebeurt, is helemaal de taak en verantwoordelijkheid van de programmeur.
Hier is dus geen sprake van ‘herbruikbare code’. De programmeur moet alle functionaliteit zelf programmeren en er ook voor zorgen, dat er een interface is, waarmee jij de nodige gegevens in kan voeren. Wat ook belangrijk is om te realiseren, is dat je naast de kosten voor de ontwikkeling van je ‘black box’, er ook rekening mee moet houden, dat deze ergens op het Internet beschikbaar moet zijn. Je krijgt dus te maken met ‘hosting kosten’… iets waar je dacht ik juist vanaf wilde zijn.
Wanneer ik zelf een plugin of app zou moeten ontwikkelen, zou ik inschatten dat ik met een Shopify app 4-5 maal langer bezig zou zijn dan met een plugin voor WooCommerce. Reken daar dus op, wanneer je een Shopify app laat ontwikkelen. Zorg bovendien dat je goede afspraken maakt voor de hosting van die app.
Wat Shopify meer kan
Het lijkt misschien uit bovenstaande, dat ik van mening ben dat Shopify altijd duurder is dan WooCommerce. Ik hoop dat je in mijn laatste blogartikel in deze serie ontdekt, dat dit niet zomaar zonder meer waar is. Met de juiste verkoopstrategie en het gebruik van de juiste apps is er heel wat meer mogelijk met Shopify dan dat op dit moment ‘zomaar’ te verwerkelijken is met WooCommerce. Shopify heeft bijvoorbeeld een aantal heel handige apps om in te zetten voor bepaalde marketing strategieën die vooralsnog met WooCommerce ondenkbaar zijn.
Lees hier in de toekomst meer over.
Interesse in een WooCommerce of Shopify site? Neem dan eens contact op en we plannen een bel of Skype afspraak in om jouw wensen door te praten.
Natuurlijk kan je ook naar één van de eCommerce trainingen van WordXPression komen: