Wat kan je doelgroep van jou verwachten?
Stel je voor. Je hebt een boog, een pijl… en drie doelen. De opdracht luidt om de pijl recht door het midden van alle drie de doelen te schieten… een onmogelijke opgave? Dat ligt er maar net aan, wat voor doelen het zijn. Drie ballonnen op een lijn kun je bijvoorbeeld best -met wat vaardigheid- met een enkele pijl kapot schieten. Maar drie ballonnen die kris-kras over de ruimte verspreid staan? Een onmogelijke opgave!
Toch kom ik in de praktijk dikwijls ondernemers tegen die dat wel denken te kunnen. Sterker nog: Ze denken zelfs dat ze dit moeten! Want stel je voor, dat je door specialisatie een klant zou missen! Ze doen dan ook alles. Voor iedereen! En het liefst laten ze dit ook overduidelijk blijken op hun website.
Weet je wat het probleem van dergelijke ondernemers is? Ze begrijpen niet, dat hun klanten een probleem hebben! En voor dat probleem zoekt de klant een oplossing. Hoe duidelijker jij op jouw website weet te beschrijven, dat jij het probleem van de klant kent, hoe eerder de klant geneigd zal zijn jou te vragen dit probleem voor hem op te lossen. Maar wanneer jij je hele website volpropt met alles wat je eventueel te bieden hebt, is jouw potentiële klant al snel de draad kwijt.
Pas geleden nog zo’n site bezocht. De eigenaar van de site was coach. Waarin hij coachte, wat zijn doelgroep was etcetera kon ik zo snel op zijn site niet vinden, maar wel, dat hij behalve het coaching ook gezonde voedingssupplementen verkoopt, je kan helpen met de gedragsproblemen van je hond en wanneer je toevallig nog een website nodig hebt, kan hij WordPress wel voor je installeren. Een veelzijdig man dus! Maar het gevoel wat een dergelijke site mij geeft is, dat de persoon hopeloos om werk verlegen zit en alles doet om maar een klus aan te pakken. Geeft mij dat vertrouwen in zijn vakmanschap? Beslist niet!
Het probleem wat je op wilt lossen moet duidelijk op je site te vinden zijn. Los je meerdere problemen op, gebruik hier meerdere sites voor! Ik heb ooit eens een discussie gevoerd met een dame die aan ‘EFT’ doet. Wat EFT is is mij niet exact duidelijk, maar je schijnt er alle problemen in het leven mee op te kunnen lossen, migraine, faalangst, roken… noem maar op. Het probleem is alleen, dat ik niet de enige ben die niet weet wat EFT is… wanneer ik bijvoorbeeld zou willen stoppen met roken (wat voor mij overigens niet nodig is, omdat ik er nooit mee ben begonnen), zou het nooit in mijn hoofd opkomen om op zoek te gaan naar iemand die aan EFT doet. En hoewel die dame er heilig in geloofde, dat zij haar doelgroep duidelijk benoemd had (iedereen met een probleem waar EFT een oplossing bij kan bieden), wist haar doelgroep haar niet te vinden. Toen ze zich ging concentreren op een drietal concrete problemen (roken, afvallen en migraine) met voor ieder probleem een aparte website, ging het ineens een stuk beter met haar praktijk.
Het probleem wat ik voor jou oplos is duidelijk: Ik help ondernemers met een website die niet converteert aan een website die meewerkt aan de acquisitie van nieuwe klanten. En daar ben ik aardig goed in. Kan ik meer? Ik kan veel meer! Ik heb bij grote bedrijven gewerkt, meegewerkt aan complexe geautomatiseerde omgevingen, ik ben een niet onverdienstelijk schrijver en als fotograaf kan ik ook nog het nodige. En had ik boogschiet-trainen al genoemd? Toch prijs ik dit niet als mijn diensten aan op mijn site. Simpelweg omdat we hier allebei niet op zitten te wachten. Jij bent op zoek naar een oplossing voor je probleem en boogschieten helpt jou daar niet bij. Behalve dan als metafoor om dit punt duidelijk te maken!