Online betalen met beleid…
In de vorige twee artikelen over online betalen ben ik ingegaan op de gebruikerservaring van de bezoeker aan jouw site en de mogelijke betaalopties die jij aan kunt bieden. In dit derde artikel over online betalen, ga ik graag verder in op de selectie van de voor jou best passende betalingsprovider.
WordPress beschikt helaas niet over een ‘standaard betaalmodule’, die werkt over alle plugins heen. Iedere plugin met betaalopties heeft zijn eigen wijze van betalen en biedt zijn eigen mogelijkheden aan. Soms is dat keurig modulair opgebouwd, waardoor het eenvoudig mogelijk is eigen betaalmodules toe te voegen (WooCommerce bijvoorbeeld). Soms is de programmacode zo’n warboel, dat het toevoegen van een extra betaalprovider een kostbare zaak gaat worden.
List of requirements
Voor je ook maar naar een concrete betaalprovider gaat kijken echter, stel jij eerst een lijstje op met de minimum eisen, waaraan volgens jou een betaalprovider moet voldoen. Doe jij bijvoorbeeld exclusief zaken in Nederland, dan is iDEAL een belangrijke vereiste. Doe je ook veel zaken bij de zuiderburen, wil je waarschijnlijk ook MisterCash in je pakket hebben. Heb je een webwinkel, dan is een automatische machtiging niet zo belangrijk. Bij een membershipsite wil je niet, dat je leden iedere maand op nieuw moeten nadenken over het betalen. Je wilt hier juist wel een automatische machtiging aan kunnen bieden. Doe je veel zaken internationaal, dan zul je ook Paypal en creditcards aan willen bieden.
Naast het lijstje met minimum eisen probeer je ook een zo realistisch mogelijke inschatting te maken van het aantal transacties wat je via je site gaat verwachten. Zowel in aantallen als in bedragen. Verwacht je duizenden kleine bedragen per maand, of slechts 2-3 transacties voor een paar duizend euro ieder?
En nu de match
Op het moment dat jij je lijstje ‘af’ hebt, leg je dit tegen de lijst van betaalproviders die ondersteund wordt door de plugin die je wilt gaan gebruiken. Hierbij ga ik er van uit, dat je op voorhand onderzoek hebt gedaan naar de vraag welke plugin voor jouw doel het best is. Als het goed is, heb je ook een ‘runner up’ gevonden, een plugin die op een goede tweede plaats komt.
Nu kijk je naar de betaalproviders die ondersteund worden door jouw favoriete plugin. Bezoek hun websites en kijk of de door jou gewenste betaalmethoden worden ondersteund. Wordt het niet ondersteund, kijk dan naar alternatieve betaalmethoden. Ondersteunt de betaalprovider bijvoorbeeld uitsluitend iDEAL, dan zal je na moeten denken over voorzieningen om klanten vanuit België te kunnen laten betalen. Wil je automatische incasso gebruiken en de betaalprovider van je keuze ondersteunt dit niet, zal je naar alternatieven moeten zoeken.
En de bijpassende plugins
Biedt de door jou gekozen plugin niet alle opties, kijk dan nogmaals naar nummer 2. Waarom was de favoriete plugin ook al weer je favoriet? Wegen die voordelen op tegen de nadelen van het missen van bepaalde betaalproviders? Als jij bijvoorbeeld een membership plugin hebt gekozen vanwege de eenvoudige userinterface aan de admin-zijde, maar de plugin ondersteunt geen betaalproviders met automatische incasso, kan het wellicht toch een optie zijn om een iets stijler leertraject te accepteren en de ’tweede keuze’ als membership plugin te nemen.
Als in de plugins van zowel eerste als tweede keuze meerdere betaalproviders aan het eisenpakket voldoen, ga je vervolgens een vergelijk van de kosten maken. Je begint dus niet met de vraag welke provider het goedkoopst is, maar met de vraag welke provider het best past bij jouw wensenpakket! De kosten komen pas in tweede instantie.
Let op de kosten
Zoals eerder opgemerkt, bestaat de prijsopbouw met betrekking tot de kosten voor een betaalprovider uit een drietal elementen. Opstartkosten, abonnementskosten en transactiekosten. In je voorbereidingen had je een inschatting gemaakt van het aantal en de omvang van de transacties die je kon verwachten. Bereken nu aan de hand van de informatie van de website van de betaalprovider hoeveel je in het eerste jaar kwijt zou zijn voor je online betalingen. Trek dit af van de te verwachten omzet en kijk nu nogmaals serieus naar de bedragen per provider.
Is de verwachte winst op je website groot genoeg om het ook daadwerkelijk op te willen starten? Wanneer je bijvoorbeeld producten gaat verkopen die 3 euro per stuk kosten en je betalingsprovider 1,20 euro per transactie rekent, dan kan je website een kostbare zaak worden. Speciaal wanneer de omzet lager blijft dan verwacht! Heb je gekozen voor een provider die 400 euro opstartkosten in rekening brengt en je maakt een omzet van 40 euro per maand, duurt het ook een behoorlijke tijd voor zelfs de opstartkosten er uit zijn!
Ben je onzeker over de mogelijke omzet, kan het een goede overweging zijn om te kiezen voor een provider die uitsluitend een bedrag per transactie heeft. Gedurende de eerste 2-3 maanden kun je ervaring opdoen met het aantal en de omvang van de bestellingen. Op grond hiervan een beter passende provider kiezen.