Omdat Google Analytics niet voldoende is!
Enkele jaren gelden schreef ik af en toe over Piwik. Voor degenen die niet weten wat Piwik is/ was, het was een Open Source pakket waarmee je jouw website statistieken bij kon houden. Zoiets als -destijds- Google Analytics, maar dan anders.
Maar Piwik stagneerde. En Google Analytics evalueerde. Dat is het verschil tussen een Open Source pakket en een miljardenbedrijf.
Dat nam niet weg, dat Piwik een goed pakket was. Met veel potentieel. En dat werd ook onderkend door de zakelijke markt, want iets meer dan een jaar geleden werd Piwik ‘overgenomen’ en omgedoopt naar ‘Matomo’.
Matomo is een bedrijf wat Piwik terug bracht op het niveau van Google Analytics. En toen ze dat bereikt hadden, gingen ze hier nog enige stappen aan voorbij.
Leuk, zal je zeggen, maar wat moet ik hiermee?
Meer dan Google Analytics
Het aardige van Matomo is tegenwoordig, dat je er heel wat meer mee kunt dan met Google Analytics. Bovendien, maar dat is een kwestie van smaak, heeft Matomo ook een veel vriendelijkere gebruikersinterface. Jij kan als ondernemer heel wat informatie uit Matomo halen, wat je beslist niet via Google Analytics kan krijgen.
Maar zoals een bekend filosoof al zei ‘Elluk foordeel hep se nadeel’. En dat Nadeel is, dat al dit moois niet helemaal gratis is.
Je kan Matomo zelf installeren op je server. Het is immers open source. En het is nog redelijk eenvoudig te doen ook. Maar veel van die plugins die Matomo beschikbaar stelt voor haar gebruikers kosten geld. Natuurlijk, de makers van Matomo willen ook verdienen.
Gelukkig kan je er ook voor kiezen om Matomo als een dienst te gebruiken. Op hun eigen site kan je voor 29 dollar per maand een enorme hoeveelheid informatie krijgen, die de mogelijkheden van Google Analytics overtreft.
Andere mogelijkheden
Ik ben eigenlijk tot het pakket niet meer onderhouden werd altijd een groot fan van Piwik geweest. En nu het ‘Matomo’ is geworden, zal ik het zeker weer gaan gebruiken. Matomo zal -fasegewijs- ook voor mijn klanten beschikbaar komen.
Laat je een nieuwe website bouwen door WordXPression dan zal Matomo standaard worden geïnstalleerd. Bovendien laat ik je dan zien, hoe je ook daadwerkelijk informatie uit Matomo kan halen.
Maak je gebruik van het ‘Service Contract’, dan is het ook leuk om te weten dat in de eerste week van augustus ‘Matomo’ een dienst is die ook via het service contract aan je site toegevoegd kan worden. Als je een service contract hebt, krijg je rond 1 augustus een email met informatie hoe je Matomo op jouw site kan activeren.
Heb je al een site die door WordXPression is gebouwd, dan moet je even wat langer wachten. Maar tussen 15 september en 1 oktober 2019 zullen alle klanten die in de laatste drie jaar een site door WordXPression hebben laten bouwen het aanbod krijgen om Matomo te gebruiken.
En het aardige is, het kost je niets extra!
Maar wat heeft Matomo dan echt beter?
Maar waarom zou je een tweede ’teller’ op je website willen. Is Matomo dan echt zoveel beter?
Jazeker! En in een aantal toekomstige blogposts zal ik je dat ook zeker laten zien.
Het gaat hierbij niet alleen om de cijfers die je er uit kan halen, maar vooral ook om de uitbreidbaarheid. Want Matomo kent ‘plugins’. En er zijn al talloze plugins beschikbaar, waarmee je ook andere voor jouw bedrijf specifieke informatie kan halen.
Op korte termijn zal ik één van die plugins bespreken die mij heel vrolijk heeft gemaakt. Daar hoor je heel binnenkort meer over.
Dus Google Analytics maar opdoeken?
Zullen we Google Analytics dan maar opdoeken? Er is een aantal goede redenen om het niet te doen. De belangrijkste reden is wel de integratie met Google Ads. Wanneer je Google Ads gebruikt voor bijvoorbeeld remarketing, dan werkt dat alleen, als je Ads account gekoppeld is an Google Analytics. Helaas. Maar Matomo is zeker meer dan de moeite waard als ‘vervanger’ voor de reguliere Google Analytics overzichten.