Zeven stappen voor een succesvolle Facebook advertentie campagne

Voordelig adverteren op Facebook met succes

Adverteren op het Internet is risky business. Je geeft zo kapitalen uit, zonder hier ook maar enige conversie op te krijgen. Zelf heb in het verleden dan ook de nodige bedenkingen gehad bij Google ads en Facebook ads. Ik heb in de praktijk echter ontdekt, dat het eigenlijk best meevalt, als je maar weet wat je doet. Maar dat is met de meeste zaken in het leven het geval.

Je doelgroep

Het belangrijkst is natuurlijk dat je doelgroep ook op het advertentieplatform aanwezig is. En aangezien we nu specifiek naar Facebook kijken, moet jouw doelgroep ook daadwerkelijk op Facebook te vinden zijn.

Facebook is dus wat minder geschikt voor ‘Business to Business’ advertenties. Niet omdat er geen ‘beslissers’ op Facebook aanwezig zijn, maar omdat het vaak lastig is mensen als zodanig te identificeren. Is jouw business voornamelijk B2B, dan kan je beter naar andere platfora kijken.

Is jouw doelgroep echter wel op Facebook te vinden, lees dan rustig verder.

Constant in beweging

Eén ding wat je je moet realiseren is dat Facebook constant in beweging is. Kon ik bijvoorbeeld twee jaar geleden mijn doelgroep nog definieren als ‘mensen die lid zijn van groep X of pagina Y liken’… nu kan ik dat niet meer. Tenminste, niet als ik niet de eigenaar van die groep of pagina ben.

Natuurlijk heel logisch. Want dat gaf mij de mogelijkheid tot ’traffic hijack’ het ‘wegkapen’ van het verkeer van mijn concurrenten. Een jaar geleden kon ik nog super goedkope ‘likes’ krijgen met een bepaalde strategie… dat werkt ook niet meer.

In dit artikel ga ik dus niet in op makkelijke ‘hacks’ die mogelijk volgende maand al niet meer zullen werken. Al was het alleen maar omdat hier teveel bekendheid aan geven het waarschijnlijker zal maken dat Facebook hier snel iets aan zal doen. Maar ik ga in op een aantal werkwijzen die door de jaren heen hun nut voor mij hebben bewezen. En mijn hele manier van werken is eigenlijk in een zevental stappen samen te vatten.

Leer eerst begrijpen hoe Facebook adverteren werkt

Facebook en Google werken allebei met een soort ‘drietraps raket’, Campagnes, Advertentiesets en Advertenties. Wil je succesvol adverteren, dan moet je het verschil tussen die drie begrijpen. Gelukkig voor jou heb ik dat in een blogartikel in het recente verleden al eens uitgelegd. Mocht het je nog niet allemaal duidelijk zijn, zou ik zeker eerst dat blogartikel weer eens doorlezen.

De zeven stappen

Heb je je kennis weer opgefrist, of was het je allemaal nog bekend? Mooi, dan is het nu tijd om van start te gaan.

1. Een succesvolle campagne bestaat uit twee stappen

Wanneer je een campagne ‘pay per click’ hebt, of om het in goed Nederlands te zeggen, wanneer je betaalt voor iedereen die jouw website bezoekt, dan kan het nogal duur uitpakken als je een grote doelgroep hebt.

Niet alleen omdat je bij een weinig specifieke doelgroep per klik meer betaalt, maar ook omdat je meer mensen naar je site krijgt, die eigenlijk helemaal niet zo geïnteresseerd zijn in je product.

De beste manier om op Facebook te werk te gaan is om eerst een ‘pilot advertentie’ te plaatsen om de interesse van je publiek te peilen. Je vraag mensen dus niet om naar je site te gaan, maar om een kleine actie uit te voeren, zoals het liken van een post, je pagina of zelfs maar het ‘doorbladeren’ van een post met meerdere foto’s.

Ik heb bijvoorbeeld met mijn T-Shirts gemerkt, dat het plaatsen van een post op Facebook met een aantal foto’s een heel mooie manier is om een geïnteresseerd publiek te identificeren.

Recentelijk heb ik bijvoorbeeld aangekondigd, dat ik voortaan ook badpakken verkoop. Met natuurlijk een aantal foto’s van modellen in die specifiek badkleding.

Vervolgens heb ik deze badkleding via een advertentie onder de aandacht gebracht.

Letterlijk een paar honderd mensen per dag hebben gebruik gemaakt van de gelegenheid om die foto’s ‘door te bladeren’. Een aantal mensen heeft de post ook geliked en er heeft zelfs een aantal mensen doorgeklikt.

Maar omdat ik adverteer voor ‘betrokkenheid’ reacties betaal ik relatief weinig (2 dollarcent) per ‘betrokkenheid’. Ik identificeer echter wel een publiek wat potentieel in mijn badkleding geïnteresseerd is.

Dan komt stap 2.

Zo’n 3 dagen na de eerste advertentie (die in eerste instantie twee weken loopt) plaats ik een tweede advertentie. En deze is wel gericht op klikken naar de website.

Mijn doelgroep is echter niet meer de brede doelgroep die ik eerst benaderde, maar iedereen die betrokkenheid reacties heeft uitgevoerd op de eerste advertentie.

Die klikken zijn een stuk duurder dan de ‘betrokkenheid reacties’. Maar per klik sowieso goedkoper dan wanneer ik direct het ‘grote publiek’ benaderd zou hebben. Bovendien is mijn kans op conversie ook veel groter.

En dat bleek ook. Dag één verkocht ik twee badpakken. Die twee dekten de kosten voor de hele advertentiecampagne gedurende twee weken. Alles wat daarna verkocht werd en wordt is pure winst.

2. Plaats meerdere advertenties

Advertenties zijn alleen effectief als er ook daadwerkelijk iets mee gedaan wordt. En omdat je niet precies weet hoe je doelgroep zal reageren, is het verstandig om binnen één advertentiegroep altijd meerdere advertenties te plaatsen. Varieer teksten en afbeeldingen en kijk wat het best werkt.

Facebook onderscheidt ‘Weergaven’, ‘Bereik’ en ‘Resultaten’ in de rapportage van je advertenties. ‘Weergaven’ is het aantal malen dat je advertentie is getoond. ‘Bereik’ het aantal mensen wat de advertentie te zien heeft gekregen. Wanneer ik bijvoorbeeld 2 maal jouw advertentie zie, en ik de enige persoon ben, dan heb je een ‘Bereik’ van één (ik ben de enige die het heeft gezien) en een ‘Weergave’ van 2.

‘Resultaten’ geeft aan hoe vaak het aantal door jou beoogde acties is uitgevoerd. Een advertentie met een hoog aantal weergaven en een klein aantal resultaten doet het dus typisch niet zo goed.

Vergelijk je onderlinge advertenties en kijk op welke advertenties mensen meer geneigd zijn te klikken. Neem ook rustig de advertenties die het minder goed doen weer offline. Want deze advertentie die niet converteert zal je misschien geen geld kosten, het is wel een gemiste kans om iemand die hem te zien kreeg jouw site op te krijgen.

3. Splits je doelgroepen

Je kan per advertentie ook bekijken -onder de statistieken van je advertentie- hoe de performance van je advertentie per doelgroep is. Voor de opsplitsing ‘mannen’ en ‘vrouwen’ wordt dit je al op een presenteerblaadje aangeboden. Je krijgt namelijk in dit overzicht ‘kosten per resultaat’ voor ieder van beide geslachten. En alle gelijkheid tussen mannen en vrouwen ten spijt: Er zijn verschillen. Sommige advertenties zijn per resultaat goedkoper voor de mannen, andere voor de vrouwen.

Voor alle duidelijkheid, we hebben het hier niet over de producten die worden geadverteerd -die zijn in beide gevallen hetzelfde- maar puur over de presentatie.

Wanneer ik dit soort verschillen constateer, dan splits ik de doelgroep op in een tweetal doelgroepen: Eén met mannen met alle overige kenmerken, de andere met vrouwen met alle overige kenmerken. En mocht je niet precies weten hoe je dat moet doen, dan moet je toch het blogartikel wat ik aan het begin van dit artikel heb aangehaald beslist doorlezen.

4. Stuur je verkeer altijd naar een landingspagina

Het maakt niet uit wat voor product je promoot, stuur je verkeer altijd naar een landingspagina en niet gewoon naar een winkelpagina. Ik heb in het verleden genoeg experimenten en tests gedaan om te weten, dat wanneer je iemand direct naar een productpagina stuurt,deze zelden zal kopen. Stuur je iemand naar een landingspagina die gerelateerd is aan een product of een productgroep, is de kans dat er iets gekocht gaat worden ruim zeven maal zo groot. Bekijk het verschil maar eens.

5. Meet de arrivals op je website

Natuurlijk wil je het effect meten. Zorg dus dat je je Facebook pixel, Google Analytics, Google Ads en eventueel andere ‘meetinstrumenten’ goed geconfigureerd hebt, voor de eerste verwijzing op je site binnenkomt.

Vergeet vooral ook niet om de UTM parameters aan je links mee te geven. Het maakt je metingen wel zo makkelijk.

6. Zorg voor een opt-in op je landingspagina

Wanneer je kijkt op de landingspagina die ik hierboven heb aangegeven, dan zie je onder aan de pagina een opt-in. Dat is geen toeval.

De meeste mensen kopen namelijk niet bij het eerste bezoek. In het geval van mijn t-shirt shops blijkt één op de tien bezoekers via Facebook die niets koopt wel bereid het email adres achter te laten. En dat is mooi meegenomen, omdat ik deze persoon dan later via mailingen -die veel goedkoper zijn- alsnog kan bereiken.

7. Zorg voor opvolging

Dus nu heeft iemand je pagina bezocht. Maar hij of zij heeft nog niets gekocht. Zelfs als één op de tien een email adres achter laat, dan is dit toch een teleurstellend resultaat.

En dit is precies het punt waar de meeste mensen ophouden. En dat is zo jammer, want je bent nog maar één stap verwijderd van het werkelijke succes. Die laatste stap kan je ook via Facebook zetten, maar ik adviseer Google Ads hiervoor te gebruiken, omdat mijn ervaring is dat hier met betrekking tot de laatste stap veel betere resultaten komen.

Twee stappen terug had ik je verteld, dat je ook je Google Ads code in de pagina moest opnemen, weet je nog? En dat doe je precies voor deze stap. JE gaat nu namelijk je bezoeker ‘stalken’ met Google Ads.

In Google Ads maak je een advertentie aan met een ‘remarketing’ advertentie gericht op alle mensen die jouw landingspagina hebben bezocht. Vanuit deze advertentie maak je opnieuw reclame voor jouw product of productgroep.

Jouw bezoeker zal nu op diverse sites jouw advertentie terugzien. En uiteindelijk is de kans dat hij terugkeert om je producten te kopen een stuk groter geworden.

Kanttekening

De hierboven beschreven strategie werkt goed voor producten met een relatief klein risico voor de klant. Zoals bijvoorbeeld T-shirts en badpakken. Voor duurdere producten (camera’s, televisies, dure trainingen) zal je toch heel wat meer uit de kast moeten halen, maar voor ‘kleine producten’ is de bovenstaande strategie zeer doeltreffend.

Mocht je begeleiding wensen met het opzetten van jouw Facebook / Google Ads strategie, dan is dit mogelijk vanuit de support strippenkaart. Heb je interesse, neem dan geheel vrijblijvend contact op.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Gratis e-Boek: Een Goed Converterende Webshop

Realiseer de omzet die je verdient!

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.