SEO Analytics – Hoe het eigenlijk bedoeld was

Tot en met 2011 was SEO makkelijk. Want iedere keer wanneer iemand via Google jouw website bezocht, gaf Google door welke trefwoorden die persoon had gebruikt. En zo kon je precies zien welke pagina’s met welke keywords werden gevonden. En op deze manier kon je prima bepalen hoe je de bezoeken aan jouw pagina’s kon verbeteren.

In 2012 besloot Google dat dit soort informatie ‘privacy gevoelig’ was. Op het moment dat iemand was ingelogd op een Google Account (dat houdt dus ook Google diensten als YouTube in), moest iemand eerst expliciet aangeven, dat het ok was om de keywords door te geven. Of gewoon niet ingelogd zijn. Maar omdat vrijwel iedereen op de één of andere manier wel ingelogd is bij Google en niemand die is ingelogd de moeite neemt om aan te geven, dat deze informatie doorgegeven kan worden, betekent dat in de praktijk, dat je van de 100 bezoekers misschien één of twee gevallen hebt, waarbij je weet welke zoekwoorden iemand heeft gebruikt.

Toch is alle informatie beschikbaar

En hoewel jij die informatie niet krijgt van Google, is deze informatie toch gewoon beschikbaar. De informatie wordt echter niet zomaar beschikbaar gesteld.

Enkele dagen geleden heb ik je wat verteld over Matomo Analytics. En het aardige van Matomo Analytics is dat -wanneer je de SEO module (die overigens niet gratis is) installeert- je wel heel veel informatie met betrekking tot SEO Analytics beschikbaar krijgt.

En het aardige is, dat alle informatie die je krijgt gewoon van Google afkomstig is. Behalve dan natuurlijk de bezoeksstatistieken aan je site.

Google Webmaster Tools

Wat je namelijk doet is de informatie die toch al bij Google beschikbaar is via enerzijds de Google Webmaster Tools en anderzijds de Google API’s bij elkaar brengen en dit weer in relatie te brengen met de bezoeksstatistieken van Matomo.

En dit wordt allemaal samengebracht in een paar heel eenvoudige maar krachtige rapporten.

Zoekwoord analyse en click through rates

Het eerste en wellicht ook het belangrijkste rapport is een overzicht van de zoekwoorden waarop je site of specifieke pagina’s worden gevonden. Maar dat is niet alles. Er wordt namelijk ook aangegeven wat het totaal aantal vertoningen en jouw ‘click through’ rate is. Je ziet dus niet alleen hoe vaak mensen op jouw specifieke link hebben geklikt, maar ook wat het percentage van het totaal aantal clicks is.

Leuk. Maar wat is het belang om dit te weten?

Stel, dat jij een click through rate van 5% hebt. En wat je graag wilt bereiken is dat meer mensen gaan klikken op jouw link.

Je kan door de ‘meta omschrijving’ aan te passen van je pagina of blogpost de tekst die iemand te zien krijgt in Google aantrekkelijker of minder aantrekkelijk maken om op te klikken. Door de tekst te verbeteren kan je zo meer verkeer naar je site krijgen.

En je hebt nu ook de meetinstrumenten om te controleren of je veranderingen ook daadwerkelijk verbeteringen waren.

Positionering op de search page

Een ander belangrijk gegeven wat je te zien krijgt is wat je positie op de zoekpagina is. Waarom is dat belangrijk? Laten we voorop stellen, dat ‘op één in Google’ geen doel op zich mag zijn. Ongeveer 80% van alle clicks op Google links zin op de eerste zes posities van de zoekresultaten. De kans dat jouw link geklikt wordt, als je bij die eerste zes zit, is ongeveer even groot.

Maar als je onder die zes zit, dan wil je zeker moeite doen om hoger op te komen.

Zoek- en vind trends

Google trends is natuurlijk een prachtige tool om te kijken hoe de trends zich met betrekking tot zoekwoorden ontwikkelen. Maar deze dienst geeft geen informatie met betrekking tot de wijze waarop jouw site profijt heeft van die zoekwoorden. Met Matomo SEO Keyword Analytics heb je alle zojuist beschreven informatie ook historisch beschikbaar. Dus je kan Matomo grafieken laten tekenen met betrekking tot het aantal vertoningen van keywords, het aantal malen waarop er naar jouw site is doorgeklikt en de click through rate.

Zoekwoorden per pagina

Eén ding wat je ook kan zien, is welke pagina’s gevonden worden met behulp van welke zoekwoorden.

Wanneer je serieus met SEO bezig bent, dan gebruik je hoogstwaarschijnlijk WordPress SEO van Yoast of een vergelijkbare plugin. En dan heb je vast ook een keyword phrase per pagina ingesteld. Maar hoe weet je of je dit ook goed gedaan hebt?

Misschien wordt je pagina met behulp van andere keywords beter gevonden en kan je deze positionering verbeteren door je pagina beter te optimaliseren voor het ‘verkeerde’ keyword! SEO Analytics helpen je dus om ook daadwerkelijk te focussen op het werkelijke, en niet het vermeende ‘focus keyword’.

Stel. Ik heb ooit een pagina geoptimaliseerd voor het zoekwoord ‘Fietsbel’.

In de praktijk wordt mijn pagina echter veel vaker gevonden op het woord ‘terugtraprem’. Ik sta voor ‘terugtraprem’ op de tiende positie, wanneer je kijkt naar Google.

Door de pagina te optimaliseren voor het woord ‘terugtraprem’ kan ik wellicht mijn positionering verbeteren naar een zesde, derde of misschien wel eerste plaats.

Crawl bots en Google Crawl bot issues

Een ander mooi gegeven is dat je kan zien wanneer de crawl bots van Google, Bing en Yahoo je site hebben bezocht en welke fouten Google Crawl bot rapporteert.

Kortom je hebt alle informatie die je nodig hebt om te weten wat je aan het doen bent om jouw positionering in Google te verbeteren.

En hoe zit het met de privacy?

Maar -als Google deze gegevens niet meer beschikbaar stelde met het oog op privacy- zijn we dan niet bezig mensen hun privacy enorm te schenden? Kan dit wel door de beugel in het kader van de GDPR.

Het mooie van de methode waarop Matomo SEO Analytics de gegevens ‘aan elkaar koppelt’ is dat de gegevens volkomen los staan van de gegevens die je over bezoekers krijgt.

Je bezoekers bezoeken pagina’s. En jouw pagina’s worden gevonden met trefwoorden. Maar er is op geen enkele manier af te leiden welke trefwoorden door welke bezoekers zijn gebruikt.

Kortom, het gebruik van deze uitbreiding van je statistieken is compleet ‘GDPR compliant’.

En nu praktijk

Nu weet je dus, wat je allemaal zo’n beetje met Matomo kan doen. Matomo Analytics gaat een standaard onderdeel worden van de dienstverlening van WordXPression.

Om meer te lezen over hoe je bij WordXPression geheel gratis Matomo op je website kan krijgen, verwijs ik je ook graag naar mijn eerdere artikel hierover.

Matomo is niet de enige die dit soort informatie beschikbaar stelt. Maar de meeste diensten die dit soort informatie aanbieden kosten tussen de 97 en 497 dollar per maand

Bij Matomo zelf kan je voor 29 dollar per maand dezelfde informatie krijgen. Maar het kan nog veel goedkoper.

Want wanneer je een WordXPression Service contract voor je website hebt, dan heb je vanaf 1 augustus 2019 ook al deze informatie tot je beschikking. En helemaal gratis.

Laat je een nieuwe website bouwen via WordPress XPress dan krijg je al dit moois ook. En ook zonder verdere kosten.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.