WooCommerce webwinkel

Webwinkels – Je kunt net zo goed gelijk juist beginnen!

Vijf tot tien jaar geleden werden webwinkels gepresenteerd als ‘de’ manier om online makkelijk geld te verdienen. In eerste instantie was de succesformule om zelf producten te verkopen, later werd ‘dropshipping’ de ideale manier om snel te verdienen. Tegenwoordig is de markt redelijk verzadigd en merken veel mensen die met hun online winkeltje beginnen, dat het behoorlijk tegenvalt om een aandeel van de markt te krijgen. WordPress met WooCommerce biedt een unieke kijk op het traditionele ‘webwinkelen’. Met een iets andere aanpak dan vijf jaar geleden is het nog steeds mogelijk succes te hebben met een webwinkel.

 

De juiste niche

Een aantal jaren geleden leek het, als of het beginnen van een webwinkel een ‘midas touch’ was, alles wat je aanraakte veranderde in goud. Inmiddels is deze situatie voorbij en vandaag de dag moet je wel iets heel bijzonders bieden, wil je met babykleertjes of zelfgemaakte sieraden nog online succes kunnen boeken. De markt voor ‘alledaagse’ artikelen is volledig in handen van bedrijven als Zalando, Bol.com en de traditionele ‘catalogus postorder bedrijven’ als Wehkamp en OTTO.

Toch worden er dagelijks met succes nieuwe (WooCommerce) webwinkels gestart. Deze succesvolle start-ups proberen echter niet het succes van de eerder genoemde bedrijven te evenaren en het product aanbod van succesvolle webwinkels te kopiëren, maar hebben een spreekwoordelijk ‘gat in de markt’ ontdekt. Door niet mee te lopen met de mainstream, maar hun eigen niche product op de markt te brengen, weten ze een goede omzet te behalen met hun webwinkel.

 

WooCommerce en WordPress

 

Even vooropgesteld: Het verhaal wat nu volgt is niet alleen geldig voor WooCommerce webwinkels maar voor de meeste grote WordPress e-Commerce plugins. De reden dat WordXPression zich echter focust op WooCommerce is omdat dit de de-facto standaard voor WordPress e-Commerce is: Voor WooCommerce is het grootste aanbod in plugins en thema’s beschikbaar.

Een traditionele e-Commerce site heeft een standaard uiterlijk. Het is in feite de digitale weergave van een traditionele product catalogus: Alle producten worden gerubriceerd getoond. Uitgangspunt is, dat op het moment dat de klant de site bezoekt ‘koopklaar’ is. Hij weet wat hij nodig heeft en heeft de beslissing genomen een product te kopen.

Echter vaak zoekt men niet naar een product, maar naar een oplossing. De meest succesvolle ‘nieuwe stijl’ e-commerce sites bieden geen producten aan als eerste contact moment, maar informatie. De webwinkel is als het ware ‘op de achtergrond’ van de website aanwezig. Er wordt eerst een relatie met de geïnteresseerde bezoeker opgebouwd (lees ook mijn gratis e-boek ‘Verleid je Klant‘) en pas in tweede instantie een poging gedaan iets te verkopen. En deze formule bewijst -mits er natuurlijk daadwerkelijk vraag is naar jouw product- keer op keer zijn succes.

Ben je op zoek naar een andere dan een WooCommerce winkel, WordXPression is ook Shopify Partner en kan je ondersteunen bij het maken van de juiste keuze.

 

WooCommerce als ‘betaalmachine’

De tijden zijn voorbij waarin webwinkels uitsluitend een online catalogus voor fysieke producten zijn. Met de juiste uitbreidingen is het mogelijk om WooCommerce bijvoorbeeld ook in te zetten voor het online reserveren van afspraken of het reserveren van tickets voor trainingen en evenementen. Omdat WooCommerce een integraal onderdeel van een WordPress website uit kan maken, is dit allemaal ‘op de achtergrond’ mogelijk.

Ook de verkoop van producten aanvullend op je standaard dienstverlening kunnen goed vanuit een WooCommerce webwinkel plaatsvinden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de online verkoop van verzorgingsartikelen door een kapsalon of schoonheidssalon.

Geen wondermiddel

WooCommerce kent echter ook zijn beperkingen en er zijn diverse situaties denkbaar, waarin een traditioneel webwinkelpakket als Magento of PrestaShop een betere oplossing is dan WooCommerce. Heb jij plannen om iets met een webwinkel te gaan doen, neem dan vrijblijvend contact op om eens door te nemen, wat de beste oplossing zou kunnen zijn.

 

Gratis e-boek Dertien maal Winst met Woo

Denk je er serieus over na om te beginnen met een WooCommerce webwinkel, dan kun je het beter meteen goed doen. En het gratis e-Boek ‘Dertien Maal Winst Met Woo’ helpt je hier zeker bij. Dertien jaar ervaring met e-Commerce vastgelegd in een dertiental gouden tips voor iedereen die al een WooCommerce webwinkel heeft, of er op korte termijn mee wil starten.

Gun jezelf de winst die je verdient!

 

 

Neem nu contact op

 

Om verder te lezen

Enkele blogartikelen over WooCommerce:

 

WordXPression organiseert diverse trainingen rond WooCommerce. Kijk voor het actuele aanbod op de eCommerce Trainingen pagina.