De locaties van jouw winkels in kaart gebracht op jouw WordPress site
Heb je meerdere fysieke winkels? Of ben jij de importeur of producent van een product en wil je graag inzichtelijk maken, waar jouw product wordt verkocht? En dan ook nog het liefst op een manier, waarbij jouw bezoeker direct de locaties kan zien die het dichtst bij hem in de buurt zijn?
Dan heb je geluk, want er zijn diverse plugins die je daarbij kunnen helpen. Wat deze plugins doen is op een kaart uit Google maps jouw locaties tonen. Geeft de bezoeker in, waar hij zich bevindt, of staat hij de browser toe de locatie door te geven, dan wordt dit ‘ingezoomd’ op zijn gebied.
En daar kan hij, door op individuele markers te klikken, of hier met de muis overheen te gaan, de specifieke gegevens van die locatie zien.
Wat je bij al deze plugins moet realiseren, is dat ze gebruik maken van de Google Maps API. En om daar gebruik van te kunnen maken, moet jij bij Google jouw eigen API code aanvragen. Geen van deze plugins zal dus direct ‘out of the box’ werken. Lees de instructies op de desbetreffende pagina van de specifieke plugin, hoe je deze code krijgt en hoe je deze in moet vullen.
En in dit artikel wil ik er graag een tweetal samen met jou bekijken.
WP Store Locator
Het voordeel van WP Store Locator is dat hij helemaal gratis is. De plugin doet bijna alles ‘out of the box’, alhoewel er een aantal specifieke add ons (betaald) verkrijgbaar is om de plugin ‘meer’ te laten kunnen. Waarover later meer.
Het gebruik van de plugin is eenvoudig. Hij is makkelijk te installeren -het aanvragen van de Google Maps API code is denk ik nog wel het meest ingewikkelde deel van de procedure.
En daarna geef je jouw locaties in. Je kan kiezen voor diverse ‘skins’ voor je kaarten… en het werkt allemaal geweldig.
Er is eigenlijk maar één nadeel aan deze plugin wat mij bij de implementatie ervan voor klanten af en toe tot waanzin dreef. De enorme rommelige CSS code. Want wil je van bepaalde onderdelen de tekstkleur aanpassen, dan blijkt er heel wat malen, dat dit niet zomaar mogelijk is. Voor de meer technisch aangelegde lezer: De maker van de plugin is beslist niet zuinig met het gebruik van !important in de CSS, waardoor ik voor een aantal klanten via een speciaal te laden stukje JavaScript code de kleuren specifiek via JavaScript aan moest passen.
Dat komt de performance niet ten goede.
Maar zolang je geen bijzondere wensen hebt voor wat betreft de kleuren van de output van deze plugin, is dit een zeer goede plugin, die zeer geschikt is voor zijn doel.
Natuurlijk wil de maker er ook geld meer verdienen en dat doet hij, heel sympathiek, door het aanbieden van een viertal (of eigenlijk drietal) ‘add ons’ op zijn plugin. Wil je er dus wat serieuzer gebruik van maken, dan moet je ervoor betalen.
Search Widget
Standaard kan je bezoeker zoeken vanaf de pagina, waarop jij de kaart met je locaties laat zien doorzoeken.
Maak je gebruik van de search widget, dan kan dit in principe vanaf iedere pagina, waar deze widget voorkomt. Dit maakt het waarschijnlijker, dat je bezoeker ook daadwerkelijk op zoek zal gaan naar jouw locaties.
CSV Manager
Heb je een groot aantal locaties, wat bovendien nogal eens kan wijzigen, dan is het natuurlijk een crime om dit met de hand bij te houden. Vooral wanneer je de gegevens sowieso al in een ander systeem hebt zitten. De CSV manager zorgt ervoor, dat je jouw locaties vanuit een CSV bestand kan importeren. Hierbij moet je niet alleen denken aan naam- en adresgegevens van de locaties, maar ook bijvoorbeeld aan openingstijden en andere extra gegevens die je toe wilt voegen.
Statistics
Wil je weten waar het meest naar wordt gezocht? De ‘Statistics’ add on geeft je hier volledig inzicht. Je krijgt -in diverse mooie grafische weergaven- onder meer :
- Top 10 gezochte locaties
- Meest gebruikte categorieën
- Meest gebruikte termen
- Per locatie het aantal malen dat de locatie is gevonden en op welke manier.
Location directory
De ‘Location directory’ is een add on die… jij wat doet hij eigenlijk? Ik heb geen flauw idee. Al meer dan twee jaar wordt deze op de site aangekondigd met ‘Coming soon’. Hij is er nog steeds niet.
Eindoordeel met betrekking tot deze plugin
Eigenlijk -met de diverse add ons erbij- een heel bruikbare plugin. Het enige nadeel wat voor mij de plugin wat minder aantrekkelijk maakt is de enorm slordige manier van CSS codering. Maar het is eigenlijk heel simpel, om te zien, of de plugin geschikt is voor jouw site, aangezien de basis plugin geheel gratis is.
Probeer het.
Eén negatief puntje: Hoewel de plugin goed onderhouden wordt (er is regelmatig een update te vinden in de WordPress repository), luistert de maker van de plugin niet echt naar reacties van de gebruiker. Drie jaar geleden heb ik hem het ‘CSS’ probleem gemeld en dit is nog steeds niet opgelost.
Ook met betrekking tot nieuwe functionaliteiten in de plugin, direct of betaald via add ons, denk ik dat we niet te veel moeten verwachten, aangezien de ‘Location directory’ al ruim twee jaar ‘coming soon’ is.
Super Store Finder
Als een plugin Super Store Finder heet, dan heb je natuurlijk op voorhand hoge verwachtingen. En die had ik ook. Al was het alleen maar omdat WP Store Locator al zoveel functionaliteit voor niets biedt. Wanneer je hier een betaalde plugin tegenover wilt zetten, dan moet deze wel goed zijn.
Super Store Finder biedt ‘out of the box’ heel wat meer dan WP Store Locator. Om te beginnen vind ik de presentatie heel wat ‘meer van deze tijd’.
In plaats van een apart ‘zoekformulier’ buiten de kaart zelf (zoals bij WP Store Locator) staat het zoekformulier in de kaart. En de vormgeving hiervan ziet er gewoon gelikter uit. Vergelijk het maar eens met elkaar :
Wat de professionele indruk nog verder versterkt, is dat bij het ingeven van tekst in ‘Super Store Finder’ de plugin zelf met suggesties komt. Heb ik ‘Apel’ ingetikt, dan zullen ‘Apeldoorn’ en ‘Ter Apel’ al als keuzemogelijkheden worden aangeboden. WP Store Locator zoekt gewoon op wat je intikt. Om ‘Apeldoorn’ te vinden, moet je de hele naam tikken.
Dan de enorme hoeveelheid features. Ik zal ze niet allemaal opnoemen, maar ik wil er een aantal die mij nogal positief opvielen apart benoemen.
Multimediale presentatie van de resultaten
Je kan aan de locaties foto’s en video toevoegen. Bij het aanwijzen van een marker, zullen de gegevens van die specifieke locatie getoond worden, met als extra de foto of een presentatievideo.
Onderaan de presentatie staat -als je dit actief wilt hebben- een link waarmee de bezoeker de locatie via Google StreetView kan bekijken. Behoorlijk geavanceerd dus.
Geavanceerde onderverdelingen
Je kan de locaties onderverdelen in categorieën, landen en regio’s. Op deze manier is het bijvoorbeeld makkelijk om alle leveranciers van jouw product in Europa, of specifiek in Nederland te laten zien.
Makkelijk in te stellen kleurschema’s
Kijk, daar werd ik helemaal vrolijk van na al het ‘geklungel’ met CSS en JavaScript om WP Store Locator te laten doen wat ik wil. Super Store Finder biedt de mogelijkheid om heel eenvoudig voor vrijwel ieder element in de userinterface de kleuren in te stellen.
Contactformulier per locatie
Heeft je bezoeker zijn gewenste locatie gevonden? Dan kan hij desgewenst direct contact via de website opnemen, want het contactformulier voor die specifiek locatie kan worden getoond, waar hij zijn vraag in kan typen en verzenden.
‘Add a location’ formulier
Waarom zou je in vredesnaam een bezoeker locaties willen laten toevoegen? Wanneer je jouw eigen filialen of de plaatsen wilt laten zien, waar mensen jouw product kunnen kopen, natuurlijk niet.
Maar wanneer je een ‘location directory site’ op zou willen zetten, wordt het al een stuk interessanter.
Stel, ik wil om wat voor reden dan ook een site opzetten, met alle (of in ieder geval zo veel mogelijk) horecagelegenheden in Europa. Ik kan die stuk voor stuk zelf ingeven, of ik kan dit door de eigenaar van die gelegenheid zelf laten doen.
Add ons
Ook voor deze plugin is er een aantal add ons beschikbaar. Ik zal ze één voor één bespreken.
Custom Category Markers
Je kan per store een ‘custom marker’ instellen om de locatie op de kaart te laten zien. Maar heb je een groot aantal locaties, dan kan dit best veel werk zijn. Het is dan meer intuïtief ook voor je bezoeker, wanneer de locaties getoond worden met een marker die overeenstemt met de categorie. Dus bijvoorbeeld een glas voor cafés, een benzinepomp voor pompstations etc.
En dat is precies wat de add on Custom Category Markers doet.
Social Store Locator – Reviews and Ratings
Wil je de mogelijkheid hebben om reviews en ratings van je bezoekers toe te voegen, dan kan dit met de add on ‘Social Store Locator – Reviews and Ratings‘.
Distance Radius
In WP Store Locator is het een standaard functie, in Super Store Finder moet je hier een aparte add on voor installeren, maar met behulp van Distance Radius kan je alle locaties binnen een bepaalde afstand vinden.
Marker Clusterer
Stel, je hebt in één plaats tientallen locaties. Dan zal de plugin standaard proberen al die markers op de kaart te plaatsen, waardoor op die plaats een ‘wolk van markers’ ontstaat.
Met behulp van de Marker Clusterer add on kan je een groep locaties bij een bepaalde schaal als één marker presenteren. Zoom je verder in, worden het er meer.
Wel zo duidelijk!
Eindconclusie met betrekking tot deze plugin
Deze plugin is -samen met de add ons- wel heel volledig. De plugin lost in principe problemen op, waarvan ik nog niet wist dat ik ze had. Het is duidelijk dat de makers van deze plugin een ruime ervaring hebben met ‘Location maps’ en de verschillende vragen die gebruikers kunnen stellen.
De twee plugins vergeleken
Wanneer je een plugin op je site wil hebben om jouw locaties of verkooppunten van je product te laten zien, is de eerste vraag natuurlijk: Wat heb je nodig?
Ben je de trotse eigenaar van vier winkels en heb je geen uitbreidingsplannen, dan is WP Store Locator prima geschikt voor jouw doel. Snel geïnstalleerd en snel werkend te krijgen.
Ben jij de distributeur van een product en wil je inzichtelijk maken, waar jouw product overal te koop is, dan zal je denk ik sneller naar Super Store Finder willen kijken. Waarschijnlijk met een aantal add ons, omdat de ‘afstands selectie’ en ‘clusteren van markers’ eigenlijk wel twee heel handige extra opties zijn.
Super Store Finder heeft zoveel functionaliteiten, dat het eigenlijk ondoenlijk is op te noemen wat het ‘meer’ heeft dan WP Store Locator. Wat wel zinvol is, is aan te geven, wat deze plugin niet heeft en WP Store Locator wel.
Wanneer we hiernaar kijken, dan kijken we al naar de add ons voor WP Store Locator, omdat de gratis versie eigenlijk niets heeft, wat in de betaalde concurrent ontbreekt.
Maar de ‘Statistics’ module ontbreekt helemaal in Super Store Finder. Er is geen ingebouwde manier om te zien welke zoekopdrachten het meest populair zijn bijvoorbeeld.
Met Google Analytics of Matomo Analytics is dit overigens wel op te lossen.
Ook een widget om ‘snel te zoeken’ ontbreekt. Een goed alternatief zou zijn een knop in de sidebar te plaatsen met een tekst als ‘vindt onze locaties’.
Wanneer je Elementor Pro gebruikt is het zelfs mogelijk om de hele ‘Location finder’ interface van Super Store Finder in één enkele popup te plaatsen!
Prijsvergelijk
Kies je voor WP Store Locator, dan ga je pas betalen als je ook een add on toe wilt voegen. De meest voor de hand liggende add on is de CSV Manager, waarmee je jouw filialen of verkooppunten vanuit een bestand in kan voegen.
De kosten voor deze add on zijn op jaarbasis. Op het moment dat ik dit schrijf, 39 dollar per jaar.
Alle kosten voor Super Store Finder zijn éénmalig : Zowel voor de plugin zelf (op dit moment 23 dollar) als de verschillende add ons (op dit moment 13 dollar per add on).
Mijn persoonlijke voorkeur
WP Store Locator is een goede plugin, maar wordt op dit moment zoals het er nu uitziet nog wel onderhouden, maar niet meer doorontwikkeld. Super Store Finder is een plugin die legio mogelijkheden biedt en nog steeds wordt doorontwikkeld.
Voor mij is de keuze eigenlijk heel duidelijk. Tenzij -zoals eerder opgemerkt- je geen groei wensen met betrekking tot het aantal locaties van je verkooppunten hebt, is WP Store Locator nog steeds een goed alternatief.
Heb je wat meer ambities, dan kan je beter kiezen voor de Super Store Finder plugin, die net zo ambitieus is als jij!
Bij blijven?
Enkele jaren na dit artikel heb ik een tweede artikel over hetzelfde onderwerp geschreven, met drie totaal andere plugins besproken. Want ik schrijf regelmatig over WordPress. En de kans, dat jij waardevolle informatie misloopt door mijn blogartikelen te missen is dan ook heel groot.
Zorg daarom dat je bij blijft en abonneer je op de browser push berichten. Krijg bericht van mij bij iedere nieuwe blogpost. Klik op de rode bel linksonder op de pagina en volg de instructies om voortaan geen blogbericht meer te missen!