WordPress Shopfinders vergeleken

wordpress shopfinders

In dit artikel wil ik graag een groep van plugins onder je aandacht brengen die te maken hebben met de volgende onderwerpen.

  • Je verkoopt een uniek product, wat verkocht wordt door een aantal (wek) winkels, die je graag wilt benoemen.
  • Je hebt een bedrijf met meerdere vestigingen
  • Je biedt coaching / training diensten aan die zich over het hele land verspreiden…

dan ben je mogelijk geïnteresseerd om het voor jouw doelgroep makkelijk te maken ‘jouw’ vestigingen te vinden. Maar hoe doe je dat? WordPress Shopfinders vormen hier het antwoord op je vraag. Maar wat zijn dit eigenlijk?

Google Maps

wordpress shopfinders

Natuurlijk ben je niet onbekend met Google maps. Tenminste, dat mag ik hopen, anders heb ik in de afgelopen 10 jaar toch echt iets verkeerd gedaan. Google Maps is een krachtig instrument van Google om niet alleen jouw bedrijf te vinden, maar ook de bedrijven waar jij op de één of andere manier aan geaffilieerd bent.

En in de blogpost van vandaag wil ik vooral dit duidelijk maken.

Wat zijn de diensten waarmee jij je identificeert en hoe wil jij dit duidelijk maken?

Om te beginnen met een aantal voorbeelden.

Stel. Jij runt een coaching bedrijf. Maar jij bent niet de enige coach die jouw methode gebruikt. Sterker nog: Andere coaches hebben een licentie gekocht om jouw methode te mogen gebruiken.

Of

Stel. Jij verkoopt een uniek product. Bijvoorbeeld de ‘Metafysische Energie Pomp’, een apparaat wat op de een of andere manier energie van daar naar hier stuurt. En jij hebt een aantal verkooppunten en een aantal consultants. En je wilt beide groepen apart aan kunnen bieden

Of

Stel, je hebt een culinaire blog. En in jouw blog geeft je een review over het eten wat de bedrijven die je onderzocht hebt te bieden hebben. Jij wilt op een kaart van Nederland de horeca gelegenheden en de waardering aan kunnen bieden.

Wat voor websites zou je nodig hebben om jouw diensten/ervaringen aan te kunnen bieden?

Wanneer je werkt in WordPRess zou een willekeurige WordPress Shopfinder plugin helemaal binnen jouw pakket van wensen passen.

Maar laten we hier eens in detail naar kijken.

Laten we het ruim zien

Wanneer we op een kaart verschillende vestigingen van wat dan ook willen laten zien, dan noemen we dat een ‘shopfinder’ of een ‘storelocator’, hoewel de term de lading absoluut niet dekt. Zoals je al uit bovengenoemde voorbeelden op hebt mogen maken, kan je deze categorie van plugins voor veel meer gebruiken dan alleen het vinden van een vestigings locatie van jouw winkels of de winkels die jouw producten verkopen.

Het zijn plugins waarop we meerdere locaties weer kunnen geven door een ‘pin’ op een kaart toe te voegen en bovendien op de één of andere manier faciliteiten bieden om binnen deze locaties te kunnen zoeken.

In dit blogartikel wil ik een drietal van deze WordPress shopfinders of store locators nader met jou bekijken.

Googles API-streken

Hoewel het theoretisch mogelijk is, om een dergelijke functionaliteit anders van via Google Maps uit te voeren, is ‘Google Maps’ toch wel de makkelijkste oplossing om ‘punten’ op een kaart te tonen. Google doet dat helaas tegenwoordig niet meer gratis. Je moet ervoor betalen. Dat betekent ook, dat je je aan zal moeten melden bij Google en een zogenaamde ‘API key’ aan zal moeten vragen.

Vroeger maakte Google het je heel moeilijk en moest je voor vrijwel iedere denkbare dient een aparte API key aanvragen. Tegenwoordig gaat dat iets makkelijker Je hebt één key voor meerdere diensten.

In het verleden -toen je voor Google Maps een aparte key nodig had- kon je maandelijks een x aantal opvragingen gratis doen en zodra je meer dan het aantal gratis opvragingen had gedaan, stopte de dienst en moest je gaan betalen. Nu werken de Google API services op een iets andere manier. Je begint gelijk met betalen, maar je krijgt van Google iedere maand een ‘krediet’ van 200 dollar. Wanneer je uitsluitend die API key voor Google Maps gebruikt ben je eigenlijk beter af dan vroeger, omdat je veel meer ‘gratis opvragingen’ kan doen.

Voor alle duidelijkheid, een ‘opvraging’ is de vraag voor de locatiegegevens van één enkele vestiging. Heb jij dus een kaart met 1000 vestigingen, dan zal bij iedere keer dat je kaart wordt opgevraagd Google dit tellen als 1000 opvragingen. Om te voorkomen, dat je met een drukbezochte site met kaarten met vele ‘pins’ na enkele dagen al straatarm bent, zullen de besproken plugins de resultaten van een opvraging tijdelijk ‘cachen’.

Hé, Wilko, verval je niet in herhaling?

Mocht je denken, dat ik vaker over dit onderwerp heb geschreven, dan heb je helemaal gelijk. Enkele jaren geleden heb ik ook uitgebreid over dit onderwerp geschreven. Zie dit artikel vooral als een aanvulling op het eerdere artikel. Er zijn immers sinds die tijd enkele plugins bijgekomen.

Google Maps Plugin van Elfsight

s

Aan de naam zou je niet snel denken dat deze plugin geschikt is als ‘store locator’, maar dat is duidelijk wel het geval. Een aardige bijkomstigheid van deze Google Maps Plugin is dat je eventueel een ‘metabox’ aan bepaalde posttypen toe kan voegen, waarin je de locatiegegevens zet, waardoor je automatisch een kaart bij de betreffende post krijgt. Leuk voor een reisblog, of een site met recenties van restaurants.

Naast deze ‘maps per blogpost’ kan ik ook aparte maps maken die ik door middel van een shortcode in iedere pagina in kan voegen. Per kaart kan ik diverse locaties aangeven en aan iedere locatie kan ik een specifieke categorie of pin koppelen. Wanneer ik bijvoorbeeld een kaart met uitgaansgelegenheden in Rotterdam zou willen maken, zou ik voor theaters, restaurants, bioscopen etc ieder een eigen pin kunnen gebruiken. Daarnaast zou ik een categorie toe kunnen voegen of het een gelegenheid is, die het best gedurende de dag, ’s avonds of ’s nachts bezocht kunnen worden.

Kortom een plugin die aardig wat mogelijkheden biedt.

Het nadeel is hier echter, dat het in de huidige versie van de plugin niet mogelijk is om bestanden te importeren. Alle ‘gelegenheden’ zullen dus met de hand moeten worden ingevoerd en bijgehouden.

WP GoogleMaps

WordPress Shoplocators

Van de WP GoogleMaps plugin zijn er twee versies, een gratis versie en een betaalde. Met de gratis versie kan je één kaart maken. Daarop natuurlijk wel meerdere ‘pins’ voor meerdere locaties. Vergeleken met de hierboven besproken plugin mis ik toch een aantal voor mij zeer belangrijke functies. Functies die in de betaalde versie overigens wel beschikbaar zijn :

  • Ik kan geen links toevoegen aan de map pins.
  • Ik heb maar één kaart beschikbaar
  • Ik kan geen categorieën aan mijn locaties toevoegen
  • Ik krijg geen ‘route informatie’ wanneer ik wil weten hoe ik er kan komen.

Kies ik daarentegen voor de betaalde versie, dan krijg ik ineens heel veel meer. De mooiste toevoeging vind ik echter wel de mogelijkheid om kaarten te koppelen aan custom post types. Daarnaast heb ik vele verschillende manieren om gegevens te importeren en te exporteren, inclusief een geheel automatische import via een REST API. Eén van de mogelijkheden -die overigens wel zelf geprogrammeerd zal moeten worden- is vanuit een adressenbestand automatisch de gegevens in te lezen en deze ook automatisch toe te voegen aan de kaarten.

Hierbij één belangrijke tip: Importeer deze gegevens niet te vaak. Iedere keer dat ze geïmporteerd worden zal de plugin bij Google Maps aan de hand van de adressen de locatiegegevens opvragen. Wanneer je bijvoorbeeld 1000 adressen ieder uur zou willen updaten, gaat dit aardig in de papieren lopen. Zie ook mijn stukje over de API key.

Wanneer je precies wilt weten, wat er met deze plugin mogelijk is, adviseer ik je een kijkje te nemen op de ‘features’ pagina van de pro plugin en niet in het -nogal beperkte- lijstje met ‘pro features’ op de pagina in de WordPress plugin repository. Want deze WordPress shopfinder kan behoorlijk wat.

Directory Pro

wordpress storefinders

De Directory Pro plugin is van een heel ander kaliber. Bij de andere besproken plugins was ‘Google Maps’ eigenlijk leidend. Je gebruikt Google Maps en voegt daar functies aan toe.

Directory Pro van e-Plugins bekijkt dit vanuit een heel andere hoek: Je hebt een site waar je locaties op aanbiedt en je voegt hier een kaart aan toe.

De plugin is in hoge mate te configureren. Of je nu een kaart van alle dierenasiels, massagesalons, bezienwaardigheden of restaurants in Nederland -of wereldwijd- in kaart wilt brengen, met Directory Pro heb je een vrij compleet systeem om dit te realiseren, inclusief de mogelijkheid voor mensen om hier eigen locaties aan toe te voegen.

Je kan hier zelfs een membership systeem mee implementeren, waarbij mensen periodiek voor hun ‘listing’ betalen. En die betaling kan eventueel via WooCommerce, dus ook Europese betaalmogelijkheden als iDEAL, Bancontact en SOFORT worden ondersteund.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Gratis e-Boek: Een Goed Converterende Webshop

Realiseer de omzet die je verdient!

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.