Traditiegetrouw weer een paar nieuwe plugins om te bekijken
Om de één of andere reden, blijven mensen het maar leuk vinden om hun website uit te breiden met extra plugins. Dat is natuurlijk prima, maar hier is altijd één waarschuwing op de plaats. Plugins betekenen per definitie een vertraging van je website.
Het is dan ook belangrijk om plugins selectief te gebruiken.
Maar na dit waarschuwingswoord, laten we gewoon eens kijken naar een aantal interessante plugins om mogelijk aan je site toe te voegen.
Liker
De eerste plugin waar ik de aandacht op wil vestigen is Liker. Wat deze doet is heel eenvoudig. Aan het einde van een blogartikel, product of wat voor andere post dan ook -je kan dit zelf instellen- krijgt de lezer de vraag of het geschrevene nuttig was.
Onder aan deze pagina kan je ‘liker’ ook in actie zien. De plugin bezit talloze opties om de knoppen from te geven en de vragen en antwoorden aan te passen naar eigen behoefte.
Zelf gebruik ik deze plugin al zo’n twee maanden op de WordXpression site. Was het je niet opgevallen?
Dat is inderdaad het grootste probleem. Mensen zien deze knoppen makkelijk over het hoofd, of negeren deze gewoon. In de tijd dat ik deze knoppen op mijn site had hebben 43.000 mensen de WordXPression site bezocht. En maar 29 mensen hebben op die knoppen geklikt.
Aan de positieve kant: Iedereen die op de knop klikte vond dat het blogartikel hem of haar geholpen had.
Wat op zich ook heel logisch is. Iemand die geen baat heeft bij het blogartikel, zal niet tot helemaal onder aan de pagina doorscrollen.
In technisch opzicht een goede plugin, maar kijkend naar mijn eigen ervaringen hiermee, betwijfel ik het nut. Mocht jij een meer interactieve doelgroep hebben, dan is deze plugin echter mogelijk de moeite van het bekijken waard.
Tijd voor de feestdagen: Buy for Me!
De feestdagen komen er weer aan. En daarmee natuurlijk een enorme stroom cadeaus. Nu heb ik het in het verleden meer dan eens over Wishlist plugins gehad, maar ‘Buy for Me‘ is een heel stuk direkter. Wanneer je deze plugin toevoegt aan je WooCommerce winkel, zal er bij ieder product een ‘Buy for Me’ knop komen te staan. Klik je hierop, dan krijg je de specifieke ‘Buy for Me’ dialoog te zien, waarmee je een keurig opgemaakt email bericht verstuurt naar de persoon die geacht wordt het product voor je te kopen.
WooCommerce Brands
Ben jij een echte merkenfan? Dan zal je in je webwinkel waarschijnlijk jouw klant ook graag de mogelijkheid willen geven om op merk te selecteren. En in principe kan dit met de standaard WooCommerce ook prima. Je kan ‘merk’ namelijk als een attribuut of een productcategorie toevoegen.
Maar als je het merk nog iets ‘zichtbaarder’ wilt maken, bijvoorbeeld door een logo, dan is WooCommerce Brands een geweldige plugin.
Want niet alleen voegt het een ‘Merk’ veld toe aan je product, we komt ook een aantal handige widgets mee me, die het mogelijk maken de merken in een logoslider of als image list te laten zien.
Handige plugin dus, wanneer jouw bezoekers vaak op merk selecteren.
Social Warfare – not just icons
Achter de agressieve naam ‘Social Warfare‘ schuilt een krachtige social media plugin. Het eerste wat deze plugin doet, is het tonen van social share icons. Leuk natuurlijk, maar daar heb je al honderden plugins van en -wanneer je Elementor gebruikt– heb je dit niet eens nodig.
Maar de plugin heeft een aantal andere leuke zaken. Zoals het tonen van het aantal likes of shares, een ‘click to tweet’ functie, waarmee je tekst kan markeren en direct kan tweeten, een ‘content protection’ functie (waarover later meer) en in de betaalde premium versie van de plugin kan je bovendien alle afbeeldingen automatisch ‘pinbaar’ maken voor Pintrest.
Content protection
Je bent er misschien niet van op de hoogte, maar er zijn diverse diensten die het toestaan aan de abonnees op die diensten om eigen advertenties over jouw site te plaatsen. Ik kan dus een ad maken, naar jouw site linken, en de bezoekers via die link aan die site zien bij jouw op de site een advertentie, die jij er nooit hebt geplaatst.
Als je dit wilt voorkomen, dan is de ‘content protection’ in Social Warfare precies wat je zoekt.
Gutenspot
En weer een Gutenberg plugin. Gutenspot maakt het mogelijk om zogenaamde ‘hotspots’ op een afbeelding te kunnen plaatsen. Een ‘hot spot’ is een punt op een afbeelding, waarbij als je er over hovert of erop klikt ‘iets gebeurt’.
Een aardige demonstratie van wat mogelijk is, zie je op de demonstratiepagina voor deze plugin.
Met name de menu items ‘On Hover’ en ‘WooCommerce Hotpoints’ zijn interessant om te bekijken.
Met betrekking tot het gebruik voor WooCommerce is één van de aardige opties, dat je bijvoorbeeld in een blogbericht een foto kan laten zien, waarop diverse producten die jij aanbiedt staan. Je kent het vast wel vanuit mode- of interieurtijdschriften. In de foto staan ‘hot spots’, klikt de bezoeker op zo’n hotspot krijgt hij een pop up met het product te zien, en klikt hij daarop gaat hij direct naar het product.
Natuurlijk is deze plugin helemaal compatible met Gutenberg.
Workshop productfotografie
Voor het maken van ‘dit soort’ productoverzicht foto’s zal je zelf aan de slag moeten gaan. Wil jij leren hoe je zelf productfoto’s kan maken, kijk dan ook eens naar de workshop ‘Inleiding Productfotografie‘ van WordXPression.
Vijf nieuwe plugins
Vijf nieuw besproken plugins, die mogelijk jouw site net dat beetje extra bieden, waar je naar zocht. Wil je regelmatig op de hoogte worden gesteld van nieuwe blogberichten van WordXPression, schrijf je dan in op de nieuwsbrief of abonneer je op de ‘browser pushberichten’. Dat laatste kan je doen door op de rode bel in de hoek linksonder te klikken.