Geweldige bezoekstatistieken… en nu ook eenvoudig gemaakt ook!
Ik heb in het verleden al een paar keer ‘Matomo’ als een alternatief voor Google Analytics, plus de mogelijkheden hiermee besproken. Mocht je het vergeten zijn, Matomo (voorheen Piwik) is een statistisch programma, waarmee je jouw sitebezoeken in detail kan meten. Waar Matomo het in mijn optiek op alle punten wint van Google Analytics is de mate waarin je in detail kan gaan met de gegevens.
Het nadeel van Matomo is echter, dat het een extern programma is. Je moet Matomo op een server installeren, of een account bij de Matomo Cloud dienst aanmaken om vervolgens met de Piwik/Matomo plugin van André Bräkling contact te kunnen leggen. Toch een heel gedoe.
Een tweede nadeel is, dat het configureren van Matomo voor e-commerce best lastig is. Dat komt omdat Matomo zelf geen weet heeft van het soort site wat er gemeten wordt, omdat je Matomo in principe op iedere site, niet alleen op WordPress sites, kan gebruiken. En om Matomo duidelijk te maken welke producten er zijn en wat ‘conversie’ is moet je enkele stappen nemen.
In het verleden zijn er pogingen gedaan om een Piwik/Matomo integratie plugin voor WooCommerce te maken, maar al die pogingen zijn enige tijd later een zachte dood gestorven. Er zit -wanneer je ook de conversie wilt meten- dus niets anders op, dan dit ’the hard way’ te doen.
Maar dan nu…
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik pas onlangs op de hoogte ben gekomen van het bestaan van een andere plugin, die met Matomo werkt, maar dan wel op een compleet andere manier.
De makers van Matomo hebben namelijk voor een aantal populaire CMS-en, waaronder natuurlijk WordPress, een plugin gemaakt waarmee de kern van Matomo direct via de plugin geïnstalleerd wordt. Of met andere woorden: Je hebt geen externe dienst meer nodig, om jouw cijfers te krijgen. Deze ‘dienst’ is ingebouwd in de plugin zelf.
En wat nog veel mooier is, de plugin voor WordPress is volledig ‘bewust’ van WooCommerce en Easy Digital Downloads. Wanneer je één van deze twee ecommerce plugins gebruikt ‘weet’ de plugin dat, en zal de conversies van die ecommerce omgevingen foutloos meten.
Maar waarom niet gewoon Google Analytics?
‘Maar’, zal je je wellicht afvragen, ‘waarom niet gewoon Google Analytics’. Zelf gebruik ik op veel sites Google Analytics en Matomo. Maar voor mijn dagelijkse analyses kijk ik liever naar Matomo dan naar Google Analytics. De gegevens zoals beschikbaar gesteld door Matomo zijn meer gedetailleerd. Ik kan bijvoorbeeld makkelijk volgen, welke pagina’s klanten doorlopen hebben, die uiteindelijk een product kopen. Dat is in Google Analytics totaal onmogelijk.
Maar wel belangrijk om te weten. Want als je weet dat een groot deel van je converterende klanten eerst een aantal specifieke pagina’s heeft bezocht, weet je ook, dat meer bezoek leiden naar die pagina’s tot meer omzet kan leiden.
Enkele kanttekeningen
Toch zijn er enkele nadelen aan Matomo Analytics. Het grootste nadeel vind ik zelf, dat het in de site zelf is opgenomen. Dat wil dus zeggen, dat het bijhouden van je analytics de site enigszins zal vertragen. Hoeveel dat in de praktijk zal zijn, daar durf ik geen uitspraken over te doen, maar ik heb in het verleden andere ‘interne statistics’ plugins naar de bittenbak verbannen om juist Matomo Analytics te gaan gebruiken. Een programma dat draait op een andere server dan de WordXPression site.
Een tweede reden is dat je met de plugin versie van Matomo Analytics wel heel gedetailleerd je site verkeer kan meten, maar niet het verkeer, wat over die sites heen gaat.
Zo heb ik zelf om performance redenen ooit de WooCommerce webshop weggehaald uit de WordXPression site, maar draait nu als een ‘stand alone’ shop los van die site. Met de ‘server’ versie van Matomo kan ik probleemloos het verkeer tussen beide sites meten en dus bepalen welk verkeer er converteerd. De ‘plugin versie’ van Matomo kan dit niet.
Heb je maar één website is het tweede nadeel natuurlijk compleet irrelevant, maar het is wel iets om bij stil te staan.
Doen of niet doen?
Is de Matomo plugin nu wel of niet aan te bevelen? Als ik kijk naar de systeemeisen voor het gebruik van deze plugin (aanbevolen memory limit van 256M) dan is het een behoorlijk zware plugin voor de taak die hij uit moet oefenen. Persoonlijk houd ik het liever bij mijn ‘externe Matomo’. Maar wanneer je goede bruikbare cijfers wilt over het gebruik van je website en je wilt geen ’technisch gedoe’, dan is de plugin zeker de moeite van het uitproberen waard.
Blijkt hij toch een negatieve invloed op je performance te hebben, dan heb je immers altijd de ‘uitwijkmogelijkheid’ naar een self-hosted versie van Matomo of het gebruik van de Matomo Cloud.
Blijf op de hoogte!
Blijf op de hoogte met betrekking tot wat er rond WordPress en online ondernemen gebeurt. Schrijf je in voor de nieuwsbrief van WordXPression, of laat je door browser pushberichten op de hoogte houden. Dat laatste doe je eenvoudig door op de rode bel linksonder te klikken en de instructies te volgen.