Fundraising met een WordPress Plugin?

Fundraising, donaties en crowdfunding – Het kan allemaal met WP Fundraising Donation and Crowdfunding Platform

Ok, de naam van de plugin is een beetje een mond vol, maar het geeft ook wel heel duidelijk aan, waar deze plugin voor bedoeld is.

Want WP Fundraising Donation and Crowdfunding Platform is bedoeld voor… inderdaad. Dat allemaal.

Nu is fundraising met een WordPress plugin ook met tal van andere plugins mogelijk, maar voor een concrete toepassing bleken de meeste niet echt te voldoen.

Ik liep min of meer toevallig tegen deze plugin aan. In het verleden heb ik op deze site reviews gepost van ElementsKit, MetForm en op dit moment heb ik nog een derde plugin van deze makers ‘klaar staan’ om getest te worden, tot ik ineens tegen dit juweeltje op liep.

Alles draait om de eenvoud

Het Goede Doel

Enige achtergrondinformatie

Vorig jaar is een lieve vriendin van mij heel plotseling overleden aan de nasleep van COVID. COVID zelf heeft haar de das niet omgedaan, maar wel een gecombineerd orgaan falen. Elena was een succesvol ondernemer en deelde gul uit haar welvaart. Eén van de projecten die zij had opgezet en sponsorde is een stichting die opvanghuizen voor mishandelde vrouwen runt in Rusland. In haar laatste wensen had ze kenbaar gemaakt, dat ze graag wilde, dat ik plaats zou nemen in het bestuur van die stichting.

Tegen zo’n verzoek kan je geen nee zeggen.

Eén van de zaken die we als stichting oppakten was het vernieuwen van de website. De website was in 2015 gemaakt door een goedwillende amateur, maar is heel hard aan vernieuwing toe. Wat we als bestuur echter wel heel goed vinden aan goed willende amateurs, is dat zij actief zijn voor iets waar ze in geloven. Dus in plaats van de bouw van de website uit te besteden, hebben we ervoor gekozen de ‘communicatie’ groep van vrijwilligers de site te laten bouwen. Welleswaar onder mijn deskundige begeleiding.

En al snel kwam er naar voren, dat de website eigenlijk uitnodigend zou moeten zijn om online donaties te kunnen doen. En hoewel er een groot aantal donatie plugins voor WordPress beschikbaar is, moesten we er één hebben die makkelijk in het gebruik was. Iemand zou in een korte uitleg met zo’n plugin uit de voeten moeten kunnen.

En daar is deze plugin met de onmogelijk lange naam eigenlijk heel goed geschikt voor. En voor veel meer…

En veelzijdig

Nu is de plugin niet alleen geschikt voor goede doelen, maar ook voor crowdfunding. Maar wat is hier nu eigenlijk het verschil?

Bij donaties vraag je mensen om een bepaald bedrag te doneren. Veelal vanuit het oogpunt van ‘alle kleine beetjes helpen’. En vaak is dat ook zo. Met bijvoorbeeld donaties aan de voedselbank zal je niet het armoedeprobleem in Nederland oplossen, maar je draagt wel enigszins bij…

Anders is het bijvoorbeeld met de bouw van een ziekenhuis. Dit soort acties is vaak ‘alles of niets’… een ‘beetje ziekenhuis’ kan je niet bouwen. Als er niets genoeg binnen komt, kan het doel in zijn geheel niet worden gehaald.

In zo’n geval wil je misschien niet direct om donaties vragen, maar om zogenaamde ‘pledges’, beloftes, dat -indien genoeg mensen bij elkaar gevonden kunnen worden om iets ‘waar’ te maken- de ‘gepledgde’ beloften waargemaakt zullen worden.

Crowdfunding

In zo’n geval spreken we over ‘crowdfunding’. Je vraagt een menigte om te steunen bij het bereiken van een doel, maar alleen wanneer het noodzakelijke bedrag voor dat doel werkelijk wordt bereikt, zal er betaald worden.

Je kan je voorstellen, dat in het geval van donaties het allemaal niet zo ingewikkeld is. Een organisatie vraagt om geld, de gulle gever betaalt, en daarmee is het rond.

In het geval van crowdfunding is het echter een stukje ingewikkelder. Omdat mensen niet direct betalen, maar je wilt voorkomen, dat mensen beloften doen en niet waarmaken wil je eigenlijk dat geld reserveren. Tenminste dat is hoe de grote crowdfunding platforms het doen. Ze kijken of het mogelijk is om het bedrag van de creditcard te halen, maar doen dit uiteindelijk niet. De autorisatie om dit te doen blijft echter gehandhaafd.

Loopt de deadline af waarop het bedrag gerealiseerd zou moeten zijn, maar is er nog steeds onvoldoende binnen, dan gebeurt er verder niets. Is de deadline afgelopen en is er wel voldoende beloofd, dan incasseert het platform die bedragen via de creditcard.

De plugin gaat er echter van uit, dat in geval van een crowdfunding campagne ook gewoon betaald gaat worden. Er is dus niet echt sprake van een ‘pledge’, iemand betaalt het bedrag al. En dat bedrag mag jij terugbetalen op het moment dat het crowdfunding project niet doorgaat. Een berg met administratie waar je niet op zit te wachten lijkt me.

Vanuit een heel praktisch Nederlands oogpunt zou ik dus niet eens willen beginnen aan het opzetten een crowdfunding site. De enige manier waarop dit werkelijk werkend is te krijgen is met creditcard betalingen.

We beperken ons dus met betrekking tot deze plugin tot de donaties.

De basis: Campagnes!

De basis van je Donatie pagina is de Campagne.

fundraising met een wordpress plugin

Een campagne is gewoon een WordPress pagina met daaronder een blok waar je de gegevens over de campagne in kan geven. Bekijk je deze campagne aan de frond-end dan komt de tekst links, en het blok met gegevens over de campagne rechts op de pagina te staan.

Op zich niet echt een pakkende inhoud.

Helaas gebruiken de makers van de plugin de ‘oude’ editor voor de inhoud van de pagina en niet Gutenberg. Dus de enige manier om het toch meer wervend te krijgen is je pagina op de bouwen met behulp van Elementor.

Gelukkig is er een tweetal widgets voor Elementor beschikbaar waarmee je de informatie kan integreren met je Elementor pagina. En werk je met een andere page builder, dan kan je altijd nog gebruik maken van de shortcode om het donatieformulier te tonen.

fundraising met een WordPress Plugin

De donaties

Voor wat de donaties betreft, is er een aantal manieren om deze toe te voegen. Je kan als eerste -en makkelijkste- gewoon een veld tonen wat gebruikt kan worden om te doneren. De bezoeker tikt een bedrag in en betaalt.

Nu ben ik -nog- geen expert in het werven van fondsen, maar ik heb inmiddels wel wat waardevolle tips gekregen van mensen die dat wel zijn. Mensen betalen graag gericht!

Benoem wat er met het geld gedoneerd gedaan kan worden. Om een voorbeeld te geven (de bedragen zijn niet precies maar afgerond voor het voorbeeld ), voor de website voor de opvanghuizen in Rusland zou je de volgende ‘knoppen’ op de site kunnen plaatsen.

  • Voor 3 euro kan één bewonder een ontbijt, middag- en avondmaal krijgen.
  • Voor 120 euro kan één bewoner een hele maand gehuisvest worden, inclusief maaltijden.
  • Voor 40 euro kan één bewoner een maand de social-/emotionele ondersteuning van een beroepskracht krijgen die zij nodig heeft.

Mensen geven graag donaties met een concreet doel. En door te vertellen wat bijvoorbeeld voeding, huisvesting en professionele ondersteuning kost, maak je zichtbaar waarmee mensen concreet kunnen helpen.

Het maakt ook zichtbaar dat met iedere donatie wel iemand geholpen is.

Probeer dan ook altijd bij een donatiewebsite zichtbaar te maken hoe je kan helpen. Of, vanuit een heel ander oogpunt, wat je mag verwachten in ruil voor een donatie.

De donateurs vermelden

De denkbeeldige voetbalvereniging ‘De Scheve Schaats’ heeft een nieuw clubgebouw nodig. Nu is een clubgebouw natuurlijk niet zo ‘op te delen’ in kleine deel donaties. Zoiets als ‘voor 5 euro kunnen we een deurkruk kopen’. Toch kan je zo’n actie ook ‘opdelen’ in concrete giften, zoals bijvoorbeeld :

  • Iedere gift wordt -tenzij u dat niet wilt- op onze website vermeld.
  • Voor een gift van 50 euro, wordt uw naam bovendien in ons clubblad vermeld
  • Voor een gift van 500 euro, wordt uw naam vermeld op een plaquette in ons nieuwe clubhuis
  • Voor een gift van 5000 euro, worden uw naam en bedrijfslogo vermeld op de plaquette
  • Voor een gift van 10000 euro krijgt u een jaar lang een reclamebord langs de lijn.

De betaling

Voor fundraising met WordPress zijn er al verschillende plugins beschikbaar. Het nadeel van veel van deze plugins is echter, dat deze niet echt geschikt zijn voor de Nederlandse (of Russische) markt. Want de meeste plugins ondersteunen Stripe en PayPal. Niet meer. En daarmee mis je toch een groot mogelijk donerend publiek.

Deze plugin met de veel te lange naam heeft echter naast integratie met de bekende zojuist genoemde providers ook de mogelijkheid om te integreren met WooCommerce. En inmiddels weten we natuurlijk, dat WooCommerce uitermate geschikt is om via welke betaalprovider dan ook te kunnen betalen.

Kortom, deze plugin in combinatie met WooCommerce is eigenlijk geschikt voor iedere land waar online betaald kan worden.

Enkele tekortkomingen

Toch mis ik een aantal zaken. En twee dingen die ik mis zijn toch wel heel belangrijk. Allereerst iets heel eenvoudigs, maar toch essentieels. Een vriendelijk bedankt mailtje nadat iemand heeft gedoneerd.

Een tweede punt wat veel essentiëler is, is het ontbreken van een koppeling met email marketing providers als MailChimp en ActiveCampaign. Je wilt je donateurs natuurlijk blijven informeren.

Voor dit laatste punt zou je als ‘work around’ een toestemmingsveld aan het formulier toe kunnen voegen, en iedereen die toestemming geeft via een export importeren in je email marketing programma. Maar dit is een knullige oplossing.

Ik heb dit echter doorgegeven aan de makers van de plugin. Laten we hopen, dat dit in een volgende versie wordt toegevoegd. Mijn ervaring met de makers is dat ze goed reageren op commentaar van de gebruikers.

Daarnaast gaat het Engels enkele malen de fout it. In het eerste screenshot zie je bijvoorbeeld, dat bij de campagne instellingen er sprake is van een ‘Raised amount’. Dat is verwarrend, want ik zou denken, dat ik hier het bedrag in moet vullen, wat er op dat moment al opgehaald zou zijn. Wat hier hoort is echter het doelbedrag.

En ik begrijp best wat er met een ‘terget’ bedoeld wordt, maar het is toch echt een ‘target’. Bovendien is een ‘goal terget’ niet alleen fout, maar zelfs dubbelop.

Geen vertaling

Een kleinere tekortkoming is het nog ontbreken van een Nederlandse vertaling, waardoor enkele enkelstalige termen in de frond end komen te staan. Dit is echter met Loco Translate makkelijk op te lossen.

Algemene indruk

De plugin doet wat hij moet doen. En dat doet hij goed. Tenminste voor wat het donatiedeel betreft. Het ‘crowdfunding’ deel is sowieso in een land als Nederland waar creditcards niet echt super populair zijn een wat heikel onderwerp.

De documentatie is in eerste instantie wat lastig te vinden. Omdat de plugin in de WordPress repository wordt aangeboden, had ik toch wel een link naar de documentatie verwacht. Inmiddels heb ik deze echter gevonden.

Het is mooi, dat het mogelijk is om de plugin ook zonder Elementor te gebruiken, maar de standaard ‘Campagne’ pagina’s zien er weinig inspirerend uit. Het maken van een landingpage in Elementor met een Widget die je ‘verbindt’ met je campagne kan echter een fraaie wervingspagina opleveren.

En, oh ja, je hebt geen Elementor Pro nodig!

Wil je meer weten over het maken van een fraaie landingspagina met Elementor, dan heb ik daar nog wel een leuke gratis cursus over.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.