MyShopKit – Een uitkomst wanneer je geen Elementor gebruikt…
Ik heb meer dan eens in blogpost verteld, hoe krachtig het is om Elementor te gebruiken voor je WooCommerce webshop. Behalve minder plugins (wat een snellere site betekent) en extreem flexibele product pagina’s komt Elementor Pro ook nog eens met een krachtige pop up builder. Kortom… je krijgt alles wat je nodig hebt om een succes te maken van je webshop.
Maar wat nu wanneer je geen Elementor Pro gebruikt. Om wat voor reden dan ook?
Nog niet zo gek lang geleden liep ik tegen een heel leuke plugin aan. ‘MyShopKit‘. En het idee van deze plugin is om in één plugin ‘alles’ te bieden (alles is een heel groot woord, en wanneer je doorleest merk je dat er toch ook een paar dingen ontbreken) wat je nodig hebt voor een succesvolle WooCommerce website.
De Basis van MyShopKit
De basis van MyShopKit wordt gevormd door een keuze uit een ‘Pop Up’ of een ‘Smart Bar’. Dit verschil is eigenlijk een beetje kunstmatig, omdat de vervolginstellingen voor beide vergelijkbaar zijn en een ‘Smart Bar’ eigenlijk gewoon een bijzonder soort pop up is. Eén die als een balk aan de bovenkant of de onderkant van de pagina komt te staan. Maar laten we gewoon de indeling van de plugin volgen.
Het doel van je pop up of smartbar
De volgende keuze die je in MyShopKit moet maken is het doel van je pop up of smartbar. En om te voorkomen, dat ik iedere keer volledig ‘pop up of smartbar’ moet tikken, noem ik het in het vervolg gewoon ‘pop up’.
Er zijn zes mogelijk verschillende doelen :
- Collect e-mails: Een popup voor het verzamelen van email adressen.
- Collect e-mails with Win Wheel: Het verzamelen van email adressen met gebruik van een zogenaamd ‘Win Wheel’. Hier ga ik later op in.
- Collect Emails and get Social followers with coupons: Na zich aangemeld te hebben voor je nieuwsbrief krijgt je nieuwe abonnee een couponcode.
- Get Social followers: Motiveer je bezoekers zich aan te melden voor de social media waarop je actief bent.
- Target a URL: Stuur mensen naar een specifieke pagina toe.
- Product recommendations: Breng specifieke door jou uitgezochte producten onder de aandacht van je bezoeker.
Wat ik hier mis -en de regelmatige lezer van mijn blog zal dit zeker opgemerkt hebben- is de mogelijkheid om ‘iets’ te doen met abandoned carts. Wat ik eigenlijk toch wel jammer vindt, omdat dit eigenlijk één van de beste ‘omzetverbeteraars’ is. Mocht je overigens willen weten, wat je wel allemaal met abandoned carts kan doen, dit komt uitgebreid ter sprake in mijn cursus ‘WooCommerce in Detail‘.
Het ontwerp
De volgende stap is het ontwerpen van de daadwerkelijke pop up. Ik heb ze niet geteld, maar volgens de maker van de plugin zijn er meer dan 430 templates hiervoor beschikbaar. Vervolgens kan je deze template naar eigen wensen aanpassen.
In de afbeelding hierboven zie je gelijk al een klein ‘foutje’ in deze templates. Wanneer je kijkt naar de tijdseenheden in de countdown zie je daar vreemde (volgens mij Vietnamese) termen voor dagen/uren/minuten/seconden staan. Dit kom je vaker tegen in deze plugin. Deze teksten kan je niet zomaar in de pop up editor bijwerken, maar dat zal je moeten doen via de vertaalbestanden. Bijvoorbeeld met behulp van Loco Translate. Ik heb deze ‘fouten’ doorgegeven aan de maker van de plugin en laten we hopen, dat dit snel wordt gecorrigeerd.
Countdowns en ‘Win wheels’.
Hierboven heb ik al aangegeven wat ik toch eigenlijk best in deze plugin mis (abandoned cart pop ups), maar laat ik ook even aangeven wat ik hier ook heel mooi vindt in MyShopKit. Eén van de fraaie dingen is bijvoorbeeld de ‘countdown’, waarmee je zichtbaar kan maken hoe lang een bepaalde korting / waardebon of wat dan ook nog geldig is.
Maar dat kan ik natuurlijk ook heel makkelijk in Elementor Pro doen. Daar zit ook een countdown timer in.
Wat ik niet in Elementor Pro kan doen is een zogenaamd ‘Win Wheel’. In ruil voor zijn email adres krijgt de bezoeker een ‘draai’ aan het rad van fortuin en op basis van het resultaat krijgt hij een bepaalde korting bij zijn of haar eerstvolgende aankoop. Dit is een krachtige manier om je mailinglijst te laten groeien.
Wat ik hier een fraaie extra aan gevonden zou hebben, is wanneer iemand ‘extra turns’ zou krijgen door dit win wheel via social media te delen. Helaas… ook dat maakt geen onderdeel uit van de plugin (maar ook dit heb ik de maker als suggestie doorgegeven).
Integraties
Het aantal Marketing Mail diensten waarmee deze plugin integreert is beperkt, maar de meest populaire komen in ieder geval wel in de lijst voor :
- MailChimp
- ActiveCampaign
- CampaignMonitor
- GetResponse
- iContact
- Klaviyo
Conclusie
Zelf vind ik ‘MyShopKit‘ een interessante plugin. Ik zal hem niet intensief gaan gebruiken, omdat Elementor Pro al bijna alles biedt wat ik nodig heb. Mocht ik af en toe op een site een ‘Win Wheel’ actie willen doen, dan is het zeker de moeite waard om de plugin tijdelijk op deze site te activeren.
Gebruik je geen Elementor Pro, dan is dit toch wel een heel voordelige plugin (Hij kost éénmalig ongeveer 4 tientjes) om converterende pop ups binnen je webshop te gebruiken.