Tien WooCommerce plugins die meer dan de moeite waard zijn!
In mijn blog bespreek ik met grote regelmaat WooCommerce plugins die meer dan de moeite waard zijn. Maar de tien WooCommerce plugins die ik in dit artikel bespreek blinken om de één of andere reden toch best wel uit.
Dus ben je een webwinkelier, lees vooral verder.
1. Metorik
Wanneer je minder dan 5000 euro omzet per maand hebt met je WooCommerce shop, dan is deze dienst (dus eigenlijk geen plugin) niet eens de moeite waard om naar te kijken. Ga alsjeblieft gelijk door naar plugin nummer twee. Heb je wel minimaal zoveel maandelijkse omzet, wordt Metorik ineens heel erg de moeite waard.
Metorik bestaat uit twee onderdelen. Het ene onderdeel is diepgaande analyse van de performance van jouw webshop. Zelf heb ik een maandje een proefabonnement genomen en als fanatiek cijferfanaat leek Metorik al mijn dromen waar te maken… en die zelfs te overtreffen.
De eerste verrassing was dat Metorik bij het aangaan van het abonnement op basis van de op dat moment voorhanden zijnde gegevens (Google Analytics en sales cijfers in WooCommerce zelf) met terugwerkende kracht probeerde zoveel mogelijk gegevens alsnog te interpreteren.
Natuurlijk waren de gegevens niet zo uitgebreid in vergelijk met wat ik na dat moment aan overzichten kreeg, maar het was toch een WOW ervaring voor mij.
Want ik zie niet alleen de omzet… ik kan ook de gemaakte kosten importeren via een CSV bestand, of op andere manieren en ik krijg geen omzet rapportages meer, maar pure winst rapportages. De kosten van Facebook- en Google advertenties worden -nadat ik de verbinding heb gemaakt met mijn accounts daar- automatisch geïmporteerd.
Nog een leuke eigenschap. Wanneer je meerdere webshops hebt (die heb ik) worden de cijfers over de websites prachtig geconsolideerd.
Met andere woorden, één rapport wat mij prima info geeft over all mijn webshops.
Kortom, een zee van informatie, waar je makkelijk in kan verdrinken… maar wanneer je kan zwemmen kom je er toch flink mee vooruit.
Maar er is meer. Het zijn niet alleen de ‘cijfertjes’ die geweldig zijn. Metorik biedt een aantal andere services aan om die cijfertjes nog meer omhoog te krijgen. Zoals het geautomatiseerd verzenden van specifieke emails aan klanten gebaseerd op specifieke kenmerken van die klant.
Of zoals het automatisch verzenden van ‘abandoned cart emails’.
Of zoals een integratie met een aantal van de meest bekende online helpdesk systemen, waardoor je direct bij het ingeven van een support request het ordernummer bij de hand hebt…
Of… Er is eigenlijk meer dan genoeg.
Metorik is bedacht en op de markt gebracht door Bryce Adams. Een vroegere Automattic medewerker, die de nodige bijdragen heeft geleverd aan de core van WooCommerce zelf. Iemand die dus opstaat en gaat slapen terwijl hij denkt aan WooCommerce.
Metorik is echter helaas wel aardig aan de prijs. Met 100 bestellingen per maand betaal je 20 dollar voor de rapporten. Wil je ook nog gebruik maken van de automatische mailverzending, dan mag je nog 10 dollar extra neerleggen.
Dat is dus 3 dollar per geplaatste bestelling. Verkoop je koelkasten, dan kan dat de moeite waard zijn, maar wanneer je -zoals ik- t-shirts verkoopt snoept dat toch heel wat van je marge af.
Of het uit kan, moet je zelf even narekenen. Maar je kan in ieder geval die éne maand ‘gratis’ proberen. Het aardige is -in vergelijking met veel andere ‘proef abonnementen’, dat deze proefmaand ook daadwerkelijk stopt na een maand en niet stilzwijgend overgaat in een betaald abonnement.
2. Advanced Coupons for WooCommerce
Ik heb in het verleden een aantal andere coupons voor WooCommerce besproken, maar Advanced Coupons for WooCommerce is toch de meest uitgebreide. Eén van de opties die ik sowieso altijd heb gemist is de mogelijkheid om een begin en einddatum aan een coupon te geven. Alle coupons hebben een einddatum, maar coupons met een begindatum… ik ben ze in WooCommerce nog niet tegen gekomen, maar een aantal van mijn klanten heeft hiervoor in het verleden al een behoefte hiertoe uitgesproken.
Een tweede aardige functie is het verstrekken van coupons gebaseerd op ‘customer loyalty’… klanten die voor meer dan een x-bedrag bij je besteld hebben, of die langer dan een bepaalde periode klant zijn kunnen automatisch een coupon gemaild krijgen.
Wat mij betreft is dit de beste Coupons plugin die ik tegen ben gekomen.
3. AJAX search for WooCommerce
De AJAX search for WooCommerce plugin is een heel fraaie plugin om in je productaanbod te zoeken. Wanner je zoekt kan je zoeken op een tekst, of op het productnummer (SKU) van het product. Terwijl je tikt, worden suggesties gedaan over wat je zou kunnen zoeken. Als antwoord krijg je een overzicht van de producten met afbeelding, prijs en productomschrijving.
En het aardige is dat de plugin -ook in de gratis versie- helemaal ‘WPMU en Polylang aware’ is, waardoor je ook op een meertalige site probleemloos kan zoeken.
Kies je voor de betaalde versie van de plugin, dan is ook een ‘fuzzy search’ mogelijk. Maak je een tikfout, wordt je product mogelijk nog steeds gevonden. Ook worden tags en categorieën in het zoekresultaat betrokken.
Een verdraaid handige plugin, die het navigeren in je WooCommerce website een stuk plezieriger zal maken.
4. Aftership
Aftership is een plugin/dienst die het mogelijk maakt om jouw klant een ’track and trace code’ te laten zien. Aftership ondersteund wereldwijd meer dan 750 grote bezorgdiensten en PostNL komt ook voor in de lijst.
Heb je minder dan 50 leveringen per maand? Dan is de dienst helemaal gratis, alleen er wordt wel vermeld, dat je Aftership gebruikt in de mail naar de klant. Wil je dat niet, of kom je over die 50 leveringen heen? Dan vallen de tarieven eigenlijk best wel mee.
Dus zeker meer dan de moeite waard om een professionele indruk te maken!
5. WooCommerce Social Login
Nummer vijf van de tien WooCommerce plugins voorziet werkelijk in een behoefte!
Ben jij al die gebruikersnamen en wachtwoorden voor iedere site ook zo zat? Ik in ieder geval wel. Voor mensen als jij en ik is WooCommerce Social Login een uitkomst. Je kan dan inloggen op een website met de gebruikersnaam en wachtwoord van een groot aantal online diensten.
WooCommerce Social Login is niet de enige plugin op dit gebied, maar wel één van de weinige die ik ken, waarbij je slechts éénmalig hoeft te betalen, en niet vastzit aan jaarlijks terugkerende licentiekosten.
Wil je het je nieuwe klanten makkelijker maken bij je te kopen, dan kan ik de plugin zeker aanbevelen.
6. Jilt
Wanneer ik naar Jilt kijk, dan denk ik gelijk aan Metorik, zonder de statistieken. Jilt is begonnen als een ‘abandoned cart’ service voor verschillende e-Commerce platforms waaronder WooCommerce.
Maar inmiddels biedt Jilt een aardige hoeveelheid andere diensten om jouw bezoekers te verleiden tot meer verkopen.
Wat ik vooral mooi vind aan Jilt is de mogelijkheid om wel super gedetailleerd je koperspubliek te segmenteren en daardoor ook dit publiek per email te benaderen.
In het gratis plan van Jilt kan je maximaal 300 actieve contacten hebben en per maand maximaal 600 mails versturen.
En dat maakt Jilt eigenlijk voor een starter veel interessanter dan enig andere ‘abandoned cart’ service die ik ken.
Heb je nu al meer contacten? Dan kan je ongeacht de grootte van je bestand een ‘free trial’ aanvragen. Hoe lang die free trial duurt? Geen idee.
Heb je meerdere webshops? Geen probleem. Zelfs bij het gratis account is het aantal stores ‘unlimited’.
Naast WooCommerce ondersteunt Jilt Shopify, Shopify Plus en Easy Digital Downloads.
7. Enhanced e-Commerce Google Analytics plugin for WooCommerce
Houd je wel van cijfertjes, maar zie je niet graag je portemonnee leeglopen aan periodiek terugkerende kosten?
Dan is Enhanced e-Commerce Google Analytics Plugin for WooCommerce wellicht wat je zoekt. Het aardige van deze plugin is dat deze de resultaten van je ‘gewone’ e-commerce Google Analytics statistieken, de kosten van je Google Ads en de resultaten van Google Shopping samenbrengt.
Wanneer je Google Analytics 3 gebruikt, dan registreert en rapporteert de plugin onder meer ook jouw bezoekers’
- Winkelgedrag
- Check out gedrag
en levert het een
- Product performance rapport
- Een sales performance rapport
- Indien geactiveerd, een rapport gebaseerd op verschillende andere GA metrics
- Aantal bekeken productafbeeldingen
- Aantallen ‘add to cart’ acties en product clicks
En nog veel meer.
Dit is werkelijk de meest uitgebreide gratis plugin met betrekking tot e-commerce statistieken die ik ken en samen met het eerder genoemde ‘Jilt’ -beide plugins vullen elkaar prima aan!- een geweldige gratis ‘Power Toolkit’ voor beginnende webwinkeliers.
Wil je nog meer? Het grote broertje ‘Actionable Google Analytics for WooCommerce‘ van dezelfde maker geeft je nog meer inzichten. Ook met betrekking tot gegevens die niet uit Google Analytics komen. Het mooiste rapport van deze plugin is wel het rapport met betrekking tot de werkelijke efficiency met betrekking tot allerlei kortingen die je aanbiedt.
Deze deze ‘grote broer’ is aardig aan de prijs, maar het is een éénmalige uitgave. Vergelijk ik deze echter met bijvoorbeeld de e-commerce module voor ‘MonsterInsights’ dan kan ik zeggen, dat zowel de gratis als de betaalde versies van deze plugin meer inzicht bieden dan de periodieke uitgaven die je kwijt zou zijn voor de e-commerce module van MonsterInsights.
8. Elementor Pro
Op weg naar de tien WooCommerce plugins lijkt het noemen van Elementor Pro misschien een wat krampachtige manier om die tien plugins toch maar vol te maken. Dat is het niet.
Het probleem van WooCommerce is dat deze ‘out of the box’ een enorm gedateerde en eigenlijk inefficiënte pagina layout heeft.
In 2011 zag de product pagina van WooCommerce er eigenlijk best modern uit. Maar dat is inmiddels al weer 10 jaar geleden en niet alleen de inzichten, maar ook onze verwachtingen zijn gegroeid.
Gelukkig zijn er letterlijk duizenden thema’s voor WooCommerce in omloop waar meer aandacht is besteed aan de layouts van de product, winkelwagen en check out pagina, maar wellicht heb jij nog steeds goede redenen om het ‘anders’ te willen.
In Elementor Pro is er onder meer een ’theme builder’, waarmee je zelf je WooCommerce thema kan bouwen. Of een bestaande ‘Template Kit‘ voor Elementor aan kan passen aan jouw smaak, waardoor je complete controle hebt over de look and feel van jouw webshop!
9. GraphQL for WooCommerce
GraphQL is een ‘opvraagtaal voor API’s’ oorspronkelijk ontwikkeld door Facebook. En ‘GraphQL for WooCommerce‘ is een addon voor WPGraphSQL.
Met behulp van deze twee plugins is het mogelijk dat WooCommerce ‘praat’ met andere applicaties ‘aan de voorkant’.
Wil jij bijvoorbeeld een mobiele app laten ontwikkelen, of jouw producten (ook) aanbieden op een niet-WordPress website, dan is GraphQL mogelijk precies wat je nodig zou hebben.
GraphQL is een ’tool voor ontwikkelaars’ en niet iets waar je zelf direct mee aan de slag zal gaan, tenzij je een ontwikkelaar bent. Maar wil je jouw producten op andere sites dan WordPress sites tonen, weet dat het mogelijk is. En wil je er meer over weten, maak eens een belafspraak, zodat we jouw wensen eens samen kunnen bespreken.
10. WooCommerce Multi Locations Inventory Management
Kan je je mijn artikel over ‘WooCommerce in het groot’ over MultiSite/Multi-Store/Multi-Vendor nog herinneren? Nummer tien van de tien WooCommerce plugins past heel aardig in dat rijtje. Maar dan vooral op een omgekeerde manier: Jij hebt meerdere fysieke locaties en één website. WooCommerce Multi Locations Inventory Management houdt de productvoorraad van alle locaties bij. Wordt een product besteld, dan zal de bestelling worden doorgegeven aan de locatie met het product in voorraad die het dichts bij de klant is gesitueerd.
Je bespaart dus kosten en milieu. Dat moet je toch een goed gevoel geven!
Succes met je webshop?
Plugins kunnen je helpen bij meer succes met je webshop, maar ze zijn niet bepalend. Sinds 2002 ben ik actief in de e-Commerce sector en sinds 2012 ondersteun ik ondernemers met WooCommerce (en sinds 2017 met Shopify). Heb jij het idee, dat er meer uit jouw webshop is te halen, maar het wil maar niet lukken? Plan dan eens een video consult met mij om samen eens een plan op te stellen voor meer omzet voor jou!