Wat je met een cadeaukaart in je WooCommerce webwinkel doen kan

Het gebruik van je cadeaukaart in je WooCommerce webwinkel

cadeaukaart in je woocommerce webwinkel | Wat je met een cadeaukaart in je WooCommerce webwinkel doen kan

Ongeveer een jaar geleden heb ik het met je gehad over ‘verlanglijstjes’ om meer mensen naar je webwinkel te krijgen. Vandaag hebben we het over het gebruik vaan een cadeaukaart in je WooCommerce webwinkel. Hetzelfde idee, maar van de andere kant bekeken.

Natuurlijk kan je -als je een passend product hebt- overwegen je aan te sluiten bij één van de talrijke organisaties die een algemeen geaccepteerde cadeaubon aanbieden. Het voordeel voor jou is dan, dat je bekendheid krijgt bij een groter publiek. Het nadeel hiervan echter is dat de kosten voor deelname aan zo’n ‘algemene cadeaubon’ vrij hoog zijn en dit vaak buiten het financiële bereik van de wat minder grote webwinkels ligt.

Een goed alternatief is het uitgeven van een eigen cadeaukaart. En deze mogelijkheid wil ik graag verder met jou verkennen.

Een cadeaukaart versus een ‘Coupon’ or ‘Kortingsbon’.

Laten we om te beginnen één groot misverstand uit de weg ruimen. Een cadeaukaart is geen kortingsbon of coupon. Hoewel soms een kortingsbon letterlijk kan betekenen, dat je een artikel cadeau krijgt, is een kortingsbon iets wat door de beheerder van de webwinkel wordt aangemaakt om zijn winkel, of bepaalde producten in die winkel, extra te promoten. De richting van de kortingsbon is dus altijd van de winkeleigenaar naar de (potentiële) klant.

Bovendien is zo’n kortingscode vaak algemeen geldig. Alle ontvangers krijgen dezelfde code.

En tenslotte heeft een kortingscode nooit een ‘restwaarde’. Wanneer ik bijvoorbeeld een kortingscode voor 40 euro krijg, en ik koop iets voor 10 euro, dan laat ik 30 euro ‘verloren’ gaan. Dit zal echter zelden een issue zijn, omdat je als winkeleigenaar alleen in uitzonderlijke gevallen een korting van meer dan het aankoopbedrag geeft. Je wilt immers aan de verkoop van je producten verdienen.

De cadeaukaart

Een cadeaukaart is iets heel anders. Het is in feite geld, wat één persoon aan jou betaalt, om een andere persoon iets in jouw winkel te laten kopen. Dus eigenlijk een heel goed idee, dacht je niet? De kans is reëel, dat de ontvanger van de cadeaukaart nog geen klant bij jou is en in zo’n geval helpt het jou nieuwe klanten te krijgen. Maar zelfs als de persoon al wel een klant bij je is, is een cadeaukaart een goede reden om opnieuw jouw winkel te bezoeken.

Er is nog een ander scenario denkbaar. Een klant van jou heeft zijn of haar zinnen gezet op één van jouw producten. Maar het product valt buiten het budget van je klant. De klant is echter binnenkort jarig en maakt gebruik van een online verlanglijstje om vrienden en bekenden te verzoeken om cadeaukaarten voor jouw winkel. Zie je hoeveel potentieel nieuw verkeer dit op kan leveren? Als je bovendien zorgt voor een goede integratie tussen je webwinkel en MailChimp, helpt dit ook je mailinglijst te doen groeien.

Fysiek of virtueel?

Wanneer je een cadeaukaart via je webwinkel aan wilt bieden, sta je voor de keuze hoe je dit wil doen. Eén manier is natuurlijk om deze cadeaukaart ook echt als ‘kaart’ aan te bieden. Je laat een aantal kaarten drukken, neemt het product op in je winkel en iedere keer dat er één bestelt wordt, verstuur je zo’n kaart. Aan deze methode kleeft echter wel een aantal nadelen. Laten we deze is één voor één bekijken.

  • Je wilt een unieke, willekeurige code op iedere kaart.
    Omdat de cadeaukaart je klant recht op korting geeft, wil je niet dat deze code makkelijk te raden is. Je hebt dus een unieke code nodig en op iedere kaart moet zo’n unieke code staan. Het mag bovendien geen ‘oplopende’ code zijn (anders is een nieuwe code wel heel makkelijk te raden). Het afdrukken van dergelijke codes vereist dus bepaalde maatregelen.
  • Je wilt dat de code herkent wordt in het systeem.
    Bovendien wil je dat zodra zo’n code wordt ingegeven, de klant direct kan zien, hoeveel er nog betaald moet worden. Je kan hier de kortingsbon voor ‘misbruiken’ (je vult het kaart bedrag in bij het aanmaken van een kortingsbon), maar dat is natuurlijk wel extra werk.
  • Een restwaarde van de cadeaukaart moet bewaard blijven
    Een tweede nadeel van het ‘misbruik’ van de kortingsbon, is dat deze geen restwaarde bewaard. Koopt iemand iets voor 10 euro en hij heeft een bon van 100, dan gaat 90 euro ‘verloren’. Je kan dit natuurlijk afvangen door te eisen -zoals sommige bonnen doen- dat het bedrag ineens moet worden besteed. Maar daar maak je geen vrienden mee, omdat er altijd wel iemand is, die over deze regels heen leest.

Het alternatief is een ‘virtuele’ downloadbare cadeaukaart.

De plugin

Zo’n cadeaukaart is een product wat de klant in de winkel moet kopen. En in de vorige paragraaf hebben we al gezien welke nadelen kleven aan de uitgifte van zo’n fysieke kaart. Alternatief is natuurlijk om zo’n cadeaukaart als virtueel product aan te bieden. Iemand krijgt geen kaart, maar een code, waarmee een korting kan worden verkregen.

Nu is een code niet iets wat je ‘leuk’ als cadeau kan aanbieden. En daarom kijken we vandaag naar de plugin WooCommerce Gift Card Pro.  Deze plugin helpt je niet alleen bij het uitgeven van cadeaukaarten, maar geeft je ook de mogelijkheid om een fraaie PDF downloadbaar te maken, die de gever uit kan printen voor de ontvanger.

Het proces

Als eerste voeg je een product toe aan je webwinkel. Omdat je de plugin geïnstalleerd hebt, zal bij het product een vinkje staan, waarmee je aan kan geven, dat het een ‘gift card’ is. Geef je dat aan, dan kan je vervolgens ingeven, wat het bedrag voor de kaart is.

Je kan ervoor kiezen een kaart één waarde te geven (bijvoorbeeld 100 euro), een serie waarden (de koper kan bijvoorbeeld kiezen uit de waarden 10, 25, 50 en 100 euro) of een prijsbereik (de koper kan iedere gewenste waarde tussen bijvoorbeeld 10 en 100 euro kiezen, dus ook 23 euro).

Wanneer de koper vervolgens op de bon komt, krijgt deze de mogelijkheid om hier een email adres, een boodschap en een verzendmoment in te vullen. Na betaling wordt de bon geactiveerd.

Op het door de koper ingestelde moment wordt aan de ontvanger en de koper een email verzonden met de bon als PDF bijlage. Heb je een fysieke winkel? De bon is ook van streepjescode voorzien die eventueel -dit is wel maatwerk- aan je kassasysteem gekoppeld kan worden. Je kan natuurlijk ook een WooCommerce POS plugin gebruiken.

En tenslotte, wanneer de koper afrekent kan hij aangeven dat hij een cadeaukaart heeft. Na het invullen van de code wordt het bedrag van de kaart in mindering gebracht op het totaal. Staat er meer op de kaart? Dan blijft het restbedrag staan voor een volgende keer.

Geef bekendheid aan de cadeaukaart

Zo’n cadeaukaart werkt natuurlijk alleen als je hier ook uitgebreid bekendheid aan geeft. Het product alleen in de winkel opnemen is niet voldoende. Zorg ervoor dat er op enkele pagina’s expliciete verwijzingen naar een pagina staan, waar meer informatie over de kaart wordt gegeven. Vermeld ook de cadeaukaart als ‘vast gegeven’ in je nieuwsbrieven en eventueel op je facturen en bestelbevestigingen. Plugins als de E-mail Customizer for WooCommerce of de eCommerce mogelijkheden van MailChimp maken het makkelijk om de standaard berichten uit de webwinkel te voorzien van ‘reclame’ voor je cadeaukaart.   

Leer van Douglas (je weet wel, de parfumboer)

Heb je wel eens een cadeaubon bij Douglas gekocht? Wanneer ik een cadeaubon moet kopen voor iemand die van lekkere luchtjes houdt, koop ik bij voorkeur daar een bon. Wat zij namelijk heel slim doen, is dat ze de koper ook een cadeau geven in de vorm van een ‘parfum monster’.

Iets vergelijkbaars kan jij natuurlijk ook doen, wanneer iemand bij jou een bon koopt. Natuurlijk wil je -na zojuist het hele process geautomatiseerd te hebben- niet alsnog cadeau’s moeten versturen per post. Maar wat dacht je van het aanbieden van een korting van 5 euro op de volgende aankoop voor de koper? Natuurlijk zorg je er wel voor, dat er een minimum orderbedrag van toepassing is.

Belangrijke aandachtspunten

Wanneer je van de in dit artikel genoemde plugin gebruik wilt maken, is er een tweetal zaken, wat je beslist in de gaten moet houden.

  • Over een cadeaukaart bereken je geen BTW! Het is immers een geldbedrag wat wordt gereserveerd voor een latere aankoop. Over de aankoop gedaan met de cadeaukaart bereken je natuurlijk WEL BTW.
  • Jouw klant stelt een datum in waarop de cadeaukaart verzonden moet worden. Wanneer je website niet druk bezocht wordt, bestaat de kans, dat deze kaart veel te laat bezorgd zal worden. De reden is omdat WordPress niets doet, wanneer er geen pagina’s worden bezocht.
    Om er voor te zorgen, dat de bon wel wordt verzonden, is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat jouw ‘WP Cron’ regelmatig wordt aangeroepen. Wat dat precies wil zeggen lees je in mijn inmiddels al wat ouder artikel over de WP Cron job.
Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.