Zeven manieren om je online cursus te promoten

online cursus promoten | Zeven manieren om je online cursus te promotenEen mens leeft niet bij educatie alleen – Online cursussen promoten…

Het maken van de beste en de meest interessante cursus in jouw vakgebied is natuurlijk een hele prestatie. Maar al het werk hieromtrent is tevergeefs, als je deze cursus niet onder de aandacht van je doelgroep kunt brengen. Wil je je online cursus promoten? Dan heb ik zeven manieren voor jouw.

1. Breng je online cursus onder de aandacht van je reeds bestaande publiek

Online cursus promoten

Wanneer je al een een ‘publiek’ hebt wat in jouw onderwerp geïnteresseerd is in het onderwerp van je cursus dan zal je allereerst je online cursus promoten onder je bestaande publiek. Dit kunnen de lezers van je blog zijn, klanten die je diensten reeds afnemen, mensen op je mailing list… Maak een inventarisatie van iedereen die mogelijk geïnteresseerd kan zijn en sla niemand over in de promotie van je cursus.

2. Biedt een (beperkt) publiek gratis -of heel voordelig- toegang tot je cursus aan.

Online cursus promoten

Wanneer je een cursus hebt, dan wil je je online cursus promoten door hier een aantal positieve recensies over te hebben. Eén manier om deze te krijgen is door mensen gratis of voordelig toegang tot de cursus aan te bieden en hier heel expliciet om een recensie te vragen.

Veel bronnen zullen je adviseren deze cursus gratis aan te bieden. Maar helaas! Het is mijn ervaring, dat wanneer je een beperkt publiek de toegang tot deze cursus gratis aanbiedt, het merendeel dit graag zal accepteren, maar maanden kan wachten voor de eerste lessen worden bekeken.

Veel effectiever is de training heel voordelig -een fractie van de bedoelde prijs- aan te bieden. In dat geval zal je merken, dat meer mensen de training daadwerkelijk zullen volgen en mogelijk een recensie willen geven.

3. Biedt een ‘free trial’ aan…

online cursus promoten

Het kopen van een online cursus houdt altijd een zeker risico in voor de koper. Per slot van rekening kent de koper jou nog niet. En er is geen enkele garantie dat jouw stijl van lesgeven past bij de cursist. Om deze drempel te slechten is het goed om een ‘Free Trial’, een gratis ‘proefabonnement’ aan te bieden. Dit kan een aantal vormen hebben.

  • Bied je een cursus op basis van een abonnementsbasis aan (wat ik niet aanbeveel!), kun je er voor kiezen om een proefperiode gratis aan te bieden.
  • Je kunt er voor kiezen om een ‘introductiecursus’ gratis aan te bieden, de uiteindelijk dieper gaande cursus is wel betaald.
  • Je kunt er voor kiezen om een aantal lessen uit de cursus toegankelijk te maken zonder dat hiervoor betaald hoeft te worden.

4. Blog regelmatig over het onderwerp met ‘long tail keywords’

online cursus promoten

Mensen zoeken op verschillende manieren naar het onderwerp waar jouw cursus over gaat. Om er voor te zorgen, dat je meer bezoekers krijgt naar jouw cursus, is het goed hier regelmatig over te bloggen. Maar dat bloggen doe je niet zomaar. Zorg hierbij, dat ieder blogartikel als ‘keyword’ een zogenaamd ‘long tail keyword’ heeft, een langere term (minimaal 3 woorden) waar mensen op zoeken, wanneer ze meer over jouw onderwerp willen weten.

Wil je beter leren bloggen? Denk dan ook eens aan de online cursus PowerBlogging.

5. Begin al vroeg met een ‘Affiliate Program’.

Affiliates
Affiliates

Mocht je niet weten wat een ‘Affiliate Programma’ is, verwijs ik je graag naar mijn blog.

Met een affiliate programma schakel je eigenlijk anderen in om jouw cursus te promoten. Kortom anderen gaan jouw online cursus promoten! Dit wordt helaas te vaak als krachtig promotiemiddel voor je online cursus onderschat. En zelfs wanneer dit wordt ingezet, wordt een aantal standaard fouten gemaakt:

  • De ‘affiliates’ worden slecht begeleid.
  • De  affiliate vergoeding is te laag om het interessant voor de affiliate te maken.
  • Er wordt nauwelijks actief aandacht besteed aan het affiliate programma.

6. Onderzoek hoe en waar je je doelgroep het best kunt bereiken en onderzoek de mogelijkheden voor een PPC campagne daar.

Online cursus promoten

Een ‘PPC campagne’ staat voor een ‘Pay per Click’ programma. Jij plaatst ergens een advertentie en betaald de adverteerder voor iedere klik naar jouw site toe. Wil je je online cursus promoten, dan zijn Google Ads en de Facebook advertenties twee krachtige middelen om in te zetten. Met name de Facebook advertenties zijn heel interessant omdat Facebook je krachtige tools geeft om je doelgroep heel gedetailleerd te bepalen.

7. Ga een ‘joint venture’ aan met andere ondernemers in je niche

shaking hands, handshake, teamwork

Soms kan je jouw product ineens veel meer aandacht geven door samen te werken met andere ondernemers. En hierbij denk ik niet aan een affiliate programma, daar hebben we het al over had. Maar over samenwerkingen die verder gaan. Je kunt hierbij aan verschillende zaken denken:

  • Promoot de producten van je ‘collega ondernemer’ in ruil voor het promoten van jouw cursus. Natuurlijk moeten het wel producten zijn die ‘passen’ bij je onderwerp.
  • Ontwikkel je training samen met een andere ondernemer in dezelfde niche. Dit heeft een aantal voordelen voor beiden:
    – Door samen te werken kom je tot een beter product
    – Je kunt het product direct promoten aan een groter publiek: Jouw achterban en de achterban van je samenwerkingspartner
    – Omdat er meer vakmensen aan werken, win je aan autoriteit
  • Verkoop je training ‘white labeled’ aan andere ondernemers in je branche. In het bijzonder in geval van blended learning bestaat er vaak een grote behoefte aan online instructiemateriaal en online tests (soms zijn online tests al voldoende!)

Beginnen met een online leeromgeving?

Dan zit je goed bij WordXPression. Of je nu op zoek bent naar de online omgeving zelf, begeleiding zoekt bij de opzet hiervan of op zoek bent naar relevante cursussen, je vindt het hier allemaal.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Informatie

WordXPression 

Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

085-8001964 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)
Let op, gewijzigd telefoonnummer

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Nieuw in 2025
Betaal je nieuwe webshop of online leeromgeving in termijnen (inclusief hosting)

Student learning at home with online lesson

Een totaaloplossing met een flexibel betalingsplan.

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.