Je hebt die oude blogposts per slot van rekening niet voor niets geschreven!
Wanneer je zoals ik al wat jaartjes blogt, dan heb je op een gegeven moment een behoorlijk aantal blogposts bij elkaar geschreven. Dat gaat zo ongemerkt. Maar 300 blogposts van minimaal 500 woorden is toch meer dan 150 duizend woorden. En mijn gemiddelde blogpost is langer dan 500 woorden.
Het grootste deel van die tekst zal echter niet zo snel worden gelezen. Niet omdat de tekst niet interessant is, maar omdat oude blogposts minder snel gevonden zal worden. Het is daarom goed om ‘oude blogposts’ toch regelmatig onder de aandacht te brengen, wanneer je zelf meent, dat deze nog waardevol zijn. En vandaag kijken we naar vijf manieren waarop je dit kunt doen.
1. Het schrijven van een ‘kapstok’ blog artikel.
Ik doe het regelmatig. Ik zoek een aantal, meestal een stuk of vijf, blogposts bij elkaar die over hetzelfde onderwerp gaan. Wanneer je er kritisch naar kijkt, zie je er vaak ook een bepaalde volgorde in zitten. Wanneer ik bijvoorbeeld zou schrijven over het werken met een WooCommerce webwinkel, dan is het logisch dat een artikel over de voorbereidingen als eerste in de reeks gezien wordt.
Wat ik vervolgens doe is het schrijven van een blogartikel om die bestaande artikelen heen. Een mooi voorbeeld is denk ik wel de ‘SEO Checklist‘, een blogpost waarin je eigenlijk op zich niet veel over SEO leest, maar waarin je wel wordt door verwezen naar de belangrijkste artikelen over dit onderwerp die ik heb geschreven.
Deze aanpak heeft een aantal voordelen:
- Je bezoeker wordt uitgenodigd langer op je site te blijven. In het blogartikel over Bouncerate waar het de SEO Checklist naar verwijst, lees je waarom dit goed is.
- Je bezoeker krijgt de verschillende delen van de informatie ‘aan elkaar gepraat’, waardoor het aantrekkelijker en duidelijker te lezen wordt.
- En natuurlijk: Jouw oude blogposts worden weer gelezen.
2. ‘Gerelateerde artikelen’ opsommen vanuit je druk bezochte blogposts.
Google Analytics kan jou prima vertellen wat jouw meest druk bezochte blogposts zijn. Hierbij zijn vooral die blogartikelen interessant die gevonden worden vanuit de zoekmachines of andere externe verwijzingen, dat zijn immers potentieel nieuwe bezoekers aan je website.
Zoek een aantal oude blogartikelen op en link deze onder aan het druk bezochte blogartikel. Zorg natuurlijk wel dat de onderwerpen gerelateerd zijn. En zet onder aan het artikel een lijstje wat iets weg heeft van het onderstaande:
Meer lezen over dit onderwerp? Dan beveel ik je de volgende artikelen aan.
- Link naar artikel 1
- De Link naar artikel 2
- En De Link naar artikel 3
3. Revive old posts
De eerste twee punten zijn bedoeld voor mensen die je site al wisten te vinden. Dit derde punt is vooral voor degenen die je site niet weten te vinden. De plugin ‘Revive old Posts‘ heette oorspronkelijk ‘Tweet old Posts’. Maar omdat de plugin verder ging dan alleen het tweeten van oude blogposts, maar dit ook richting Facebook en andere sociale media mogelijk ging maken, besloten de makers de naam te veranderen.
Deze plugin heeft een groot aantal mogelijke instellingen maar in mijn eigen favoriete instelling wordt er per tijdseenheid (uur, dag, week maand) een nieuwe tweet gemaakt aan de hand van één van je ‘oude’ blogartikelen. En wat ‘oud’ is mag je zelf definiëren. Het kan variëren tussen een paar dagen tot jaren oud. Zelf heb ik de plugin zo ingesteld, dat alle blogposts die ouder zijn dan een maand, maar niet ouder dan 3 jaar ‘getweet’ mogen worden. En elke dag brengt mij dit enkele extra bezoekers, zonder dat het mij extra inspanning kost.
Een leuke manier om de oude posts opnieuw onder de aandacht te brengen.
4. Linken vanuit een Gastblog
Ik heb je al vaker verteld waarom gastbloggen goed is. Eén van de extra redenen is omdat dit jou ook de kans geeft om jouw ‘vergeten’ blogartikelen weer wat naar voren te halen. Bovendien door voor een nieuw publiek te schrijven krijg je zelf ook wat meer extra aandacht.
5. Bloggen per email voor een specifieke doelgroep.
Bloggen per email? Wat is dat nu weer? Voor zover mij bekend is het niet echt een bestaande term, maar persoonlijk vind ik het wel een duidelijke omschrijving. Als deel van content marketing, kun je bepaalde content alleen aan bepaalde doelgroepen toesturen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld een bezoeker die regelmatig een bepaalde pagina over WooCommerce bezoekt als extra dienstverlening een aantal mailberichten toesturen (met de nodige pauze er tussen), waarin je meer informatie over WooCommerce geeft en gelijk ook doorlinkt naar andere blogartikelen. Net zoiets als de ‘Kapstok blogpost’ dus eigenlijk, maar hier breng je het blogartikel naar de bezoeker toe, in plaats dat je het hem op laat halen.
Dit is natuurlijk alleen mogelijk met bezoekers die ook op je (mailchimp) mailinglijst staan.
Samenvatting
Wanneer je blogt komt er een moment, dat je ontdekt dat een deel van je waardevolle blogposts niet meer bezocht wordt. Om deze blogposts opnieuw onder de aandacht te brengen is elk van bovengenoemde methoden zeer geschikt. Welke methoden je wel of niet in wilt zetten, is voornamelijk afhankelijk van de vraag of je de blogposts wilt gebruiken om je bestaande lezers beter te informeren, of om nieuwe lezers van je blog te winnen. Wil je het laatste dan zijn ‘Revive old Posts’ en gastbloggen de beste methoden.