Enquêtes – in je WordPress site of liever een externe dienst?
Als ondernemer heb je een product. En van tijd tot tijd wil je weten, hoe je klanten over je product denken. In zo’n geval kan het handig zin om om het gewoon heel direct te vragen. De makkelijkste manier is natuurlijk in een persoonlijk gesprek, maar als je van een grotere groep mensen hun mening wilt hebben, kan dit een kostbare zaak worden. Een geautomatiseerde enquête is dan een uitkomst.
Wat wil je weten?
Indien je het in de vorm van een enquête doet, is het allereerst goed om na te gaan, wat je precies wilt vragen. Wat wil je werkelijk onderzoeken? Zelf heb ik in de 80-er jaren voor Arbeidsvoorziening Rotterdam heel wat enquête onderzoeken uitgevoerd. Sinds die tijd weet ik, dat het stellen van de juiste vragen een kunst apart is.
Ik zie nogal eens enquêtes voorbij komen -ook van gerenommeerde instellingen- met wel heel suggestieve vragen. ‘Wat is de belangrijkste reden, waarom u zo tevreden bent over ons product’… maar wie zegt, dat ik tevreden bent over het product? Een deelnemer vult een enquête in, omdat hij terugkoppeling wil geven aan jou. Zorg er dan ook altijd voor, dat de enquête hem in staat stelt deze terugkoppeling daadwerkelijk te geven. Positief of negatief. Indien een deelnemer zijn boodschap niet kwijt kan in zijn enquête, zal hij minder snel geneigd zijn deze in te vullen.
Over hoe je een enquête goed opstelt, zijn diverse boeken geschreven. Neem de tijd er één of meerdere te lezen of schakel een goede professional in bij het opstellen van de vragen.
De enquête verzenden
Maar dan. Je hebt je vragenlijst klaar en wilt hem voorleggen aan je doelgroep. Je hebt ook een lijst met adressen waar je het heen kunt sturen, maar het formulier zelf, hoe maak je dit? In principe heb je drie mogelijkheden :
- Je installeert speciale enquête (survey) software en gebruikt deze. Een goed pakket hiervoor is het Open Source pakket LimeSurvey.
- Je gebruikt een online dienst, zoals bijvoorbeeld SurveyMonkey.
- Je doet de enquête in WordPress en plaatst het formulier op je eigen website. Dit kan bijvoorbeeld mooi met GravityForms.
Eigen Survey Software
De eerste optie is eigenlijk alleen de moeite waard, indien je technisch onderlegd bent (of geld wilt investeren om iemand met de technische kennis dit voor je te laten doen) en regelmatig enquêtes wilt/moet verzenden. Het is een geweldige optie, indien het verzenden en verwerken van enquêtes je core business is, in vrijwel alle andere gevallen, hebben de andere twee opties de voorkeur.
Een online dienst gebruiken
SurveyMonkey lijkt in eerste oogopslag een aantrekkelijke optie. Het is immers gratis. Helaas kun je via dit gratis account slechts 10 vragen stellen (dit is nog niet de meest ernstige beperking, korte enquêtes hebben de eigenschap meer respons te krijgen), aan maximaal 100 mensen. En laten we wel wezen, 100 respondenten is in de meeste serieuze statistische onderzoeken niet echt om blij van te worden. Het gratis account van SurveyMonkey is dus minder geschikt voor het serieuze werk.
In het verdere vergelijk kijk ik dus uitsluitend naar het betaalde account.
De enquête in WordPress – GravityForms
Wanneer we GravityForms gebruiken hebben we ook twee opties. Standaard kunnen we natuurlijk een formulier maken met radio-knoppen en aankruis vakjes… de data exporteren naar CSV en vervolgens Excel of een ander pakket gebruiken om die data nader te analyseren. Een tweede optie is de GravityForms ‘Survey’ Add-on te gebruiken. Indien we het speciale ‘Survey’ veld gebruiken, wat we aantreffen in de ‘Geavanceerde velden’, hebben we een aantal opties om meerkeuze vragen te tonen. Enkele van deze opties zie je in de voorbeeldenquête. Deze voorbeeldenquête is geen serieus onderzoek, maar het geeft je een indruk van de mogelijkheden. In het dashboard van WordPress kun je de ingegeven data nader onderzoeken. Ook is het altijd mogelijk de data als CSV te downloaden en op andere manieren te analyseren.
SurveyMonkey vs. GravityForms
Zoals eerder aangegeven – de gratis versie van SurveyMonkey is geen werkelijke optie voor serieus enquête onderzoek. Kiezen we het meest populaire pakket van Survey Monkey zijn we 400 euro per jaar kwijt. Mijn vader zou hebben gezegd ‘dat is geen kattenpis’. Voor dit bedrag beschik je echter wel over een zeer goede en krachtige tool voor het verwerken van je enquêtes.
Kiezen we voor GravityForms dan hebben we voor de Survey Add-on de ‘developer’ versie van GravityForms nodig. Kosten: 199 dollar voor het eerste jaar en 99,50 dollar voor ieder volgend jaar. Ook een flinke uitgave. Maar met GravityForms kun je meer! Eén van die extra opties is bijvoorbeeld jouw mailinglijst te koppelen met de enquête. Biedt de bezoeker van jouw enquête de mogelijkheid aan om de resultaten van je onderzoek als rapport te ontvangen, wanneer hij zijn email adres achter wil laten. Een aardige manier om jouw mailinglijst wat extra groei-impulsen te geven!
Mijn persoonlijke voorkeur gaat dus sterk uit naar GravityForms: Je hebt namelijk niet alleen een prachtige tool voor jouw online enquêtes, maar ook een krachtig instrument om al je andere formulieren te bouwen!
[text-blocks id=”gravityforms”]